SME

Cesta do mesta trvá akosi dlhšie

Dvadsať rokov Slováci počúvajú, ako nie sú ochotní dochádzať za prácou. Stačí však letmý pohľad na ranné diaľnice či bratislavskú hlavnú stanicu a pozorovateľovi je hneď jasné, že tu niečo nesedí.

Dvadsať rokov Slováci počúvajú, ako nie sú ochotní dochádzať za prácou. Stačí však letmý pohľad na ranné diaľnice či bratislavskú hlavnú stanicu a pozorovateľovi je hneď jasné, že tu niečo nesedí.

Bratislava sa stala pre mnohých len miestom, kde zarábajú peniaze. Presťahovali sa do blízkych dedín či mestečiek. Niektorých tam lákajú nízke ceny nehnuteľností, iných predstava prírody a väčšieho pokoja.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niektorí z nich podľahli naivnej predstave, že sa vymania z prostredia panelákov, kde ich obklopujú otravní susedia, a kúpili si unifikovaný domček v novej štvrti a pri grilovaní, ktoré považujú za vrchol dedinskej pohody, si pozerajú susedom do okien.

SkryťVypnúť reklamu

Iní si kúpili dom medzi starousadlíkmi. Z pohody, ktorú si vysnívali v petržalskom byte, sa však vykľula sobotná vidiecka próza – kikiríkajúce kohúty, monotónne miešačky a neodmysliteľná cirkulárka. Nech je to ako chce, všetci – novo- i starousadlíci – majú jedno spoločné: za prácou dochádzajú do hlavného mesta. Rozdiel je len v tom, že teraz im to často trvá akosi dlhšie.

Auto?

Podliehať vplyvu filmov, lajfstajlových časopisov a reklamy sa nevypláca. Tak, ako sa vízia domčeka v tichej dedinke môže zmeniť na realitu paneláka naležato, podobne to býva aj s predstavou o aute ako najrýchlejšom dopravnom prostriedku, ktorým sa dá do práce dostať.

Reklama hovorí jasne: autá sa v nej pohybujú po krásnych a voľných cestách, rýchlosť je spravidla neobmedzená a celá rodina sa cestou do práce a do školy na seba len usmieva. Autu neležia v ceste žiadne prekážky a pri parkovaní čaká vodiča len jeden problém: ktoré z toho obrovského množstva voľných parkovacích miest si vybrať. Skutočnosť je však iná. K tým najdepresívnejším momentom za volantom totiž patrí parkovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad v bratislavskom Starom Meste, ale nielen tam. Ak človek nemá šťastie a nechodí do práce pred ôsmou, k činnostiam, ktoré musí v ten deň stihnúť patrí napríklad krúženie okolo bloku domov a čakanie na obr_1.jpgmoment, keď ten „debil“ pred ním konečne vypáli zo svojho boxu.

Kým parkovanie sa často mení na vynútenú jazdu po uličkách, do ktorých človek pôvodne nemal dôvod zablúdiť, jazda do mesta sa často mení na nezamýšľaný spôsob parkovania. Potvrdiť to môžu mnohí: Pezinčania, ktorí sa zlejú do jednej zápchy na Račianskej ulici, Ivančania, ktorí takto parkujú od vlastných domov až po prácu, Rovinčania, ktorí márne volajú po širšej ceste, neuvedomujúc si, že čím bude cesta širšia, tým viac áut ju zaplní. Slávna trojprúdovka z Trnavy do Bratislavy je toho smutným dôkazom.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší problém, ktorý v reklame neuvidíme, nedávno otvoril prieskum, ktorý si dala vypracovať automobilka Seat. Vyplynulo z neho, že v priemere po 22 minútach jazdy v aute sa manželia začnú hádať.

Nech je dôvodom hádky čokoľvek a nech trvá akokoľvek dlho, polovica všetkých párov na seba už po zvyšok cesty neprehovorí. Dôvodov je vraj viacero: nesúhlas so zvolenou trasou, neschopnosť nájsť miesto na parkovanie i samotný parkovací manéver. A slovnú bitku často vyvolá, keď vodič ide veľmi rýchlo alebo príliš blízko za vozidlom pred ním.

Agresívna jazda jedného vodiča následne vyvoláva sekundárnu agresivitu u druhého. Výsledok? Prudká gestikulácia, sprevádzaná šialeným výrazom v tvári, vedie k strate koncentrácie a niekedy nedajbože k nehode, upchatiu jazdného pruhu, meškaniu, väčšej agresivite, manželským hádkam a nemožnosti zaparkovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autobus?

Vyzerá to ako začarovaný kruh. Napriek tomu denne tisíce a tisíce ľudí nasadajú do áut, aby sa zase raz presvedčili, že lepšie už na cestách bolo a voľný pruh je vždy ten opačný. Automobilistom zostáva jediná útecha: necestujú ako tie „socky“ v autobusoch a vlakoch.

Naopak, cestujúci v autobusoch sa utešujú predstavou, že keby aj oni presadli do áut, do mesta by sa už nedostal nikto. Napriek zjavným rozdielom majú oba typy dochádzajúcich podobné problémy. Hoci na niektorých bratislavských výpadovkách existujú aj jazdné pruhy pre autobusy, pravidelne ich upchávajú vodiči osobných áut, presvedčení, že práve ich povinnosti stoja za to, aby šli rýchlejšie ako tí slimáci, ktorí predpisy obr_2.jpgdodržiavajú. A keď je aj náhodou jazdný pruh voľný, všetko zase skomplikujú tí, ktorí si zmyslia vystúpiť na niektorej z početných zastávok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rýchlosti sa tak rýchlo vyrovnajú. Navyše, kým tí v autách si aspoň pohodlne sedia, autobus býva ráno natrieskaný tak, že cestujúci z najbližších zastávok k mestu v ňom len stoja. Kým v aute sa ženy stihnú aspoň namaľovať, tie, ktoré dochádzajú autobusom, to musia stihnúť doma. Kým v aute si stačí otvoriť okno a rozbaliť voňavý stromček, v autobuse sa treba deliť nielen o priestor, ale aj o zápach.

Vlak?

Z pohľadu dochádzania do práce sa tak ako najšikovnejší dopravný prostriedok javí vlak. Jeho nespornou výhodou je, že nikomu neuhýba a nemusí prácne hľadať parkovacie miesto. Rušňovodič nie je nervózny (a keby aj bol, nikto z cestujúcich sa o tom nedozvie) a keby náhodou zaspával za volantom, vlak zastaví aj sám. Vlaku sa nikto dobrovoľne nenatrepe do jazdného pruhu a nemá toľko zastávok ako autobus.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To, čo vyzerá ako priama cesta do práce bez zbytočného zdržania, sa však tiež občas mení na nočnú moru. Raz darmo, slovenským cestujúcim sa o nemeckých či rakúskych vlakoch S-Bahn môže len snívať.

Prvým problémom sú cestujúci. Hlučným tínedžerom nestačí, že po sebe neustále kričia, musia si k tomu ešte púšťať hudbu z mobilov. Kopáčom nestačí, že si môžu pohodlne sadnúť, majú tiež neodolateľnú potrebu zatarasiť svojím náradím (niekedy aj dvojkolesovou károu) chodbičku.

obr_3.jpgNejde len o spolucestujúcich, ale tiež o samotné vlaky a koľajnice. Kým autá a autobusy blokujú rozkopávky, vlaky majú svoje výluky. Kým v aute človek aspoň trochu tuší, prečo mešká, vo vlaku je vydaný na milosť sprievodcovi, ktorý sa o informácie o meškaní delí len veľmi zdráhavo. Kým cestujúcemu v aute sa môže podariť vystúpiť v blízkosti jeho práce, dochádzajúci vlakom musia prekonať depresívne stanice ako Nové Mesto či Železná studienka, ktoré chuť do práce určite nepridajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako teda cestovať? Každý spôsob má svoje výhody i nevýhody. Ideálne by bolo, keby sa všetci, čo chcú pracovať v Bratislave, do Bratislavy aj nasťahovali. Ale kto by to tam potom vydržal?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 588
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 504
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 264
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 835
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 712
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 884
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 887
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 30 520
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 423
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 841
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 440
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 131
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 130
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 467
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu