SME

Ako predbiehať na diaľnici a neporušiť predpisy o minimálnej vzdialenosti

Už niekoľko týždňov sú na diaľnici D1 medzi Trnavou a Bratislavou osadené dopravné značky prikazujúce dodržiavať minimálnu vzdialenosť od vozidla pred vami. Nie vždy sa to ale dá.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)


Dopravná značka (nižšie na obrázku - B 19) bez výnimky prikazuje dodržiavať vodičovi vozidla na diaľnici odstup od auta pred ním minimálne 70 metrov. Je to trochu nešťastné riešenie. Ako presne zistiť, že medzi vami a vozidlom pred vami je 70 metrov?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sú na to pomôcky, ale bez sofistikovaných prístrojov, ktoré by to zmerali, sa to presne nedozviete. Rýchlosť vám ukáže tachometer, vzdialenosť musíte odhadnúť sami.

Polícia pritvrdila pre tragické dopravné nehody

09.jpgExistuje značka, ktorá bola pôvodne umiestnená na diaľnici (IP 32) a umožňovala za istých okolností nedodržiavať značkou určenú vzdialenosť. V jej definícii sa píše, že v spojení s vodorovnou značkou vyjadrujú pri priaznivých dopravných a poveternostných podmienkach odporúčanú vzdialenosť pre vozidlá idúce za sebou, ktorá je zobrazená medzi dvomi vozidlami na značke IP 32.

SkryťVypnúť reklamu

Viacerým vodičom je jedno, či dodržiavajú dopravné predpisy a riskujú tak nielen svoje, ale aj cudzie životy. Doplatili na nich všetci.

Pre nedodržanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami sa na diaľnici stalo niekoľko smrteľných dopravných nehôd. Polícia teda pritvrdila.

Preto je tam teraz povinných 70 metrov a ani o centimeter menej. Nie vždy však za menšiu vzdialenosť medzi autami môžete byť potrestaní.

Ako určiť na diaľnici počas jazdy 70 metrov

Jeden z vás, ktorý si hovorí ucho1212, sa v poradni Natankuj.sk spýtal na dodržiavanie predpisov na spomínanej diaľnici.

ucho1212: "Chcel by som vedieť, ako si má človek zistiť, koľko je 70 m, keď žiadne auto nie je vybavené zariadením na meranie vzdialenosti a teda si to vodič nemá za jazdy ako skontrolovať."

SkryťVypnúť reklamu

0.jpgNa diaľnici sú osadené dopravné značky, ktoré prikazujú vodičom vozidiel idúcich za sebou udržiavať minimálnu vzdialenosť 70 metrov. Ako túto vzdialenosť zistiť?

Pri rýchlosti 130 km/h trvá vozidlu približne dve sekundy na prejazd 72 metrov. Ak by ste šli touto rýchlosťou, 70-metrovú vzdialenosť medzi vašim autom a vozidlom pred vami si môžete overiť pomocou počítania času.

Stačí si len vybrať vizuálne odlíšiteľné miesto a keď popri ňom prejde auto pred vami, začnete počítať čas. Kým poviete "jeden a dvadsať", mala by prejsť približne jedna sekunda. Stačí to povedať 2-krát.

Ak sa za ten čas nedostanete s autom k miestu, od ktorého ste začali počítať čas, vzdialenosť medzi vaším autom a autom pred vami je približne 70 metrov pri dodržiavaní najvyššej povolenej rýchlosti.

SkryťVypnúť reklamu

V súvislosti s tým uviedla polícia, že pokutovať budú, ak niekto bude jazdiť vo vzdialenosti kratšej ako 50 metrov. Keby ste chceli túto vzdialenosť prejsť za 2 sekundy, museli by ste ísť rýchlosťou približne 90 km/h. To je o niečo väčšia rýchlosť ako minimálna povolená pre diaľnice (80 km/h).

Ako dodržať minimálnu vzdialenosť pri predchádzaní

ucho1212: "Ako sa mám dostať po predbiehaní do pravého pruhu, keďže nemôžem obmedziť toho za sebou, tzn. dodržať 70 m a nemôžem sa k tomu pred sebou dostať na 70 m. To je spolu niečo vyše 140 metrov aj s autom, čo je dosť nereálne. Mám porušiť zákon o vzdialenosti alebo o pruhoch?"

Značka Zákaz jazdy motorových vozidiel vo vzdialenosti kratšej, ako je vyznačené (č. B 19)

... zakazuje vodičovi motorového vozidla jazdu za motorovým vozidlom idúcim pred ním vo
vzdialenosti kratšej, ako je vyznačené na značke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na to, aby ste mohli porušiť dopravnú značku B 19, je nevyhnutné, aby vozidlo pred vami bolo v tom istom jazdnom pruhu. Ak ho chcete predísť podľa predpisov, mali by ste sa preradiť do jazdného pruhu vľavo najmenej vo vzdialenosti 70 metrov za ním. V opačnom prípade vám hrozí pokuta do 60 eur na mieste.

Pri ukončení predbiehacieho manévru sa má vodič mimo obce zaradiť do pravého jazdného pruhu. Podľa zákona to má urobiť tak, aby nikoho neohrozil. Musí však dodržať 70 metrový odstup od predbehnutého vozidla?

Podľa definície dopravnej značky B 19 je zodpovedný za udržiavanie odstupu vždy vodič nasledujúceho vozidla. Ak teda niekoho predbehnete, povinnú minimálnu vzdialenosť medzi vozidlami by malo zabezpečiť predbehnuté vozidlo.

Ak ten, kto predbieha, sa zaradí pred predbehnutého vo vzdialenosti kratšej ako 70 metrov, vodič pomalšieho vozidla nemusí mať strach z pokuty. Tú možno dostať len za priestupok, ktorým je podľa zákona zavinené konanie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predbehnutý nemá vždy možnosť bez ohrozenia bezpečnosti cestnej premávky zabezpečiť hneď to, aby bolo medzi vozidlami minimálne 70 metrov a pritom túto situáciu sám nezavinil. Jeho povinnosťou je vtedy v rámci zachovania bezpečnosti premávky postarať sa o to, aby bolo medzi ním a vozidlom pred ním minimálne 70 metrov. Nie naraz, ale postupne spomalí tak, aby vytvoril povinnú minimálnu vzdialenosť medzi vozidlami.

Nebezpeční vodiči prinútili ostatných riešiť komplikované dopravné predpisy

To, ako je vyriešená doprava na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou, určite nepomáha plynulosti cestnej premávky. V niektorých situáciách dokonca núti vodiča porušovať dopravné predpisy. Napríklad, v zápche na diaľnici je dodržiavanie minimálnej vzdialenosti nezmyslom. Napriek tomu to značka vyžaduje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výrazne sa tak podporila bezpečnosť cestnej premávky na úkor plynulosti. Avšak len dovtedy, kým vodiči nezačnú zmätkovať v snahe dodržať nedodržateľné.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  2. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  3. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  4. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  5. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 338
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 10 252
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 230
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 304
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 387
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 940
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 143
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 034
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  2. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  3. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  4. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 493
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 130
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 173
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 219
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 551
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 690
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 275
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 798
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu