SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Aj prívesný vozík má právo parkovať

Situácia s parkovaním je niekedy tak beznádejná, že hnev niektorých vodičov sa obracia na zdanlivo ubližujúcich.

Nedostatok parkovacích miest v mestách núti vodičov uvažovať, ako tento problém vyriešiť. Niekedy je situácia beznádejná a potom sa hnev niektorých vodičov obracia na zdanlivo ubližujúcich.

Za cieľ svojho hnevu si vyberú napríklad vlastníkov parkujúcich prívesov. Jeden z vás si posťažoval na vlastníka prívesu, ktorý parkuje na jednom z parkovísk v Košiciach.

Dušan: "V strede fotografie sa nachádza príves za osobný automobil. Príves je reťazou pripevnený o tyč, ktorá pôvodne plnila úlohu značenia vyhradeného parkoviska. Je v poriadku, že majiteľ tohto prívesu tam ako aj na obdobných miestach parkoviska niekedy aj dlhodobo parkuje svoj kratučký príves a tým pre seba vytvára "rezervované miesto"?

DSC00400.JPG

Vzhľadom na dĺžku prívesu nie je problém pred príves parkovať. Veď prečo by tam prívesom parkovať nemohol, keď má ŠPZ?

Môžem pred jeho príves zaparkovať ja a blokovať tým pádom vjazd pre príves? Dopustil by som sa tým pravdepodobne priestupku. Čo by dotyčný robil, keby tam tá tyč, ktorá podľa môjho názoru mala byť dávno odstránená, nebola?

Ako je to s poplatkami za obstaranie vyhradeného miesta? Nie je tento divný spôsob lacnejší? Je vôbec v súlade s predpismi o cestnej premvke? Pokladám takéto správanie a parkovanie za bezcharakterné a sebecké."

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) ... Ak sú na parkovisku vyznačené parkovacie miesta, vodič smie stáť len na nich.

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
u) na iných miestach, kde zastavenie alebo státie môže ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo obmedziť jazdu vozidiel; osobitne na miestach vjazdov alebo výjazdov z pozemkov, vjazdov a výjazdov z objektov určených na zásobovanie alebo parkovacích miest.

V mnohých mestách je najmä na sídliskách problém s nájdením miesta na parkovanie. Potom je pochopiteľné, že niektorých dokáže vyviesť z rovnováhy parkovanie prívesného vozíka na jednom z parkovacích miest. Viacerým určite napadlo, prečo taký malý vozík blokuje celé jedno parkovacie miesto?

Aj príves je vozidlo, ktoré smie byť zaparkované

Dušan si už vo svojom opise naznačil, že pred prívesom môže zaparkovať jedno auto. Skutočne, podľa fotky sa zdá, že jedno auto by sa tam zmestilo. Muselo by to však byť krátke auto. Ak by "vytŕčalo" z parkovacieho miesta, jeho vodič by porušil dopravné predpisy. Jednoducho, ak sú na parkovisku vyznačené parkovacie miesta, vodič smie stáť len na nich.

Dušan tiež správne podotkol, aj keď v jeho kontexte to skôr vyzerá ako sarkazmus, že aj príves smie byť zaparkovaný na vyznačenom parkovacom mieste. Aj príves je vozidlo. Každý, kto by zaparkoval pred príves by mohol porušiť dopravný predpis, podľa ktorého nikto nesmie svojím parkovaním obmedziť výjazd iného vozidla z parkovacieho miesta.

Každý vodič je povinný zabezpečiť vozidlo proti krádeži

Dušan si tiež posťažoval na použitie tyče, ktorá slúžila pre umiestnenie dopravnej značky. Z fotky vyplýva, že tyč slúži ako súčasť zabezpečenia prívesu pred krádežou. To, či tam tá tyč má byť alebo nie, posudzovať nebudeme. To je záležitosť vlastníka alebo správcu pozemku. Vlastník prívesu však splnil zákonnú povinnosť, podľa ktorej je je povinný urobiť také opatrenia, aby vozidlo nemohlo ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky a aby ho nemohla neoprávnene použiť iná osoba.

Aj keď sa to možno viacerým nepáči, ten, kto na parkovisku odstavil príves, neporušil žiadne dopravné predpisy. A že tým zabral jedno parkovacie miesto? Väčšina z vodičov pri parkovaní vozidla obsadí jedno parkovacie miesto.

Nájdu sa aj takí, ktorí sú schopní zablokovať jedným vozidlom aj viac parkovacích miest. Tu sa skutočne dá hovoriť o bezcharakternom a sebeckom parkovaní. Určite však nie pri zaparkovaní prívesného vozíka tak, ako to vidno na fotke.

Na ktorej strane stáť, aby to bolo bez pokuty?

Tomáš: "Na Červeňovej ulici v Bratislave odťahovali v sobotu ráno autá. Všetky stáli na pravej strane ulice, čiastočne na chodníku. Chcem sa opýtať, na ktorej strane cesty musím stáť, aby ma nemohli odtiahnuť? Chodníky majú cca 150 cm, teda stáť na ňom sa asi nedá. Cesta je relatívne široká a jednosmerná. Ak táto jednosmerná ulica končí T-čkovou križovatkou (s Partizánskou ulicou), ako ďaleko od križovatky musím parkovať?"

Vozidlá smú stáť na chodníku len vtedy, keď nechajú chodcom minimálne 1,5 metrovú voľnú šírku chodníka. Ak autá stáli čiastočne na chodníku širokom 1 a pol metra, stali sa podľa zákona prekážkou cestnej premávky. A tú smú policajti odstrániť odťahom vozidla.

Na jednosmernej ceste smie vodič parkovať po oboch stranách cesty, ak tomu nebráni dopravná značka alebo nedostatočná šírka vozovky pre premávku. To znamená, že Tomáš nesmie parkovať pri ceste, ak by pre premávku nenechal minimálne 3 metre voľnej šírky vozovky.

No a nesmie tiež zaparkovať ani na jednej strane cesty vo vzdialenosti kratšej ako 5 metrov pred križovatkou, keďže Červeňova ulica sa ako cesta končí v križovatke tvaru T.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 607
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 639
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 517
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 853
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 407
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 229
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 564
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 448
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 059
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 801
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.
Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Ilustračné foto.
Internista v nemeckom meste Chemnitz a člen skupiny Lovci šarlatáni, ktorá sa usiluje vyvracať mýty a bludy v medicíne, Roland Oravský.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L