SME

Ak vám po dlhšom čase vrátia vodičák, preskúšaniu sa nevyhnete

Epileptici, ktorí nemali aspoň rok záchvat, dostali možnosť šoférovať. Viete, aké povinnosti ich čakajú pred znovuobnovením vodičáku?

To, že epileptici, ktorý dlhú dobu nemali žiadny záchvat, smú šoférovať, už platí nejaký ten týždeň. Ešte v nedávnej minulosti bolo takmer nemožné, aby si niekto sadol za volant, ak mal aspoň raz v živote epileptických záchvat.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes stačí, aby epileptik aspoň rok nemal záchvat. Ak predloží čestné vyhlásenie potvrdzujúce túto skutočnosť, v otázkach šoférovania sa naňho hľadí ako na zdravého človeka.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Obáva sa preskúšania

Jedna z vás, ktorá sa podpísala v poradni Natankuj.sk ako Boziebabo, sa spýtala, či bude musieť ísť na opakovanie skúšok na vodičák, keď jej bol pred 8,5 rokmi odobratý pre epileptický záchvat.

"Záchvat sa viac neopakoval a podľa nového zákona mi už môže byť vrátený. Obávam sa však, že ma pošlú na preskúšanie. Viem, že, žiaľ, v našom meste si policajti radi "zgustnú" a vodičák spraví len málokto na prvý, či druhýkrát a to chce potom teda peknú hŕbku peňazí. Myslím si, že by mi mohol byť len vrátený, bez preskúšania, veď priestupok som nespravila žiadny," napísala čitateľka podpísaná ako Boziebabo.

Vyhláška síce umožňuje šoférovať aj epileptikom, ktorý nemali dlho záchvat, musia si však zvyknúť aj na to, že sa na nich bude pozerať ako na každého iného človeka, ktorý má možnosť šoférovať.

SkryťVypnúť reklamu

Otestujte si znalosti z dopravných predpisov, kliknite sem

Po dlhom čase mimo auta je preskúšanie povinné

§ 91, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Orgán Policajného zboru rozhodne o preskúšaní odbornej spôsobilosti v rozsahu podľa § 79 ods. 2, ak možno dôvodne predpokladať, že nastala zmena odbornej spôsobilosti držiteľa vodičského oprávnenia, najmä ak držiteľ vodičského oprávnenia preukázateľne nevykonával alebo nemohol vykonávať činnosť vedenia vozidla viac ako dva roky.

Ak niekto nesmel šoférovať 8 a pol roka, pozerá sa naň ako na toho, kto mohol prísť o vedomosti aj zručnosti. Je pochopiteľné, že ak sa niečomu nevenujete dlhšiu dobu, znalosti alebo zručnosti sa postupne vytratia. Aj pri šoférovaní hrozí toto riziko.

Preto je v zákone o cestnej premávke ustanovenie, podľa ktorého každý, kto nešoféroval aspoň dva roky, musí ísť na preskúšanie. Nemusí absolvovať celé vyučovanie a jazdy, ak ale chce vodičák späť, musí sa podrobiť skúške zo znalostí dopravných predpisov a overeniu toho, či vie šoférovať.

SkryťVypnúť reklamu

Jednoducho, na preskúšanie musia ísť nielen tí, ktorí mali zákaz šoférovať alebo ktorí 3-krát za 12 mesiacov závažne porušili dopravné predpisy.

Skúšku si musíte zaplatiť z vlastného. Ak ju neurobíte na prvý krát, zopakovať si ju budete môcť až za ďalšie tri mesiace. Mimochodom, na to aby ste mohli ísť na skúšku na vodičák, potrebujete doklad o tom, že ste zdravotne spôsobilí.

Skúške sa vyhnete, ak nešoférujete menej ako 2 roky

Tí, ktorí mali šťastie a nemohli pre epileptický záchvat šoférovať menej ako dva roky a záchvat sa im nedostavil aspoň jeden rok, na vodičák im stačí okrem čestného vyhlásenia len potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti. Skúške na vodičák by sa mali vyhnúť, ak policajti nebudú dôvodne predpokladať, že nastala zmena v ich odbornej spôsobilosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak všetko prejde tak, ako má, na konci vám vrátia váš vodičák a vy budete môcť naďalej šoférovať auto.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  8. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  1. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  2. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  3. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  4. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  5. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 10 405
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 991
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 938
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 8 265
  5. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 598
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 6 256
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 255
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 2 050
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Čáni: Demokrati, Demokrati – spôsobujete riadnu nočnú moru tejto Ficobande.
  2. Adam Austera: Prečo sú palivá na čerpacích staniciach drahšie: Požiare v Kanade, rusko-ukrajinský konflikt a iránska vojenská eskalácia ovplyvňujú trh s ropou
  3. Martin Turčan: Ústava nie je Biblia
  4. Lucia Kleštincová: Spojili sa z troch krajín, aby oslávili 40 rokov Schengenu spoločným piknikom na mieste bývalej železnej opony
  5. Dagmar Szabó: „Pretože som ich matka“ Príbeh úteku, odvahy a zápasu proti systému, ktorý nepočúva deti
  6. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad
  7. Dušan Koniar: Obujem si kanady a dupnem si do vlády
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 653
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 732
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 073
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 132
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 749
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 868
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 087
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 865
  1. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  2. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  6. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
SkryťZatvoriť reklamu