BRATISLAVA. Krátko po uvedení tretieho vydania Renaultu Laguna na slovenský trh sme ho podrobili vytrvalostnému testu, v ktorom auto v zimných mrazoch jazdilo nepretržite 24 hodín. Výnimkou boli iba prestávky potrebné pre dotankovanie a výmenu šoférov. V cieli sme kvitovali fakt, že počas skúšky sa nevyskytol jediný problém.
Vylepšená kabína
Francúzska automobilka uvádza, že v rámci omladzovacej kúry Laguna prešla ďalšou fázou skvalitňovania. Tentokrát ide najmä o akosť použitých materiálov v interiéri. Pribudli aj nové estetické prvky, napríklad chrómované lemy výduchov ventilácie. Utlmenie motorového priestoru a úpravy, ktoré majú zamedziť vzniku aerodynamickému hluku, zvýšia cestovný komfort na dlhých trasách.
Pobyt v aute spríjemní štandardne dodávaný audiosystém 3D Sound by Arkamys s ôsmimi reproduktormi a výkonom 140W, alebo príplatkový Bose s desiatimi reproduktormi. Na palube sa môže objaviť aj navigačný systém Carminat TomTom Live, dodávaný za príplatok 490 eur. Automatická klimatizácia obsahuje režim, ktorý monitoruje kvalitu vzduchu vpúšťaného do kabíny. Vzduch je schopná prečistiť prostredníctvom filtra s aktívnym uhlím.
Zamračená
Ako prvé však udrie do očí dizajn. Predné svetlomety dostali mračítka ukryté pod krycím sklom. Laguna vďaka nim pôsobí agresívnejším dojmom. Tento pocit znásobujú upravené tvary predného nárazníka s výraznejšími otvormi pre prívod vzduchu do motorového priestoru a chrómovanými lištami.
Pri pohľade zozadu nenachádzame veľa noviniek. Vynikne modifikovaná grafika koncových svetiel oboch karosárskych verzií, liftbacku i kombi označovaného Grandtour. Coupé sa facelift nedotkol.
Dostupnejší systém 4Control
Jedným z technických prvkov Laguny, ktorý na zákazníkov zapôsobil, je natáčanie všetkých štyroch kolies 4Control. Predné ovláda vodič tradične volantom, kolesá zadnej nápravy sa natáčajú automaticky v závislosti od jazdnej situácie. Do rýchlosti asi 60 km/h je ich smer natáčania opačný v porovnaní s prednými kolesami. Vo vyšších rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú v rovnakom smere ako predné.
Vďaka systému 4Control treba menej točiť volantom pri prejazde zákrut a zároveň sa s vozidlom ľahšie manévruje napríklad na parkovisku. Doteraz bola táto funkcia vyhradená pre športovo ladené modely Laguna GT. Po modernizácii ju dostanete aj v kombinácii s ťažiskovými vznetovými verziami 2.0 dCi (110 kW/150 k) a 2.0 dCi (131 kW/180 k).
Jeden zážihový, dva vznetové motory
Facelift tiež priniesol niekoľko zmien pod kapotou. V ponuke je jediný atmosférický agregát. Ide o zážihový dvojliter (103 kW/140 k), ktorý Renault vyvinul v spolupráci so značkou Nissan. Jeho tromfom je schopnosť spaľovať aj palivo E85. Nad ním v hierarchii stojí turbomotor s rovnakým objemom a výkonom 125 kW (170 k).
Vznetové motorizácie sú k dispozícii síce iba dve, ale variantov spaľujúcich naftu je dokopy až päť. Šetrný zákazník si vyberie základný turbodiesel 1.5 dCi (81 kW/110 k). Náročnejší zvolí jednu zo štyroch verzií agregátu 2.0 dCi. Výkonové spektrum siaha od 96 kW (130 k), cez 110 kW (150 k), 127 kW (173 k), až po 131 kW (178 k).
Všetky vznetové motory sú vybavené filtrom pevných častíc a prepracovanou recirkuláciou výfukových plynov. Renault do modelu Laguna montuje výhradne šesťstupňové prevodovky, manuálne i automatické. Najúspornejší variant 1.5 dCi podľa výrobcu v kombinovanej prevádzke skonzumuje 4,7 l nafty na 100 km. Na opačnom konci ponuky stojí prepĺňaný zážihový dvojliter, ktorý si vypýta 8,7 l/100 km.
Od 16 790 eur
Záruka na auto reprezentuje štandardné hodnoty - tri roky alebo 150 000 najazdených kilometrov. Pri využití financovania cez Renault Finance dostanete okrem zvýhodnenej lízingovej ceny o 1300 eur záruku predĺženú na päť rokov, alebo 150 000 km v hodnote 799 eur a povinné zmluvné poistenie na celú dobu financovania zadarmo. Garancia na neprehrdzavenie karosérie trvá 12 rokov.
Prepĺňaný zážihový variant si výmenu oleja vyžiada každých 20 000 km, ostatné verzie vždy po 30 000 najazdených kilometroch. O konkrétnych intervaloch vodiča informuje Systém kontroly kvality oleja (OCS).
Podľa cenníka nová Laguna štartuje na sume 16 790 eur (2.0 16V). Najlacnejší diesel 1.5 dCi dostanete od 17 190 eur. Kombík je drahší o 1300 eur. Nová Laguna je už v predaji.