Vyplýva to z údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO)
Zníženie spotrebných daní výrazne zvýšilo predaj nafty
Kým do februára tohto roka sa za deň predalo najviac 2,4 milióna litrov nafty, od júna sa denne nepredalo menej ako 2,5 milióna litrov nafty. V októbri tohto roka sa pritom z čerpacích staníc patriacich do sietí združených v SAPPO natankovalo do vozidiel takmer 2,7 milióna litrov nafty.
Nafta sa v súčasnosti predáva výrazne lepšie ako v predkrízovom období. Príčinou je fakt, že nafta zo Slovenska sa z pohľadu ceny stala konkurencieschopná voči naftám z okolitých štátov. Dnes majú toto palivo lacnejšie len v Poľsku. Množstvo tranzitnej dopravy tak tankuje skôr na Slovensku ako v Rakúsku, Česku alebo Maďarsku.
Rozdiel v cenách nafty oproti 1.1.2010
Krajina rozdiel (€/liter) rozdiel (%)
Belgicko 0,221 22,40%
Bulharsko 0,137 15,51%
Cyprus 0,222 25,59%
Česko 0,180 16,77%
Dánsko 0,123 10,83%
Estónsko 0,137 13,67%
Fínsko 0,139 13,14%
Francúzsko 0,121 11,37%
Grécko 0,331 33,27%
Holandsko 0,123 11,31%
Írsko 0,171 15,69%
Litva 0,179 20,40%
Lotyšsko 0,131 13,33%
Luxembursko 0,109 12,21%
Maďarsko 0,087 7,91%
Malta 0,150 15,46%
Nemecko 0,135 12,13%
Poľsko 0,127 13,46%
Portugalsko 0,126 11,86%
Rakúsko 0,142 14,06%
Rumunsko 0,164 17,84%
Slovensko 0,007 0,62%
Slovinsko 0,138 13,09%
Španielsko 0,142 14,35%
Švédsko 0,171 15,01%
Taliansko 0,125 11,00%
Veľká Británia 0,214 17,14%
priemer EU 0,146 13,67%
Okrem toho na Slovensku sa v porovnaní so začiatkom tohto roka ceny nafty v podstate nezmenili. Dokonca, väčšinu roka od februára boli výrazne nižšie. V iných štátoch a aj v okolitých sa ceny nafty tento rok iba zvyšovali.
Zníženie spotrebných daní príjem štátu neovplyvnil
Niektorí ľudia pred znižovaním spotrebných daní na naftu varovali. Obávali sa, že sa ceny úpravou daní neznížia. Predpokladali, že to, čo štát stratí na daniach, získajú spoločnosti na zisku. A motorista vyjde naprázdno. Situácia však vyzerá úplne inak.
Podľa našich zistení pumpári premietli zníženie spotrebných daní na naftu takmer na 100%. Následné zvyšovanie cien nafty bolo spôsobené tým, že v celej Európe rástli ceny tejto pohonnej látky.
Zvýšenie predaja nafty a rast cien pohonných látok na svetových trhoch spôsobilo, že štát na znížení spotrebnej dane v porovnaní s predchádzajúcim rokom v podstate nič nestratil, ak sa na situáciu pozeráme cez príjem do štátneho rozpočtu.
Štát zároveň pomohol motoristom k nižším cenám, firmám k nižším prevádzkovým nákladom. To sa odzrkadlilo vo vyššej spotrebe a aj v zlepšení hospodárskych výsledkov predajcov a výrobcov nafty.
Podľa našich prepočtov, za prvých 10 mesiacov tohto roka získalo Slovensko na daniach z nafty približne 381 miliónov eur.
Ak by sa spotrebné dane neznížili, štát by síce získal z predaja nafty približne toľko isto peňazí, no súkromným spoločnostiam a ani ľuďom by nepomohol.
Len pre porovnanie, pred rokom zarobil štát na nafte za spomínané obdobie cca 369 miliónov.
Odhadovaný príjem z daní
v mil. € pre prvých 10 mesiacov
2010 2009 2008
nafta 381 369 435
95 Natural 337 325 356
Predaj benzínov a LPG v roku 2010
Celkové množstvo predaného benzínov od januára do konca októbra je len o niečo nižší ako v rovnakom období minulého roka. Pre najpredávanejší benzín platí opak - v tomto roku sa predalo o niečo viac 95 Natural ako za prvých 10 mesiacov minulého roka.
Mierne rastie aj predaj prémiových palív, najmä náft s cetánovým číslom 55 a viac. Aj LPG sa v tomto roku predávalo lepšie ako v minulých. Rast sa podľa našich odhadov zmierni a možno aj zastaví, keď sa od budúceho roka znovu zavedie spotrebná daň na LPG.