V každom prípade, často sa meniaca legislatíva vyvoláva u vodičov neistotu, keďže nie všetci dokážu zachytiť všetky zmeny v zákonoch. Potom to môže so sebou priniesť problémy nielen pri cestnej kontrole, ale aj v situácii, keď by bolo lekárničku potrebné použiť pri nehode.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Obal autolekárničky
V súčasnosti musí mať autolekárnička oranžovú farbu po celom povrchu. Legislatíva dokonca presne vymedzuje prípustné odtiene podľa normy (RAL 2003, 2004, 2008, 2009, 2010 alebo 2011). Platí to samozrejme pre nové autolekárničky, staršie ešte platné nemusíte prefarbovať.
Biely kríž na lícnej strane obalu musí mať najmenej 7 cm a musí byť rovnoramenný.
Okrem toho musí obal spĺňať požiadavky na ochranu obsahu pred vodou, prachom a teplotami v rozmedzí mínus dvadsať až plus šesťdesiat stupňov.
Obsah autolekárničky
Obsah lekárničky sa delí na moduly pre jednotlivé úkony. Tie sa v prípade expirácie môžu vymieňať. Samozrejme, ani jeden nemôže byť po dátume expirácie, pričom každý musí byť označený spôsobom použitia a dátumom konca trvanlivosti. V lekárničke musia byť nasledujúce moduly:
Modul č. 1 - Pomôcky, dezinfekcia a ochrana záchrancu
Modul č. 2 - Malé rany, odreniny
Modul č. 3 - Veľké rany, krvácanie, popáleniny
Modul č. 4 - Zlomeniny, poranenia kĺbov
Karta prvej pomoci
Lekárničky zakúpené po 1. máji 2009 musia byť vybavené Kartou prvej pomoci. Je povinnosťou predávajúceho priložiť ju k takejto lekárničke. Dá sa však zakúpiť aj samostatne.
Aj u nej zákon stanovuje určité parametre. Jej rozmery musia byť minimálne 18x10 cm. Musí byť vyrobená z prachuvzdorného a nepremokavého materiálu. Takže pokiaľ si ju hodláte vytlačiť doma, je vhodné nechať si ju zalaminovať. Karta musí podľa vyhlášky vydržať celú dobu trvanlivosti lekárničky.
Chcete si kartu prvej pomoci vytlačiť? Stiahnite si ju od nás
Lekárničky pre autobusy a motorky
Vozidlá určené na prepravu osôb (M2, M3), do 22 pasažierov, musia mať lekárničku podľa normy pre hromadnú dopravu. Vozidlá s kapacitou nad 22 osôb musia mať dokonca dva kusy lekárničiek. Takisto lekárnička pre motocykle sa svojím zložením mierne odlišuje od tej automobilovej.
Správa o nehode
V prípade menšej nehody je vhodné mať vo vozidle aj Správu o nehode. Jej vyplnenie ušetrí účastníkov škodovej udalosti od povinnosti volať políciu a teda aj pokuty. To ale neplatí, ak pri nehode bola usmrtená alebo zranená osoba, poškodená cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie, niektorý účastník bol pod vplyvom alkoholu alebo škoda presiahla 3990 eur.
Predovšetkým sa však musia účastníci výslovne dohodnúť na zavinení nehody a podpisom to potvrdiť na Správe o nehode. Podpísanie správy zaväzuje vinníka nahradiť škodu spôsobenú škodovou udalosťou.
Prítomnosť tohto tlačiva vo vozidle policajti pri cestných kontrolách nevyžadujú, no v prípade menšej nehody ochráni vodiča od povinnosti oznámiť udalosť úradom a od priestupkového konania. Situácia je teda podobná ako s náhradnými žiarovkami, ktoré v aute tiež byť nemusia, ale pokiaľ vás polícia zastaví pre nefungujúce svetlo a závadu neodstránite, hrozí vám pokuta.
Optimálny prípad samozrejme je, ak nenastane potreba spomínané súčasti povinnej výbavy použiť. Je dobré na to myslieť predovšetkým v zime, keď je preprava automobilom nebezpečnejšia, ako v inom období roka.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Autor: Jozef Lednický