SME
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Nie vždy je pokuta za predbiehanie cez plnú spravodlivá

Dostať pokutu za to, že začnete predbiehať cez plnú čiaru, to nie je nič rozporuplné. Ale čo keď začnete predbiehať v mieste, kde je prerušovaná čiara a do svojho pruhu sa vrátite cez dvojitú plnú?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Takúto situáciu zažil Martin z Košíc, ktorý za to musel zaplatiť 50 eur. Pritom sa pokojne mohlo stať, že pokuta bola nespravodlivá.

Martin: "Na rovnej ceste z Popradu som za sebou videl hliadku v označenom aute. Obehol som dve autá pred sebou a policajti ma zastavili s tým, že som síce začal obiehať na prerušovanej čiare, ale predbiehanie som ukončil návratom do môjho pruhu tak, že som prešiel prednými kolesami cez dvojitú plnú čiaru. A že ide o vážny priestupok (max. sadzba 150 eur) a vyrúbil mi pokutu 50 eur. Bolo to z ich strany v poriadku?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom patrí aj predchádzanie iného vozidla v mieste, kde je to zakázané. Za takýto priestupok sa môže pokuta vyšplhať na mieste až na 150 eur. Na dopravnom inšpektoráte vám dokonca môžu za to zakázať šoférovať aj na dva roky.

Na základe toho, čo napísal Martin je však pravdepodobné, že vôbec predpisy neporušil. Priestupok je len vtedy priestupkom, ak ide o zavinené konanie. To znamená, že vodič musí dopredu vedieť, že jeho konaním vznikne priestupok.

Cez plnú čiaru sa nepredbieha

Dvojitá neprerušovaná čiara uprostred cesty sa používa na oddelenie oddelenie protismernej premávky s dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi.

Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať a platí to aj pri predbiehaní. Vyhláške je pritom jedno, či ide o prechádzanie čiary pri návrate do jazdného pruhu alebo pri vybočovaní z neho.

Nie každé prejdenie plnej čiary je priestupkom

V situácii, o ktorej nám napísal Martin, mohol nastať jeden z dvoch momentov, ktorý by rozhodol o tom, či je pokuta oprávnená alebo nie:

  1. Buď mohol vedieť, že sa blíži úsek s plnou dvojitou čiarou a napriek tomu predbiehal, alebo
  2. o tom na základe dopravných značiek a predpisov nemohol vedieť a začal predbiehať v dobrej viere, že predpisy neporuší.

Prvý moment môže nastať len vtedy, ak vodič začne predbiehať tesne pred tým, než sa z prerušovanej čiary stane plná. Vtedy sa stačí len trochu vysunúť zo svojho jazdného pruhu a plnú čiaru neuvidí len ignorant.

Hneď na začiatku predbiehacieho manévru by potom malo byť vodičovi jasné, že pokračovaním v predbiehaní by porušil predpisy. Preto je z pohľadu predpisov lepšie ukončiť predchádzanie ešte na začiatku a zaradiť sa späť do svojho jazdného pruhu.

Druhý moment nastáva zvyčajne vtedy, keď pri predchádzaní vodič prejde do protismeru bez toho, aby mal možnosť zbadať, že sa blíži miesto na ceste s plnou čiarou (obyčajnou či dvojitou).

Vodič potom neporuší žiadne predpisy, ak čo najskôr (v rámci bezpečnosti) dokončí manéver predchádzania. A je nepodstatné to, že prešiel cez plnú čiaru uprostred cesty.

Martin nemusel porušiť dopravné predpisy

Rozhodnúť, či Martin dostal pokutu oprávnene alebo nie, sa nedá z jeho opisu situácie. V každom prípade však za ním bola policajná hliadka, ktorá mala možnosť vidieť celú situáciu a posúdiť ju najlepšie ako vedela.

Ostáva nám len dúfať, že pokutu neudelili iba preto, že Martin sa vracal do svojho pruhu cez plnú čiaru. Snáď zohľadnili aj otázku zavineného konania.

Nezabudnite, že aj keď sa vám už podarilo porušiť dopravné predpisy, pri predchádzaní je vždy najdôležitejšie zachovať bezpečnosť a nikoho neohroziť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  4. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  5. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  6. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 977
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 847
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 11 311
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 430
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 394
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 896
  7. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 3 541
  8. Na obed mu nestačilo ani 50 miliárd dolárov 2 199
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

MG ZS a MG EHS

Cenník vyzerá ako pred vlnou zdražovania.


3 h
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl

Blogy SME

  1. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  2. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  3. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  4. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  5. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 100 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  6. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  8. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 193
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 038
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 154
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 015
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 739
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 058
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 925
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu