Nie vždy je pokuta za predbiehanie cez plnú spravodlivá

Dostať pokutu za to, že začnete predbiehať cez plnú čiaru, to nie je nič rozporuplné. Ale čo keď začnete predbiehať v mieste, kde je prerušovaná čiara a do svojho pruhu sa vrátite cez dvojitú plnú?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Takúto situáciu zažil Martin z Košíc, ktorý za to musel zaplatiť 50 eur. Pritom sa pokojne mohlo stať, že pokuta bola nespravodlivá.

Martin: "Na rovnej ceste z Popradu som za sebou videl hliadku v označenom aute. Obehol som dve autá pred sebou a policajti ma zastavili s tým, že som síce začal obiehať na prerušovanej čiare, ale predbiehanie som ukončil návratom do môjho pruhu tak, že som prešiel prednými kolesami cez dvojitú plnú čiaru. A že ide o vážny priestupok (max. sadzba 150 eur) a vyrúbil mi pokutu 50 eur. Bolo to z ich strany v poriadku?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom patrí aj predchádzanie iného vozidla v mieste, kde je to zakázané. Za takýto priestupok sa môže pokuta vyšplhať na mieste až na 150 eur. Na dopravnom inšpektoráte vám dokonca môžu za to zakázať šoférovať aj na dva roky.

Na základe toho, čo napísal Martin je však pravdepodobné, že vôbec predpisy neporušil. Priestupok je len vtedy priestupkom, ak ide o zavinené konanie. To znamená, že vodič musí dopredu vedieť, že jeho konaním vznikne priestupok.

Cez plnú čiaru sa nepredbieha

Dvojitá neprerušovaná čiara uprostred cesty sa používa na oddelenie oddelenie protismernej premávky s dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi.

Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať a platí to aj pri predbiehaní. Vyhláške je pritom jedno, či ide o prechádzanie čiary pri návrate do jazdného pruhu alebo pri vybočovaní z neho.

Nie každé prejdenie plnej čiary je priestupkom

V situácii, o ktorej nám napísal Martin, mohol nastať jeden z dvoch momentov, ktorý by rozhodol o tom, či je pokuta oprávnená alebo nie:

  1. Buď mohol vedieť, že sa blíži úsek s plnou dvojitou čiarou a napriek tomu predbiehal, alebo
  2. o tom na základe dopravných značiek a predpisov nemohol vedieť a začal predbiehať v dobrej viere, že predpisy neporuší.

Prvý moment môže nastať len vtedy, ak vodič začne predbiehať tesne pred tým, než sa z prerušovanej čiary stane plná. Vtedy sa stačí len trochu vysunúť zo svojho jazdného pruhu a plnú čiaru neuvidí len ignorant.

Hneď na začiatku predbiehacieho manévru by potom malo byť vodičovi jasné, že pokračovaním v predbiehaní by porušil predpisy. Preto je z pohľadu predpisov lepšie ukončiť predchádzanie ešte na začiatku a zaradiť sa späť do svojho jazdného pruhu.

Druhý moment nastáva zvyčajne vtedy, keď pri predchádzaní vodič prejde do protismeru bez toho, aby mal možnosť zbadať, že sa blíži miesto na ceste s plnou čiarou (obyčajnou či dvojitou).

Vodič potom neporuší žiadne predpisy, ak čo najskôr (v rámci bezpečnosti) dokončí manéver predchádzania. A je nepodstatné to, že prešiel cez plnú čiaru uprostred cesty.

Martin nemusel porušiť dopravné predpisy

Rozhodnúť, či Martin dostal pokutu oprávnene alebo nie, sa nedá z jeho opisu situácie. V každom prípade však za ním bola policajná hliadka, ktorá mala možnosť vidieť celú situáciu a posúdiť ju najlepšie ako vedela.

Ostáva nám len dúfať, že pokutu neudelili iba preto, že Martin sa vracal do svojho pruhu cez plnú čiaru. Snáď zohľadnili aj otázku zavineného konania.

Nezabudnite, že aj keď sa vám už podarilo porušiť dopravné predpisy, pri predchádzaní je vždy najdôležitejšie zachovať bezpečnosť a nikoho neohroziť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 23 041
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 481
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 089
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 550
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 382
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 488
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 401
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 383
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 346
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 009

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.