Nie vždy je pokuta za predbiehanie cez plnú spravodlivá

Dostať pokutu za to, že začnete predbiehať cez plnú čiaru, to nie je nič rozporuplné. Ale čo keď začnete predbiehať v mieste, kde je prerušovaná čiara a do svojho pruhu sa vrátite cez dvojitú plnú?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Takúto situáciu zažil Martin z Košíc, ktorý za to musel zaplatiť 50 eur. Pritom sa pokojne mohlo stať, že pokuta bola nespravodlivá.

Martin: "Na rovnej ceste z Popradu som za sebou videl hliadku v označenom aute. Obehol som dve autá pred sebou a policajti ma zastavili s tým, že som síce začal obiehať na prerušovanej čiare, ale predbiehanie som ukončil návratom do môjho pruhu tak, že som prešiel prednými kolesami cez dvojitú plnú čiaru. A že ide o vážny priestupok (max. sadzba 150 eur) a vyrúbil mi pokutu 50 eur. Bolo to z ich strany v poriadku?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom patrí aj predchádzanie iného vozidla v mieste, kde je to zakázané. Za takýto priestupok sa môže pokuta vyšplhať na mieste až na 150 eur. Na dopravnom inšpektoráte vám dokonca môžu za to zakázať šoférovať aj na dva roky.

Na základe toho, čo napísal Martin je však pravdepodobné, že vôbec predpisy neporušil. Priestupok je len vtedy priestupkom, ak ide o zavinené konanie. To znamená, že vodič musí dopredu vedieť, že jeho konaním vznikne priestupok.

Cez plnú čiaru sa nepredbieha

Dvojitá neprerušovaná čiara uprostred cesty sa používa na oddelenie oddelenie protismernej premávky s dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi.

Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať a platí to aj pri predbiehaní. Vyhláške je pritom jedno, či ide o prechádzanie čiary pri návrate do jazdného pruhu alebo pri vybočovaní z neho.

Nie každé prejdenie plnej čiary je priestupkom

V situácii, o ktorej nám napísal Martin, mohol nastať jeden z dvoch momentov, ktorý by rozhodol o tom, či je pokuta oprávnená alebo nie:

  1. Buď mohol vedieť, že sa blíži úsek s plnou dvojitou čiarou a napriek tomu predbiehal, alebo
  2. o tom na základe dopravných značiek a predpisov nemohol vedieť a začal predbiehať v dobrej viere, že predpisy neporuší.

Prvý moment môže nastať len vtedy, ak vodič začne predbiehať tesne pred tým, než sa z prerušovanej čiary stane plná. Vtedy sa stačí len trochu vysunúť zo svojho jazdného pruhu a plnú čiaru neuvidí len ignorant.

Hneď na začiatku predbiehacieho manévru by potom malo byť vodičovi jasné, že pokračovaním v predbiehaní by porušil predpisy. Preto je z pohľadu predpisov lepšie ukončiť predchádzanie ešte na začiatku a zaradiť sa späť do svojho jazdného pruhu.

Druhý moment nastáva zvyčajne vtedy, keď pri predchádzaní vodič prejde do protismeru bez toho, aby mal možnosť zbadať, že sa blíži miesto na ceste s plnou čiarou (obyčajnou či dvojitou).

Vodič potom neporuší žiadne predpisy, ak čo najskôr (v rámci bezpečnosti) dokončí manéver predchádzania. A je nepodstatné to, že prešiel cez plnú čiaru uprostred cesty.

Martin nemusel porušiť dopravné predpisy

Rozhodnúť, či Martin dostal pokutu oprávnene alebo nie, sa nedá z jeho opisu situácie. V každom prípade však za ním bola policajná hliadka, ktorá mala možnosť vidieť celú situáciu a posúdiť ju najlepšie ako vedela.

Ostáva nám len dúfať, že pokutu neudelili iba preto, že Martin sa vracal do svojho pruhu cez plnú čiaru. Snáď zohľadnili aj otázku zavineného konania.

Nezabudnite, že aj keď sa vám už podarilo porušiť dopravné predpisy, pri predchádzaní je vždy najdôležitejšie zachovať bezpečnosť a nikoho neohroziť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 8 682
  2. Moskva alebo Petrohrad? 8 113
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 2 655
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 238
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 169
  6. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 139
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 029
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 763
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 605
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 069

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

V radoch stúpencov opozície sa znížili nároky.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.