BRATISLAVA. Hustá hmla, niekoľkokilometrová kolóna husto za sebou stojacich áut, niektoré v priekope vedľa cesty, šmykľavá vozovka a desiatky ľudí prechádzajúcich sa po diaľnici. Policajné majáky blikali do tmy, prichádzali desiatky policajtov a hasičov, aj pohrebné auto. Takto podvečer vyzerala diaľnica D1 pár kilometrov pred Bratislavou v smere zo Senca.
Prečítajte si chronológiu všetkých nehôd, ktoré zablokovali diaľnicu
Jeden mŕtvyKrátko pred pol treťou sa tam spustila reťazová dopravná nehoda, pri ktorej zomrel vodič dvojmiestneho auta s bratislavskou značkou. Jeho spolujazdca odviezli s vážnymi zraneniami do nemocnice, zranili sa aj ďalší ľudia.
Stovky ľudí v autách, kamiónoch a autobusoch na diaľnici stáli vyše troch hodín.
Bez odstavného pruhuHasiči, autá Národnej diaľničnej spoločnosti a policajti sa pomedzi autá len ťažko predierali. Kľučkovali medzi havarovanými vrakmi. Vozidlá stojace v kolóne sa im uhli na obe strany diaľnice a policajti tak prechádzali stredom. Chýbal odstavný pruh, ktorý na tomto úseku pred rokom ustúpil tretiemu pruhu.
Policajné majáky blikali do tmy, prichádzali desiatky policajtov a hasičov, aj pohrebné auto.POZRITE SI GALÉRIU >>
„Z pruhu celkom vpravo sa zrejme vyhýbal kamiónu, ale ten už stál," opisoval smrteľnú nehodu jeden z vodičov. V momente nehody sa podľa neho ešte nešmýkalo.
Auto vyťahovali spod poľského kamióna uprostred diaľnice v čase, keď už okolo pomaly prechádzala kolóna.
Policajti cestu uvoľňovali organizovaním koridoru. Osobné autá naviedli do spoločnej kolóny, aby sa prekľučkovali pomedzi odstavené kamióny. Uvoľnili tak aj cestu odťahovej službe.
FOTO: SME - Tomáš Benedikovič
Autá roztrúsené vo všetkých pruhoch
Na diaľnici D1, smerom na Bratislavu došlo krátko pred pol treťou popoludní, pravdepodobne v dôsledku hmly a zníženej viditeľnosti k viacnásobnej dopravnej nehode. Podľa polície sa na 2-kilometrovom úseku stalo približne 10 nehôd, pričom sa zrazilo viac ako 20 vozidiel vrátane jedného nákladného. Autá vraj boli roztrúsené vo všetkých jazdných pruhov v smere do hlavného mesta.
"Na mieste zasahovali tri ambulancie Rýchlej zdravotníckej pomoci a dve ambulancie s lekárom," povedala Dominika Šulková z Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby.
Jeden človek zahynul, šiesti ľudia sa zranili. Mŕtvy bol zakliesnený v aute, spolujazdca s vážnymi poraneniami previezli previezli do ružinovskej nemocnice, kde mu robia diagnostiku. Ako povedala hovorkyňa Univerzitnej nemocnice Zuzana Čižmáriková, pri nehode sa zranilo ľahko päť cestujúcich. Dvoch z nich previezli do nemocnice na Antolskú, dvoch na Kramáre, jedného do Starého Mesta.
Diaľnica D1 medzi Sencom a Bratislavou bola niekoľko hodín neprejazdná a polícia odkláňala dopravu na starú Seneckú cestu, prípadne cestu na Pezinok. Podľa aktuálnych informácií začala polícia púšťať osobné vozidlá približne po dvoch hodinách od nehody, diaľnicu úplne sprejazdnili okolo pol ôsmej večer.
Prvú nehodu mal na svedomí náraz do stojaceho kamiónu
Vodič pick-upu s bratislavskou poznávacou značkou išiel podľa svedkov v pravom pruhu a zrejme chcel predbehnúť kamión, ale keď sa dostal do ľavého pruhu, narazil do stojaceho kamióna na konci zápchy. Tá vznikla pri prvej nehode.
"Vtedy sa nešmýkalo, ani nebolo namrznuté, problémom bola zrejme hustá hmla," povedal jeden zo svedkov.
Tí, ktorí tadiaľ prechádzali, hovorili o nutnosti kľučkovať medzi jednotlivými zrážkami. Okrem toho, pred Triblavinou je na diaľnici odstavený kamión. Polícia preto uzatvorila diaľnicu medzi Sencom a Bratislavou v smere do hlavného mesta.
Na mieste je viacero policajných áut, sanitky aj hasiči.
V kolóne uviazol aj autobus na pravidelnej linke Nitra - Bratislava. Vodič potvrdil, že do kolóny prišiel asi desať minút pred treťou hodinou a ani po dvaapolhodine sa neposunul. V autobuse ma 40 ľudí.
Na viacerých miestach Slovenska je hustá hmla. Zdroj: shmu.sk
Polícia odkláňa dopravu
"Odporúčame preto vodičom, aby sa riadili pokynmi policajtov, ktorí na mieste odkláňajú dopravu z diaľnice D1 na starú Seneckú cestu, prípadne cestu na Pezinok. Taktiež žiadame vodičov, aby na danom úseku zvýšili pozornosť kvôli zníženej viditeľnosti. V opačnom prípade hrozí, že sa môžu stať ďalším účastníkom tejto dopravnej nehody," uviedol Peczár.
Na Starej Seneckej sa už začali tvoriť kolóny. Aby toho nebolo dosť, v smere z Bratislavy do Senca stojí osobné auto v strede cesty pred kruhovým objazdom pri Bernolákove. Kolóny sa už tvoria v oboch smeroch.
Pre nehody uzavreli aj diaľnicu medzi Hlohovcom a Trnavou
Nehody boli aj na iných úsekoch. Náš redaktor, ktorý bol na mieste, potvrdil, že práve tu sa zrazili asi štyri autá a jedna dodávka je mimo diaľnice. Cesta bola namrznutá a šmýkalo sa. Niekoľko desiatok minút bol spomínaný smer uzavretý úplne a policajti odkláňali dopravu na starú cestu medzi Hlohovcom a Trnavou
Na tej istej diaľnici, medzi Bratislavou a Trnavou v smere na sever, stáli na 33,5. kilometri v pravom pruhu 2 osobné autá. Pre hustú hmlu ich vodiči mali zbadať v poslednej chvíli.
Máte viac informácií k udalosti? Povedzte to všetkým!
Informácie z miesta alebo fotky? Napíšte nám na web@sme.sk
Video? Pridajte ho na vii.sk (hneď zverejnené) alebo pošlite priamo do SME.
Ostrovčekov je iba pár a sú krátke
Na núdzových pruhoch diaľnice z Bratislavy do Trnavy môžu zastať len autá, ktoré majú poruchu.
BRATISLAVA. Na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou pribudlo šesť krátkych núdzových pruhov. Pôvodné informácie hovorili, že budú mať po šesťdesiat metrov, v skutočnosti však na spomínaných miestach pribudlo na trojpruhovej diaľnici asi 20 metrov krajnice.
Keďže v okolí nie je znížená rýchlosť, je ťažké zaradiť sa z nich späť na diaľnicu. „Tieto plochy sú naozaj len na núdzové státie," hovorí dopravný expert Jozef Drahovský. Zastaviť na nich vodič môže, len ak sa mu pokazí auto. Kto v pruhu zastaví z iných dôvodov, môže dostať pokutu.
Na budúci rok majú pribudnúť ďalšie odstavné pruhy. „Ak sa môžu neskôr využiť pri budovaní kompletného odstavného pruhu, tak ich budovanie má zmysel," povedal Drahovský.
Kompletný odstavný pruh považuje za jediné riešenie aj dopravný expert Ján Čelko zo Žilinskej univerzity. „Obmedzenie rýchlosti výrazne k zvýšeniu bezpečnosti neprispeje. Zahusťovanie odstavných plôch je rovnako len polovičné riešenie."
„Všimol som si však, že vodiči 110kilometrové obmedzenie rešpektujú a rovnako dodržiavajú aj predpísanú vzdialenosť," hovorí Drahovský. Kedysi podľa neho vodiči jazdili natesno, čo spôsobovalo nehody.
Michal Trško
Najhoršia nehoda na D1 sa odohrala pred 5 rokmi. Zrazilo sa až 60 vozidiel
Jedna z najhorších hromadných havárií sa odohrala na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou 31.decembra 2005. Podľa ministerstva vnútra zahynuli štyria ľudia, keď sa kamión s cisternou prevrátil na dve autá. Desiatky ľudí utrpeli zranenia.