SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Dlhodobý test: Citroen C3 dobojoval so cťou

Citroen odišiel z redakcie s takmer čistým štítom. Najazdené kilometre odstránili vŕzganie sedadla a pískanie ventilátora. Spotreba po prekročení desaťtisícovej hranice výrazne klesla, ale stopy používania na nástupných prahoch a na kryte batožinového pri

Zvykli sme si na seba. Motor urobil z dizajnovo pútavého dravé auto, so slušnou dynamikou a dobrou spotrebou.Zvykli sme si na seba. Motor urobil z dizajnovo pútavého dravé auto, so slušnou dynamikou a dobrou spotrebou. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Po 17 589 kilometroch skončil dlhší test nového Citroenu C3, ktorý v priebehu pol roka stihol poukázať na všetky črty novinky. Azda najvýraznejšou je nadštandardný prístup k dizajnu a tvarom.

Či sa to niekomu páči alebo nie, prístrojový panel a celá palubná doska ponúkajú to najlepšie v triede malých áut. Lepšie a hlavne príťažlivejšie neponúkne ani Fiesta ani Polo, hoci v ergonómii ovládania sa vyrovnajú.

Citroen svojim prístupom povýšil interiér malého auta na niečo viac. Medzi nižšou strednou triedou tiež nenájdeme veľa áut s pôsobivejšou palubnou doskou a volantom. Samozrejme umelecká hodnota vzrastá priamoúmerne s cenou a musíme priznať, že testu sme podrobili drahú verziu C3 1,6 VTi Exlusive, ktorá začína od ceny 13 690 eur (na začiatku testu).

Po stovkách hodín za volantom prinášame sumár poznatkov k jednotlivým častiam auta.

Exteriér

Farbu vyberajte podľa svojho vkusu, na svetlo modrej špeciálne určenej tomuto modelu vidieť dosť špinu. Vonkajší dizajn priťahuje a zároveň dovolil konštruktérom postaviť auto s pomerne nízkym aerodynamickým hlukom. Netradičné čelné sklo Zenith dáva autu lepší výraz.

Je to vec, ktorá asi nikomu nechýba a keď v aute je, každý nájde dôvod prečo. Je to príjemnosť, avšak bez funkčného významu. Citroen C3 bude aj po rokoch vyzerať moderne. Ak bude mať dobrú povesť v spoľahlivosti, tak sa dobre predá.

Interiér

Prístrojový panel a prehľad v jednotlivých údajoch môže slúžiť konkurentom ako inšpirácia. Citroen zvolil výborný pomer medzi dizajnom, extravaganciou a funkčnosťou.

Predné sedadlá majú vzhľadom na typ a každodenné využitie auta výborný tvar aj poťah. Citroen doslova hýčka posádku na predných sedadlách, pretože okrem príjemného prostredia sú k dispozícii zmysluplné odkladacie priestory a dostatok miesta na nohy.

Vzadu je to z núdze cnosť a teda šedý priemer v triede. Zrejme prieskumy ukazujú, že v tejto kategórii sa vpredu jazdí vo dvojici a vzadu nanajvýš dieťa. Batožinovým priestorom patrí medzi to lepšie v triede, hoci Ford Fusion to prístupom do kufra neprekoná.

Motor

Citroen C3 bol po Peugeote 308 SW druhým dlhodobo testovaným autom s benzínovým štvorvalcom 1,6 VTi, ktorý koncern PSA zostrojil v spolupráci s BMW. Nakoľko sme s týmto typom motora zbierali skúsenosti dokopy počas 50 000 kilometrov, dovolíme si povedať, že je to asi jeden z najlepších motorov svojej kategórie.

Prvých päť tisíc kilometrov vie byť smädný, ale po desaťtisích chytí druhý dych a spotreba výrazne klesne. V malom Citroene C3 dokonca exceluje dynamikou, pretože výkon 88 kW (120k) si robí s autom doslova čo chce. Je to zrejme zásluha nízkej hmotnosti auta a dobrého sprevodovania.

35_c3_male_big.jpg

Motor 1,6 VTi je asi najsilnejšou stránkou auta. Vie byť úsporný, ale tiež dáva autu veľmi slušnú dynamiku. Päťstupňová prevodovka neprekáža, šesťstupňová by bola lepšia.

Celková spotreba za 17 000 kilometrov bola 6,3 l/100 km, pričom výrobca udáva 5,9 l/100 km. V závere testu sme bežne jazdili so spotrebou 5,4 l/100 km. Jedine chýbajúci šiesty stupeň navyšuje spotrebu pri rýchlejších presunoch na diaľnici.

Motor je silnou stránkou Citroenu C3, dokonca človek začne pochybovať o zmysle znižovania objemov pomocou turba (downsizeing) v tejto objemovej kategórii. Ak tento model, tak jednoznačne s motorom 1,6 VTi. Je výborný.

33_c3_male_big.jpg Pod volantom neostalo miesto nazvyš. Pri štartovaní sme si často prepli autorádio z režimu tunera na externé zariadenie AUX.

Prevodovka

Päťstupňová prevodovka vyhovuje, šesťstupňová by bola na diaľnici lepšia. Vďaka päťstupňovému usporiadaniu a silnému motoru netreba často radiť v meste, pretože napríklad päťka obslúži veľký rýchlostný rozdiel.

V kvalite radenia sa oproti minulej generácii Citroen C3 zlepšil, ale stále nedosahuje na kvalitu radenia v modeloch Polo, Fabia alebo Ibiza.

Podvozok

Na hladkom asfalte sa podvozok vyznamenal a keby bol svet plný ciest bez dier a priečnych nerovností, určite by sme Citroen C3 vychválili do nebies. Nemá však v láske nerovnosti a hlavne zadok na nich poskakuje do strán.

36_c3_male_big.jpg

Pri vyhýbaní sa náhlej prekážke ostáva Citroen stabilný. Verzia Exlusive nemá napriek cene a silnému motoru ESP a žiaľ treba si zaň doplatiť.

Pri náhlom vyhýbacom manévri na drsnom asfalte môže dôjsť k nadvihnutiu zadného kolesa, avšak odfiltrovanie kmitu karosérie je výborné. Podvozku chýba komfort na zlom povrchu ciest a lepšie držanie stopy na nerovnosti v zákrute. Pre niekoho to môže byť znepokojujúce.

Nedostatky

To, že auto musí prejsť necelých dvadsať tisíc, hoci tvrdých, kilometrov bez jedinej poruchy považujeme za samozrejmé. Na začiatku nás znepokojovalo vŕzgajúce sedadlo vodiča a pískanie ventilácie na treťom stupni rýchlosti fúkania.

31_c3_male_big.jpg Plató občas pri otvorení kufra vypadáva, čo pochopiteľne rozčuľuje. Svorka na kolíku má slabé zovretie.
Časom tieto neresti zmizli a už sa neopakovali. Plató v batožinovom priestore často vypadávalo pri otváraní piatych dverí z pántu. Výrobca by mal použiť svorku, ktorá bude držať na kolíku pevnejšie.

Opotrebovanie

Najvýraznejšie známky používania vidieť na prahu vodičových dverí. Stopy po pätách topánok tam ostali a ťažko sa čistia. Rovnako ťažko sa čistí priestor okolo ručnej brzdy s malým a zbytočným žliabkom. Omrvinky sa v ňom doslova vynímajú a nedajú sa povysávať.

34_c3_male_big.jpg Malý žliabok v priestore okolo ručnej brzdy sa zle čistí.
Bez známok opotrebenia ostala stredová konzola s takzvaným klavírovým lakovaním. Dokonca ani prach sa nej veľmi nedržal. Čalúnenie sedadiel, podľa očakávania, za tak krátky čas nemôže niesť známky opotrebovania. Príjemný poťah sa celkom ľahko čistí.

Najazdené kilometre na špinavých cestách vidieť v motorovom priestore, lebo nie je odspodu výrazne zakrytovaný.

32_c3_male_big.jpg Najväčšie stopy po používaní ostali v nástupnom prahu. Ak motorista zanedbá údržbu, môžu tam ostať navždy.

Rozlúčka

Na kvalitu alebo schopnosti auta v dlhodobom (rozsiahlejšom) teste máme zaužívaný vnútorný merač ľútosti nad rozlúčkou. Jednoducho za Citroenom C3 nám srdce piští, lebo je to výborné auto na presuny do práce.

Príručné presúvadlo má štýl a výbornú dynamiku jazdy pri perfektnej spotrebe. Benzínová verzia je tichá a v mrazoch rýchlo kúri. Citroen C3 by sme však kvôli komfortu na horších (horehronských) cestách asi oželeli.

V krátkosti - zhrnutie očami šoférov testovaného auta

Rasťo Chvála, SME:
Citroen postavil malé auto, ktoré dokáže urobiť každodenné presúvanie lepším, nepáči sa mi citlivosť podvozka na nerovnosti cesty. Motor a vzhľad palubnej dosky bijú konkurenciu."

Filip Garaj, auto.sme.sk:
„Citroën C3 očaril pekným dizajnom karosérie i interiéru, menej však praktickosťou. Priestor na zadných sedadlách sa v porovnaní s predchádzajúcou generáciou nezväčšil, čo je trochu škoda. Jedna z najlepších atmosférických jedna-šestiek súčasnosti zasa odhalila rezervy podvozka."

Michal Karpat, Autožurnál:
Priemerne jazdiace auto s nádherným interiérom a vynikajúcim motorom. Čelné sklo Zenith má svoje nevýhody, napriek tomu by som sa nechcel pripraviť o zážitok z jazdy, ktorý ponúka."

Alena Šperková, auto.sme.sk:
"Oceňujem dynamiku a ľahkú manévrovateľnosť v meste. Milé dámy, zabudnite na rannú kontrolu zovňajšku počas státia v kolónach. Vďaka posúvacej slnečnej clone na okne Zenith nenájdete vpredu tradičné zrkadielko. Spolujazdcom z toho istého dôvodu chýbala rúčka na strope nad prednými dverami."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 564
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 119
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 842
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 771
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 587
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 772
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 673
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 103
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 688
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 127
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


14 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  2. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  3. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  5. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  6. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  7. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 327
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 855
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 198
  4. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 193
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 958
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 951
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 368
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 061
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu