BRATISLAVA. Po 17 589 kilometroch skončil dlhší test nového Citroenu C3, ktorý v priebehu pol roka stihol poukázať na všetky črty novinky. Azda najvýraznejšou je nadštandardný prístup k dizajnu a tvarom.
Či sa to niekomu páči alebo nie, prístrojový panel a celá palubná doska ponúkajú to najlepšie v triede malých áut. Lepšie a hlavne príťažlivejšie neponúkne ani Fiesta ani Polo, hoci v ergonómii ovládania sa vyrovnajú.
Citroen svojim prístupom povýšil interiér malého auta na niečo viac. Medzi nižšou strednou triedou tiež nenájdeme veľa áut s pôsobivejšou palubnou doskou a volantom. Samozrejme umelecká hodnota vzrastá priamoúmerne s cenou a musíme priznať, že testu sme podrobili drahú verziu C3 1,6 VTi Exlusive, ktorá začína od ceny 13 690 eur (na začiatku testu).
Po stovkách hodín za volantom prinášame sumár poznatkov k jednotlivým častiam auta.
Exteriér
Farbu vyberajte podľa svojho vkusu, na svetlo modrej špeciálne určenej tomuto modelu vidieť dosť špinu. Vonkajší dizajn priťahuje a zároveň dovolil konštruktérom postaviť auto s pomerne nízkym aerodynamickým hlukom. Netradičné čelné sklo Zenith dáva autu lepší výraz.
Je to vec, ktorá asi nikomu nechýba a keď v aute je, každý nájde dôvod prečo. Je to príjemnosť, avšak bez funkčného významu. Citroen C3 bude aj po rokoch vyzerať moderne. Ak bude mať dobrú povesť v spoľahlivosti, tak sa dobre predá.
Interiér
Prístrojový panel a prehľad v jednotlivých údajoch môže slúžiť konkurentom ako inšpirácia. Citroen zvolil výborný pomer medzi dizajnom, extravaganciou a funkčnosťou.
Predné sedadlá majú vzhľadom na typ a každodenné využitie auta výborný tvar aj poťah. Citroen doslova hýčka posádku na predných sedadlách, pretože okrem príjemného prostredia sú k dispozícii zmysluplné odkladacie priestory a dostatok miesta na nohy.
Vzadu je to z núdze cnosť a teda šedý priemer v triede. Zrejme prieskumy ukazujú, že v tejto kategórii sa vpredu jazdí vo dvojici a vzadu nanajvýš dieťa. Batožinovým priestorom patrí medzi to lepšie v triede, hoci Ford Fusion to prístupom do kufra neprekoná.
Motor
Citroen C3 bol po Peugeote 308 SW druhým dlhodobo testovaným autom s benzínovým štvorvalcom 1,6 VTi, ktorý koncern PSA zostrojil v spolupráci s BMW. Nakoľko sme s týmto typom motora zbierali skúsenosti dokopy počas 50 000 kilometrov, dovolíme si povedať, že je to asi jeden z najlepších motorov svojej kategórie.
Prvých päť tisíc kilometrov vie byť smädný, ale po desaťtisích chytí druhý dych a spotreba výrazne klesne. V malom Citroene C3 dokonca exceluje dynamikou, pretože výkon 88 kW (120k) si robí s autom doslova čo chce. Je to zrejme zásluha nízkej hmotnosti auta a dobrého sprevodovania.
|
Motor 1,6 VTi je asi najsilnejšou stránkou auta. Vie byť úsporný, ale tiež dáva autu veľmi slušnú dynamiku. Päťstupňová prevodovka neprekáža, šesťstupňová by bola lepšia. |
Motor je silnou stránkou Citroenu C3, dokonca človek začne pochybovať o zmysle znižovania objemov pomocou turba (downsizeing) v tejto objemovej kategórii. Ak tento model, tak jednoznačne s motorom 1,6 VTi. Je výborný.
![]() | Pod volantom neostalo miesto nazvyš. Pri štartovaní sme si často prepli autorádio z režimu tunera na externé zariadenie AUX. |
Prevodovka
Päťstupňová prevodovka vyhovuje, šesťstupňová by bola na diaľnici lepšia. Vďaka päťstupňovému usporiadaniu a silnému motoru netreba často radiť v meste, pretože napríklad päťka obslúži veľký rýchlostný rozdiel.
V kvalite radenia sa oproti minulej generácii Citroen C3 zlepšil, ale stále nedosahuje na kvalitu radenia v modeloch Polo, Fabia alebo Ibiza.
Podvozok
Na hladkom asfalte sa podvozok vyznamenal a keby bol svet plný ciest bez dier a priečnych nerovností, určite by sme Citroen C3 vychválili do nebies. Nemá však v láske nerovnosti a hlavne zadok na nich poskakuje do strán.
|
Pri vyhýbaní sa náhlej prekážke ostáva Citroen stabilný. Verzia Exlusive nemá napriek cene a silnému motoru ESP a žiaľ treba si zaň doplatiť. |
Nedostatky
To, že auto musí prejsť necelých dvadsať tisíc, hoci tvrdých, kilometrov bez jedinej poruchy považujeme za samozrejmé. Na začiatku nás znepokojovalo vŕzgajúce sedadlo vodiča a pískanie ventilácie na treťom stupni rýchlosti fúkania.
![]() | Plató občas pri otvorení kufra vypadáva, čo pochopiteľne rozčuľuje. Svorka na kolíku má slabé zovretie. |
Opotrebovanie
Najvýraznejšie známky používania vidieť na prahu vodičových dverí. Stopy po pätách topánok tam ostali a ťažko sa čistia. Rovnako ťažko sa čistí priestor okolo ručnej brzdy s malým a zbytočným žliabkom. Omrvinky sa v ňom doslova vynímajú a nedajú sa povysávať.
![]() | Malý žliabok v priestore okolo ručnej brzdy sa zle čistí. |
Najazdené kilometre na špinavých cestách vidieť v motorovom priestore, lebo nie je odspodu výrazne zakrytovaný.
![]() | Najväčšie stopy po používaní ostali v nástupnom prahu. Ak motorista zanedbá údržbu, môžu tam ostať navždy. |
Rozlúčka
Na kvalitu alebo schopnosti auta v dlhodobom (rozsiahlejšom) teste máme zaužívaný vnútorný merač ľútosti nad rozlúčkou. Jednoducho za Citroenom C3 nám srdce piští, lebo je to výborné auto na presuny do práce.
Príručné presúvadlo má štýl a výbornú dynamiku jazdy pri perfektnej spotrebe. Benzínová verzia je tichá a v mrazoch rýchlo kúri. Citroen C3 by sme však kvôli komfortu na horších (horehronských) cestách asi oželeli.
V krátkosti - zhrnutie očami šoférov testovaného auta
Rasťo Chvála, SME: |
Filip Garaj, auto.sme.sk: |
Michal Karpat, Autožurnál: |
Alena Šperková, auto.sme.sk: |