SME
Sobota, 6. marec, 2021 | Meniny má Radoslav, RadoslavaKrížovkyKrížovky

Dlhodobý test: Citroen C3 dobojoval so cťou

Citroen odišiel z redakcie s takmer čistým štítom. Najazdené kilometre odstránili vŕzganie sedadla a pískanie ventilátora. Spotreba po prekročení desaťtisícovej hranice výrazne klesla, ale stopy používania na nástupných prahoch a na kryte batožinového pri

Zvykli sme si na seba. Motor urobil z dizajnovo pútavého dravé auto, so slušnou dynamikou a dobrou spotrebou.Zvykli sme si na seba. Motor urobil z dizajnovo pútavého dravé auto, so slušnou dynamikou a dobrou spotrebou. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Po 17 589 kilometroch skončil dlhší test nového Citroenu C3, ktorý v priebehu pol roka stihol poukázať na všetky črty novinky. Azda najvýraznejšou je nadštandardný prístup k dizajnu a tvarom.

Či sa to niekomu páči alebo nie, prístrojový panel a celá palubná doska ponúkajú to najlepšie v triede malých áut. Lepšie a hlavne príťažlivejšie neponúkne ani Fiesta ani Polo, hoci v ergonómii ovládania sa vyrovnajú.

Citroen svojim prístupom povýšil interiér malého auta na niečo viac. Medzi nižšou strednou triedou tiež nenájdeme veľa áut s pôsobivejšou palubnou doskou a volantom. Samozrejme umelecká hodnota vzrastá priamoúmerne s cenou a musíme priznať, že testu sme podrobili drahú verziu C3 1,6 VTi Exlusive, ktorá začína od ceny 13 690 eur (na začiatku testu).

Po stovkách hodín za volantom prinášame sumár poznatkov k jednotlivým častiam auta.

Exteriér

Farbu vyberajte podľa svojho vkusu, na svetlo modrej špeciálne určenej tomuto modelu vidieť dosť špinu. Vonkajší dizajn priťahuje a zároveň dovolil konštruktérom postaviť auto s pomerne nízkym aerodynamickým hlukom. Netradičné čelné sklo Zenith dáva autu lepší výraz.

Je to vec, ktorá asi nikomu nechýba a keď v aute je, každý nájde dôvod prečo. Je to príjemnosť, avšak bez funkčného významu. Citroen C3 bude aj po rokoch vyzerať moderne. Ak bude mať dobrú povesť v spoľahlivosti, tak sa dobre predá.

Interiér

Prístrojový panel a prehľad v jednotlivých údajoch môže slúžiť konkurentom ako inšpirácia. Citroen zvolil výborný pomer medzi dizajnom, extravaganciou a funkčnosťou.

Predné sedadlá majú vzhľadom na typ a každodenné využitie auta výborný tvar aj poťah. Citroen doslova hýčka posádku na predných sedadlách, pretože okrem príjemného prostredia sú k dispozícii zmysluplné odkladacie priestory a dostatok miesta na nohy.

Vzadu je to z núdze cnosť a teda šedý priemer v triede. Zrejme prieskumy ukazujú, že v tejto kategórii sa vpredu jazdí vo dvojici a vzadu nanajvýš dieťa. Batožinovým priestorom patrí medzi to lepšie v triede, hoci Ford Fusion to prístupom do kufra neprekoná.

Motor

Citroen C3 bol po Peugeote 308 SW druhým dlhodobo testovaným autom s benzínovým štvorvalcom 1,6 VTi, ktorý koncern PSA zostrojil v spolupráci s BMW. Nakoľko sme s týmto typom motora zbierali skúsenosti dokopy počas 50 000 kilometrov, dovolíme si povedať, že je to asi jeden z najlepších motorov svojej kategórie.

Prvých päť tisíc kilometrov vie byť smädný, ale po desaťtisích chytí druhý dych a spotreba výrazne klesne. V malom Citroene C3 dokonca exceluje dynamikou, pretože výkon 88 kW (120k) si robí s autom doslova čo chce. Je to zrejme zásluha nízkej hmotnosti auta a dobrého sprevodovania.

35_c3_male_big.jpg

Motor 1,6 VTi je asi najsilnejšou stránkou auta. Vie byť úsporný, ale tiež dáva autu veľmi slušnú dynamiku. Päťstupňová prevodovka neprekáža, šesťstupňová by bola lepšia.

Celková spotreba za 17 000 kilometrov bola 6,3 l/100 km, pričom výrobca udáva 5,9 l/100 km. V závere testu sme bežne jazdili so spotrebou 5,4 l/100 km. Jedine chýbajúci šiesty stupeň navyšuje spotrebu pri rýchlejších presunoch na diaľnici.

Motor je silnou stránkou Citroenu C3, dokonca človek začne pochybovať o zmysle znižovania objemov pomocou turba (downsizeing) v tejto objemovej kategórii. Ak tento model, tak jednoznačne s motorom 1,6 VTi. Je výborný.

33_c3_male_big.jpg Pod volantom neostalo miesto nazvyš. Pri štartovaní sme si často prepli autorádio z režimu tunera na externé zariadenie AUX.

Prevodovka

Päťstupňová prevodovka vyhovuje, šesťstupňová by bola na diaľnici lepšia. Vďaka päťstupňovému usporiadaniu a silnému motoru netreba často radiť v meste, pretože napríklad päťka obslúži veľký rýchlostný rozdiel.

V kvalite radenia sa oproti minulej generácii Citroen C3 zlepšil, ale stále nedosahuje na kvalitu radenia v modeloch Polo, Fabia alebo Ibiza.

Podvozok

Na hladkom asfalte sa podvozok vyznamenal a keby bol svet plný ciest bez dier a priečnych nerovností, určite by sme Citroen C3 vychválili do nebies. Nemá však v láske nerovnosti a hlavne zadok na nich poskakuje do strán.

36_c3_male_big.jpg

Pri vyhýbaní sa náhlej prekážke ostáva Citroen stabilný. Verzia Exlusive nemá napriek cene a silnému motoru ESP a žiaľ treba si zaň doplatiť.

Pri náhlom vyhýbacom manévri na drsnom asfalte môže dôjsť k nadvihnutiu zadného kolesa, avšak odfiltrovanie kmitu karosérie je výborné. Podvozku chýba komfort na zlom povrchu ciest a lepšie držanie stopy na nerovnosti v zákrute. Pre niekoho to môže byť znepokojujúce.

Nedostatky

To, že auto musí prejsť necelých dvadsať tisíc, hoci tvrdých, kilometrov bez jedinej poruchy považujeme za samozrejmé. Na začiatku nás znepokojovalo vŕzgajúce sedadlo vodiča a pískanie ventilácie na treťom stupni rýchlosti fúkania.

31_c3_male_big.jpg Plató občas pri otvorení kufra vypadáva, čo pochopiteľne rozčuľuje. Svorka na kolíku má slabé zovretie.
Časom tieto neresti zmizli a už sa neopakovali. Plató v batožinovom priestore často vypadávalo pri otváraní piatych dverí z pántu. Výrobca by mal použiť svorku, ktorá bude držať na kolíku pevnejšie.

Opotrebovanie

Najvýraznejšie známky používania vidieť na prahu vodičových dverí. Stopy po pätách topánok tam ostali a ťažko sa čistia. Rovnako ťažko sa čistí priestor okolo ručnej brzdy s malým a zbytočným žliabkom. Omrvinky sa v ňom doslova vynímajú a nedajú sa povysávať.

34_c3_male_big.jpg Malý žliabok v priestore okolo ručnej brzdy sa zle čistí.
Bez známok opotrebenia ostala stredová konzola s takzvaným klavírovým lakovaním. Dokonca ani prach sa nej veľmi nedržal. Čalúnenie sedadiel, podľa očakávania, za tak krátky čas nemôže niesť známky opotrebovania. Príjemný poťah sa celkom ľahko čistí.

Najazdené kilometre na špinavých cestách vidieť v motorovom priestore, lebo nie je odspodu výrazne zakrytovaný.

32_c3_male_big.jpg Najväčšie stopy po používaní ostali v nástupnom prahu. Ak motorista zanedbá údržbu, môžu tam ostať navždy.

Rozlúčka

Na kvalitu alebo schopnosti auta v dlhodobom (rozsiahlejšom) teste máme zaužívaný vnútorný merač ľútosti nad rozlúčkou. Jednoducho za Citroenom C3 nám srdce piští, lebo je to výborné auto na presuny do práce.

Príručné presúvadlo má štýl a výbornú dynamiku jazdy pri perfektnej spotrebe. Benzínová verzia je tichá a v mrazoch rýchlo kúri. Citroen C3 by sme však kvôli komfortu na horších (horehronských) cestách asi oželeli.

V krátkosti - zhrnutie očami šoférov testovaného auta

Rasťo Chvála, SME:
Citroen postavil malé auto, ktoré dokáže urobiť každodenné presúvanie lepším, nepáči sa mi citlivosť podvozka na nerovnosti cesty. Motor a vzhľad palubnej dosky bijú konkurenciu."

Filip Garaj, auto.sme.sk:
„Citroën C3 očaril pekným dizajnom karosérie i interiéru, menej však praktickosťou. Priestor na zadných sedadlách sa v porovnaní s predchádzajúcou generáciou nezväčšil, čo je trochu škoda. Jedna z najlepších atmosférických jedna-šestiek súčasnosti zasa odhalila rezervy podvozka."

Michal Karpat, Autožurnál:
Priemerne jazdiace auto s nádherným interiérom a vynikajúcim motorom. Čelné sklo Zenith má svoje nevýhody, napriek tomu by som sa nechcel pripraviť o zážitok z jazdy, ktorý ponúka."

Alena Šperková, auto.sme.sk:
"Oceňujem dynamiku a ľahkú manévrovateľnosť v meste. Milé dámy, zabudnite na rannú kontrolu zovňajšku počas státia v kolónach. Vďaka posúvacej slnečnej clone na okne Zenith nenájdete vpredu tradičné zrkadielko. Spolujazdcom z toho istého dôvodu chýbala rúčka na strope nad prednými dverami."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  2. Nové číslo Historickej revue
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  1. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 21 273
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 13 226
  3. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 11 396
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 10 409
  5. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 9 271
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 9 202
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 8 324
  8. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 7 503
  9. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 6 512
  10. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 222
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Citroen C4, C3, Xsara, Picasso, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zameral sa na populárny rozmer.

5. mar
Porsche Taycan 4S Cross Turismo

Strešný box zvláda vysokú rýchlosť.

5. mar
Nová Dacia Sandero Access

Nájdu sa nové modely, kombi aj hybrid.

5. mar
Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

4. mar