SME

Dlhodobý test: Citroen C3 dobojoval so cťou

Citroen odišiel z redakcie s takmer čistým štítom. Najazdené kilometre odstránili vŕzganie sedadla a pískanie ventilátora. Spotreba po prekročení desaťtisícovej hranice výrazne klesla, ale stopy používania na nástupných prahoch a na kryte batožinového pri

Zvykli sme si na seba. Motor urobil z dizajnovo pútavého dravé auto, so slušnou dynamikou a dobrou spotrebou.Zvykli sme si na seba. Motor urobil z dizajnovo pútavého dravé auto, so slušnou dynamikou a dobrou spotrebou. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Po 17 589 kilometroch skončil dlhší test nového Citroenu C3, ktorý v priebehu pol roka stihol poukázať na všetky črty novinky. Azda najvýraznejšou je nadštandardný prístup k dizajnu a tvarom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Či sa to niekomu páči alebo nie, prístrojový panel a celá palubná doska ponúkajú to najlepšie v triede malých áut. Lepšie a hlavne príťažlivejšie neponúkne ani Fiesta ani Polo, hoci v ergonómii ovládania sa vyrovnajú.

Citroen svojim prístupom povýšil interiér malého auta na niečo viac. Medzi nižšou strednou triedou tiež nenájdeme veľa áut s pôsobivejšou palubnou doskou a volantom. Samozrejme umelecká hodnota vzrastá priamoúmerne s cenou a musíme priznať, že testu sme podrobili drahú verziu C3 1,6 VTi Exlusive, ktorá začína od ceny 13 690 eur (na začiatku testu).

SkryťVypnúť reklamu

Po stovkách hodín za volantom prinášame sumár poznatkov k jednotlivým častiam auta.

Exteriér

Farbu vyberajte podľa svojho vkusu, na svetlo modrej špeciálne určenej tomuto modelu vidieť dosť špinu. Vonkajší dizajn priťahuje a zároveň dovolil konštruktérom postaviť auto s pomerne nízkym aerodynamickým hlukom. Netradičné čelné sklo Zenith dáva autu lepší výraz.

Je to vec, ktorá asi nikomu nechýba a keď v aute je, každý nájde dôvod prečo. Je to príjemnosť, avšak bez funkčného významu. Citroen C3 bude aj po rokoch vyzerať moderne. Ak bude mať dobrú povesť v spoľahlivosti, tak sa dobre predá.

Interiér

Prístrojový panel a prehľad v jednotlivých údajoch môže slúžiť konkurentom ako inšpirácia. Citroen zvolil výborný pomer medzi dizajnom, extravaganciou a funkčnosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Predné sedadlá majú vzhľadom na typ a každodenné využitie auta výborný tvar aj poťah. Citroen doslova hýčka posádku na predných sedadlách, pretože okrem príjemného prostredia sú k dispozícii zmysluplné odkladacie priestory a dostatok miesta na nohy.

Vzadu je to z núdze cnosť a teda šedý priemer v triede. Zrejme prieskumy ukazujú, že v tejto kategórii sa vpredu jazdí vo dvojici a vzadu nanajvýš dieťa. Batožinovým priestorom patrí medzi to lepšie v triede, hoci Ford Fusion to prístupom do kufra neprekoná.

Motor

Citroen C3 bol po Peugeote 308 SW druhým dlhodobo testovaným autom s benzínovým štvorvalcom 1,6 VTi, ktorý koncern PSA zostrojil v spolupráci s BMW. Nakoľko sme s týmto typom motora zbierali skúsenosti dokopy počas 50 000 kilometrov, dovolíme si povedať, že je to asi jeden z najlepších motorov svojej kategórie.

SkryťVypnúť reklamu

Prvých päť tisíc kilometrov vie byť smädný, ale po desaťtisích chytí druhý dych a spotreba výrazne klesne. V malom Citroene C3 dokonca exceluje dynamikou, pretože výkon 88 kW (120k) si robí s autom doslova čo chce. Je to zrejme zásluha nízkej hmotnosti auta a dobrého sprevodovania.

35_c3_male_big.jpg

Motor 1,6 VTi je asi najsilnejšou stránkou auta. Vie byť úsporný, ale tiež dáva autu veľmi slušnú dynamiku. Päťstupňová prevodovka neprekáža, šesťstupňová by bola lepšia.

Celková spotreba za 17 000 kilometrov bola 6,3 l/100 km, pričom výrobca udáva 5,9 l/100 km. V závere testu sme bežne jazdili so spotrebou 5,4 l/100 km. Jedine chýbajúci šiesty stupeň navyšuje spotrebu pri rýchlejších presunoch na diaľnici.

Motor je silnou stránkou Citroenu C3, dokonca človek začne pochybovať o zmysle znižovania objemov pomocou turba (downsizeing) v tejto objemovej kategórii. Ak tento model, tak jednoznačne s motorom 1,6 VTi. Je výborný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

33_c3_male_big.jpg Pod volantom neostalo miesto nazvyš. Pri štartovaní sme si často prepli autorádio z režimu tunera na externé zariadenie AUX.

Prevodovka

Päťstupňová prevodovka vyhovuje, šesťstupňová by bola na diaľnici lepšia. Vďaka päťstupňovému usporiadaniu a silnému motoru netreba často radiť v meste, pretože napríklad päťka obslúži veľký rýchlostný rozdiel.

V kvalite radenia sa oproti minulej generácii Citroen C3 zlepšil, ale stále nedosahuje na kvalitu radenia v modeloch Polo, Fabia alebo Ibiza.

Podvozok

Na hladkom asfalte sa podvozok vyznamenal a keby bol svet plný ciest bez dier a priečnych nerovností, určite by sme Citroen C3 vychválili do nebies. Nemá však v láske nerovnosti a hlavne zadok na nich poskakuje do strán.

36_c3_male_big.jpg

Pri vyhýbaní sa náhlej prekážke ostáva Citroen stabilný. Verzia Exlusive nemá napriek cene a silnému motoru ESP a žiaľ treba si zaň doplatiť.

Pri náhlom vyhýbacom manévri na drsnom asfalte môže dôjsť k nadvihnutiu zadného kolesa, avšak odfiltrovanie kmitu karosérie je výborné. Podvozku chýba komfort na zlom povrchu ciest a lepšie držanie stopy na nerovnosti v zákrute. Pre niekoho to môže byť znepokojujúce.

Nedostatky

To, že auto musí prejsť necelých dvadsať tisíc, hoci tvrdých, kilometrov bez jedinej poruchy považujeme za samozrejmé. Na začiatku nás znepokojovalo vŕzgajúce sedadlo vodiča a pískanie ventilácie na treťom stupni rýchlosti fúkania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

31_c3_male_big.jpg Plató občas pri otvorení kufra vypadáva, čo pochopiteľne rozčuľuje. Svorka na kolíku má slabé zovretie.
Časom tieto neresti zmizli a už sa neopakovali. Plató v batožinovom priestore často vypadávalo pri otváraní piatych dverí z pántu. Výrobca by mal použiť svorku, ktorá bude držať na kolíku pevnejšie.

Opotrebovanie

Najvýraznejšie známky používania vidieť na prahu vodičových dverí. Stopy po pätách topánok tam ostali a ťažko sa čistia. Rovnako ťažko sa čistí priestor okolo ručnej brzdy s malým a zbytočným žliabkom. Omrvinky sa v ňom doslova vynímajú a nedajú sa povysávať.

34_c3_male_big.jpg Malý žliabok v priestore okolo ručnej brzdy sa zle čistí.
Bez známok opotrebenia ostala stredová konzola s takzvaným klavírovým lakovaním. Dokonca ani prach sa nej veľmi nedržal. Čalúnenie sedadiel, podľa očakávania, za tak krátky čas nemôže niesť známky opotrebovania. Príjemný poťah sa celkom ľahko čistí.

Najazdené kilometre na špinavých cestách vidieť v motorovom priestore, lebo nie je odspodu výrazne zakrytovaný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

32_c3_male_big.jpg Najväčšie stopy po používaní ostali v nástupnom prahu. Ak motorista zanedbá údržbu, môžu tam ostať navždy.

Rozlúčka

Na kvalitu alebo schopnosti auta v dlhodobom (rozsiahlejšom) teste máme zaužívaný vnútorný merač ľútosti nad rozlúčkou. Jednoducho za Citroenom C3 nám srdce piští, lebo je to výborné auto na presuny do práce.

Príručné presúvadlo má štýl a výbornú dynamiku jazdy pri perfektnej spotrebe. Benzínová verzia je tichá a v mrazoch rýchlo kúri. Citroen C3 by sme však kvôli komfortu na horších (horehronských) cestách asi oželeli.

V krátkosti - zhrnutie očami šoférov testovaného auta

Rasťo Chvála, SME:
Citroen postavil malé auto, ktoré dokáže urobiť každodenné presúvanie lepším, nepáči sa mi citlivosť podvozka na nerovnosti cesty. Motor a vzhľad palubnej dosky bijú konkurenciu."

Filip Garaj, auto.sme.sk:
„Citroën C3 očaril pekným dizajnom karosérie i interiéru, menej však praktickosťou. Priestor na zadných sedadlách sa v porovnaní s predchádzajúcou generáciou nezväčšil, čo je trochu škoda. Jedna z najlepších atmosférických jedna-šestiek súčasnosti zasa odhalila rezervy podvozka."

Michal Karpat, Autožurnál:
Priemerne jazdiace auto s nádherným interiérom a vynikajúcim motorom. Čelné sklo Zenith má svoje nevýhody, napriek tomu by som sa nechcel pripraviť o zážitok z jazdy, ktorý ponúka."

Alena Šperková, auto.sme.sk:
"Oceňujem dynamiku a ľahkú manévrovateľnosť v meste. Milé dámy, zabudnite na rannú kontrolu zovňajšku počas státia v kolónach. Vďaka posúvacej slnečnej clone na okne Zenith nenájdete vpredu tradičné zrkadielko. Spolujazdcom z toho istého dôvodu chýbala rúčka na strope nad prednými dverami."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 763
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 841
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 387
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 296
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 818
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 709
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 437
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  2. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  3. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  4. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina
  6. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  7. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 905
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 541
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 182
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 907
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 495
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 927
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 298
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu