SME
Nedeľa, 1. november, 2020 | Meniny má Denis, DenisaKrížovkyKrížovky
TESTY

TEST: Modré TDI šetrí prírodu, nie peňaženku

Vyskúšali sme Volkswagen Passat CC Blue TDI, ktorý v predstihu plní emisnú normu Euro 6. Menej do ovzdušia vypúšťaných oxidov dusíka poteší, zvýšené náklady na nákup a prevádzku auta však musí znášať vodič sám.

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, KOŠICE. Testovaný Volkswagen Passat CC plní emisnú normu Euro 6, ktorá vstúpi do platnosti až v roku 2014. Čo z toho má jeho majiteľ? Vyššie náklady a dobrý pocit, že do ovzdušia vypúšťa menej škodlivín. Takto by sa v skratke dala charakterizovať ekologicky ladená verzia Blue TDI.

Špecialita z Ameriky

Za jej vznikom stoja potreby severoamerického trhu. Tam totiž majú prísnejšie normy, týkajúce sa vznetových agregátov. Konkrétne ide o radikálne obmedzené limity, vzťahujúce sa na množstvo oxidov dusíka (NOx) obsiahnutých vo výfukových plynoch. Motory ich nedokážu plniť, preto výrobcovia siahajú po takzvanej selektívnej katalytickej redukcii.

Palubná doska nepôsobí tak konzervatívne
ako v ostatných Volkswagenoch.
Na budúci rok ju čakajú úpravy po vzore Passatu B7.

Na prvé počutie zložitú technológiu v súčasnosti využívajú najmä kamióny a ťažké nákladné vozidlá. Do výfukového potrubia sa vstrekuje aditívum AdBlue, čo je vlastne 32,5 percentný vodný roztok močoviny. Číra tekutina slabo zapácha po amoniaku, no pre človeka nie je toxická. AdBlue reaguje v SCR katalyzátore s oxidmi dusíka a štiepi ich na neškodný dusík a vodu.

Menej emisií, vyšší výkon

Tento systém síce zatiaľ nedokáže úplne odstrániť z výfukových plynov oxidy dusíka, ale výrazne obmedzí ich množstvo. Passat CC Blue TDI ich v priemere vyprodukuje menej ako 80 mg na kilometer jazdy, emisie CO2 majú hodnotu 139 g/km. Výfukové potrubie je vybavené aj štandardným oxidačným katalyzátorom a filtrom pevných častíc.

Nádrž na kvapalinu AdBlue pod podlahou kufra
nahradila rezervné koleso.

Volkswagen SCR katalyzátor montuje iba do variantu 2.0 TDI CR, ktorý má nepatrne vyšší výkon, než základná vznetová verzia - 105 kW (143 k). Výrobcom udávaná priemerná spotreba má zasa o 0,3 l nižšiu hodnotu - 5,2 l/100 km. My sme v meste jazdili za šesť litrov, v priemere za 5,5 l/100 km. Agregát môže spolupracovať so šesťstupňovou manuálnou (čo bol náš prípad), alebo dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG.

AdBlue treba doliať každých 15 000 km

Aké nároky má Passat CC Blue TDI na vodiča? V prvom rade si zaň musí priplatiť 1.270 € v porovnaní s bežným modelom 2.0 TDI CR (103 kW/140 k). Pod podlahou batožinového priestoru, kde obyčajne býva rezerva, sa ukrýva nádrž na aditívum AdBlue.

Jej objem šesť litrov vystačí na 15 000 km, čo treba mať na pamäti, najmä ak máte predĺžený servisný interval. Kvapalinu vám doplnia v servise, prípadne si ju do nádrže môžete doliať sami.

Batožinový priestor má objem 532 litrov a malý nakladací otvor.

Dlhá prevodovka pomáha šetriť naftu

Jazda s „modrým TDI“ sa v ničom nelíši od jeho menej ekologických súrodencov. Indikátor radenia na prístrojovom paneli núti vodiča držať otáčky okolo hranice 2000 ot./min, čo sa však poháňacej jednotke nie vždy páči a reaguje nepríjemným rezonovaním. Zásluhou dlhého sprevodovania motor pri rýchlosti 130 km/h točí 2050 ot./min. Šetriť každú kvapku paliva pomáha aj systém stop/štart.

Výkon základnej verzie vznetového agregátu 2,0 TDI bol pre potreby modelu Blue TDI zvýšený na 105 kw (143 k).

Dvojlitrový turbodiesel má dostatok energie, pokiaľ auto nie je plne obsadené. So štvoricou pasažierov na palube a plným batožinovým priestorom dynamika citeľne utrpí. Naladenie podvozka, ani riadenie - na rozdiel od tvarov karosérie - vo vodičovi veľa emócií nevzbudia. Passatu CC je skôr príjemný a efektný spoločník na hltanie diaľničných kilometrov.

Kupujem - nekupujem

Podobné ekologicky ladené verzie u nás nie sú nijako zvýhodňované. Verzia Blue TDI navyše znamená zbytočné náklady pre svojho majiteľa, preto nekupujem. (Filip Garaj)
Volkswagen Passat CC 2,0 Blue TDI

Cena modelu od (eur) 26 620
Motor 2,0 CR Blue TDI
Objem (cm3) 1968
Výkon (kW/k) 105/143
Pri otáčkach (ot./min.) 4200
Krútiaci moment (Nm) 320
Pri otáčkach (ot./min.) 1750-2500
Prevodovka manuálna
Počet stupňov 6
Štart-Stop áno
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,9
Spotreba kombinácia (l/100km) 5,2
Spotreba v teste (l/100km) 5,5
Dĺžka (mm) 4799
Šírka (mm) 1855
Výška (mm) 1417
Rázvor (mm) 2711
Svetlá výška podvozka (mm) 104
Priemer otáčania (m) 11,4

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 687
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 724
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 602
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 858
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 524
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 225
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 565
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 361
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 081
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 989
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Ilustračné foto.
Internista v nemeckom meste Chemnitz a člen skupiny Lovci šarlatáni, ktorá sa usiluje vyvracať mýty a bludy v medicíne, Roland Oravský.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L