SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

TEST: Modré TDI šetrí prírodu, nie peňaženku

Vyskúšali sme Volkswagen Passat CC Blue TDI, ktorý v predstihu plní emisnú normu Euro 6. Menej do ovzdušia vypúšťaných oxidov dusíka poteší, zvýšené náklady na nákup a prevádzku auta však musí znášať vodič sám.

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, KOŠICE. Testovaný Volkswagen Passat CC plní emisnú normu Euro 6, ktorá vstúpi do platnosti až v roku 2014. Čo z toho má jeho majiteľ? Vyššie náklady a dobrý pocit, že do ovzdušia vypúšťa menej škodlivín. Takto by sa v skratke dala charakterizovať ekologicky ladená verzia Blue TDI.

Špecialita z Ameriky

Za jej vznikom stoja potreby severoamerického trhu. Tam totiž majú prísnejšie normy, týkajúce sa vznetových agregátov. Konkrétne ide o radikálne obmedzené limity, vzťahujúce sa na množstvo oxidov dusíka (NOx) obsiahnutých vo výfukových plynoch. Motory ich nedokážu plniť, preto výrobcovia siahajú po takzvanej selektívnej katalytickej redukcii.

Palubná doska nepôsobí tak konzervatívne
ako v ostatných Volkswagenoch.
Na budúci rok ju čakajú úpravy po vzore Passatu B7.

Na prvé počutie zložitú technológiu v súčasnosti využívajú najmä kamióny a ťažké nákladné vozidlá. Do výfukového potrubia sa vstrekuje aditívum AdBlue, čo je vlastne 32,5 percentný vodný roztok močoviny. Číra tekutina slabo zapácha po amoniaku, no pre človeka nie je toxická. AdBlue reaguje v SCR katalyzátore s oxidmi dusíka a štiepi ich na neškodný dusík a vodu.

Menej emisií, vyšší výkon

Tento systém síce zatiaľ nedokáže úplne odstrániť z výfukových plynov oxidy dusíka, ale výrazne obmedzí ich množstvo. Passat CC Blue TDI ich v priemere vyprodukuje menej ako 80 mg na kilometer jazdy, emisie CO2 majú hodnotu 139 g/km. Výfukové potrubie je vybavené aj štandardným oxidačným katalyzátorom a filtrom pevných častíc.

Nádrž na kvapalinu AdBlue pod podlahou kufra
nahradila rezervné koleso.

Volkswagen SCR katalyzátor montuje iba do variantu 2.0 TDI CR, ktorý má nepatrne vyšší výkon, než základná vznetová verzia - 105 kW (143 k). Výrobcom udávaná priemerná spotreba má zasa o 0,3 l nižšiu hodnotu - 5,2 l/100 km. My sme v meste jazdili za šesť litrov, v priemere za 5,5 l/100 km. Agregát môže spolupracovať so šesťstupňovou manuálnou (čo bol náš prípad), alebo dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG.

AdBlue treba doliať každých 15 000 km

Aké nároky má Passat CC Blue TDI na vodiča? V prvom rade si zaň musí priplatiť 1.270 € v porovnaní s bežným modelom 2.0 TDI CR (103 kW/140 k). Pod podlahou batožinového priestoru, kde obyčajne býva rezerva, sa ukrýva nádrž na aditívum AdBlue.

Jej objem šesť litrov vystačí na 15 000 km, čo treba mať na pamäti, najmä ak máte predĺžený servisný interval. Kvapalinu vám doplnia v servise, prípadne si ju do nádrže môžete doliať sami.

Batožinový priestor má objem 532 litrov a malý nakladací otvor.

Dlhá prevodovka pomáha šetriť naftu

Jazda s „modrým TDI“ sa v ničom nelíši od jeho menej ekologických súrodencov. Indikátor radenia na prístrojovom paneli núti vodiča držať otáčky okolo hranice 2000 ot./min, čo sa však poháňacej jednotke nie vždy páči a reaguje nepríjemným rezonovaním. Zásluhou dlhého sprevodovania motor pri rýchlosti 130 km/h točí 2050 ot./min. Šetriť každú kvapku paliva pomáha aj systém stop/štart.

Výkon základnej verzie vznetového agregátu 2,0 TDI bol pre potreby modelu Blue TDI zvýšený na 105 kw (143 k).

Dvojlitrový turbodiesel má dostatok energie, pokiaľ auto nie je plne obsadené. So štvoricou pasažierov na palube a plným batožinovým priestorom dynamika citeľne utrpí. Naladenie podvozka, ani riadenie - na rozdiel od tvarov karosérie - vo vodičovi veľa emócií nevzbudia. Passatu CC je skôr príjemný a efektný spoločník na hltanie diaľničných kilometrov.

Kupujem - nekupujem

Podobné ekologicky ladené verzie u nás nie sú nijako zvýhodňované. Verzia Blue TDI navyše znamená zbytočné náklady pre svojho majiteľa, preto nekupujem. (Filip Garaj)
Volkswagen Passat CC 2,0 Blue TDI

Cena modelu od (eur) 26 620
Motor 2,0 CR Blue TDI
Objem (cm3) 1968
Výkon (kW/k) 105/143
Pri otáčkach (ot./min.) 4200
Krútiaci moment (Nm) 320
Pri otáčkach (ot./min.) 1750-2500
Prevodovka manuálna
Počet stupňov 6
Štart-Stop áno
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,9
Spotreba kombinácia (l/100km) 5,2
Spotreba v teste (l/100km) 5,5
Dĺžka (mm) 4799
Šírka (mm) 1855
Výška (mm) 1417
Rázvor (mm) 2711
Svetlá výška podvozka (mm) 104
Priemer otáčania (m) 11,4

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  4. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  5. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 564
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 119
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 842
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 771
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 587
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 772
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 673
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 103
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 688
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 127
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


14 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  2. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  3. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  5. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  6. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  7. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 327
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 855
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 193
  4. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 190
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 958
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 951
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 368
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 061
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu