Milan: "Prečo je na Slovensku v každej okružnej (kruhovej) križovatke pri odbočení z nej značka "hlavná cesta" a ešte aj prikázaný smer jazdy (biela šípka v modrom poli) na opustenie križovatky? To sú vyhodené milióny za značky, ktoré nič neriešia.
Neskutočné na tom je ešte aj to, že nie je žiadna smerová tabuľa, ktorá by určovala (hlavne neznalým v miestnych pomeroch) smer odbočky priamo pri opúšťaní križovatky. Nejaká návesť - smerová tabuľa pred križovatkou danú situáciu veľmi nesprehľadní.
Predsa logika je jasná, keď vchádzam do kruhového objazdu - križovatky, musím dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde - je tam tabuľa kruh objazd a nad ňou daj prednosť vjazde. Choďte sa pozrieť za hranice, ako to funguje, u nás je to ako v Kocúrkove."
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Prečo je prednosť v kruháčoch upravovaná značkami?
Prečo sú na kruhových objazdoch značky upravujúce prednosť? Určil to zákon o cestnej premávke a definícia dopravnej značky.
Značka Kruhový objazd (č. C 7)
... označuje kruhový objazd a prikazuje smer jazdy len v smere vyznačených šípok na značke. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak nie je prednosť v jazde upravená značkami.
Tieto predpisy prevzalo Slovensko z medzinárodných dohovorov. Väčšina krajín sveta s nimi súhlasila a zakomponovala ich do svojich dopravných predpisov. Aj povinnosť vodičov idúcich v kruhovom objazde dať prednosť vozidlám, ktoré do kruháča vchádzajú. Prednosť v tomto prípade smú zmeniť len dopravné značky prípadne policajt alebo semafor.
Prečo je to tak? Kruhový objazd je vo svojej podstate niekoľko križovatiek za sebou. Pri vjazde do akejkoľvek križovatky, v ktorej nie sú určené prednosti v jazde, sa prednosť dáva vozidlám prichádzajúcim sprava. Táto logika sa tak použila aj pre kruhové objazdy.
Aby ale v kruháčoch nehrozil dopravný kolaps, pri ich stavbe sa automaticky počíta s umiestnením dopravných značiek označujúcich vedľajšiu cestu pri vjazde do kruhového objazdu a značiek Hlavná cesta vo vnútri kruháča.
Ďalšie značky v kruhovom objazde
Značka Prikázaný smer obchádzania (č. C 6)
... prikazuje obchádzať ostrovček, prekážku a podobne len v smere vyznačenom šípkou na značke.
No a ak je v nejakom kruhovom objazde aj dopravná značka prikazujúca smer jazdy pre opustenie kruháča, je to pre rozhodnutie dopravného inžiniera. Milan mal ale na mysli skôr značku Prikázaný smer obchádzania (C 6). Tie sa nepoužívajú len tak neúčelovo. Je to druh prevencie najmä v kruhových objazdoch, kde sa používajú ostrovčeky, aby vodič nevošiel do protismeru.
Milan si tiež posťažoval na spôsob umiestňovania návestí. Tie sa na Slovensku zvyčajne umiestňujú pred križovatkou alebo pred kruhovým objazdom.
Tam, kde je to nevyhnutné, nachádzajú sa smerové tabule aj pri výjazde z kruhového objazdu, ale to je skôr výnimka ako pravidlo. Je to najmä preto, aby kruháče neboli posiate dopravnými značkami viac ako je nevyhnutné. Predsa len, návesť pred kruhovým objazdom dokáže nahradiť niekoľko smerových tabúľ z kruháča.
Problém so značkami?
Stále však platí, že ak si nie ste istí v tom, či sú značky umiestnené tak, ako by mali byť, môžete sa so sťažnosťou obrátiť na príslušné organizácie.
O použití a umiestnení značiek sa rozhoduje podľa určitého kľúča. O cesty prvej triedy sa stará krajský úrad dopravy. Cesty druhej a tretej triedy má na starosť obvodný úrad. Obce sa starajú o miestne a účelové komunikácie. Diaľnice a cesty pre motorové vozidlá zas spadajú do kompetencie ministerstva. Okrem toho, každú dopravnú značku, teda jej umiestnenie, musí schváliť dopravný inšpektorát.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.