SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Ako správne prejsť kruhovým objazdom v Poprade

O kruhovom objazde v Poprade sa už hovorilo veľa, napriek tomu sa vynárajú nové otázky. Jeden z vás nám o ňom napísal, že sa tam denne dajú narátať desiatky kolíznych situácií.

(Zdroj: panoramio.com)

O kruhovom objazde v Poprade sa už hovorilo veľa, napriek tomu sa vynárajú nové otázky. Jeden z vás nám o ňom napísal, že sa tam denne dajú narátať desiatky kolíznych situácií.

Ján: "Počul, resp. čítal som už viacero vysvetlení, ako tam správne jazdiť, ale zaujímavé je, že akosi sa nezhodujú. Dokonca v jednom úseku ani polícia nemá jednotný názor na prípadnú kolíznu udalosť.

Snažil som sa do mapky načrtnúť reálnu situáciu. Červenou sú oddelené dva súbežné pruhy, ktoré sú zračené ako hlavné cesty. Zelenou sú nakreslené vedľajšie cesty. Žlté bodky znázorňujú značku Daj prednosť v jazde. Biele šípky sú smer jazdy.

kruhac.jpg

Vodiči majú rozdielne názory na jazdu v pravých pruhoch prichádzajúcich ku kruhovému objazdu, resp. idúcich plynulo s ním a ústiacich do najbližšieho výjazdu (označené žltými bodmi A).

Niektorí tvrdia, že majú prednosť pred vodičom odbočujúcim z kruháča, pretože keďže oni nekrižujú jazdné pruhy, tak ani nemusia dávať prednosť, hoci im to značka Daj prednosť v jazde káže. Iní tvrdia opak, a to že vodič idúci v kruháči po hlavnej ceste, má prednosť pri jeho opúšťaní, hoci prechádzajú z pruhu do pruhu (najčastejšie ide o úsek pri výjazde na Francisciho ulicu).

Aj kruhový objazd v Poprade patrí medzi tie, v ktorých je prednosť upravená dopravnými značkami. Vodiči na vjazde do kruháča musia dať prednosť tým, ktorí sú v kruhovom objazde. Toto platí aj v prípade, že kruhový objazd je viacpruhový.

02.jpgNech sú jazdné pruhy v kruháči vedené akokoľvek, za dopravnou značkou na obrázku (č. C 7) je kruhový objazd. A ak je tam aj značka Daj prednosť v jazde, treba ju dať aj vtedy, keď váš pruh pokračuje ďalej.

Dopravné značky sú nadradené všeobecnej úprave dopravných predpisov. Preto v miestach, ktoré spomína Ján, idú pravidlá dávania prednosti v jazdných pruhoch bokom.

Ako správne prejsť kruháčom v kritických miestach

Predstavte si, že ste vodič, ktorý vchádza do kruhového objazdu v mieste, kde váš jazdný pruh nevnára do jazdného pruhu v kruháči, ale pokračuje ďalej ako pravý jazdný pruh kruhového objazdu.

Keďže ale máte pri vjazde do kruhového objazdu značku Daj prednosť v jazde, musíte dať prednosť každému idúcemu v kruháči, kto by sa v mieste spájania vašej cesty s kruhovým objazdom chcel presunúť do vášho jazdného pruhu.

Pravidlami dávania prednosti v jazde v jazdných pruhoch sa treba začať riadiť až vtedy, keď už budete v kruháči s viacerými jazdnými pruhmi. Vtedy vodič vchádzajúci do iného jazdného pruhu musí dať prednosť vozidlu idúcemu v danom jazdnom pruhu.

Dôležitá je cesta a nie jazdný pruh

Je dôležité si uvedomiť, že ak dopravná značka tvrdí iné ako pravidlá jazdy v jazdných pruhoch, treba poslúchnuť značku. Je jedno, koľko jazdných pruhov majú cesty, ktoré sa spájajú a ako sú pruhy vedené. V križovatke má prednosť ten, komu ju určila dopravná značka Hlavná cesta.

Okrem toho, mnohí si často mýlia jazdný pruh s cestou a potom si zle vysvetlia predpisy. Zákon o cestnej premávke je však jednoznačný. Cestou je vozovka, krajnica, chodník oddelený od vozovky výškovo alebo inak a aj jazdný pruh. Jazdný pruh je však len časťou cesty.

Ďalšie kritické miesto kruhového objazdu

Ján: Druhý problémový bod je križovanie výjazdu zo Štefánikovej a Alžbetinej ulice (body B). Akým pravidlom sa v danom úseku riadiť?

Drvivá väčšina vodičov vychádzajúcich z Alžbetinej ulice dáva prednosť vodičom vychádzajúcim z pravého pruhu Štefánikovej ulice. Pritom v danom úseku to zrejme malo byť práve naopak, keďže vodiči by sa tam mali riadiť pravidlom pravej ruky.

V tomto som už počul rozdielne výklady dokonca aj zo strany polície. Uvažovalo sa tam o dodatkovej tabuli, ktorá by túto situáciu jednoznačne vysvetlila, ale doteraz sa tam neobjavila."

Ak si dobre pozriete mapu, zistíte, že vodiči prichádzajúci zo Štefánikovej ulice sú v kruhovom objazde už vtedy, keď prechádzajú okolo vjazdu z Alžbetinej ulice. Nevchádzajú do kruháča naraz.

Preto majú autá vchádzajúce zo Štefaníkovej (v bode B) prednosť pred vozidlami vchádzajúcimi z Alžbetinej (v bode A/B). Pravidlo vozidla prichádzajúceho sprava sa v tomto prípade nedá použiť, keďže prednosti v oboch vjazdoch sú upravené dopravnou značkou, ktorá je všeobecnému pravidlu nadradená.

Jazdenie cez kruhové križovatky ešte stále nemáme v krvi a zdá sa, že ani tí, ktorí kreslia plány ich výstavby v tom nemajú vždy jasno, preto si dávajte pozor.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 24 480
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 015
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 812
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 526
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 845
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 749
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 472
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 369
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 158
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 143
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zadržanie Dušana Kováčika.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.
Podcast Dobré Ráno.
Cynická obluda

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept