SME

Porušili predpisy a takmer sa zrazili. Kto by bol vinníkom nehody?

Jeden z vás nedávno skoro narazil do iného auta. Obe autá pritom porušili predpisy. Ktoré priestupky smerovali k havárii? A treba rešpektovať 80-ku, ak je jej symbol neúplný?

Kto by bol príčinou nehody?

Peter: "Na Novom moste v Bratislave som mal skoro zrážku a nie som si istý, kto by bol označený za vinníka nehody. Prichádzal som od PKO (modrá šípka na obrázku), druhé auto prichádzalo od Zochovej v cestnom pruhu určenom pre autobusy (červená šípka).

obrazok.jpg

Keď som sa pripájal na most, tak aj keď som mal značku Daj prednosť v jazde, tým, že viem, že je tam autobusový pruh a žiaden autobus som nevidel prichádzať, tak som dostatočne nespomalil aj napriek tomu, že nejaké autá som v spätnom zrkadle videl, no cez zvodidlá nebolo jasne vidno, v ktorom pruhu idú. Ja som predpokladal, že idú v pruhu, pre nich určenom.

Avšak jedno auto šlo v autobusovom pruhu a len o chlp sme sa vyhli zrážke. Tak ma zaujíma, kto by bol označený za vinníka. Ja preto, že som nerešpektoval značku Daj prednosť v jazde (a nedal prednosť autu, ktoré tam nemalo čo robiť) alebo druhé auto za to, že išlo v pruhu, kde to nemalo dovolené?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ak by sa Petrove auto (modrá šípka) zrazilo s vozidlom idúcim od Zochovej ulice (červená šípka), Petrovi by prisúdili vinu.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Nie je podstatné, či vozidlo idúce v autobusovom pruhu porušovalo predpisy alebo nie. Dôležité je, že jeho konaním nevznikla bezprostredne hrozba havárie. Až Petrove nerešpektovanie dopravnej značky Daj prednosť v jazde viedlo k možnej dopravnej nehode.

SkryťVypnúť reklamu

Vodič na vedľajšej ceste je povinný dať prednosť vozidlám na hlavnej. Znamená to neprinútiť vodiča na hlavnej ceste zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Peter sa zachoval o to riskantnejšie, že nemal prehľad o situácii na hlavnej ceste a napriek tomu nespomalil tak, aby sa mohol bezpečne zaradiť na hlavnú cestu.

Pokute by sa ale nevyhol ani vodič vozidla idúceho v smere červenej šípky, ak by šiel v autobusovom pruhu v rozpore s predpismi. Vo vyhradenom jazdnom pruhu sa totiž smie jazdiť len vtedy, ak je to potrebné pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti.

Neúplný symbol 80-ky na svetelnom paneli

znacka.jpgPeter: "Druhá otázka sa týka svetelného dopravného značenia na bratislavskom diaľničnom obchvate. Som povinný rešpektovať dané dopravné značenie aj napriek tomu, že časť z neho nesvieti?

SkryťVypnúť reklamu

Na dvoch úsekoch diaľnice som si totiž všimol, že viac ako polovica červeného kruhu a časť čísla 8 nesvieti (na priloženom obrázku je približne znázornené, ako daná značka vyzerá). Usudzujem, ze pri plnej funkčnosti toho značenia by tam mala byť značka obmedzujúca maximálnu povolenú rýchlosť na 80 km/h, keďže to je jediná značka, ktorá sa na dané značenie podobá.

Vyhláška k zákonu o cestnej premávke uvádza, že použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(2) Vyhotovenie a tvary symbolov dopravných značiek a dopravných zariadení sa nesmú meniť; ...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V prípade, o ktorom nám napísal Peter ide o to, že dopravné značenie zobrazené na obrázku nemusí spĺňať podmienku, podľa ktorej musí značenie poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Aj keby sme si povedali, že spomínanú podmienku spĺňajú, symbol dopravnej značky je v rozpore definície uvedenú vo vyhláške. Podľa nej sa vyhotovenie a tvary symbolov dopravných značiek a dopravných zariadení nesmú meniť. A keďže je symbol výrazne poškodený nesprávnou funkčnosťou svetelného zariadenia, 80-ka by za takýmto značením nemala platiť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 172
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 457
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 176
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 760
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 698
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 676
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 951
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 34 579
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 807
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 405
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 823
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 392
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 110
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 342
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 338
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu