Kto by bol príčinou nehody?
Peter: "Na Novom moste v Bratislave som mal skoro zrážku a nie som si istý, kto by bol označený za vinníka nehody. Prichádzal som od PKO (modrá šípka na obrázku), druhé auto prichádzalo od Zochovej v cestnom pruhu určenom pre autobusy (červená šípka).
Keď som sa pripájal na most, tak aj keď som mal značku Daj prednosť v jazde, tým, že viem, že je tam autobusový pruh a žiaden autobus som nevidel prichádzať, tak som dostatočne nespomalil aj napriek tomu, že nejaké autá som v spätnom zrkadle videl, no cez zvodidlá nebolo jasne vidno, v ktorom pruhu idú. Ja som predpokladal, že idú v pruhu, pre nich určenom.
Avšak jedno auto šlo v autobusovom pruhu a len o chlp sme sa vyhli zrážke. Tak ma zaujíma, kto by bol označený za vinníka. Ja preto, že som nerešpektoval značku Daj prednosť v jazde (a nedal prednosť autu, ktoré tam nemalo čo robiť) alebo druhé auto za to, že išlo v pruhu, kde to nemalo dovolené?"
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Ak by sa Petrove auto (modrá šípka) zrazilo s vozidlom idúcim od Zochovej ulice (červená šípka), Petrovi by prisúdili vinu.
§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,
Nie je podstatné, či vozidlo idúce v autobusovom pruhu porušovalo predpisy alebo nie. Dôležité je, že jeho konaním nevznikla bezprostredne hrozba havárie. Až Petrove nerešpektovanie dopravnej značky Daj prednosť v jazde viedlo k možnej dopravnej nehode.
Vodič na vedľajšej ceste je povinný dať prednosť vozidlám na hlavnej. Znamená to neprinútiť vodiča na hlavnej ceste zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Peter sa zachoval o to riskantnejšie, že nemal prehľad o situácii na hlavnej ceste a napriek tomu nespomalil tak, aby sa mohol bezpečne zaradiť na hlavnú cestu.
Pokute by sa ale nevyhol ani vodič vozidla idúceho v smere červenej šípky, ak by šiel v autobusovom pruhu v rozpore s predpismi. Vo vyhradenom jazdnom pruhu sa totiž smie jazdiť len vtedy, ak je to potrebné pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti.
Neúplný symbol 80-ky na svetelnom paneli
Peter: "Druhá otázka sa týka svetelného dopravného značenia na bratislavskom diaľničnom obchvate. Som povinný rešpektovať dané dopravné značenie aj napriek tomu, že časť z neho nesvieti?
Na dvoch úsekoch diaľnice som si totiž všimol, že viac ako polovica červeného kruhu a časť čísla 8 nesvieti (na priloženom obrázku je približne znázornené, ako daná značka vyzerá). Usudzujem, ze pri plnej funkčnosti toho značenia by tam mala byť značka obmedzujúca maximálnu povolenú rýchlosť na 80 km/h, keďže to je jediná značka, ktorá sa na dané značenie podobá.
Vyhláška k zákonu o cestnej premávke uvádza, že použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.
§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(2) Vyhotovenie a tvary symbolov dopravných značiek a dopravných zariadení sa nesmú meniť; ...
V prípade, o ktorom nám napísal Peter ide o to, že dopravné značenie zobrazené na obrázku nemusí spĺňať podmienku, podľa ktorej musí značenie poskytovať úplný a jednoznačný výklad.
Aj keby sme si povedali, že spomínanú podmienku spĺňajú, symbol dopravnej značky je v rozpore definície uvedenú vo vyhláške. Podľa nej sa vyhotovenie a tvary symbolov dopravných značiek a dopravných zariadení nesmú meniť. A keďže je symbol výrazne poškodený nesprávnou funkčnosťou svetelného zariadenia, 80-ka by za takýmto značením nemala platiť.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.