SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Motoristom sa budúci rok predraží

Kto veľa jazdí, len na palive si v ďalšom roku priplatí aj desiatky eur mesačne. Dôvodom sú zmeny v zákonoch.

Ísť natankovať plnú nádrž bude od januára väčšou záťažou pre rodinný rozpočet ako tento rok.Ísť natankovať plnú nádrž bude od januára väčšou záťažou pre rodinný rozpočet ako tento rok. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Od januára budú motoristi platiť viac - za pohonné látky, diaľničné nálepky a v prípade firemných áut aj za daň z motorového vozidla.

Zoberme si vodiča, ktorý raz za dva týždne natankuje plnú nádrž benzínu 95 Natural. Po Novom roku len pre úpravu zákonov zaplatí za tankovanie približne o 250 eur ročne viac ako bez úprav.

Pohonné hmoty
v roku 2011
  • Po novom roku sa vyplatí natankovať benzín v Poľsku aj 50 kilometrov od miesta štartu na Slovensku. Rovnako atraktívna ako benzíny bude v Poľsku aj nafta.
  • Aj keď po započítaní novej DPH zdražie LPG motoristom takmer o 12 centov za liter, stále bude LPG o viac ako o polovicu lacnejšie ako benzíny.
  • Daňovo zvýhodnená červená nafta od 15. januára nebude, natankovanie jedného litra preto zdražie o 17 centov.

Pri nafte je to 200 eur. A to v tom nie je započítaný rast cien, ktorý je závislý od vývoja na medzinárodných trhoch. Okrem toho tí, ktorí tankujú skvapalnený propánbután (LPG), stlačený zemný plyn (CNG) alebo červenú naftu, na tom budú výrazne horšie.

Všetci, ktorí cez rok jazdia po diaľniciach, si priplatia aj tam. Ročná nálepka bude drahšia o 13,50 eura a zaplatíte za ňu presne 50 eur.

A ak spomíname rast daní z motorového vozidla, väčšina samosprávnych krajov ich zvýši približne o 10 percent.

Pre osobné autá to môže znamenať zvýšenie rádovo v desiatkach eur za jedno, pri nákladných môže ísť aj o rast v stovkách eur za jedno nákladné auto.

Presné zmeny v tom, koľko zaplatíme za pohonné látky, sa však podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského určiť nedajú.

„V prvom rade závisia ceny od ceny ropy na svetových trhoch," upozorňuje Drahovský.

Nárast nákladov môže mať vplyv aj na ceny tovarov v obchodoch, zdražie logistika i zásobovanie.

Zmeniť sa môže aj správanie šoférov. „Bude to ako vždy pri náraze. Jeden až dva mesiace sa bude menej jazdiť, ale potom sa to vyrovná. Motoristi na Slovensku vždy prekonajú prvý šok tým, že optimalizujú jazdy a menej jazdia. Potom to prejde a začnú jazdiť normálne," tvrdí Drahovský.

Prečo porastú ceny

Rast DPH z 19 na 20 percent, príspevok na núdzové zásoby ropy a ropných produktov a zrušenie nulovej spotrebnej dane na päť percent biozložiek v palive - tieto opatrenia sa postarajú o zvýšenie cien jedného litra benzínu približne o päť centov za liter. Cenu litra nafty to zvýši asi o štyri centy za liter.

Takýto rast cien podporí palivovú turistiku. Najmä pri benzínoch hrozí, že sa na juhozápade, severe a východe Slovenska motoristi v prihraničných oblastiach rozhodnú pre tankovanie benzínov v cudzine.

Napríklad v Rakúsku sú v súčasnosti benzíny lacnejšie v priemere približne o päť centov za liter, v Poľsku dokonca o 14 centov za liter. Pripočítajte si k tomu päť centov a zistíte, že sa vám oplatí po Novom roku natankovať aj v Poľsku a to aj 50 kilometrov od miesta štartu na Slovensku.

U našich severných susedov bude pre nás nafta rovnako atraktívna ako benzíny.

Nový príspevok na núdzové zásoby

Príspevok na núdzové zásoby ropy a ropných produktov sa zavádza preto, aby sa zabezpečilo dostatočné finančné krytie tvorby a ochraňovania núdzových zásob pre roky 2011 až 2012. Takto chce vláda odbremeniť štátny rozpočet. Do tvorby, udržiavania a skladovania núdzových zásob tak zapojí nielen obyvateľov a firmy zo Slovenska, ale aj cudzincov, ktorí kupujú palivá na našom území.

Podľa novely zákona o núdzových zásobách ropy by mal dovozca ropy a vybraných ropných produktov platiť príspevok. Ten sa s veľkou pravdepodobnosťou v plnej miere odrazí v konečnej cene predávaných pohonných látok. Dovezené benzíny a nafta zdražejú o 0,016 eura za liter.

Takých však nie je veľa, keďže sa v našej krajine zvyčajne predávajú pohonné látky vyrobené na Slovensku. Lenže aj ropu dovážame, a, keďže sa bude platiť príspevok aj za jej dovoz (18,62 eura za 1000 kilogramov), v konečnom dôsledku zdražejú o 0,016 eura za liter aj benzíny a nafta, ktoré vznikli na Slovensku.

Oslobodenie biozložiek sa zruší

Aj výnimka, podľa ktorej bola časť biopalív v pohonnej látke oslobodená od spotrebných daní sa od budúceho roka zruší. Ešte v minulom roku sa päť percent z benzínu alebo nafty, ktoré ste natankovali do vozidla, nezdanilo spotrebnou daňou. Od Nového roka sa však už zdaňuje. Benzíny preto zdražejú približne o 2,6 centa za liter a nafta zhruba o 1,8 centa liter.

Okrem iného, ak nebude v pohonných látkach aspoň toľko biopalív, koľko určí vláda, spotrebné dane z takých benzínov a nafty budú výrazne vyššie.

LPG, CNG a poľnohospodári

Skupina motoristov, ktorí jazdia na palivo LPG, CNG alebo červenú naftu, najviac doplatí na zmeny súvisiace so zmenami v spotrebných daniach.

Červená nafta je v podstate taká istá ako klasická nafta. Rozdiel je len vo farbe a v tom, že červená mala zvýhodnenú sadzbu spotrebnej dane. Tá sa ale ruší. Červenú naftu tankujú najmä poľnohospodári. Od 15. januára ju však už nedostanú a budú tak musieť tankovať naftu za také isté ceny ako ostatní. Pre nich to bude znamenať významné zvýšenie nákladov. Liter nafty im v podstate zdražie približne o 17 centov.

Vodiči jazdiaci na LPG prídu tiež o zvýhodnenú sadzbu spotrebnej dane. Tá je v súčasnosti nulová, no po 1. januári by mala mať hodnotu 18,2 centa za kilogram, čo je v prepočte zhruba 9,9 centa za liter.

Aj keď po započítaní novej DPH zdražie LPG motoristom takmer o 12 centov za liter, stále bude LPG o viac ako o polovicu lacnejšie ako benzíny.

Spotrebná daň z CNG sa z nuly zvýši na 13,27 eura za MWh. Toto palivo tankujú predovšetkým autobusové spoločnosti, prípadne niektoré firmy, ktoré si nechali prerobiť flotily áut na pohon stlačeným zemným plynom.
CNG sa predáva na kilogramy. Dnes stojí kilogram CNG približne 0,96 eura. Po zavedení spotrebnej dane by cena stúpla o 20 centov za kilogram na 1,16 eura/kg. Je to toľko, ako keď nafta zdražie o 17,2 centa za liter.

Kliknite - obrázok zväčšíte.

Niektoré poplatky končia, iné pribúdajú

V zákone o cestnej premávke nájdu vodiči niektoré nové pravidlá. Platiť budú zväčša od mája. Ďalšie úpravy v legislatíve sa chystajú.

1. Ešpézetka na nosič bicyklov
Máte nosič na bicykle a dnes musíte vždy pri jeho namontovaní premiestňovať zadnú tabuľku s evidenčným číslom auta? Od 1. mája nebudete musieť, pretože novela zavádza možnosť vydania tretej „ešpézetky" na nosič bicyklov.

2. Oprava chyby zadarmo
Dobrou správou je, že sa od 1. mája nebudú vyberať poplatky za vydanie vodičského preukazu pri zmenách, ktoré nemajú na svedomí ich držitelia. Zadarmo sa budú vydávať nielen vodičáky, ale aj osvedčenia o evidencii, keď sa zistí chyba zapríčinená výrobcom dokladu.

3. Zmeny v poplatkoch
Tí vodiči, ktorí si musia pre vek meniť každé dva roky vodičský (65- a viacroční), nebudú zaň musieť platiť.
Pribudne však nový poplatok za doručenie osvedčenia o evidencii vozidla (časť I.) na adresu určenú držiteľom vozidla (tri eurá).
Poplatok za vydanie tretej tabuľky s evidenčným číslom na nosič bicykla bude stáť 16,50 eura.

4. Elektronické žiadosti
Od 1. apríla majú dopravné inšpektoráty robiť niektoré ďalšie úkony týkajúce sa technických preukazov aj elektronicky. Napríklad keď budete chcieť auto prepísať do zahraničia či prihlásiť do evidencie, alebo dopísať do osvedčenia ďalší schválený rozmer pneumatík.
Platí to aj pre stratu alebo poškodenie osvedčenia o evidencii alebo tabuliek s evidenčným číslom. Žiadosti bez zaručeného elektronického podpisu však neprijmú.

5. Termín pre rozhodnutie o skúške
Doteraz mali policajti povinnosť rozhodnúť o termíne a mieste skúšky na vodičák spravidla do 60 pracovných dní odo dňa prihlásenia na skúšku. Od 1. mája sa to zmení a budú mať povinnosť o skúške rozhodnúť do 30 dní.

6. Zodpovednosť vlastníka zatiaľ otvorená
Okrem týchto zmien je možné, že sa v budúcom roku upraví zákon, ktorý určuje zodpovednosť za dopravné priestupky. Minister vnútra totiž prednedávnom informoval, že už v roku 2011 by mohol byť v legislatívnom procese zákon, podľa ktorého bude za spáchaný dopravný priestupok zodpovedný nielen ten, kto ho spáchal, ale aj vlastník vozidla, ktorým sa porušili dopravné priestupky.

Prakticky to bude znamenať to, že ak vlastník priestupok nespáchal, bude to musieť dokázať.

Policajtom sa tak výrazne zjednoduší vymáhanie dodržiavania dopravných predpisov. Totiž ak sa potrestaniu za nesprávne parkovanie alebo prekročenie rýchlosti vyhne vodič vozidla, doplatí na to vlastník auta.
V Maďarsku už takéto ustanovenie funguje v praxi a maďarský minister vnútra Sándor Pintér si ho pochvaľuje, pretože sa im výrazne podarilo znížiť počet dopravných priestupkov.

„Celoplošne sa dá povedať, že došlo k 40-percentnému poklesu," povedal Pintér.

Tomáš Novotný
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 864
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 855
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 507
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 203
  5. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 737
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 656
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 650
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 267
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 157
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 947
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 6 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún