SME
Sobota, 22. január, 2022 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Motoristom sa budúci rok predraží

Kto veľa jazdí, len na palive si v ďalšom roku priplatí aj desiatky eur mesačne. Dôvodom sú zmeny v zákonoch.

Ísť natankovať plnú nádrž bude od januára väčšou záťažou pre rodinný rozpočet ako tento rok.Ísť natankovať plnú nádrž bude od januára väčšou záťažou pre rodinný rozpočet ako tento rok. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Od januára budú motoristi platiť viac - za pohonné látky, diaľničné nálepky a v prípade firemných áut aj za daň z motorového vozidla.

Zoberme si vodiča, ktorý raz za dva týždne natankuje plnú nádrž benzínu 95 Natural. Po Novom roku len pre úpravu zákonov zaplatí za tankovanie približne o 250 eur ročne viac ako bez úprav.

Pohonné hmoty
v roku 2011
  • Po novom roku sa vyplatí natankovať benzín v Poľsku aj 50 kilometrov od miesta štartu na Slovensku. Rovnako atraktívna ako benzíny bude v Poľsku aj nafta.
  • Aj keď po započítaní novej DPH zdražie LPG motoristom takmer o 12 centov za liter, stále bude LPG o viac ako o polovicu lacnejšie ako benzíny.
  • Daňovo zvýhodnená červená nafta od 15. januára nebude, natankovanie jedného litra preto zdražie o 17 centov.

Pri nafte je to 200 eur. A to v tom nie je započítaný rast cien, ktorý je závislý od vývoja na medzinárodných trhoch. Okrem toho tí, ktorí tankujú skvapalnený propánbután (LPG), stlačený zemný plyn (CNG) alebo červenú naftu, na tom budú výrazne horšie.

Všetci, ktorí cez rok jazdia po diaľniciach, si priplatia aj tam. Ročná nálepka bude drahšia o 13,50 eura a zaplatíte za ňu presne 50 eur.

A ak spomíname rast daní z motorového vozidla, väčšina samosprávnych krajov ich zvýši približne o 10 percent.

Pre osobné autá to môže znamenať zvýšenie rádovo v desiatkach eur za jedno, pri nákladných môže ísť aj o rast v stovkách eur za jedno nákladné auto.

Presné zmeny v tom, koľko zaplatíme za pohonné látky, sa však podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského určiť nedajú.

„V prvom rade závisia ceny od ceny ropy na svetových trhoch," upozorňuje Drahovský.

Nárast nákladov môže mať vplyv aj na ceny tovarov v obchodoch, zdražie logistika i zásobovanie.

Zmeniť sa môže aj správanie šoférov. „Bude to ako vždy pri náraze. Jeden až dva mesiace sa bude menej jazdiť, ale potom sa to vyrovná. Motoristi na Slovensku vždy prekonajú prvý šok tým, že optimalizujú jazdy a menej jazdia. Potom to prejde a začnú jazdiť normálne," tvrdí Drahovský.

Prečo porastú ceny

Rast DPH z 19 na 20 percent, príspevok na núdzové zásoby ropy a ropných produktov a zrušenie nulovej spotrebnej dane na päť percent biozložiek v palive - tieto opatrenia sa postarajú o zvýšenie cien jedného litra benzínu približne o päť centov za liter. Cenu litra nafty to zvýši asi o štyri centy za liter.

Takýto rast cien podporí palivovú turistiku. Najmä pri benzínoch hrozí, že sa na juhozápade, severe a východe Slovenska motoristi v prihraničných oblastiach rozhodnú pre tankovanie benzínov v cudzine.

Napríklad v Rakúsku sú v súčasnosti benzíny lacnejšie v priemere približne o päť centov za liter, v Poľsku dokonca o 14 centov za liter. Pripočítajte si k tomu päť centov a zistíte, že sa vám oplatí po Novom roku natankovať aj v Poľsku a to aj 50 kilometrov od miesta štartu na Slovensku.

U našich severných susedov bude pre nás nafta rovnako atraktívna ako benzíny.

Nový príspevok na núdzové zásoby

Príspevok na núdzové zásoby ropy a ropných produktov sa zavádza preto, aby sa zabezpečilo dostatočné finančné krytie tvorby a ochraňovania núdzových zásob pre roky 2011 až 2012. Takto chce vláda odbremeniť štátny rozpočet. Do tvorby, udržiavania a skladovania núdzových zásob tak zapojí nielen obyvateľov a firmy zo Slovenska, ale aj cudzincov, ktorí kupujú palivá na našom území.

Podľa novely zákona o núdzových zásobách ropy by mal dovozca ropy a vybraných ropných produktov platiť príspevok. Ten sa s veľkou pravdepodobnosťou v plnej miere odrazí v konečnej cene predávaných pohonných látok. Dovezené benzíny a nafta zdražejú o 0,016 eura za liter.

Takých však nie je veľa, keďže sa v našej krajine zvyčajne predávajú pohonné látky vyrobené na Slovensku. Lenže aj ropu dovážame, a, keďže sa bude platiť príspevok aj za jej dovoz (18,62 eura za 1000 kilogramov), v konečnom dôsledku zdražejú o 0,016 eura za liter aj benzíny a nafta, ktoré vznikli na Slovensku.

Oslobodenie biozložiek sa zruší

Aj výnimka, podľa ktorej bola časť biopalív v pohonnej látke oslobodená od spotrebných daní sa od budúceho roka zruší. Ešte v minulom roku sa päť percent z benzínu alebo nafty, ktoré ste natankovali do vozidla, nezdanilo spotrebnou daňou. Od Nového roka sa však už zdaňuje. Benzíny preto zdražejú približne o 2,6 centa za liter a nafta zhruba o 1,8 centa liter.

Okrem iného, ak nebude v pohonných látkach aspoň toľko biopalív, koľko určí vláda, spotrebné dane z takých benzínov a nafty budú výrazne vyššie.

LPG, CNG a poľnohospodári

Skupina motoristov, ktorí jazdia na palivo LPG, CNG alebo červenú naftu, najviac doplatí na zmeny súvisiace so zmenami v spotrebných daniach.

Červená nafta je v podstate taká istá ako klasická nafta. Rozdiel je len vo farbe a v tom, že červená mala zvýhodnenú sadzbu spotrebnej dane. Tá sa ale ruší. Červenú naftu tankujú najmä poľnohospodári. Od 15. januára ju však už nedostanú a budú tak musieť tankovať naftu za také isté ceny ako ostatní. Pre nich to bude znamenať významné zvýšenie nákladov. Liter nafty im v podstate zdražie približne o 17 centov.

Vodiči jazdiaci na LPG prídu tiež o zvýhodnenú sadzbu spotrebnej dane. Tá je v súčasnosti nulová, no po 1. januári by mala mať hodnotu 18,2 centa za kilogram, čo je v prepočte zhruba 9,9 centa za liter.

Aj keď po započítaní novej DPH zdražie LPG motoristom takmer o 12 centov za liter, stále bude LPG o viac ako o polovicu lacnejšie ako benzíny.

Spotrebná daň z CNG sa z nuly zvýši na 13,27 eura za MWh. Toto palivo tankujú predovšetkým autobusové spoločnosti, prípadne niektoré firmy, ktoré si nechali prerobiť flotily áut na pohon stlačeným zemným plynom.
CNG sa predáva na kilogramy. Dnes stojí kilogram CNG približne 0,96 eura. Po zavedení spotrebnej dane by cena stúpla o 20 centov za kilogram na 1,16 eura/kg. Je to toľko, ako keď nafta zdražie o 17,2 centa za liter.

Kliknite - obrázok zväčšíte.

Niektoré poplatky končia, iné pribúdajú

V zákone o cestnej premávke nájdu vodiči niektoré nové pravidlá. Platiť budú zväčša od mája. Ďalšie úpravy v legislatíve sa chystajú.

1. Ešpézetka na nosič bicyklov
Máte nosič na bicykle a dnes musíte vždy pri jeho namontovaní premiestňovať zadnú tabuľku s evidenčným číslom auta? Od 1. mája nebudete musieť, pretože novela zavádza možnosť vydania tretej „ešpézetky" na nosič bicyklov.

2. Oprava chyby zadarmo
Dobrou správou je, že sa od 1. mája nebudú vyberať poplatky za vydanie vodičského preukazu pri zmenách, ktoré nemajú na svedomí ich držitelia. Zadarmo sa budú vydávať nielen vodičáky, ale aj osvedčenia o evidencii, keď sa zistí chyba zapríčinená výrobcom dokladu.

3. Zmeny v poplatkoch
Tí vodiči, ktorí si musia pre vek meniť každé dva roky vodičský (65- a viacroční), nebudú zaň musieť platiť.
Pribudne však nový poplatok za doručenie osvedčenia o evidencii vozidla (časť I.) na adresu určenú držiteľom vozidla (tri eurá).
Poplatok za vydanie tretej tabuľky s evidenčným číslom na nosič bicykla bude stáť 16,50 eura.

4. Elektronické žiadosti
Od 1. apríla majú dopravné inšpektoráty robiť niektoré ďalšie úkony týkajúce sa technických preukazov aj elektronicky. Napríklad keď budete chcieť auto prepísať do zahraničia či prihlásiť do evidencie, alebo dopísať do osvedčenia ďalší schválený rozmer pneumatík.
Platí to aj pre stratu alebo poškodenie osvedčenia o evidencii alebo tabuliek s evidenčným číslom. Žiadosti bez zaručeného elektronického podpisu však neprijmú.

5. Termín pre rozhodnutie o skúške
Doteraz mali policajti povinnosť rozhodnúť o termíne a mieste skúšky na vodičák spravidla do 60 pracovných dní odo dňa prihlásenia na skúšku. Od 1. mája sa to zmení a budú mať povinnosť o skúške rozhodnúť do 30 dní.

6. Zodpovednosť vlastníka zatiaľ otvorená
Okrem týchto zmien je možné, že sa v budúcom roku upraví zákon, ktorý určuje zodpovednosť za dopravné priestupky. Minister vnútra totiž prednedávnom informoval, že už v roku 2011 by mohol byť v legislatívnom procese zákon, podľa ktorého bude za spáchaný dopravný priestupok zodpovedný nielen ten, kto ho spáchal, ale aj vlastník vozidla, ktorým sa porušili dopravné priestupky.

Prakticky to bude znamenať to, že ak vlastník priestupok nespáchal, bude to musieť dokázať.

Policajtom sa tak výrazne zjednoduší vymáhanie dodržiavania dopravných predpisov. Totiž ak sa potrestaniu za nesprávne parkovanie alebo prekročenie rýchlosti vyhne vodič vozidla, doplatí na to vlastník auta.
V Maďarsku už takéto ustanovenie funguje v praxi a maďarský minister vnútra Sándor Pintér si ho pochvaľuje, pretože sa im výrazne podarilo znížiť počet dopravných priestupkov.

„Celoplošne sa dá povedať, že došlo k 40-percentnému poklesu," povedal Pintér.

Tomáš Novotný
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 655
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 205
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 973
  4. Marrákeš je červená perla Maroka 4 834
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 777
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 614
  7. Cukrovkári a covid-19 2 190
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 135
  9. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 122
  10. Mecom ide na zelenú 1 733
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jeden z najväčších stavebných boomov v budovaní kostolov zažíva pravoslávna cirkev. Počet jej veriacich rastie v dôsledku nárastu veriacich prichádzajúcich pracovať na Slovensko z Ukrajiny, Srbska či Bulharska.

Boom výstavby kostolov bol na Slovensku v 90. rokoch.


6 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


3 h
Karolína Fourova, autorka knihy Jediná kniha o jedle, ktorú potrebujete.

Ľudia stále veria mýtom o stravovaní.


14. jan
Naomi Osaková sa lúči ako obhajkyňa titulu s Australian Open už v prvom týždni.

Obhajkyňa titulu prehrala v 3. kole Australian Open.


10 h

Neprehliadnite tiež

Kia Sephia

Na Slovensku začali predaje naraz so západnými krajinami.


18 h
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Krivoľaké cesty k rovnosti.
  2. Štefan Vidlár: TURUL
  3. Linda Ágoštonová: Východniarsky zápisnik - časť 3 : Svadobná hostina
  4. Víťazoslav Würschner: Budeme sa mať lepšie?
  5. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže !
  6. Ctirad Klimčík: O jednom aspekte vyhostenia Novaka Džokoviča
  7. Inštitút strategických politík: Srbské referendum o reforme súdnictva posúva Belehrad o krok bližšie k EÚ
  8. Elena Antalová: Dajte myšlienkam pokoj
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 029
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 536
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 901
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 658
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 372
  6. Miroslav Galovič: Hlbocký (zmrznutý) vodopád. A Jozef Tiso na konci neďalekej kalvárie. 2 409
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: odpočítavanie k bombe, slovenské fantasy, aj kulinárske krimi 2 210
  8. Tomáš Harustiak: Biblický Exodus Izraelitov z Egypta sa nikdy neodohral 1 869
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  4. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu