BRATISLAVA. Už len niekoľko dní sa bude na Slovensku vyrábať benzín vhodný do starších áut. Benzín známy ako 95 Uni je jedným z posledných pozostatkov neekologických palív, ktorých obsahom bolo v minulosti aj jedovaté olovo.
Rafinérka s výrobou končí
Hovorca spoločnosti Slovnaft Anton Molnár povedal, že slovenská rafinéria končí k 31. decembru výrobu a distribúciu benzínu vhodného do starších áut. Napríklad Škoda 100, 105 alebo 120 jazdili na olovnaté benzíny a ich nasledovníkov. Benzín 95 Uni sa predáva necelé štyri roky.
Olovnaté benzíny sa na našom území prestali používať v 90. rokoch. Nahradil ich benzín 91 Uni, ktorý v sebe obsahoval náhradu olova. Predával sa do leta 2006, keď ho vystriedal 95-oktánový benzín s náhradou olova.
„Dôvodom skončenia výroby a distribúcie je dlhodobo klesajúci počet záujemcov o tento typ paliva, keďže vozový park sa za ostatné roky výrazne zmodernizoval. Veľkou mierou k tomu prispelo aj zavedenie šrotovného v minulom roku, keď si obyvatelia mohli výhodne kúpiť nové typy áut a nahradiť tak staré," uviedol Molnár.
Za dva roky klesol predaj benzínu 95 Uni na Slovensku na polovicu. Ešte koncom roku 2006 sa ho predávalo štyrikrát toľko ako dnes.
Ako vyriešiť problém s palivom
Benzín 95 Uni však z čerpacích staníc nezmizne okamžite. Každá čerpacia stanica má isté množstvo zásob, ktoré vydrží niekoľko týždňov, v ojedinelých prípadoch aj niekoľko mesiacov v závislosti od frekvencie tankovania.
Nie je vylúčené, že niektoré siete alebo jednotlivé čerpacie stanice budú benzíny s náhradou olova dovážať zo zahraničia.
Aby ste nemuseli hľadať pumpy, ktoré predávajú 95-ku s náhradou olova, problém s palivom do starého auta môžete vyriešiť aditívom.
Čo to spraví?
Aditívum je určené pre zážihové motory vyžadujúce náhradu olova v palive. Chráni sedlá výfukových ventilov pred zničením. Nájsť by ste ho mali na čerpacích staniciach. Jedno z nich sa predáva aj s mierkou, ktorá vám uľahčí manipuláciu s látkou. Jedno balenie sa dá pritom použiť až na 250 litrov benzínu.