
Elegantný a nenápadný sedan strednej kategórie, nie príliš drahý – to je Sonata juhokórejskej automobilky Hyundai. V júli minulého roku uviedol výrobca už jeho štvrtú generáciu. Pod kapotou môže mať benzínový dvojlitrový štvorvalec s výkonom 133 k, alebo 2,7 V6 s výkonom 176 k. Ak by ste sa však viezli v Sonate so zaviazanými očami, veru ťažko by ste identifikovali, či sedíte v Alfe 166 alebo v Chrysleri Sebring. Nie iba kvôli kožou potiahnutému interiéru a inému komfortu, ktorý verzii s motorom 2,7 V6, ktorú sme testovali, nechýba. To skôr šepot šesťvalcového vidlicového motora Sonaty je na nerozoznanie od konkurenčných modelov. A ten „záťah“ už od otáčok 2000 za minútu, aj keď najvyšší krútiaci moment 245 Nm má až pri štyroch tisícoch. Keď však ručičku otáčkomera vyženieme k šiestim tisícom, výkon prenášaný na predné kolesá prostredníctvom päťstupňovej manuálnej prevodovky kulminuje pri 178 k a ručička na rýchlomeri sa blíži k 220 km/h.
Ani skúška akcelerácie z nuly na 100 km/h netrvá dlho, len 8,2 s. Ak si prajete spomaliť či zastaviť, brzdy s kotúčami na všetkých štyroch kolesách poslúchnu na slovo. Ani keď zastavíte a otvoríte oči, neprestanete sa diviť. K zemi pričupený automobil odetý do moderného hávu trojpriestorovej karosérie dlhej takmer štyri a trištvrte metra a širokej meter osemdesiatdva, na pohľad vôbec nepôsobí robustne. Vpredu upúta decentná maska chladiča s chrómovaným rámikom na kapote s dvoma decentnými pozdĺžnymi vlnkami a dva páry hlavných svetlometov s čírym prekrytím. Tým to však vpredu nekončí: nápadito riešený nárazník s integrovaným spojlerom, otvorom pre prívod vzduchu a hmlovými svetlami v štýle krídla tryskového lietadla sú ďalším neprehliadnuteľným znakom dizajnérskeho vkusu. Aby tej chvály nebolo priveľa, spomeňme už len oblé bočné línie s ostrou hranou na úrovni kľučiek a „diamant“ v mieste zadných skupinových svetiel. V interiéri má Sonata dostatok priestoru i pohodlné sedenie pre cestujúcich tak na predných ako i zadných kožou čalúnených sedadlách.
Časti interiéru má Sonata doplnené obložením imitácie vzácneho dreva. Sonata sa teda nielen tvári, ale v skutočnosti aj patrí do váženej spoločnosti automobilov strednej triedy. O pohodlie, komfort a bezpečnosť počas cesty i mimo nej sa stará samočinná klimatizácia s digitálnym nastavovaním, elektrické nastavovanie sedadla vodiča, vyhrievanie oboch predných sedadiel, kožený poťah volantu, palubný počítač, progresívny posilňovač riadenia, tempomat, elektrické otváranie oriem predných i zadných dverí, elektrické nastavovanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, čelné a bočné airbagy a celý rad ďalších. Zato audiosystém je za príplatok.
Jazda so Sonatou, zväčša na krátke vzdialenosti, nás vyšla v priemernej spotrebe na prekvapivých a milosrdných 9,2 l/100 km, čo na 2,7-litrový šesťvalec a výkon 178 k to nie veľa.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Hyundai Sonata 2,7i Elegance
Motor
Vpredu priečne uložený vidlicový zážihový šesťvalec s rozvodom 2xDOHC. Zdvihový objem 2656 cm3, vŕtanie a zdvih 86,7 x 75,0 mm. Kompresný pomer 10,0:1. Najväčší výkon 127 Kw/172 k pri otáčkach 6000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 245 Nm pri otáčkach 4000 min-1. Blok motora a hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Štyrikrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkových hriadeľov ozubeným remeňom/reťazou. Štyri ventily v každom valci. Viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie. Bezdotykové zapaľovanie. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom, trojcestný riadený katalyzátor s lambda sondou.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová samočinná prevodovka. Prevodové stupne 3,23 - 1,95 - 1,30 - 0,94, 0,78, R 3,46. Stály prevod 4,06.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Predné kolesá zavesené na spodných priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Priečny skrutný stabilizátor. Vzadu vlečené zadné ramená spojené torznou priečkou, odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom brzdného účinku, ABS, kotúčové vpredu i vzadu, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 205/60 R 16.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4727/1820/1422 mm, rázvor náprav 2700 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1540/1530 mm. Pohotovostná hmotnosť 1443 kg, užitočná 577 kg. Objem batožinového priestoru 430 l. Objem palivovej nádrže 65 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 220 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,2 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 13,6/7,4/9,7 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová, štvordverová, päťmiestna typu sedan.
Cena: 899 900 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 8,2 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 5,6/8,3 s
80 – 120 km/h (IV/V) – 8,5/10,8 s
Max. rýchlosť 220 km/h
Spotreba počas testu 9,2 l/100 km
Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy:
Alfa Romeo 166 2,5 V6 24V
Zdvih. objem 2492 cm³
Výkon 138 kW/188 k
Krút. mom. 220/5000 Nm.min-1
0 – 100 km/h 8,4 s
Max. rých. 225 km/h
Spotreba mesto 17,2 l/100 km
mimo mesta 8,9 l/100 km
kombinovaná 11,9 l/100 km
Cena 1 408 700 Sk
Chrysler Sebring 2,7 V6 LX (A)
Zdvih. objem 2736 cm³
Výkon 149 kW/203 k
Krút. mom. 262/4300 Nm.min-1
0 – 100 km/h 9,7 s
Max. rých. 216 km/h
Spotreba mesto 14,7 l/100 km
mimo mesta 8,4 l/100 km
kombinovaná 10,7 l/100 km
Cena 1 199 000 Sk
Nissan Maxima QX 3,0 SE
Zdvih. objem 2988 cm³
Výkon 147 kW/200 k
Krút. mom. 271/3600 Nm.min-1
0 – 100 km/h 8,2 s
Max. rých. 230 km/h
Spotreba mesto 13,1 l/100 km
mimo mesta 7,4 l/100 km
kombinovaná 9,5 l/100 km
Cena 1 279 000 Sk
Autor: gold