Pozor, aby ste nedostali pokutu, na žlté šípky semaforov sa akosi zabudlo

Keď urobí malú chybu vodič, zvyčajne sa tým nič nestane. Ak ju ale spraví ten, kto pripravuje dopravné predpisy, môže to skončiť neželanou pokutou.

Predstavte si, že pôjdete autom relatívne pomaly. Budete dodržiavať všetky pravidlá cestnej premávky. Pred vami sa objaví križovatka riadená semaformi, ktoré určujú aj smer jazdy. Cez križovatku prejdete na žltú aj napriek tomu, že by ste boli schopní zastaviť vozidlo pred križovatkou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Zastaví Vás policajt a bude vás chcieť potrestať za jazdu na žltú. Čo mu poviete? Že na žlté svetlo, keď sa farby na semafore menia zo zelenej na červenú, sa jazdí? To sa ale smie, len keď nemôžete bezpečne zastaviť vozidlo pred signálom. A aj to nie vždy.

01.jpgTakže pokuta je neodvratná, dokazovanie zbytočné. V niektorých prípadoch sa dokonca na žltú prejsť vôbec nesmie. Stačí si prečítať vyhlášku k zákonu o cestnej premávke.

Vyhláška č. 9/2009 Z.z. síce určila, že existuje aj žltá šípka na semaforoch. Nikde však nie je určené, ako sa má vodič zachovať, keď takáto žltá zasvieti.

Cez riadenú križovatku sa smie ísť len na zelenú a vo výnimočným prípadoch aj na plné žlté svetlo. Smerový žltý signál sa však vo vyhláške záhadne nenachádza.

Vyhláška zabudla na žltú šípku v semafore

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
d) signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde; ak svetlo tohto signálu svieti prerušovane, nejde o križovatku s premávkou riadenou svetelnými signálmi,

Spomínaný predpis určuje povinnosť vodiča zastaviť vozidlo, keď svieti plné žlté svetlo. Napríklad pred priečnou čiarou súvislou (ktorá sa najčastejšie používa pred hranicou križovatky), alebo pred svetelným signalizačným zariadením ako svetelným zdrojom plného žltého svetla.

Výnimkou je len situácia, keď je vodič vozidla tak blízko pred semaforom, že by nemohol bezpečne pred ním zastaviť. Vtedy môže ešte "prebehnúť" cez križovatku bez zastavenia vozidla. Predpis tiež hovorí, že ak plné žlté svetlo bliká, nejde o križovatku s premávkou riadenou svetelnými signálmi.

Podstatné je uvedomiť si, že predpis uvádza výraz "plné žlté svetlo", ktorý nie je totožný s výrazom "žlté svetlo". Žltým svetlom je aj žltý smerový signál, smerový signál ale nie je to isté ako plné svetlo.

Aké trojfarebné semafory poznáme?

  • trojfarebné návestidlá s plnými svetlami: červenými, žltými, zelenými,
  • trojfarebné návestidlá so šípkovými svetlami: červenými, žltými, zelenými,
  • trojfarebné návestidlá so symbolom cyklistu: červeného, žltého, zeleného, niekedy kombinovaného s chodcom.

Ako by to malo byť v predpisoch správne

Ak by v ustanovení vyhlášky nebolo použité slovo "plné" ale len "žlté svetlo", všetko by bolo v poriadku. Takto teraz vyhláška od vodičov vyžaduje stáť na žltú šípku len čo zasvieti. A je jedno, či môže vodič zastaviť alebo nie. Keďže sa cez riadenú križovatku smie ísť na zelenú a na plné žlté svetlo v istých prípadoch, všetky ostatné možnosti sú zakázané. Teda aj jazda na žltú šípku.

Riešením je zmena textu v paragrafe 9. Odstránenie slova "plným" rozšíri možnosť prejazdu na žltú aj na signály S2b, S3b a S7b.

02.jpg

Takže čo má podľa pravidiel cestnej premávky robiť vodič, keď sa rozsvieti signál žltej šípky po zelenej šípke, či signál žltého bicykla po signále zeleného bicykla, čo je v oboch prípadoch obvykle doba troch sekúnd?

Stáť.

Keďže je ale zrejmé, že v tomto prípade zákonodarci urobili chybu, bude asi lepšie, keď sa budete riadiť logikou situácie: pri žltej šípke sa zachováte tak isto ako pri plnom žltom svetle. Vyhnete sa tým napríklad riziku dopravnej nehody pre prudké brzdenie. Pravdepodobnosť, že by vám dal policajt pokutu za prejazd križovatkou na žltú šípku je totiž veľmi malá.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 949
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 942
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 801
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 600
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 469
  6. Splnený sen 1 433
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 318
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 179
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 983
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 926

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum AKO: Uhrík v Nitre výrazne zaostáva za súčasným županom Belicom

Súčasní župani majú podľa prieskumu agentúry AKO najlepšie vyhliadky uspieť v župných voľbách.

SVET

Schwarzenberg pre SME: Okamura či Kotleba, všetko rovnaká háveď

Babiš môže ohroziť demokraciu, tvrdí.

ŠPORT

Sagan si pôjde po zelený dres. Šéf Bory poukázal na Bergen

Cyklisti spoznali trasu Tour de France 2018.

Neprehliadnite tiež

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.