Pozor, aby ste nedostali pokutu, na žlté šípky semaforov sa akosi zabudlo

Keď urobí malú chybu vodič, zvyčajne sa tým nič nestane. Ak ju ale spraví ten, kto pripravuje dopravné predpisy, môže to skončiť neželanou pokutou.

Predstavte si, že pôjdete autom relatívne pomaly. Budete dodržiavať všetky pravidlá cestnej premávky. Pred vami sa objaví križovatka riadená semaformi, ktoré určujú aj smer jazdy. Cez križovatku prejdete na žltú aj napriek tomu, že by ste boli schopní zastaviť vozidlo pred križovatkou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Zastaví Vás policajt a bude vás chcieť potrestať za jazdu na žltú. Čo mu poviete? Že na žlté svetlo, keď sa farby na semafore menia zo zelenej na červenú, sa jazdí? To sa ale smie, len keď nemôžete bezpečne zastaviť vozidlo pred signálom. A aj to nie vždy.

01.jpgTakže pokuta je neodvratná, dokazovanie zbytočné. V niektorých prípadoch sa dokonca na žltú prejsť vôbec nesmie. Stačí si prečítať vyhlášku k zákonu o cestnej premávke.

Vyhláška č. 9/2009 Z.z. síce určila, že existuje aj žltá šípka na semaforoch. Nikde však nie je určené, ako sa má vodič zachovať, keď takáto žltá zasvieti.

Cez riadenú križovatku sa smie ísť len na zelenú a vo výnimočným prípadoch aj na plné žlté svetlo. Smerový žltý signál sa však vo vyhláške záhadne nenachádza.

Vyhláška zabudla na žltú šípku v semafore

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
d) signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde; ak svetlo tohto signálu svieti prerušovane, nejde o križovatku s premávkou riadenou svetelnými signálmi,

Spomínaný predpis určuje povinnosť vodiča zastaviť vozidlo, keď svieti plné žlté svetlo. Napríklad pred priečnou čiarou súvislou (ktorá sa najčastejšie používa pred hranicou križovatky), alebo pred svetelným signalizačným zariadením ako svetelným zdrojom plného žltého svetla.

Výnimkou je len situácia, keď je vodič vozidla tak blízko pred semaforom, že by nemohol bezpečne pred ním zastaviť. Vtedy môže ešte "prebehnúť" cez križovatku bez zastavenia vozidla. Predpis tiež hovorí, že ak plné žlté svetlo bliká, nejde o križovatku s premávkou riadenou svetelnými signálmi.

Podstatné je uvedomiť si, že predpis uvádza výraz "plné žlté svetlo", ktorý nie je totožný s výrazom "žlté svetlo". Žltým svetlom je aj žltý smerový signál, smerový signál ale nie je to isté ako plné svetlo.

Aké trojfarebné semafory poznáme?

  • trojfarebné návestidlá s plnými svetlami: červenými, žltými, zelenými,
  • trojfarebné návestidlá so šípkovými svetlami: červenými, žltými, zelenými,
  • trojfarebné návestidlá so symbolom cyklistu: červeného, žltého, zeleného, niekedy kombinovaného s chodcom.

Ako by to malo byť v predpisoch správne

Ak by v ustanovení vyhlášky nebolo použité slovo "plné" ale len "žlté svetlo", všetko by bolo v poriadku. Takto teraz vyhláška od vodičov vyžaduje stáť na žltú šípku len čo zasvieti. A je jedno, či môže vodič zastaviť alebo nie. Keďže sa cez riadenú križovatku smie ísť na zelenú a na plné žlté svetlo v istých prípadoch, všetky ostatné možnosti sú zakázané. Teda aj jazda na žltú šípku.

Riešením je zmena textu v paragrafe 9. Odstránenie slova "plným" rozšíri možnosť prejazdu na žltú aj na signály S2b, S3b a S7b.

02.jpg

Takže čo má podľa pravidiel cestnej premávky robiť vodič, keď sa rozsvieti signál žltej šípky po zelenej šípke, či signál žltého bicykla po signále zeleného bicykla, čo je v oboch prípadoch obvykle doba troch sekúnd?

Stáť.

Keďže je ale zrejmé, že v tomto prípade zákonodarci urobili chybu, bude asi lepšie, keď sa budete riadiť logikou situácie: pri žltej šípke sa zachováte tak isto ako pri plnom žltom svetle. Vyhnete sa tým napríklad riziku dopravnej nehody pre prudké brzdenie. Pravdepodobnosť, že by vám dal policajt pokutu za prejazd križovatkou na žltú šípku je totiž veľmi malá.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 938
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 657
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 248
  5. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 10 838
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 10 596
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 8 482
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 098
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 317
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 242

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ministerkou vnútra bude Saková, ku Kaliňákovi má blízko

Zákazka, z ktorej mal mať podľa Špirka provízie aj Kaliňák. Aj to má za sebou nová ministerka vnútra Denisa Saková.

DOMOV

Kiska prijme Sakovú, Bugár k nej výhrady nemá

Mostu-Híd Denisa Saková neprekáža.

DOMOV

Politici skúšajú zastrašovať médiá, čo sa deje v RTVS (diskusia)

Útok na médiá je útokom na všetkých.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí