Pozor, aby ste nedostali pokutu, na žlté šípky semaforov sa akosi zabudlo

Keď urobí malú chybu vodič, zvyčajne sa tým nič nestane. Ak ju ale spraví ten, kto pripravuje dopravné predpisy, môže to skončiť neželanou pokutou.

Predstavte si, že pôjdete autom relatívne pomaly. Budete dodržiavať všetky pravidlá cestnej premávky. Pred vami sa objaví križovatka riadená semaformi, ktoré určujú aj smer jazdy. Cez križovatku prejdete na žltú aj napriek tomu, že by ste boli schopní zastaviť vozidlo pred križovatkou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Zastaví Vás policajt a bude vás chcieť potrestať za jazdu na žltú. Čo mu poviete? Že na žlté svetlo, keď sa farby na semafore menia zo zelenej na červenú, sa jazdí? To sa ale smie, len keď nemôžete bezpečne zastaviť vozidlo pred signálom. A aj to nie vždy.

01.jpgTakže pokuta je neodvratná, dokazovanie zbytočné. V niektorých prípadoch sa dokonca na žltú prejsť vôbec nesmie. Stačí si prečítať vyhlášku k zákonu o cestnej premávke.

Vyhláška č. 9/2009 Z.z. síce určila, že existuje aj žltá šípka na semaforoch. Nikde však nie je určené, ako sa má vodič zachovať, keď takáto žltá zasvieti.

Cez riadenú križovatku sa smie ísť len na zelenú a vo výnimočným prípadoch aj na plné žlté svetlo. Smerový žltý signál sa však vo vyhláške záhadne nenachádza.

Vyhláška zabudla na žltú šípku v semafore

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
d) signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde; ak svetlo tohto signálu svieti prerušovane, nejde o križovatku s premávkou riadenou svetelnými signálmi,

Spomínaný predpis určuje povinnosť vodiča zastaviť vozidlo, keď svieti plné žlté svetlo. Napríklad pred priečnou čiarou súvislou (ktorá sa najčastejšie používa pred hranicou križovatky), alebo pred svetelným signalizačným zariadením ako svetelným zdrojom plného žltého svetla.

Výnimkou je len situácia, keď je vodič vozidla tak blízko pred semaforom, že by nemohol bezpečne pred ním zastaviť. Vtedy môže ešte "prebehnúť" cez križovatku bez zastavenia vozidla. Predpis tiež hovorí, že ak plné žlté svetlo bliká, nejde o križovatku s premávkou riadenou svetelnými signálmi.

Podstatné je uvedomiť si, že predpis uvádza výraz "plné žlté svetlo", ktorý nie je totožný s výrazom "žlté svetlo". Žltým svetlom je aj žltý smerový signál, smerový signál ale nie je to isté ako plné svetlo.

Aké trojfarebné semafory poznáme?

  • trojfarebné návestidlá s plnými svetlami: červenými, žltými, zelenými,
  • trojfarebné návestidlá so šípkovými svetlami: červenými, žltými, zelenými,
  • trojfarebné návestidlá so symbolom cyklistu: červeného, žltého, zeleného, niekedy kombinovaného s chodcom.

Ako by to malo byť v predpisoch správne

Ak by v ustanovení vyhlášky nebolo použité slovo "plné" ale len "žlté svetlo", všetko by bolo v poriadku. Takto teraz vyhláška od vodičov vyžaduje stáť na žltú šípku len čo zasvieti. A je jedno, či môže vodič zastaviť alebo nie. Keďže sa cez riadenú križovatku smie ísť na zelenú a na plné žlté svetlo v istých prípadoch, všetky ostatné možnosti sú zakázané. Teda aj jazda na žltú šípku.

Riešením je zmena textu v paragrafe 9. Odstránenie slova "plným" rozšíri možnosť prejazdu na žltú aj na signály S2b, S3b a S7b.

02.jpg

Takže čo má podľa pravidiel cestnej premávky robiť vodič, keď sa rozsvieti signál žltej šípky po zelenej šípke, či signál žltého bicykla po signále zeleného bicykla, čo je v oboch prípadoch obvykle doba troch sekúnd?

Stáť.

Keďže je ale zrejmé, že v tomto prípade zákonodarci urobili chybu, bude asi lepšie, keď sa budete riadiť logikou situácie: pri žltej šípke sa zachováte tak isto ako pri plnom žltom svetle. Vyhnete sa tým napríklad riziku dopravnej nehody pre prudké brzdenie. Pravdepodobnosť, že by vám dal policajt pokutu za prejazd križovatkou na žltú šípku je totiž veľmi malá.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 382
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 287
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 303
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 148
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 203
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 017
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 590
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 581

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop