Pozor, aby ste nedostali pokutu, na žlté šípky semaforov sa akosi zabudlo

Keď urobí malú chybu vodič, zvyčajne sa tým nič nestane. Ak ju ale spraví ten, kto pripravuje dopravné predpisy, môže to skončiť neželanou pokutou.

Predstavte si, že pôjdete autom relatívne pomaly. Budete dodržiavať všetky pravidlá cestnej premávky. Pred vami sa objaví križovatka riadená semaformi, ktoré určujú aj smer jazdy. Cez križovatku prejdete na žltú aj napriek tomu, že by ste boli schopní zastaviť vozidlo pred križovatkou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Zastaví Vás policajt a bude vás chcieť potrestať za jazdu na žltú. Čo mu poviete? Že na žlté svetlo, keď sa farby na semafore menia zo zelenej na červenú, sa jazdí? To sa ale smie, len keď nemôžete bezpečne zastaviť vozidlo pred signálom. A aj to nie vždy.

01.jpgTakže pokuta je neodvratná, dokazovanie zbytočné. V niektorých prípadoch sa dokonca na žltú prejsť vôbec nesmie. Stačí si prečítať vyhlášku k zákonu o cestnej premávke.

Vyhláška č. 9/2009 Z.z. síce určila, že existuje aj žltá šípka na semaforoch. Nikde však nie je určené, ako sa má vodič zachovať, keď takáto žltá zasvieti.

Cez riadenú križovatku sa smie ísť len na zelenú a vo výnimočným prípadoch aj na plné žlté svetlo. Smerový žltý signál sa však vo vyhláške záhadne nenachádza.

Vyhláška zabudla na žltú šípku v semafore

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
d) signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde; ak svetlo tohto signálu svieti prerušovane, nejde o križovatku s premávkou riadenou svetelnými signálmi,

Spomínaný predpis určuje povinnosť vodiča zastaviť vozidlo, keď svieti plné žlté svetlo. Napríklad pred priečnou čiarou súvislou (ktorá sa najčastejšie používa pred hranicou križovatky), alebo pred svetelným signalizačným zariadením ako svetelným zdrojom plného žltého svetla.

Výnimkou je len situácia, keď je vodič vozidla tak blízko pred semaforom, že by nemohol bezpečne pred ním zastaviť. Vtedy môže ešte "prebehnúť" cez križovatku bez zastavenia vozidla. Predpis tiež hovorí, že ak plné žlté svetlo bliká, nejde o križovatku s premávkou riadenou svetelnými signálmi.

Podstatné je uvedomiť si, že predpis uvádza výraz "plné žlté svetlo", ktorý nie je totožný s výrazom "žlté svetlo". Žltým svetlom je aj žltý smerový signál, smerový signál ale nie je to isté ako plné svetlo.

Aké trojfarebné semafory poznáme?

  • trojfarebné návestidlá s plnými svetlami: červenými, žltými, zelenými,
  • trojfarebné návestidlá so šípkovými svetlami: červenými, žltými, zelenými,
  • trojfarebné návestidlá so symbolom cyklistu: červeného, žltého, zeleného, niekedy kombinovaného s chodcom.

Ako by to malo byť v predpisoch správne

Ak by v ustanovení vyhlášky nebolo použité slovo "plné" ale len "žlté svetlo", všetko by bolo v poriadku. Takto teraz vyhláška od vodičov vyžaduje stáť na žltú šípku len čo zasvieti. A je jedno, či môže vodič zastaviť alebo nie. Keďže sa cez riadenú križovatku smie ísť na zelenú a na plné žlté svetlo v istých prípadoch, všetky ostatné možnosti sú zakázané. Teda aj jazda na žltú šípku.

Riešením je zmena textu v paragrafe 9. Odstránenie slova "plným" rozšíri možnosť prejazdu na žltú aj na signály S2b, S3b a S7b.

02.jpg

Takže čo má podľa pravidiel cestnej premávky robiť vodič, keď sa rozsvieti signál žltej šípky po zelenej šípke, či signál žltého bicykla po signále zeleného bicykla, čo je v oboch prípadoch obvykle doba troch sekúnd?

Stáť.

Keďže je ale zrejmé, že v tomto prípade zákonodarci urobili chybu, bude asi lepšie, keď sa budete riadiť logikou situácie: pri žltej šípke sa zachováte tak isto ako pri plnom žltom svetle. Vyhnete sa tým napríklad riziku dopravnej nehody pre prudké brzdenie. Pravdepodobnosť, že by vám dal policajt pokutu za prejazd križovatkou na žltú šípku je totiž veľmi malá.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 660
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 688
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 390
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 407
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 778
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 412
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 727
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 659
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 793
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 247

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.