SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Nákladiaky nepustili autoškolu na zelenú, tak vyrazila na červenú

Viacerí z vás ste nás upozornili na zaujímavé javy na cestách. Napríklad na označovanie prečnievajúceho nákladu, ktoré sa bez porušenia predpisov nedá umiestniť. Alebo na vozidlo autoškoly idúce na červenú.

Neunikli vám ani takzvané preteky kamiónov na diaľnici.

Autoškola šla na červenú

Martin: "Na križovatke pri OC Mlyny v Nitre došlo k dosť zvláštnej situácii. Po rozsvietení zelenej vozidlo autoškoly nemohlo vojsť do križovatky, pretože bola zaplnená vozidlami na hlavnej ceste. Pri rozbiehaní však zhasol vodičovi auta motor (čo je viditeľné na malom "šklbnutí" vozidlom).

Po naštartovaní a uvoľnení križovatky si však v zhone ani inštruktor ani vodič nevšimli, že na semafore už naskočila červená a vošli do križovatky.

Počas rozbiehania vidno pravdepodobný zápas vodiča a inštruktora so situáciou (jeden pridáva, druhý brzdí). Je zvláštne, že inštruktor (1) neprehodnotil situáciu po naštartovaní vozidla a (2) nezabrzdil vozidlo, keď začalo vchádzať do križovatky."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; ...

O tom, že vozidlo autoškoly vošlo do križovatky na červenú a nesmie sa to, snáď ani diskutovať netreba. Problém však začal skôr.

V úvode videozáznamu vidno nákladné vozidlá, ktoré vošli do križovatky napriek tomu, že ňou nemohli prejsť. To potom komplikuje prejazd križovatkou v iných smeroch. No a neskúsený vodič-študent pravdepodobne zabudol na semafor, keď čakal, kým sa mu uvoľní križovatka na prejazd.

Otestujte sa - testy z dopravných predpisov

Ponáhľajúci sa kamión

Ďalší z vás, Jozef, si všimol "KamionRelly" na diaľničnom obchvate Bratislavy. Odfotil ho a napísal o tom.

Jozef: "Predbieha ma kamión už pri zjazde zo zlatých pieskov, a odbočuje späť do pravého pruhu až po zjazde na Aupark, následne nás predbieha zasa pri výjazde zo stredného pruhu obchvatu na Einsteinovej. Estónsky vodič náš predbiehal pričom sme šli rýchlosťou 85 km/h.

Dodávam, že kamionista celú dobu telefonoval (od kedy nás predbehol pri zlatých pieskoch až po kým sme my neodbočili na Lafranconi pričom on pokračoval na háje)."

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič motorového vozidla kategórie N, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.

Aj keď išlo o diaľničný obchvat mesta, je to diaľnica, na ktorej platí zákaz predbiehania pre kamióny. Tento zákaz sa vzťahuje aj na rýchlostné cesty.

V zákone sa píše, že v obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu. To je pravda. To skutočne nie je predchádzanie, aj keby to v zákone napísané nebolo.

Predchádzaním je totiž manéver, keď vozidlo ide rýchlejšie ako iné autá vo vedľajšom jazdnom pruhu a na konci manévru sa zaradí do jazdného pruhu vozidiel, ktoré predbehol. A to sa z pohľadu zákona považuje za predchádzanie aj v obci.

Mimochodm, telefonovanie za volantom je pritom povolené len s použitím systému "handsfree". Zároveň ale platí, že vodič nesmie vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla.

Pripevnenie reflexného označenia prečnievajúceho nákladu

Na záver tu máme ešte postreh od Laja.

Lajo: "Ako je s použitím reflexnej zástery pri preprave nadmerného nákladu? Na tej novej sú otvory na upevnenie, ale popruh nie je, ani spôsob pripevnenia nie je pre mňa jasný. Kde je o tom písané vo vyhláške? Na fotke, čo zasielam, zástera zakrýva ev. značku prívesu, asi ani toto riešenie nie je správne."

05.JPG

§ 3, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

Ak náklad prečnieva vozidlo vpredu alebo vzadu viac ako o 40 cm alebo ak náklad na vozidle alebo na jazdnej súprave prečnieva do strany, prečnievajúci koniec nákladu musí byť označený reflexným označením s červenými a bielymi pruhmi širokými 70 mm až 100 mm a smerujúcimi od pozdĺžnej strednej roviny vozidla pod uhlom 45 stupňov nadol. Najmenšia plocha tohto označenia musí byť 0,20 m2, pričom táto plocha musí mať tvar pravouholníka s dĺžkou jednej strany najmenej 400 mm. Za prečnievajúci náklad sa považuje aj bicykel alebo iný predmet prepravovaný na nosiči namontovanom vzadu na vozidle.

pôsob pripevnenia reflexného označenia prečnievajúceho nákladu znázornený na fotke je veľmi nevhodný. Tabuľka s červenými a bielymi pásmi totiž zakrýva evidenčné číslo prívesu a to je priestupok.

Vyhláška k zákonu o cestnej premávke určuje rozmery reflexného označenia, výzor a to, kedy má byť použité. Spôsob pripevnenia je na vás.

Pre príves na fotke je len jeden spôsob, kam umiestniť reflexné označenie bez toho, aby hrozilo porušenie nejakého predpisu: nahor nad prečnievajúci náklad. V tomto prípade je to ale v podstate nemožné bez špeciálnej konštrukcie, ktorá by zabezpečila, aby reflexné označenie "nezrušil" tlak vzduchu počas jazdy.

Jednoducho, tvorcovia vyhlášky tým, že určili rozmery reflexného označenia prečnievajúceho nákladu, nemysleli na každý spôsob jeho použitia. Viacerým vodičom to skomplikovalo život. Pritom by stačilo, aby reflexné označenie pre malé náklady malo menšie rozmery.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 020
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 869
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 893
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 331
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 12 206
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 788
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 242
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 906
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 752
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 088
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Peter Tkačenko
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.