SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Nákladiaky nepustili autoškolu na zelenú, tak vyrazila na červenú

Viacerí z vás ste nás upozornili na zaujímavé javy na cestách. Napríklad na označovanie prečnievajúceho nákladu, ktoré sa bez porušenia predpisov nedá umiestniť. Alebo na vozidlo autoškoly idúce na červenú.

Neunikli vám ani takzvané preteky kamiónov na diaľnici.

Autoškola šla na červenú

Martin: "Na križovatke pri OC Mlyny v Nitre došlo k dosť zvláštnej situácii. Po rozsvietení zelenej vozidlo autoškoly nemohlo vojsť do križovatky, pretože bola zaplnená vozidlami na hlavnej ceste. Pri rozbiehaní však zhasol vodičovi auta motor (čo je viditeľné na malom "šklbnutí" vozidlom).

Po naštartovaní a uvoľnení križovatky si však v zhone ani inštruktor ani vodič nevšimli, že na semafore už naskočila červená a vošli do križovatky.

Počas rozbiehania vidno pravdepodobný zápas vodiča a inštruktora so situáciou (jeden pridáva, druhý brzdí). Je zvláštne, že inštruktor (1) neprehodnotil situáciu po naštartovaní vozidla a (2) nezabrzdil vozidlo, keď začalo vchádzať do križovatky."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; ...

O tom, že vozidlo autoškoly vošlo do križovatky na červenú a nesmie sa to, snáď ani diskutovať netreba. Problém však začal skôr.

V úvode videozáznamu vidno nákladné vozidlá, ktoré vošli do križovatky napriek tomu, že ňou nemohli prejsť. To potom komplikuje prejazd križovatkou v iných smeroch. No a neskúsený vodič-študent pravdepodobne zabudol na semafor, keď čakal, kým sa mu uvoľní križovatka na prejazd.

Otestujte sa - testy z dopravných predpisov

Ponáhľajúci sa kamión

Ďalší z vás, Jozef, si všimol "KamionRelly" na diaľničnom obchvate Bratislavy. Odfotil ho a napísal o tom.

Jozef: "Predbieha ma kamión už pri zjazde zo zlatých pieskov, a odbočuje späť do pravého pruhu až po zjazde na Aupark, následne nás predbieha zasa pri výjazde zo stredného pruhu obchvatu na Einsteinovej. Estónsky vodič náš predbiehal pričom sme šli rýchlosťou 85 km/h.

Dodávam, že kamionista celú dobu telefonoval (od kedy nás predbehol pri zlatých pieskoch až po kým sme my neodbočili na Lafranconi pričom on pokračoval na háje)."

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič motorového vozidla kategórie N, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.

Aj keď išlo o diaľničný obchvat mesta, je to diaľnica, na ktorej platí zákaz predbiehania pre kamióny. Tento zákaz sa vzťahuje aj na rýchlostné cesty.

V zákone sa píše, že v obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu. To je pravda. To skutočne nie je predchádzanie, aj keby to v zákone napísané nebolo.

Predchádzaním je totiž manéver, keď vozidlo ide rýchlejšie ako iné autá vo vedľajšom jazdnom pruhu a na konci manévru sa zaradí do jazdného pruhu vozidiel, ktoré predbehol. A to sa z pohľadu zákona považuje za predchádzanie aj v obci.

Mimochodm, telefonovanie za volantom je pritom povolené len s použitím systému "handsfree". Zároveň ale platí, že vodič nesmie vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla.

Pripevnenie reflexného označenia prečnievajúceho nákladu

Na záver tu máme ešte postreh od Laja.

Lajo: "Ako je s použitím reflexnej zástery pri preprave nadmerného nákladu? Na tej novej sú otvory na upevnenie, ale popruh nie je, ani spôsob pripevnenia nie je pre mňa jasný. Kde je o tom písané vo vyhláške? Na fotke, čo zasielam, zástera zakrýva ev. značku prívesu, asi ani toto riešenie nie je správne."

05.JPG

§ 3, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

Ak náklad prečnieva vozidlo vpredu alebo vzadu viac ako o 40 cm alebo ak náklad na vozidle alebo na jazdnej súprave prečnieva do strany, prečnievajúci koniec nákladu musí byť označený reflexným označením s červenými a bielymi pruhmi širokými 70 mm až 100 mm a smerujúcimi od pozdĺžnej strednej roviny vozidla pod uhlom 45 stupňov nadol. Najmenšia plocha tohto označenia musí byť 0,20 m2, pričom táto plocha musí mať tvar pravouholníka s dĺžkou jednej strany najmenej 400 mm. Za prečnievajúci náklad sa považuje aj bicykel alebo iný predmet prepravovaný na nosiči namontovanom vzadu na vozidle.

pôsob pripevnenia reflexného označenia prečnievajúceho nákladu znázornený na fotke je veľmi nevhodný. Tabuľka s červenými a bielymi pásmi totiž zakrýva evidenčné číslo prívesu a to je priestupok.

Vyhláška k zákonu o cestnej premávke určuje rozmery reflexného označenia, výzor a to, kedy má byť použité. Spôsob pripevnenia je na vás.

Pre príves na fotke je len jeden spôsob, kam umiestniť reflexné označenie bez toho, aby hrozilo porušenie nejakého predpisu: nahor nad prečnievajúci náklad. V tomto prípade je to ale v podstate nemožné bez špeciálnej konštrukcie, ktorá by zabezpečila, aby reflexné označenie "nezrušil" tlak vzduchu počas jazdy.

Jednoducho, tvorcovia vyhlášky tým, že určili rozmery reflexného označenia prečnievajúceho nákladu, nemysleli na každý spôsob jeho použitia. Viacerým vodičom to skomplikovalo život. Pritom by stačilo, aby reflexné označenie pre malé náklady malo menšie rozmery.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 298
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 989
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 260
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 844
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 704
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 668
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  6. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 019
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 443
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 406
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 947
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 326
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 513
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 490
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu