SME

Nákladiaky nepustili autoškolu na zelenú, tak vyrazila na červenú

Viacerí z vás ste nás upozornili na zaujímavé javy na cestách. Napríklad na označovanie prečnievajúceho nákladu, ktoré sa bez porušenia predpisov nedá umiestniť. Alebo na vozidlo autoškoly idúce na červenú.

Neunikli vám ani takzvané preteky kamiónov na diaľnici.

Autoškola šla na červenú

Martin: "Na križovatke pri OC Mlyny v Nitre došlo k dosť zvláštnej situácii. Po rozsvietení zelenej vozidlo autoškoly nemohlo vojsť do križovatky, pretože bola zaplnená vozidlami na hlavnej ceste. Pri rozbiehaní však zhasol vodičovi auta motor (čo je viditeľné na malom "šklbnutí" vozidlom).

Po naštartovaní a uvoľnení križovatky si však v zhone ani inštruktor ani vodič nevšimli, že na semafore už naskočila červená a vošli do križovatky.

Počas rozbiehania vidno pravdepodobný zápas vodiča a inštruktora so situáciou (jeden pridáva, druhý brzdí). Je zvláštne, že inštruktor (1) neprehodnotil situáciu po naštartovaní vozidla a (2) nezabrzdil vozidlo, keď začalo vchádzať do križovatky."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; ...

O tom, že vozidlo autoškoly vošlo do križovatky na červenú a nesmie sa to, snáď ani diskutovať netreba. Problém však začal skôr.

V úvode videozáznamu vidno nákladné vozidlá, ktoré vošli do križovatky napriek tomu, že ňou nemohli prejsť. To potom komplikuje prejazd križovatkou v iných smeroch. No a neskúsený vodič-študent pravdepodobne zabudol na semafor, keď čakal, kým sa mu uvoľní križovatka na prejazd.

SkryťVypnúť reklamu

Otestujte sa - testy z dopravných predpisov

Ponáhľajúci sa kamión

Ďalší z vás, Jozef, si všimol "KamionRelly" na diaľničnom obchvate Bratislavy. Odfotil ho a napísal o tom.

Jozef: "Predbieha ma kamión už pri zjazde zo zlatých pieskov, a odbočuje späť do pravého pruhu až po zjazde na Aupark, následne nás predbieha zasa pri výjazde zo stredného pruhu obchvatu na Einsteinovej. Estónsky vodič náš predbiehal pričom sme šli rýchlosťou 85 km/h.

Dodávam, že kamionista celú dobu telefonoval (od kedy nás predbehol pri zlatých pieskoch až po kým sme my neodbočili na Lafranconi pričom on pokračoval na háje)."

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič motorového vozidla kategórie N, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď išlo o diaľničný obchvat mesta, je to diaľnica, na ktorej platí zákaz predbiehania pre kamióny. Tento zákaz sa vzťahuje aj na rýchlostné cesty.

V zákone sa píše, že v obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu. To je pravda. To skutočne nie je predchádzanie, aj keby to v zákone napísané nebolo.

Predchádzaním je totiž manéver, keď vozidlo ide rýchlejšie ako iné autá vo vedľajšom jazdnom pruhu a na konci manévru sa zaradí do jazdného pruhu vozidiel, ktoré predbehol. A to sa z pohľadu zákona považuje za predchádzanie aj v obci.

Mimochodm, telefonovanie za volantom je pritom povolené len s použitím systému "handsfree". Zároveň ale platí, že vodič nesmie vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pripevnenie reflexného označenia prečnievajúceho nákladu

Na záver tu máme ešte postreh od Laja.

Lajo: "Ako je s použitím reflexnej zástery pri preprave nadmerného nákladu? Na tej novej sú otvory na upevnenie, ale popruh nie je, ani spôsob pripevnenia nie je pre mňa jasný. Kde je o tom písané vo vyhláške? Na fotke, čo zasielam, zástera zakrýva ev. značku prívesu, asi ani toto riešenie nie je správne."

05.jpg

§ 3, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

Ak náklad prečnieva vozidlo vpredu alebo vzadu viac ako o 40 cm alebo ak náklad na vozidle alebo na jazdnej súprave prečnieva do strany, prečnievajúci koniec nákladu musí byť označený reflexným označením s červenými a bielymi pruhmi širokými 70 mm až 100 mm a smerujúcimi od pozdĺžnej strednej roviny vozidla pod uhlom 45 stupňov nadol. Najmenšia plocha tohto označenia musí byť 0,20 m2, pričom táto plocha musí mať tvar pravouholníka s dĺžkou jednej strany najmenej 400 mm. Za prečnievajúci náklad sa považuje aj bicykel alebo iný predmet prepravovaný na nosiči namontovanom vzadu na vozidle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

pôsob pripevnenia reflexného označenia prečnievajúceho nákladu znázornený na fotke je veľmi nevhodný. Tabuľka s červenými a bielymi pásmi totiž zakrýva evidenčné číslo prívesu a to je priestupok.

Vyhláška k zákonu o cestnej premávke určuje rozmery reflexného označenia, výzor a to, kedy má byť použité. Spôsob pripevnenia je na vás.

Pre príves na fotke je len jeden spôsob, kam umiestniť reflexné označenie bez toho, aby hrozilo porušenie nejakého predpisu: nahor nad prečnievajúci náklad. V tomto prípade je to ale v podstate nemožné bez špeciálnej konštrukcie, ktorá by zabezpečila, aby reflexné označenie "nezrušil" tlak vzduchu počas jazdy.

Jednoducho, tvorcovia vyhlášky tým, že určili rozmery reflexného označenia prečnievajúceho nákladu, nemysleli na každý spôsob jeho použitia. Viacerým vodičom to skomplikovalo život. Pritom by stačilo, aby reflexné označenie pre malé náklady malo menšie rozmery.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 119
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 450
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 257
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 151
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 040
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 952
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 438
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 292
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  2. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  3. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  4. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  5. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  6. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  7. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  8. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 122
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 21 655
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 389
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 691
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 554
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 837
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 360
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 781
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu