Vodiči neporušili predpisy, napriek tomu dostali pokutu

Jednému z vás sa stalo, že sa pred križovatku zaradil vedľa iného auta. Policajtom sa to nepáčilo a pokutovali. Vyzerá to ale tak, že bez toho, aby na to mali oporu v zákone.

Križovatky patria medzi najnebezpečnejšie úseky ciest. Nikdy totiž neviete, či vám niekto nevletí do auta, keď ňou budete prechádzať. Stávajú sa však aj prípady, keď za prejazd križovatkou dostanete pokutu.

Peter: "Chcel by som vás požiadať o radu, ako riešiť nasledovnú dopravnú situáciu na križovatke Bratislavská cesta - Gúdsky rad - Odborárov v Komárne.


Zväčšiť mapu

Ide o dvojprúdovú cestu v oboch smeroch, na ktorú sa pripája vedľajšia cesta (Odborárov). Z tejto cesty možno na hlavnú vyjsť na dosť širokej ceste, ktorá je ohraničená ostrovčekmi, čím sa vytvára dostatočný priestor na dvojprúdové radenie vozidiel.

Pred niekoľkými rokmi, keď tam ešte existovalo vodorovné značenie, to bolo jednoznačné a tým aj umožnené. Dnes, keď už žiadne značenie nevidno, policajti veselo pokutujú každého, kto sa zaradí vľavo a potom odbočí do vnútorného pruhu doľava, kým tí, čo sa radia vpravo, odbáčajú do vonkajšieho pruhu doľava na hlavnú cestu smerom na Gúdsky rad.

Opačným smerom sa odbočiť nedá. Križovatka je riadená semaformi s plnými svetlami bez šípok.

Moja otázka znie, či je správanie policajtov oprávnené a ak áno, ktorý paragraf vodiči porušujú. Policajti totiž ako dôvod uvádzajú, že v takomto prípade nezostáva voľný priestor pre vozidlá s právom prednostnej jazdy."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Peter uviedol, že vodorovné značenie, ktoré rozdeľovalo vozovku na výjazde z Ulice odborárov, už nevidno a nové nenamaľovali.

Značka Vodiaca čiara (č. V 4)

... vyznačuje okraj vozovky a oddeľuje vozovku od krajnice, prípadne chodníka. Vyhotovenie prerušovanej a plnej čiary je možno použiť aj na oddelenie časti odbočovacieho alebo pripojovacieho pruhu od priebežného pruhu. ...

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Je pravdepodobné, že ani vodorovné dopravné značenie na oboch krajoch vozovky neexistuje. A aj keby existovalo, označuje okraje vozovku a nie jazdných pruhov.

Keďže jazdný pruh v Petrovom prípade nie je určený, zákon o cestnej premávke v takomto prípade stanovil, že jazdným pruhom je časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Ak sa teda vodiči pri výjazde z Ulice odborárov postavia autami vedľa seba, lebo im to šírka vozovky umožňuje a iné dopravné značenie neprikazuje iné radenie áut pred križovatkou, vodiči neporušia žiadne predpisy. Policajti preto za takéto niečo nesmú rozdávať pokuty. A ani zdôvodnenie, že nezostáva voľný priestor pre vozidlá s právom prednostnej jazdy, nemá opodstatnenie.

Iná situácia by nastala, ak by vozidlá stojace vedľa seba na križovatke neumožnili prejazd vozidla s právom prednostnej jazdy. Za to ale pokutu policajti podľa Petra nedávali.

Pokuta udelená policajtom by bola oprávnená len v takom prípade, ak by sa pred križovatkou nachádzala značka usporiadania jazdných pruhov, ktorá by určila, že na výjazde z Ulice odborárov na Gúdsky rad je len jeden jazdný pruh.

Otestujte sa - testy z dopravných predpisov

Ktoré auto prejde križovatkou ako posledné?

Ďalší Peter sa nás spýtal na riešenie prednosti v inom type križovatky.

Peter: "Modrý má značku STOJ, daj prednosť v jazde, zelený Daj prednosť v jazde. Tí dvaja na hlavnej sú jasní. Kto prejde ako posledný?

03.jpg

Podľa mňa modrý, ale to nerobí ani jeden vodič. Vždy ide posledný ten z pozície zeleného, lebo sa bojí, že ten vpravo mu nedá prednosť. Takáto križovatka je v Bardejove na ulici Nový sad - Fučíkova."

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.
(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Tu treba jednoznačne povedať, že ako prvé prejde križovatkou "vaše" vozidlo a druhé v poradí bude červené. Keď totiž nie je jasné z dopravných značiek, kto má prednosť v jazde, prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava.

To isté platí aj pre modré a zelené auto. Teda, ako tretie v poradí prejde modré, pretože je v pravo od zeleného a obe autá sú na rovnocenných cestách. Nakoniec prejde križovatkou zelené.

Preto aj na križovatke ulíc Nový sad - Fučíkova v Bardejove prejde v znázornenej situácii ako posledné zelené auto. Strach z toho, že by mu niekto nedal prednosť nie je rozhodujúcim pre takýto postup.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 459
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 886
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 716
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 685
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 795
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 586
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 279
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 267
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 186
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 788

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.