Križovatky patria medzi najnebezpečnejšie úseky ciest. Nikdy totiž neviete, či vám niekto nevletí do auta, keď ňou budete prechádzať. Stávajú sa však aj prípady, keď za prejazd križovatkou dostanete pokutu.
Peter: "Chcel by som vás požiadať o radu, ako riešiť nasledovnú dopravnú situáciu na križovatke Bratislavská cesta - Gúdsky rad - Odborárov v Komárne.
Zväčšiť mapu
Ide o dvojprúdovú cestu v oboch smeroch, na ktorú sa pripája vedľajšia cesta (Odborárov). Z tejto cesty možno na hlavnú vyjsť na dosť širokej ceste, ktorá je ohraničená ostrovčekmi, čím sa vytvára dostatočný priestor na dvojprúdové radenie vozidiel.
Pred niekoľkými rokmi, keď tam ešte existovalo vodorovné značenie, to bolo jednoznačné a tým aj umožnené. Dnes, keď už žiadne značenie nevidno, policajti veselo pokutujú každého, kto sa zaradí vľavo a potom odbočí do vnútorného pruhu doľava, kým tí, čo sa radia vpravo, odbáčajú do vonkajšieho pruhu doľava na hlavnú cestu smerom na Gúdsky rad.
Opačným smerom sa odbočiť nedá. Križovatka je riadená semaformi s plnými svetlami bez šípok.
Moja otázka znie, či je správanie policajtov oprávnené a ak áno, ktorý paragraf vodiči porušujú. Policajti totiž ako dôvod uvádzajú, že v takomto prípade nezostáva voľný priestor pre vozidlá s právom prednostnej jazdy."
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Peter uviedol, že vodorovné značenie, ktoré rozdeľovalo vozovku na výjazde z Ulice odborárov, už nevidno a nové nenamaľovali.
Značka Vodiaca čiara (č. V 4)
... vyznačuje okraj vozovky a oddeľuje vozovku od krajnice, prípadne chodníka. Vyhotovenie prerušovanej a plnej čiary je možno použiť aj na oddelenie časti odbočovacieho alebo pripojovacieho pruhu od priebežného pruhu. ...
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.
Je pravdepodobné, že ani vodorovné dopravné značenie na oboch krajoch vozovky neexistuje. A aj keby existovalo, označuje okraje vozovku a nie jazdných pruhov.
Keďže jazdný pruh v Petrovom prípade nie je určený, zákon o cestnej premávke v takomto prípade stanovil, že jazdným pruhom je časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.
Ak sa teda vodiči pri výjazde z Ulice odborárov postavia autami vedľa seba, lebo im to šírka vozovky umožňuje a iné dopravné značenie neprikazuje iné radenie áut pred križovatkou, vodiči neporušia žiadne predpisy. Policajti preto za takéto niečo nesmú rozdávať pokuty. A ani zdôvodnenie, že nezostáva voľný priestor pre vozidlá s právom prednostnej jazdy, nemá opodstatnenie.
Iná situácia by nastala, ak by vozidlá stojace vedľa seba na križovatke neumožnili prejazd vozidla s právom prednostnej jazdy. Za to ale pokutu policajti podľa Petra nedávali.
Pokuta udelená policajtom by bola oprávnená len v takom prípade, ak by sa pred križovatkou nachádzala značka usporiadania jazdných pruhov, ktorá by určila, že na výjazde z Ulice odborárov na Gúdsky rad je len jeden jazdný pruh.
Otestujte sa - testy z dopravných predpisov
Ktoré auto prejde križovatkou ako posledné?
Ďalší Peter sa nás spýtal na riešenie prednosti v inom type križovatky.
Peter: "Modrý má značku STOJ, daj prednosť v jazde, zelený Daj prednosť v jazde. Tí dvaja na hlavnej sú jasní. Kto prejde ako posledný?
Podľa mňa modrý, ale to nerobí ani jeden vodič. Vždy ide posledný ten z pozície zeleného, lebo sa bojí, že ten vpravo mu nedá prednosť. Takáto križovatka je v Bardejove na ulici Nový sad - Fučíkova."
§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.
(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.
Tu treba jednoznačne povedať, že ako prvé prejde križovatkou "vaše" vozidlo a druhé v poradí bude červené. Keď totiž nie je jasné z dopravných značiek, kto má prednosť v jazde, prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava.
To isté platí aj pre modré a zelené auto. Teda, ako tretie v poradí prejde modré, pretože je v pravo od zeleného a obe autá sú na rovnocenných cestách. Nakoniec prejde križovatkou zelené.
Preto aj na križovatke ulíc Nový sad - Fučíkova v Bardejove prejde v znázornenej situácii ako posledné zelené auto. Strach z toho, že by mu niekto nedal prednosť nie je rozhodujúcim pre takýto postup.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.