SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Vodiči neporušili predpisy, napriek tomu dostali pokutu

Jednému z vás sa stalo, že sa pred križovatku zaradil vedľa iného auta. Policajtom sa to nepáčilo a pokutovali. Vyzerá to ale tak, že bez toho, aby na to mali oporu v zákone.

Križovatky patria medzi najnebezpečnejšie úseky ciest. Nikdy totiž neviete, či vám niekto nevletí do auta, keď ňou budete prechádzať. Stávajú sa však aj prípady, keď za prejazd križovatkou dostanete pokutu.

Peter: "Chcel by som vás požiadať o radu, ako riešiť nasledovnú dopravnú situáciu na križovatke Bratislavská cesta - Gúdsky rad - Odborárov v Komárne.


Zväčšiť mapu

Ide o dvojprúdovú cestu v oboch smeroch, na ktorú sa pripája vedľajšia cesta (Odborárov). Z tejto cesty možno na hlavnú vyjsť na dosť širokej ceste, ktorá je ohraničená ostrovčekmi, čím sa vytvára dostatočný priestor na dvojprúdové radenie vozidiel.

Pred niekoľkými rokmi, keď tam ešte existovalo vodorovné značenie, to bolo jednoznačné a tým aj umožnené. Dnes, keď už žiadne značenie nevidno, policajti veselo pokutujú každého, kto sa zaradí vľavo a potom odbočí do vnútorného pruhu doľava, kým tí, čo sa radia vpravo, odbáčajú do vonkajšieho pruhu doľava na hlavnú cestu smerom na Gúdsky rad.

Opačným smerom sa odbočiť nedá. Križovatka je riadená semaformi s plnými svetlami bez šípok.

Moja otázka znie, či je správanie policajtov oprávnené a ak áno, ktorý paragraf vodiči porušujú. Policajti totiž ako dôvod uvádzajú, že v takomto prípade nezostáva voľný priestor pre vozidlá s právom prednostnej jazdy."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Peter uviedol, že vodorovné značenie, ktoré rozdeľovalo vozovku na výjazde z Ulice odborárov, už nevidno a nové nenamaľovali.

Značka Vodiaca čiara (č. V 4)

... vyznačuje okraj vozovky a oddeľuje vozovku od krajnice, prípadne chodníka. Vyhotovenie prerušovanej a plnej čiary je možno použiť aj na oddelenie časti odbočovacieho alebo pripojovacieho pruhu od priebežného pruhu. ...

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Je pravdepodobné, že ani vodorovné dopravné značenie na oboch krajoch vozovky neexistuje. A aj keby existovalo, označuje okraje vozovku a nie jazdných pruhov.

Keďže jazdný pruh v Petrovom prípade nie je určený, zákon o cestnej premávke v takomto prípade stanovil, že jazdným pruhom je časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Ak sa teda vodiči pri výjazde z Ulice odborárov postavia autami vedľa seba, lebo im to šírka vozovky umožňuje a iné dopravné značenie neprikazuje iné radenie áut pred križovatkou, vodiči neporušia žiadne predpisy. Policajti preto za takéto niečo nesmú rozdávať pokuty. A ani zdôvodnenie, že nezostáva voľný priestor pre vozidlá s právom prednostnej jazdy, nemá opodstatnenie.

Iná situácia by nastala, ak by vozidlá stojace vedľa seba na križovatke neumožnili prejazd vozidla s právom prednostnej jazdy. Za to ale pokutu policajti podľa Petra nedávali.

Pokuta udelená policajtom by bola oprávnená len v takom prípade, ak by sa pred križovatkou nachádzala značka usporiadania jazdných pruhov, ktorá by určila, že na výjazde z Ulice odborárov na Gúdsky rad je len jeden jazdný pruh.

Otestujte sa - testy z dopravných predpisov

Ktoré auto prejde križovatkou ako posledné?

Ďalší Peter sa nás spýtal na riešenie prednosti v inom type križovatky.

Peter: "Modrý má značku STOJ, daj prednosť v jazde, zelený Daj prednosť v jazde. Tí dvaja na hlavnej sú jasní. Kto prejde ako posledný?

03.jpg

Podľa mňa modrý, ale to nerobí ani jeden vodič. Vždy ide posledný ten z pozície zeleného, lebo sa bojí, že ten vpravo mu nedá prednosť. Takáto križovatka je v Bardejove na ulici Nový sad - Fučíkova."

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.
(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Tu treba jednoznačne povedať, že ako prvé prejde križovatkou "vaše" vozidlo a druhé v poradí bude červené. Keď totiž nie je jasné z dopravných značiek, kto má prednosť v jazde, prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava.

To isté platí aj pre modré a zelené auto. Teda, ako tretie v poradí prejde modré, pretože je v pravo od zeleného a obe autá sú na rovnocenných cestách. Nakoniec prejde križovatkou zelené.

Preto aj na križovatke ulíc Nový sad - Fučíkova v Bardejove prejde v znázornenej situácii ako posledné zelené auto. Strach z toho, že by mu niekto nedal prednosť nie je rozhodujúcim pre takýto postup.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  4. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  5. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  10. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  3. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. Employee's age as a new ground for notice of termination
  7. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  8. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  9. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  10. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 124
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 746
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 891
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 890
  5. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 5 540
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 283
  7. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 3 332
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 180
  9. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 049
  10. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 2 966
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Časť galérie predsedov vlád na Úrade vlády.

Slovensku hrozí, že sa prepadne samo do seba. Vlastne ako teraz.


5. dec
Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský počas tlačovej konferencie k aktuálnym opatreniam v boji s koronavírusom.

PCR testy odhalili viac ako 730-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 14 900 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, platí zákaz vychádzania.


a 5 ďalší 17 h

Neprehliadnite tiež

Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


4 h
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec

Blogy SME

  1. Ján Rudolf: Zastavme korupciu, ale aj krvavé oči!
  2. Jana Hanuliaková: Ku komu sa prihovárate pán Mazurek?
  3. Ján Šeďo: Preventívna prehliadka u lekára skončila kolonoskopiou - moje skúsenosti.
  4. Soňa Bulbeck: O umení prepojiť staré a nové...
  5. Martin Zachar: Dočkáme sa debutu slovenského brankára v NHL po viac než 14 rokoch?
  6. Andrej Hossa: Fenomén s názvom repasovanie: Prečo si kúpiť repasované produkty?
  7. Toto je rovnosť: Inštruktori sebaobrany: O násilí sa v minulosti nehovorilo. Teraz je to na nás.
  8. Barbora Kujundžić: Waldorfská pedagogika a naše nákupné zvyklosti
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 213
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 383
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 924
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 857
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 774
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 405
  7. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 740
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 734
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu