Českí poslanci chystajú úpravu dopravných predpisov, ktoré zahŕňajú aj prísnejší meter na pirátov ciest. Zrejme budú platiť už od apríla tohto roku, napísal portál idnes.cz.
Bez opravy poruchy na vozidle ho Českí policajti ďalej nepustia
Predstavte si, že máte starú Škodu Felicia, ktorá je hrdzavú tak, že až a jej výfuk je doslova budíkom pre policajtov. Do apríla by ste s tým vodiči v Česku mali niečo spraviť. Pokiaľ tam totiž prejde novela cestného zákona, a pravdepodobnosť je takmer stopercentná, môžu sa od 1. 4. dočkať poriadneho prekvapenia.
"Policajt bude po novom môcť vodičovi nariadiť kontrolu technického stavu vozidla a vodič bude povinný zájsť na túto kontrolu do miesta vzdialeného maximálne štyri kilometre. Pokiaľ bude mať na vozidle vážnu alebo nebezpečnú závadu, bude musieť celú technickú prehliadku zaplatiť," vysvetľuje jednu z chystaných noviniek dopravný expert Ondrej Horázný.
Za "bezvýznamné" priestupky nebudú bodovať
Bodovací systém v Česku
Vybrané dopravné priestupky sú obodované. Keď ich vodič poruší toľko, že nazbiera 12 bodov, musí odovzdať na polícii vodičský preukaz. Vodič oň smie požiadať až po roku. Dostane ho však len vtedy, ak abysolvuje test z pravidiel cestnej premávky.
Novinkou pre českých vodičov bude zrušenie prideľovania trestných bodov za málo nebezpečné priestupky - napríklad za nesvietenie cez deň, alebo za jazdu vyhradeným pruhom pre autobusy. Aj keď policajti za takéto priestupky body neudelia, pokutu môžu.
Ďalšou zmenou je to, že aj keď urobíte niekoľko priestupkov naraz, nedostanete toľko bodov, aby ste hneď prišli o vodičský preukaz.
"Zásadná zmena je v tom, že keď sa vaše priestupky budú prejednávať v spoločnom konaní, body dostanete len za najprísnejšie postihnuteľný. Takže nikomu by sa už nemalo stať, že na jedno predvolanie, kedy s ním bude na mieste prejednaných napríklad šesť priestupkov, sa naraz vyboduje," hovorí predseda Asociácie autoškôl ČR, dopravní expert Ondřej Horázný.
Vidíte vážnu nehodu? Ak nepomôžete, dostanete pokutu
Zo systému zmizne päť šesťbodových priestupkov. Po novom budú "drahšie", za 7 bodov. Sprísňujú sa aj tresty za niektoré ďalšie previnenia. Napríklad ohrozenie iného vodiča pri predchádzaní z pruhu do pruhu má byť nie za terajšie tri ale od apríla za päť bodov.
Objavuje sa aj jeden nový, a hneď najprísnejšie "ocenený", sedembodový, priestupok. Pokiaľ stretnete cestou dopravnú nehodu a neposkytnete zraneným prvú pomoc a neprivoláte im záchranárov, môžete za to byť potrestaní. Doteraz sa sankcia týkala len vodičov, ktorí boli účastníkmi nehody.
Pre niekoho kontroverzný je návrh nebodovať, keď vodič pri kontrole "nafúka" do 0,3 promile alkoholu (teraz za 3 body). To je totiž v tolerancii meracích prístrojov, takže sa taká hodnota môže objaviť aj u človeka, ktorý nepil. Pokuta a zákaz šoférovania však zostávajú.
Ďalšou často diskutovanou zmenou je zvýšenie počtu trestných bodov nutných pre odobranie vodičského preukazu z 12 na 18. Toto však zatiaľ nie je na programu dňa.
Proti ilegálnym pretekom
Policajti budú prísnejší aj na vodičov, ktorí sa zúčastnia takzvaných "ilegálnych pretekov". "Budú im môcť zabrániť v jazde, teda inak povedané nasadiť papuču alebo auto odtiahnuť. Späť ho dostanú až po preteku," vysvetľuje zmenu Horázný.
Okrem noviniek, ktoré sa takmer isto do praxe dostanú, sa niektoré veľmi zaujímavé dostali zatiaľ len do fázy návrhu expertov. Pre ministerstvo dopravy ich pripravuje zvláštna komisia.
17 roční za volant a vodičák na skúšku
"Myslíme si, že auto by mohli šoférovať aj mladí ľudia od 17 roku života, ale až do osemnástich pod podmienkou dohľadu dospelej osoby. Sprievodu by muselo byť najmenej 30 rokov, vodičák by musel mať aspoň päť rokov a maximálne štyri body uložené v registri vodičov. Naviac by taký človek musel prejsť školením, ktoré by platilo len päť rokov. Auto by navyše muselo byť označené tabuľkou Začiatočník," hovorí konzultant komisie, šéf mosteckého polygónu Jiří Patera.
Preukaz by okrem spomínaného platil len na území Česka. Za týchto prísnych podmienok by mladých vodičov asi veľa nepribudlo, zato ďalšia navrhovaná zmena by sa dotkla všetkých začínajúcich šoférov.
"Je to takzvaný vodičák na skúšku. Po absolvovaní autoškoly by mladý šofér dva roky jazdil v skúšobnom režime a pred dovŕšením druhého roku by musel zažiadať o definitívny preukaz. Za tú dobu by však nesmel nazbierať viac než štyri trestné body a ešte pred udelením "definitívy" by musel prejsť preškolením v autoškole. Pokiaľ by podmienky nesplnil, mohol by opakovať žiadosť len dvakrát, potom by nasledovalo vyšetrenie u dopravného psychológa," dodáva Patera s tím, že za celé dva roky by mladý vodič musel mať auto označené ako začiatočník.
Viac si prečítajte v článku Poslanci chystají změny: 0,3 promile bez bodu, radary bez varování značkou na portáli idnes.cz.