Prevážať dieťa v aute v náručí je veľmi nebezpečné

Snáď žiadny rodič by svojmu dieťaťu neublížil. Napriek tomu sa nájdu takí, ktorí šoférujú auto rýchlo, pričom na sedadle spolujazdca sedí dospelák držiaci malé dieťa v náručí. Rozmýšľate, kde je problém?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Takúto skúsenosť mala aj jedna z vás. Pobúrilo ju to o to viac, že sama je matkou.

Tamara: "Takmer každý víkend jazdíme s mojím malým synom navštíviť starých rodičov, ktorí bývajú asi 50 km od nášho bydliska. Cestu už poznám naspamäť a zvládla by som ju hádam aj so zavretými očami.

V nedeľu ráno je premávka priam ideálna na šoférovanie, málo áut a žiadne kolóny. Zbalili sme si veci a vyrazili sme. Syn má samozrejme v aute svoje vlastné "kresielko" - autosedačku zodpovedajúcu jeho hmotnosti.

Cesta bola ideálna - takmer prázdna, išli sme plynule dokonca aj po bratislavskej výpadovke (kde to v piatok poobede vyzerá akoby sa vyľudňovala celá Bratislava). Dostali sme sa za Dunajskú Lužnú, kde ma začalo predbiehať auto.

Otočila som mimovoľne hlavu a skoro mi oči vypadli - na sedadle spolujazdca sedela žena a v rukách držala maximálne ročné dieťa! Podotýkam, že to auto muselo ísť viac ako deväťdesiat.

Pokladám za vrcholne nezodpovednú práve tú ženu, ktorá to dieťa držala "len tak" v rukách. Detské autosedačky neboli vymyslené pre parádu. Skutočne nechápem, odhliadnuc od povinnosti používať detské autosedačky, ako môžu takto riskovať zdravie a život dieťaťa."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 4, nariadenie vlády č. 554/2006 Z.z.:

(1) Ak sa na sedadle vozidla vybavenom bezpečnostným pásom prepravuje dieťa s výškou menšou než 150 cm, musí byť toto sedadlo vybavené detským zadržiavacím zariadením

Na Slovensku bola povinnosť používať detské autosedačky prvýkrát zakotvená v už neplatnom zákone o premávke na pozemných komunikáciách. Táto povinnosť je jedným z európskych predpisov, ktorý sme prijali do nášho právneho systému ešte v 90-tych rokoch.

V roku 2006 k tomu pribudlo nariadenie vlády, ktoré upravilo detaily používania detských autosedačiek. Uvádza sa v ňom aj to, kedy dieťa nemusí byť v autosedačke:

  • vo vozidlách, v ktorých sú umiestnené dve detské autosedačky na zadných sedadlách, a v ktorých nedostatok priestoru bráni umiestneniu tretej detskej autosedačky, možno dieťa vo veku tri a viac rokov a s telesnou výškou menšou ako 150 cm pripútať bezpečnostným pásom,
  • ak vozidlo nie je vybavené detskou autosedačkou alebo je týchto zariadení vo vozidle nedostatočný počet, možno dieťa vo veku tri a viac rokov pri preprave v obci pripútať na zadnom sedadle vozidla bezpečnostným pásom, ktorým je vozidlo vybavené.

Nikde sa ale nepíše, že by dieťa mohlo byť v aute v náručí dospelého. Na prednom sedadle dokonca dieťa s výškou do 150 cm musí byť bezpodmienečne v autosedačke.

Autosedačky sú užitočné

Napriek obavám niektorých rodičov, že detské autosedačky sú pre deti nepohodlné, ba priam škodlivé pre ich vývoj, je to práve naopak. Detské autosedačky sú anatomicky tvarované a podopierajú chrbticu i boky dieťaťa. Chráni tiež hlavu a krk dieťaťa pred neželanými nárazmi nielen pri havárii. Vďaka mäkkému poťahu sú pohodlné. Polohovanie autosedačiek umožňuje dieťaťu bezpečný odpočinok počas celej cesty.

Bezpečnosť je pri použití autosedačiek prioritou. Detské zadržiavacie zariadenie bráni vymršteniu dieťaťa pri prudkom brzdení alebo pri náraze. Dieťa v náručí dospelej osoby môže byť v takomto prípade stlačené telom dospelého. Alebo vyletí z jeho rúk. Je fyzicky nemožné pri náraze aj pri menších rýchlostiach udržať dieťa v rukách, ak ho zotrvačnosť posiela preč od dospelého.

Autosedačka tiež chráni hlavu a krk dieťaťa pred neželanými nárazmi nielen pri havárii.

Pri kúpe autosedačky treba okrem iného dbať aj na to, či autosedačka spĺňa predpísané parametre a má predpísané certifikáty kvality, pričom si treba dať aj trocha námahy a čo-to si o vybranej značke a type autosedačky pozisťovať.

Ako dopadli autosedačky v teste odolnosti

Je všeobecne známe, že deti nezabezpečené predpísaným zabezpečovacím zariadením zomierajú pri autonehodách až 7 krát častejšie ako deti, ktoré sú riadne pripútané v autosedačke. To už predsa stojí za tú "námahu" dieťa pred každou cestou autom pripútať v autosedačke.

To, že žena na mieste spolujazdca, o ktorej nám napísala Tamara, porušila predpisy a ohrozila dieťa v náručí, je fakt. Aby ste si vedeli predstaviť nebezpečnosť opísanej situácie, pozrite si video, ktorým sa české ministerstvo vnútra snažilo zvyšovať povedomie o bezpečnosti cestnej premávky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  3. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  4. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  5. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  8. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  9. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  10. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  3. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  4. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  5. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  6. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  7. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  8. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  9. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  10. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 071
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 450
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 4 081
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 592
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 199
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 034
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 858
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 600
  9. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 910
  10. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 1 903

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na krádežiach munície si mohli privyrobiť aj vojaci. Sklady sa majú strážiť inak

Investície do zabezpečenia munície a ďalších vojenských objektov chýbajú už roky.

KOMENTÁRE

Kým nezmizne MiG, Gajdoš bude v kresle

V normálnom štáte by sa minister obrany rána vo funkcii nedožil.

DOMOV

Historička: Nerobme rovnaké chyby ako Rimania pri utečencoch

Vždy ju zaujímal stret civilizácií a spôsob, ako sa dokážu integrovať.

DOMOV

Na krádežiach munície si mohli privyrobiť aj vojaci. Sklady sa majú strážiť inak

Investície do zabezpečenia munície a ďalších vojenských objektov chýbajú už roky.

Neprehliadnite tiež

Pokuty v Česku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Body zbierajú iba miestni. Aké dopravné predpisy a pokuty má Česko

Pokuty v Maďarsku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Pokuta vám príde aj za jazdu bez diaľničnej známky. Aké dopravné predpisy a pokuty má Maďarsko

Pokuty v Rakúsku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Pokuta za rýchlosť vám môže prísť aj poštou. Aké dopravné predpisy a pokuty má Rakúsko

Seat predstavil malý crossover Arona

Arona je druhé z troch SUV, ktoré plánuje Seat vyrábať.