Prevážať dieťa v aute v náručí je veľmi nebezpečné

Snáď žiadny rodič by svojmu dieťaťu neublížil. Napriek tomu sa nájdu takí, ktorí šoférujú auto rýchlo, pričom na sedadle spolujazdca sedí dospelák držiaci malé dieťa v náručí. Rozmýšľate, kde je problém?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Takúto skúsenosť mala aj jedna z vás. Pobúrilo ju to o to viac, že sama je matkou.

Tamara: "Takmer každý víkend jazdíme s mojím malým synom navštíviť starých rodičov, ktorí bývajú asi 50 km od nášho bydliska. Cestu už poznám naspamäť a zvládla by som ju hádam aj so zavretými očami.

V nedeľu ráno je premávka priam ideálna na šoférovanie, málo áut a žiadne kolóny. Zbalili sme si veci a vyrazili sme. Syn má samozrejme v aute svoje vlastné "kresielko" - autosedačku zodpovedajúcu jeho hmotnosti.

Cesta bola ideálna - takmer prázdna, išli sme plynule dokonca aj po bratislavskej výpadovke (kde to v piatok poobede vyzerá akoby sa vyľudňovala celá Bratislava). Dostali sme sa za Dunajskú Lužnú, kde ma začalo predbiehať auto.

Otočila som mimovoľne hlavu a skoro mi oči vypadli - na sedadle spolujazdca sedela žena a v rukách držala maximálne ročné dieťa! Podotýkam, že to auto muselo ísť viac ako deväťdesiat.

Pokladám za vrcholne nezodpovednú práve tú ženu, ktorá to dieťa držala "len tak" v rukách. Detské autosedačky neboli vymyslené pre parádu. Skutočne nechápem, odhliadnuc od povinnosti používať detské autosedačky, ako môžu takto riskovať zdravie a život dieťaťa."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 4, nariadenie vlády č. 554/2006 Z.z.:

(1) Ak sa na sedadle vozidla vybavenom bezpečnostným pásom prepravuje dieťa s výškou menšou než 150 cm, musí byť toto sedadlo vybavené detským zadržiavacím zariadením

Na Slovensku bola povinnosť používať detské autosedačky prvýkrát zakotvená v už neplatnom zákone o premávke na pozemných komunikáciách. Táto povinnosť je jedným z európskych predpisov, ktorý sme prijali do nášho právneho systému ešte v 90-tych rokoch.

V roku 2006 k tomu pribudlo nariadenie vlády, ktoré upravilo detaily používania detských autosedačiek. Uvádza sa v ňom aj to, kedy dieťa nemusí byť v autosedačke:

  • vo vozidlách, v ktorých sú umiestnené dve detské autosedačky na zadných sedadlách, a v ktorých nedostatok priestoru bráni umiestneniu tretej detskej autosedačky, možno dieťa vo veku tri a viac rokov a s telesnou výškou menšou ako 150 cm pripútať bezpečnostným pásom,
  • ak vozidlo nie je vybavené detskou autosedačkou alebo je týchto zariadení vo vozidle nedostatočný počet, možno dieťa vo veku tri a viac rokov pri preprave v obci pripútať na zadnom sedadle vozidla bezpečnostným pásom, ktorým je vozidlo vybavené.

Nikde sa ale nepíše, že by dieťa mohlo byť v aute v náručí dospelého. Na prednom sedadle dokonca dieťa s výškou do 150 cm musí byť bezpodmienečne v autosedačke.

Autosedačky sú užitočné

Napriek obavám niektorých rodičov, že detské autosedačky sú pre deti nepohodlné, ba priam škodlivé pre ich vývoj, je to práve naopak. Detské autosedačky sú anatomicky tvarované a podopierajú chrbticu i boky dieťaťa. Chráni tiež hlavu a krk dieťaťa pred neželanými nárazmi nielen pri havárii. Vďaka mäkkému poťahu sú pohodlné. Polohovanie autosedačiek umožňuje dieťaťu bezpečný odpočinok počas celej cesty.

Bezpečnosť je pri použití autosedačiek prioritou. Detské zadržiavacie zariadenie bráni vymršteniu dieťaťa pri prudkom brzdení alebo pri náraze. Dieťa v náručí dospelej osoby môže byť v takomto prípade stlačené telom dospelého. Alebo vyletí z jeho rúk. Je fyzicky nemožné pri náraze aj pri menších rýchlostiach udržať dieťa v rukách, ak ho zotrvačnosť posiela preč od dospelého.

Autosedačka tiež chráni hlavu a krk dieťaťa pred neželanými nárazmi nielen pri havárii.

Pri kúpe autosedačky treba okrem iného dbať aj na to, či autosedačka spĺňa predpísané parametre a má predpísané certifikáty kvality, pričom si treba dať aj trocha námahy a čo-to si o vybranej značke a type autosedačky pozisťovať.

Ako dopadli autosedačky v teste odolnosti

Je všeobecne známe, že deti nezabezpečené predpísaným zabezpečovacím zariadením zomierajú pri autonehodách až 7 krát častejšie ako deti, ktoré sú riadne pripútané v autosedačke. To už predsa stojí za tú "námahu" dieťa pred každou cestou autom pripútať v autosedačke.

To, že žena na mieste spolujazdca, o ktorej nám napísala Tamara, porušila predpisy a ohrozila dieťa v náručí, je fakt. Aby ste si vedeli predstaviť nebezpečnosť opísanej situácie, pozrite si video, ktorým sa české ministerstvo vnútra snažilo zvyšovať povedomie o bezpečnosti cestnej premávky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Registrácia partnerov verejného sektora v praxi
  2. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  3. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  4. Zábavný aj sebavedomý
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  7. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  8. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  10. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  1. Vlastníci bytov sa zatiaľ požiarnym zábranám vyhýbajú
  2. Nový Country Manager Operations IMMOFINANZ na Slovensku
  3. Registrácia partnerov verejného sektora v praxi
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  5. Nový Ružinov na Bajkalskej má za sebou prvý rok
  6. Slováci budú lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  7. Eurokomisárka Věra Jourová navštívila EU v Bratislave
  8. Gyncare, správna adresa, kde pomáhajú v zrodení nového života
  9. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  10. Relax na náš účet. Štartujú módne dni v Poluse
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 19 661
  2. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 7 123
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 6 540
  4. Ako vyzerajú dnešní otroci? 5 553
  5. Gamifikácia: Nový hit v učení finančnej gramotnosti na ZŠ 4 699
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 3 944
  7. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 3 857
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 128
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 3 061
  10. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 2 674

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rok nádeje pre maniakov a vrahov. Niektorí sa môžu dostať na slobodu

Zločinci odsúdení na smrť majú šancu dostať sa na slobodu. Čo sa deje za múrmi ruského Alcatrazu?

KULTÚRA

Dobyli aj Rusko. Dnes si môžu dať pohov

Dave Gahan má 50 a je čistý. To poznamenalo nový Depeche Mode.

EKONOMIKA

Výrobcovia energií neuspeli, aj tak hrozia štátu žalobami

Ústavný súd zamietol sťažnosť poslancov.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: kedy ešte využívate cestu a kedy sa už drzo predbiehate?

Treba jazdiť tak, aby sme neohrozili bezpečnosť a plynulosť premávky.

Dopravná hádanka: kedy ešte využívate cestu a kedy sa už drzo predbiehate? (riešenie)

Treba jazdiť tak, aby sme neohrozili bezpečnosť a plynulosť premávky.

Pri prejazde cez priecestia treba dať pozor, môže sa to skončiť tragicky

Vodiči by mali dávať väčší pozor pri prejazde cez železničné priecestia, treba dodržiavať zákon o cestnej premávke.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop