SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Prevážať dieťa v aute v náručí je veľmi nebezpečné

Snáď žiadny rodič by svojmu dieťaťu neublížil. Napriek tomu sa nájdu takí, ktorí šoférujú auto rýchlo, pričom na sedadle spolujazdca sedí dospelák držiaci malé dieťa v náručí. Rozmýšľate, kde je problém?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Takúto skúsenosť mala aj jedna z vás. Pobúrilo ju to o to viac, že sama je matkou.

Tamara: "Takmer každý víkend jazdíme s mojím malým synom navštíviť starých rodičov, ktorí bývajú asi 50 km od nášho bydliska. Cestu už poznám naspamäť a zvládla by som ju hádam aj so zavretými očami.

V nedeľu ráno je premávka priam ideálna na šoférovanie, málo áut a žiadne kolóny. Zbalili sme si veci a vyrazili sme. Syn má samozrejme v aute svoje vlastné "kresielko" - autosedačku zodpovedajúcu jeho hmotnosti.

Cesta bola ideálna - takmer prázdna, išli sme plynule dokonca aj po bratislavskej výpadovke (kde to v piatok poobede vyzerá akoby sa vyľudňovala celá Bratislava). Dostali sme sa za Dunajskú Lužnú, kde ma začalo predbiehať auto.

Otočila som mimovoľne hlavu a skoro mi oči vypadli - na sedadle spolujazdca sedela žena a v rukách držala maximálne ročné dieťa! Podotýkam, že to auto muselo ísť viac ako deväťdesiat.

Pokladám za vrcholne nezodpovednú práve tú ženu, ktorá to dieťa držala "len tak" v rukách. Detské autosedačky neboli vymyslené pre parádu. Skutočne nechápem, odhliadnuc od povinnosti používať detské autosedačky, ako môžu takto riskovať zdravie a život dieťaťa."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 4, nariadenie vlády č. 554/2006 Z.z.:

(1) Ak sa na sedadle vozidla vybavenom bezpečnostným pásom prepravuje dieťa s výškou menšou než 150 cm, musí byť toto sedadlo vybavené detským zadržiavacím zariadením

Na Slovensku bola povinnosť používať detské autosedačky prvýkrát zakotvená v už neplatnom zákone o premávke na pozemných komunikáciách. Táto povinnosť je jedným z európskych predpisov, ktorý sme prijali do nášho právneho systému ešte v 90-tych rokoch.

V roku 2006 k tomu pribudlo nariadenie vlády, ktoré upravilo detaily používania detských autosedačiek. Uvádza sa v ňom aj to, kedy dieťa nemusí byť v autosedačke:

  • vo vozidlách, v ktorých sú umiestnené dve detské autosedačky na zadných sedadlách, a v ktorých nedostatok priestoru bráni umiestneniu tretej detskej autosedačky, možno dieťa vo veku tri a viac rokov a s telesnou výškou menšou ako 150 cm pripútať bezpečnostným pásom,
  • ak vozidlo nie je vybavené detskou autosedačkou alebo je týchto zariadení vo vozidle nedostatočný počet, možno dieťa vo veku tri a viac rokov pri preprave v obci pripútať na zadnom sedadle vozidla bezpečnostným pásom, ktorým je vozidlo vybavené.

Nikde sa ale nepíše, že by dieťa mohlo byť v aute v náručí dospelého. Na prednom sedadle dokonca dieťa s výškou do 150 cm musí byť bezpodmienečne v autosedačke.

Autosedačky sú užitočné

Napriek obavám niektorých rodičov, že detské autosedačky sú pre deti nepohodlné, ba priam škodlivé pre ich vývoj, je to práve naopak. Detské autosedačky sú anatomicky tvarované a podopierajú chrbticu i boky dieťaťa. Chráni tiež hlavu a krk dieťaťa pred neželanými nárazmi nielen pri havárii. Vďaka mäkkému poťahu sú pohodlné. Polohovanie autosedačiek umožňuje dieťaťu bezpečný odpočinok počas celej cesty.

Bezpečnosť je pri použití autosedačiek prioritou. Detské zadržiavacie zariadenie bráni vymršteniu dieťaťa pri prudkom brzdení alebo pri náraze. Dieťa v náručí dospelej osoby môže byť v takomto prípade stlačené telom dospelého. Alebo vyletí z jeho rúk. Je fyzicky nemožné pri náraze aj pri menších rýchlostiach udržať dieťa v rukách, ak ho zotrvačnosť posiela preč od dospelého.

Autosedačka tiež chráni hlavu a krk dieťaťa pred neželanými nárazmi nielen pri havárii.

Pri kúpe autosedačky treba okrem iného dbať aj na to, či autosedačka spĺňa predpísané parametre a má predpísané certifikáty kvality, pričom si treba dať aj trocha námahy a čo-to si o vybranej značke a type autosedačky pozisťovať.

Ako dopadli autosedačky v teste odolnosti

Je všeobecne známe, že deti nezabezpečené predpísaným zabezpečovacím zariadením zomierajú pri autonehodách až 7 krát častejšie ako deti, ktoré sú riadne pripútané v autosedačke. To už predsa stojí za tú "námahu" dieťa pred každou cestou autom pripútať v autosedačke.

To, že žena na mieste spolujazdca, o ktorej nám napísala Tamara, porušila predpisy a ohrozila dieťa v náručí, je fakt. Aby ste si vedeli predstaviť nebezpečnosť opísanej situácie, pozrite si video, ktorým sa české ministerstvo vnútra snažilo zvyšovať povedomie o bezpečnosti cestnej premávky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 319
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 245
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 202
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 496
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 111
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 213
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 721
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 420
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 346
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 352
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

11 h
Petra Vlhová.

V zjazde obhájila svoj najlepší výsledok.

59m
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Nech si spravia referendum

Peter Pellegrini prichádza na tlačovú konferenciu po online sneme strany.

Životnosť pravdy momentálne neprekračuje horizont niekoľkých dní.

7 h

Máme síce neveľmi priekazné testy, ale kompenzujeme to tým, že ich aspoň úplne zle používame.