SME
Pondelok, 19. október, 2020 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Prevážať dieťa v aute v náručí je veľmi nebezpečné

Snáď žiadny rodič by svojmu dieťaťu neublížil. Napriek tomu sa nájdu takí, ktorí šoférujú auto rýchlo, pričom na sedadle spolujazdca sedí dospelák držiaci malé dieťa v náručí. Rozmýšľate, kde je problém?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Takúto skúsenosť mala aj jedna z vás. Pobúrilo ju to o to viac, že sama je matkou.

Tamara: "Takmer každý víkend jazdíme s mojím malým synom navštíviť starých rodičov, ktorí bývajú asi 50 km od nášho bydliska. Cestu už poznám naspamäť a zvládla by som ju hádam aj so zavretými očami.

V nedeľu ráno je premávka priam ideálna na šoférovanie, málo áut a žiadne kolóny. Zbalili sme si veci a vyrazili sme. Syn má samozrejme v aute svoje vlastné "kresielko" - autosedačku zodpovedajúcu jeho hmotnosti.

Cesta bola ideálna - takmer prázdna, išli sme plynule dokonca aj po bratislavskej výpadovke (kde to v piatok poobede vyzerá akoby sa vyľudňovala celá Bratislava). Dostali sme sa za Dunajskú Lužnú, kde ma začalo predbiehať auto.

Otočila som mimovoľne hlavu a skoro mi oči vypadli - na sedadle spolujazdca sedela žena a v rukách držala maximálne ročné dieťa! Podotýkam, že to auto muselo ísť viac ako deväťdesiat.

Pokladám za vrcholne nezodpovednú práve tú ženu, ktorá to dieťa držala "len tak" v rukách. Detské autosedačky neboli vymyslené pre parádu. Skutočne nechápem, odhliadnuc od povinnosti používať detské autosedačky, ako môžu takto riskovať zdravie a život dieťaťa."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 4, nariadenie vlády č. 554/2006 Z.z.:

(1) Ak sa na sedadle vozidla vybavenom bezpečnostným pásom prepravuje dieťa s výškou menšou než 150 cm, musí byť toto sedadlo vybavené detským zadržiavacím zariadením

Na Slovensku bola povinnosť používať detské autosedačky prvýkrát zakotvená v už neplatnom zákone o premávke na pozemných komunikáciách. Táto povinnosť je jedným z európskych predpisov, ktorý sme prijali do nášho právneho systému ešte v 90-tych rokoch.

V roku 2006 k tomu pribudlo nariadenie vlády, ktoré upravilo detaily používania detských autosedačiek. Uvádza sa v ňom aj to, kedy dieťa nemusí byť v autosedačke:

  • vo vozidlách, v ktorých sú umiestnené dve detské autosedačky na zadných sedadlách, a v ktorých nedostatok priestoru bráni umiestneniu tretej detskej autosedačky, možno dieťa vo veku tri a viac rokov a s telesnou výškou menšou ako 150 cm pripútať bezpečnostným pásom,
  • ak vozidlo nie je vybavené detskou autosedačkou alebo je týchto zariadení vo vozidle nedostatočný počet, možno dieťa vo veku tri a viac rokov pri preprave v obci pripútať na zadnom sedadle vozidla bezpečnostným pásom, ktorým je vozidlo vybavené.

Nikde sa ale nepíše, že by dieťa mohlo byť v aute v náručí dospelého. Na prednom sedadle dokonca dieťa s výškou do 150 cm musí byť bezpodmienečne v autosedačke.

Autosedačky sú užitočné

Napriek obavám niektorých rodičov, že detské autosedačky sú pre deti nepohodlné, ba priam škodlivé pre ich vývoj, je to práve naopak. Detské autosedačky sú anatomicky tvarované a podopierajú chrbticu i boky dieťaťa. Chráni tiež hlavu a krk dieťaťa pred neželanými nárazmi nielen pri havárii. Vďaka mäkkému poťahu sú pohodlné. Polohovanie autosedačiek umožňuje dieťaťu bezpečný odpočinok počas celej cesty.

Bezpečnosť je pri použití autosedačiek prioritou. Detské zadržiavacie zariadenie bráni vymršteniu dieťaťa pri prudkom brzdení alebo pri náraze. Dieťa v náručí dospelej osoby môže byť v takomto prípade stlačené telom dospelého. Alebo vyletí z jeho rúk. Je fyzicky nemožné pri náraze aj pri menších rýchlostiach udržať dieťa v rukách, ak ho zotrvačnosť posiela preč od dospelého.

Autosedačka tiež chráni hlavu a krk dieťaťa pred neželanými nárazmi nielen pri havárii.

Pri kúpe autosedačky treba okrem iného dbať aj na to, či autosedačka spĺňa predpísané parametre a má predpísané certifikáty kvality, pričom si treba dať aj trocha námahy a čo-to si o vybranej značke a type autosedačky pozisťovať.

Ako dopadli autosedačky v teste odolnosti

Je všeobecne známe, že deti nezabezpečené predpísaným zabezpečovacím zariadením zomierajú pri autonehodách až 7 krát častejšie ako deti, ktoré sú riadne pripútané v autosedačke. To už predsa stojí za tú "námahu" dieťa pred každou cestou autom pripútať v autosedačke.

To, že žena na mieste spolujazdca, o ktorej nám napísala Tamara, porušila predpisy a ohrozila dieťa v náručí, je fakt. Aby ste si vedeli predstaviť nebezpečnosť opísanej situácie, pozrite si video, ktorým sa české ministerstvo vnútra snažilo zvyšovať povedomie o bezpečnosti cestnej premávky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Čím môže Slovensko pomôcť vo svete? Ukážkovou nemocnicou
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  7. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  8. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  9. Stretne sa minister, bankár a analytik. Zhodnú sa na niečom?
  10. Prieskum: Prázdnu peňaženku už zažilo sedem z desiatich Slovákov
  1. Úpravy automobilov pre ZŤP
  2. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  3. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  7. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  8. Tovar vám vynesú na miesto, ktoré ukážete prstom
  9. Slováci sú pri výbere investičných produktov čoraz náročnejší
  10. Humenčanov čakajú extra zľavy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 270
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 153
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 17 419
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 14 122
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 305
  6. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 10 155
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 269
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 992
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 8 865
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 828
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Za vyliečených považujú ľudí aj bez testu. Je to podložené výskumom, tvrdia hygienici

Aj bez testu môže karanténu ukončiť len lekár alebo hygienik.

Ilustračné foto.

Koronavírus na Slovensku: Máme nedeľný rekord, nákaza sa šíri v rodinách a práci (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo za nedeľu 860 ľudí pozitívne testovaných na nový koronavírus. Laboratóriá otestovali 5 025 vzoriek. Pribudli aj štyri úmrtia pacientov s Covid-19, celkovo si pandémia vyžiadala 92 obetí. Vyliečilo sa ďalších 177 osôb. Aktívnych prípadov nákazy je 23 067.

Testovanie na nový koronavírus.
Prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry Maroš Žilinka
Prezidentka Zuzana Čaputová počas navštevy Univerzitnej nemocnice v Martine.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.