SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Prevážať dieťa v aute v náručí je veľmi nebezpečné

Snáď žiadny rodič by svojmu dieťaťu neublížil. Napriek tomu sa nájdu takí, ktorí šoférujú auto rýchlo, pričom na sedadle spolujazdca sedí dospelák držiaci malé dieťa v náručí. Rozmýšľate, kde je problém?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Takúto skúsenosť mala aj jedna z vás. Pobúrilo ju to o to viac, že sama je matkou.

Tamara: "Takmer každý víkend jazdíme s mojím malým synom navštíviť starých rodičov, ktorí bývajú asi 50 km od nášho bydliska. Cestu už poznám naspamäť a zvládla by som ju hádam aj so zavretými očami.

V nedeľu ráno je premávka priam ideálna na šoférovanie, málo áut a žiadne kolóny. Zbalili sme si veci a vyrazili sme. Syn má samozrejme v aute svoje vlastné "kresielko" - autosedačku zodpovedajúcu jeho hmotnosti.

Cesta bola ideálna - takmer prázdna, išli sme plynule dokonca aj po bratislavskej výpadovke (kde to v piatok poobede vyzerá akoby sa vyľudňovala celá Bratislava). Dostali sme sa za Dunajskú Lužnú, kde ma začalo predbiehať auto.

Otočila som mimovoľne hlavu a skoro mi oči vypadli - na sedadle spolujazdca sedela žena a v rukách držala maximálne ročné dieťa! Podotýkam, že to auto muselo ísť viac ako deväťdesiat.

Pokladám za vrcholne nezodpovednú práve tú ženu, ktorá to dieťa držala "len tak" v rukách. Detské autosedačky neboli vymyslené pre parádu. Skutočne nechápem, odhliadnuc od povinnosti používať detské autosedačky, ako môžu takto riskovať zdravie a život dieťaťa."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 4, nariadenie vlády č. 554/2006 Z.z.:

(1) Ak sa na sedadle vozidla vybavenom bezpečnostným pásom prepravuje dieťa s výškou menšou než 150 cm, musí byť toto sedadlo vybavené detským zadržiavacím zariadením

Na Slovensku bola povinnosť používať detské autosedačky prvýkrát zakotvená v už neplatnom zákone o premávke na pozemných komunikáciách. Táto povinnosť je jedným z európskych predpisov, ktorý sme prijali do nášho právneho systému ešte v 90-tych rokoch.

V roku 2006 k tomu pribudlo nariadenie vlády, ktoré upravilo detaily používania detských autosedačiek. Uvádza sa v ňom aj to, kedy dieťa nemusí byť v autosedačke:

  • vo vozidlách, v ktorých sú umiestnené dve detské autosedačky na zadných sedadlách, a v ktorých nedostatok priestoru bráni umiestneniu tretej detskej autosedačky, možno dieťa vo veku tri a viac rokov a s telesnou výškou menšou ako 150 cm pripútať bezpečnostným pásom,
  • ak vozidlo nie je vybavené detskou autosedačkou alebo je týchto zariadení vo vozidle nedostatočný počet, možno dieťa vo veku tri a viac rokov pri preprave v obci pripútať na zadnom sedadle vozidla bezpečnostným pásom, ktorým je vozidlo vybavené.

Nikde sa ale nepíše, že by dieťa mohlo byť v aute v náručí dospelého. Na prednom sedadle dokonca dieťa s výškou do 150 cm musí byť bezpodmienečne v autosedačke.

Autosedačky sú užitočné

Napriek obavám niektorých rodičov, že detské autosedačky sú pre deti nepohodlné, ba priam škodlivé pre ich vývoj, je to práve naopak. Detské autosedačky sú anatomicky tvarované a podopierajú chrbticu i boky dieťaťa. Chráni tiež hlavu a krk dieťaťa pred neželanými nárazmi nielen pri havárii. Vďaka mäkkému poťahu sú pohodlné. Polohovanie autosedačiek umožňuje dieťaťu bezpečný odpočinok počas celej cesty.

Bezpečnosť je pri použití autosedačiek prioritou. Detské zadržiavacie zariadenie bráni vymršteniu dieťaťa pri prudkom brzdení alebo pri náraze. Dieťa v náručí dospelej osoby môže byť v takomto prípade stlačené telom dospelého. Alebo vyletí z jeho rúk. Je fyzicky nemožné pri náraze aj pri menších rýchlostiach udržať dieťa v rukách, ak ho zotrvačnosť posiela preč od dospelého.

Autosedačka tiež chráni hlavu a krk dieťaťa pred neželanými nárazmi nielen pri havárii.

Pri kúpe autosedačky treba okrem iného dbať aj na to, či autosedačka spĺňa predpísané parametre a má predpísané certifikáty kvality, pričom si treba dať aj trocha námahy a čo-to si o vybranej značke a type autosedačky pozisťovať.

Ako dopadli autosedačky v teste odolnosti

Je všeobecne známe, že deti nezabezpečené predpísaným zabezpečovacím zariadením zomierajú pri autonehodách až 7 krát častejšie ako deti, ktoré sú riadne pripútané v autosedačke. To už predsa stojí za tú "námahu" dieťa pred každou cestou autom pripútať v autosedačke.

To, že žena na mieste spolujazdca, o ktorej nám napísala Tamara, porušila predpisy a ohrozila dieťa v náručí, je fakt. Aby ste si vedeli predstaviť nebezpečnosť opísanej situácie, pozrite si video, ktorým sa české ministerstvo vnútra snažilo zvyšovať povedomie o bezpečnosti cestnej premávky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 903
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 871
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 578
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 100
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 912
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 548
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 249
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 141
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Japonský premiér Fumio Kišida.

Japonsko patrí medzi krajiny s najstarším obyvateľstvom.


26. jan
ONLINE: Petra Vlhová ide v nedeľu slalom v Špindlerovom Mlyne 2023 (1. kolo).

Sledujte s nami ONLINE prenos z 1. kola nedeľňajšieho slalomu žien.


Sportnet 3 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  2. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  3. Helena Michlíková: Dúha
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  5. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  6. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  7. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  8. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 494
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 069
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 133
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 019
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 781
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 608
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 507
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu