SME
Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Stala sa mu nehoda, nikomu neublížil, napriek tomu platil mastnú pokutu

Každý vodič dúfa, že sa mu nestane dopravná nehoda. Ale čo keď sa jej nevyhnete, poškodíte trochu zábradlie no nikomu neublížite a napriek tomu dostanete mastnú pokutu?

V druhej časti článku sa dozviete, kto by bol označený za vinníka v prípade nehody, ak by sa vozidlo na hlavnej neriadilo svojou smerovkou a zrazilo by sa v križovatke s vozidlom vychádzajúcim z vedľajšej.

Nikomu neublížil, napriek tomu dostal pokutu

Dušan: Mal som dopravnú nehodu, keď som z dôvodu mikrospánku narazil do zábradlia mostíka na strane v smere jazdy. Neprekročil som rýchlosť 50 km/h a ani som nikoho neohrozil. Pri náraze bol poškodený nosník na zábradlí, ktorý som na druhý deň opravil.

Prv mi chceli dať blokovú pokutu, ale neskôr ma dali na správne konanie s pokutou 150 eur s tým, že mi mohli dať 800 eur. Bol postup polície správny?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Spáchal priestupok, spôsobil dopravnú nehodu

Z toho, čo napísal Dušan, to vyzerá tak, že postup polície bol správny.

§ 22, zákon č. 372/1990 Zb.:

(1) Priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa dopustí ten, kto
g) poruší všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda,

(2) Za priestupok podľa odseku 1
c) písm. e), g) až i) možno uložiť pokutu od 150 eur do 800 eur a zákaz činnosti do troch rokov,

Dušan spôsobil dopravnú nehodu, keďže poškodil cestu. Podľa zákona o pozemných komunikáciách je aj zábradlie súčasťou cesty.

Zákon o cestnej premávke uvádza, že vodič je povinný venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke. Pri mikrospánku to však nejde. Ak to nebolo dôsledkom choroby, o ktorej Dušan nevedel, porušil dopravné predpisy. A ich následkom sa stala dopravná nehoda.

To, že sa nikomu nič nestalo, že Dušan nikoho neohrozil a zábradlie na vlastné náklady opravil, je "poľahčujúca" okolnosť. Nič to však nemení na tom, že spáchal dopravný priestupok s následkom dopravnej nehody.

Dostal najnižší možný trest

Podľa zákona o priestupkoch je možné za to, čo sa stalo Dušanovi, udeliť blokovú pokutu do výšky 650 eur. Na dopravnom inšpektoráte je sadzba vyššia: od 150 do 800 eur a zákaz šoférovania do 3 rokov.

Keďže na správnom konaní Dušan pravdepodobne nepredložil žiadne dôkazy, ktoré by dokazovali to, že mikrospánok bol dôsledok nejakej choroby, skončil s pokutou. Bez nej však z dopravného inšpektorátu odísť nemohol. 150 eur je totiž najnižšia možná pokuta, akú pri priestupku s následkom nehody možno udeliť.

Kto by bol vinníkom nehody?

Remi: "Chcel by som sa opýtať, komu pridelia pokutu, ak vodič na hlavnej ceste omylom zabudne vypnúť smerovku do prava a vodič na vedľajšej ceste vyjde na vozovku a zrazia sa."

Autor otázky síce nenapísal, o akú križovatku ide, to však nie je dôležité. Stačí, že vodič poruší predpisy súvisiace so smerovkami a vina za prípadnú nehodu mu môže byť poľahky a oprávnene prisúdená.

Kto porušil aké predpisy

§ 2, zákon č. 372/1990 Zb.:

(1) Priestupkom je zavinené konanie, ktoré porušuje alebo ohrozuje záujem spoločnosti a je za priestupok výslovne označené v tomto alebo v inom zákone, ak nejde o iný správny delikt postihnuteľný podľa osobitných právnych predpisov, alebo o trestný čin.

Podľa Remiho sa bezprostredne pred prípadnou nehodou stane to, že vodič na hlavnej zabudne vypnúť smerovku a vodič na vedľajšej nedá prednosť vozidlu na hlavnej.

Zatiaľ či pri vodičovi na hlavnej by šlo o priestupok z nedbanlivosti, vodič na vedľajšej by žiadny priestupok nespáchal. Priestupkom je podľa zákona totiž iba zavinené konanie, či už úmyselne alebo z nedbanlivosti. O tom ale pri vodičovi na vedľajšej nemôže byť ani reč.

Zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že vodič je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy včas pred odbočovaním. A teda, ak už smerovky má zapnuté, potom ostatní účastníci očakávajú, že smer jazdy aj zmení podľa znamenia o zmene smeru jazdy.

Jednoducho, pre vodiča na vedľajšej znamená smerovka iného vozidla to, že auto pôjde podľa smerovky. A tak, keď sa vozidlo na vedľajšej rozbehne, jeho vodič tak spraví s vedomím, že neobmedzí ani rýchlosť a ani smer jazdy vozidla na hlavnej. To znamená, že vozidlo na vedľajšej dá prednosť vozidlu na hlavnej.

Smerovky sa ťažko dokazujú

Vodič na vedľajšej ceste nie je príčinou toho, že sa autá v križovatke zrazia na rozdiel od vodiča na hlavnej.

Problém v takomto prípade je ale to, že je väčšinou problém dokázať, že vodič vozidla šiel v rozpore s tým, ako mal zapnuté smerovky. Len svedkovia prípadne rozbitá žiarovka (ktorá sa rozbila počas svietenia - zhorené vlákno) môžu tento fakt dokazovať.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  8. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 11 892
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 912
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 669
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 100
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 6 419
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 724
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 714
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 959
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW M440i Gran Coupe pred centrálou značky v Mníchove.

Na konci 50. rokov značke hrozil zánik.


10 h
Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


8. aug
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug

Blogy SME

  1. Petronela Čellárová: Stále neverím
  2. Anton Kaiser: Ráno pod Hrušovom
  3. Ján Škerko: Ranený ruský medveď najprv mrmlal, potom fučal a teraz už reve
  4. Maťo Chudík: Ticho
  5. Jano Kováčik: Ako vyhlásenie Pralesov skomplikovalo situáciu turistom
  6. Ingrid Tkáčiková: Keď sa premiér Heger možno raz konečne odcyklí, bude už pre všetkých neskoro
  7. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Keď hlava funguje, ale telo odchádza
  8. Miroslav Sopko: List učiteľovi od "toho dieťaťa"
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 534
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 21 619
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 512
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 582
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 219
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 4 491
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 712
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 317
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu