Stala sa mu nehoda, nikomu neublížil, napriek tomu platil mastnú pokutu

Každý vodič dúfa, že sa mu nestane dopravná nehoda. Ale čo keď sa jej nevyhnete, poškodíte trochu zábradlie no nikomu neublížite a napriek tomu dostanete mastnú pokutu?

V druhej časti článku sa dozviete, kto by bol označený za vinníka v prípade nehody, ak by sa vozidlo na hlavnej neriadilo svojou smerovkou a zrazilo by sa v križovatke s vozidlom vychádzajúcim z vedľajšej.

Nikomu neublížil, napriek tomu dostal pokutu

Dušan: Mal som dopravnú nehodu, keď som z dôvodu mikrospánku narazil do zábradlia mostíka na strane v smere jazdy. Neprekročil som rýchlosť 50 km/h a ani som nikoho neohrozil. Pri náraze bol poškodený nosník na zábradlí, ktorý som na druhý deň opravil.

Prv mi chceli dať blokovú pokutu, ale neskôr ma dali na správne konanie s pokutou 150 eur s tým, že mi mohli dať 800 eur. Bol postup polície správny?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Spáchal priestupok, spôsobil dopravnú nehodu

Z toho, čo napísal Dušan, to vyzerá tak, že postup polície bol správny.

§ 22, zákon č. 372/1990 Zb.:

(1) Priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa dopustí ten, kto
g) poruší všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda,

(2) Za priestupok podľa odseku 1
c) písm. e), g) až i) možno uložiť pokutu od 150 eur do 800 eur a zákaz činnosti do troch rokov,

Dušan spôsobil dopravnú nehodu, keďže poškodil cestu. Podľa zákona o pozemných komunikáciách je aj zábradlie súčasťou cesty.

Zákon o cestnej premávke uvádza, že vodič je povinný venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke. Pri mikrospánku to však nejde. Ak to nebolo dôsledkom choroby, o ktorej Dušan nevedel, porušil dopravné predpisy. A ich následkom sa stala dopravná nehoda.

To, že sa nikomu nič nestalo, že Dušan nikoho neohrozil a zábradlie na vlastné náklady opravil, je "poľahčujúca" okolnosť. Nič to však nemení na tom, že spáchal dopravný priestupok s následkom dopravnej nehody.

Dostal najnižší možný trest

Podľa zákona o priestupkoch je možné za to, čo sa stalo Dušanovi, udeliť blokovú pokutu do výšky 650 eur. Na dopravnom inšpektoráte je sadzba vyššia: od 150 do 800 eur a zákaz šoférovania do 3 rokov.

Keďže na správnom konaní Dušan pravdepodobne nepredložil žiadne dôkazy, ktoré by dokazovali to, že mikrospánok bol dôsledok nejakej choroby, skončil s pokutou. Bez nej však z dopravného inšpektorátu odísť nemohol. 150 eur je totiž najnižšia možná pokuta, akú pri priestupku s následkom nehody možno udeliť.

Kto by bol vinníkom nehody?

Remi: "Chcel by som sa opýtať, komu pridelia pokutu, ak vodič na hlavnej ceste omylom zabudne vypnúť smerovku do prava a vodič na vedľajšej ceste vyjde na vozovku a zrazia sa."

Autor otázky síce nenapísal, o akú križovatku ide, to však nie je dôležité. Stačí, že vodič poruší predpisy súvisiace so smerovkami a vina za prípadnú nehodu mu môže byť poľahky a oprávnene prisúdená.

Kto porušil aké predpisy

§ 2, zákon č. 372/1990 Zb.:

(1) Priestupkom je zavinené konanie, ktoré porušuje alebo ohrozuje záujem spoločnosti a je za priestupok výslovne označené v tomto alebo v inom zákone, ak nejde o iný správny delikt postihnuteľný podľa osobitných právnych predpisov, alebo o trestný čin.

Podľa Remiho sa bezprostredne pred prípadnou nehodou stane to, že vodič na hlavnej zabudne vypnúť smerovku a vodič na vedľajšej nedá prednosť vozidlu na hlavnej.

Zatiaľ či pri vodičovi na hlavnej by šlo o priestupok z nedbanlivosti, vodič na vedľajšej by žiadny priestupok nespáchal. Priestupkom je podľa zákona totiž iba zavinené konanie, či už úmyselne alebo z nedbanlivosti. O tom ale pri vodičovi na vedľajšej nemôže byť ani reč.

Zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že vodič je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy včas pred odbočovaním. A teda, ak už smerovky má zapnuté, potom ostatní účastníci očakávajú, že smer jazdy aj zmení podľa znamenia o zmene smeru jazdy.

Jednoducho, pre vodiča na vedľajšej znamená smerovka iného vozidla to, že auto pôjde podľa smerovky. A tak, keď sa vozidlo na vedľajšej rozbehne, jeho vodič tak spraví s vedomím, že neobmedzí ani rýchlosť a ani smer jazdy vozidla na hlavnej. To znamená, že vozidlo na vedľajšej dá prednosť vozidlu na hlavnej.

Smerovky sa ťažko dokazujú

Vodič na vedľajšej ceste nie je príčinou toho, že sa autá v križovatke zrazia na rozdiel od vodiča na hlavnej.

Problém v takomto prípade je ale to, že je väčšinou problém dokázať, že vodič vozidla šiel v rozpore s tým, ako mal zapnuté smerovky. Len svedkovia prípadne rozbitá žiarovka (ktorá sa rozbila počas svietenia - zhorené vlákno) môžu tento fakt dokazovať.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  6. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  9. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  10. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 442
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 227
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 083
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 12 046
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 8 013
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 398
  7. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 4 847
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 4 574
  9. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 4 078
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 020

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Dunajská Atlantída navždy zmizla pod vodou

Ako zmizlo jedno z najkurióznejších miest v Európe, ostrov Ada Kaleh.

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

ŠPORT

Sagan: Môj fanklub a moji fanúšikovia sú dve veci

Majster sveta prišiel na Slovensko.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.