Stala sa mu nehoda, nikomu neublížil, napriek tomu platil mastnú pokutu

Každý vodič dúfa, že sa mu nestane dopravná nehoda. Ale čo keď sa jej nevyhnete, poškodíte trochu zábradlie no nikomu neublížite a napriek tomu dostanete mastnú pokutu?

V druhej časti článku sa dozviete, kto by bol označený za vinníka v prípade nehody, ak by sa vozidlo na hlavnej neriadilo svojou smerovkou a zrazilo by sa v križovatke s vozidlom vychádzajúcim z vedľajšej.

Nikomu neublížil, napriek tomu dostal pokutu

Dušan: Mal som dopravnú nehodu, keď som z dôvodu mikrospánku narazil do zábradlia mostíka na strane v smere jazdy. Neprekročil som rýchlosť 50 km/h a ani som nikoho neohrozil. Pri náraze bol poškodený nosník na zábradlí, ktorý som na druhý deň opravil.

Prv mi chceli dať blokovú pokutu, ale neskôr ma dali na správne konanie s pokutou 150 eur s tým, že mi mohli dať 800 eur. Bol postup polície správny?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Spáchal priestupok, spôsobil dopravnú nehodu

Z toho, čo napísal Dušan, to vyzerá tak, že postup polície bol správny.

§ 22, zákon č. 372/1990 Zb.:

(1) Priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa dopustí ten, kto
g) poruší všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda,

(2) Za priestupok podľa odseku 1
c) písm. e), g) až i) možno uložiť pokutu od 150 eur do 800 eur a zákaz činnosti do troch rokov,

Dušan spôsobil dopravnú nehodu, keďže poškodil cestu. Podľa zákona o pozemných komunikáciách je aj zábradlie súčasťou cesty.

Zákon o cestnej premávke uvádza, že vodič je povinný venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke. Pri mikrospánku to však nejde. Ak to nebolo dôsledkom choroby, o ktorej Dušan nevedel, porušil dopravné predpisy. A ich následkom sa stala dopravná nehoda.

To, že sa nikomu nič nestalo, že Dušan nikoho neohrozil a zábradlie na vlastné náklady opravil, je "poľahčujúca" okolnosť. Nič to však nemení na tom, že spáchal dopravný priestupok s následkom dopravnej nehody.

Dostal najnižší možný trest

Podľa zákona o priestupkoch je možné za to, čo sa stalo Dušanovi, udeliť blokovú pokutu do výšky 650 eur. Na dopravnom inšpektoráte je sadzba vyššia: od 150 do 800 eur a zákaz šoférovania do 3 rokov.

Keďže na správnom konaní Dušan pravdepodobne nepredložil žiadne dôkazy, ktoré by dokazovali to, že mikrospánok bol dôsledok nejakej choroby, skončil s pokutou. Bez nej však z dopravného inšpektorátu odísť nemohol. 150 eur je totiž najnižšia možná pokuta, akú pri priestupku s následkom nehody možno udeliť.

Kto by bol vinníkom nehody?

Remi: "Chcel by som sa opýtať, komu pridelia pokutu, ak vodič na hlavnej ceste omylom zabudne vypnúť smerovku do prava a vodič na vedľajšej ceste vyjde na vozovku a zrazia sa."

Autor otázky síce nenapísal, o akú križovatku ide, to však nie je dôležité. Stačí, že vodič poruší predpisy súvisiace so smerovkami a vina za prípadnú nehodu mu môže byť poľahky a oprávnene prisúdená.

Kto porušil aké predpisy

§ 2, zákon č. 372/1990 Zb.:

(1) Priestupkom je zavinené konanie, ktoré porušuje alebo ohrozuje záujem spoločnosti a je za priestupok výslovne označené v tomto alebo v inom zákone, ak nejde o iný správny delikt postihnuteľný podľa osobitných právnych predpisov, alebo o trestný čin.

Podľa Remiho sa bezprostredne pred prípadnou nehodou stane to, že vodič na hlavnej zabudne vypnúť smerovku a vodič na vedľajšej nedá prednosť vozidlu na hlavnej.

Zatiaľ či pri vodičovi na hlavnej by šlo o priestupok z nedbanlivosti, vodič na vedľajšej by žiadny priestupok nespáchal. Priestupkom je podľa zákona totiž iba zavinené konanie, či už úmyselne alebo z nedbanlivosti. O tom ale pri vodičovi na vedľajšej nemôže byť ani reč.

Zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že vodič je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy včas pred odbočovaním. A teda, ak už smerovky má zapnuté, potom ostatní účastníci očakávajú, že smer jazdy aj zmení podľa znamenia o zmene smeru jazdy.

Jednoducho, pre vodiča na vedľajšej znamená smerovka iného vozidla to, že auto pôjde podľa smerovky. A tak, keď sa vozidlo na vedľajšej rozbehne, jeho vodič tak spraví s vedomím, že neobmedzí ani rýchlosť a ani smer jazdy vozidla na hlavnej. To znamená, že vozidlo na vedľajšej dá prednosť vozidlu na hlavnej.

Smerovky sa ťažko dokazujú

Vodič na vedľajšej ceste nie je príčinou toho, že sa autá v križovatke zrazia na rozdiel od vodiča na hlavnej.

Problém v takomto prípade je ale to, že je väčšinou problém dokázať, že vodič vozidla šiel v rozpore s tým, ako mal zapnuté smerovky. Len svedkovia prípadne rozbitá žiarovka (ktorá sa rozbila počas svietenia - zhorené vlákno) môžu tento fakt dokazovať.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 812
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 163
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 685
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 143
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 306
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 257
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 029
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 996
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 830
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 748

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.