V druhej časti článku sa dozviete, kto by bol označený za vinníka v prípade nehody, ak by sa vozidlo na hlavnej neriadilo svojou smerovkou a zrazilo by sa v križovatke s vozidlom vychádzajúcim z vedľajšej.
Nikomu neublížil, napriek tomu dostal pokutu
Dušan: Mal som dopravnú nehodu, keď som z dôvodu mikrospánku narazil do zábradlia mostíka na strane v smere jazdy. Neprekročil som rýchlosť 50 km/h a ani som nikoho neohrozil. Pri náraze bol poškodený nosník na zábradlí, ktorý som na druhý deň opravil.
Prv mi chceli dať blokovú pokutu, ale neskôr ma dali na správne konanie s pokutou 150 eur s tým, že mi mohli dať 800 eur. Bol postup polície správny?"
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Spáchal priestupok, spôsobil dopravnú nehodu
Z toho, čo napísal Dušan, to vyzerá tak, že postup polície bol správny.
§ 22, zákon č. 372/1990 Zb.:
(1) Priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa dopustí ten, kto
g) poruší všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda,
(2) Za priestupok podľa odseku 1
c) písm. e), g) až i) možno uložiť pokutu od 150 eur do 800 eur a zákaz činnosti do troch rokov,
Dušan spôsobil dopravnú nehodu, keďže poškodil cestu. Podľa zákona o pozemných komunikáciách je aj zábradlie súčasťou cesty.
Zákon o cestnej premávke uvádza, že vodič je povinný venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke. Pri mikrospánku to však nejde. Ak to nebolo dôsledkom choroby, o ktorej Dušan nevedel, porušil dopravné predpisy. A ich následkom sa stala dopravná nehoda.
To, že sa nikomu nič nestalo, že Dušan nikoho neohrozil a zábradlie na vlastné náklady opravil, je "poľahčujúca" okolnosť. Nič to však nemení na tom, že spáchal dopravný priestupok s následkom dopravnej nehody.
Dostal najnižší možný trest
Podľa zákona o priestupkoch je možné za to, čo sa stalo Dušanovi, udeliť blokovú pokutu do výšky 650 eur. Na dopravnom inšpektoráte je sadzba vyššia: od 150 do 800 eur a zákaz šoférovania do 3 rokov.
Keďže na správnom konaní Dušan pravdepodobne nepredložil žiadne dôkazy, ktoré by dokazovali to, že mikrospánok bol dôsledok nejakej choroby, skončil s pokutou. Bez nej však z dopravného inšpektorátu odísť nemohol. 150 eur je totiž najnižšia možná pokuta, akú pri priestupku s následkom nehody možno udeliť.
Kto by bol vinníkom nehody?
Remi: "Chcel by som sa opýtať, komu pridelia pokutu, ak vodič na hlavnej ceste omylom zabudne vypnúť smerovku do prava a vodič na vedľajšej ceste vyjde na vozovku a zrazia sa."
Autor otázky síce nenapísal, o akú križovatku ide, to však nie je dôležité. Stačí, že vodič poruší predpisy súvisiace so smerovkami a vina za prípadnú nehodu mu môže byť poľahky a oprávnene prisúdená.
Kto porušil aké predpisy
§ 2, zákon č. 372/1990 Zb.:
(1) Priestupkom je zavinené konanie, ktoré porušuje alebo ohrozuje záujem spoločnosti a je za priestupok výslovne označené v tomto alebo v inom zákone, ak nejde o iný správny delikt postihnuteľný podľa osobitných právnych predpisov, alebo o trestný čin.
Podľa Remiho sa bezprostredne pred prípadnou nehodou stane to, že vodič na hlavnej zabudne vypnúť smerovku a vodič na vedľajšej nedá prednosť vozidlu na hlavnej.
Zatiaľ či pri vodičovi na hlavnej by šlo o priestupok z nedbanlivosti, vodič na vedľajšej by žiadny priestupok nespáchal. Priestupkom je podľa zákona totiž iba zavinené konanie, či už úmyselne alebo z nedbanlivosti. O tom ale pri vodičovi na vedľajšej nemôže byť ani reč.
Zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že vodič je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy včas pred odbočovaním. A teda, ak už smerovky má zapnuté, potom ostatní účastníci očakávajú, že smer jazdy aj zmení podľa znamenia o zmene smeru jazdy.
Jednoducho, pre vodiča na vedľajšej znamená smerovka iného vozidla to, že auto pôjde podľa smerovky. A tak, keď sa vozidlo na vedľajšej rozbehne, jeho vodič tak spraví s vedomím, že neobmedzí ani rýchlosť a ani smer jazdy vozidla na hlavnej. To znamená, že vozidlo na vedľajšej dá prednosť vozidlu na hlavnej.
Smerovky sa ťažko dokazujú
Vodič na vedľajšej ceste nie je príčinou toho, že sa autá v križovatke zrazia na rozdiel od vodiča na hlavnej.
Problém v takomto prípade je ale to, že je väčšinou problém dokázať, že vodič vozidla šiel v rozpore s tým, ako mal zapnuté smerovky. Len svedkovia prípadne rozbitá žiarovka (ktorá sa rozbila počas svietenia - zhorené vlákno) môžu tento fakt dokazovať.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.