BRATISLAVA. Polícia už niekoľko týždňov meria na trojpruhovej časti diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou minimálnu vzdialenosť medzi autami. Dopravná značka ju určuje na 70 metrov.
Policajný radar dokáže zmerať rýchlosť áut, vypočíta ich vzdialenosť a zhotoví aj videozáznam, ktorý používajú policajti ako dôkaz. Ak vodiča nezastavia hneď, pošlú mu predvolanie domov. Na mieste hrozí šoférovi tridsaťeurová pokuta, neskôr aj sto eur.
Krátkych 70 metrov Návod Ako udržať správnu vzdialenosť
na 70metrovú vzdialenosť upozorňujú tri šípky na viacerých miestach diaľnice, vyberte si miesto a keď popri ňom prejde auto pred vami, počítajte dvakrát „jeden a dvadsať", vzdialenosť dvoch reflexných stĺpikov je 50 metrov, minimálna vzdialenosť by teda mala byť jeden celý a polovica druhej vzdialenosti.
Nahrávky robí policajný radar TruCam. Zistí rýchlosť, vzdialenosť medzi autami a spraví aj videozáznam, ktorý môže byť dôkazom.
„Ide o správny krok, nehody na tomto úseku vznikajú pre nedodržania odstupov," myslí si dopravný expert Jozef Drahovský. Problémom sú podľa neho autá, ktoré idú v závese veľa kilometrov.
„Sedemdesiat metrov je optimálnych, dá sa to prepočítať, ale ťažko sa to dodržiava," upozorňuje Ján Čelko, dopravný expert zo Žilinskej univerzity. Vzdialenosť by podľa neho mala slúžiť skôr ako pomoc pre vodičov, nie na zbieranie pokút.
Vzdialenosť začali merať v polovici decembra a za prvú hodinu a pol zistili osemnásť priestupkov. Napriek tomu, že tolerujú ešte aj 50 metrov, jednému z autobusov namerali len dvadsať.
Trom vodičom poslali predvolanie domov, pretože ich namieste nezastavili. Pokuty na diaľnici môžu prísť aj za bezdôvodnú jazdu v strednom či v ľavom jazdnom pruhu.
„To auto mi vošlo do dráhy," bránil sa počas decembrovej akcie jeden vodič.
Nepochodil, v starom roku bola maximálna pokuta šesťdesiat eur. „Ak sa pred vás niekto zaradí a nevzďaľuje sa, tak ste povinný pribrzdiť a znova si vzdialenosť vybudovať," hovorí Drahovský.
Z pohľadu bezpečnosti je podľa Čelka umiestnenie značky, ktorá predpisuje minimálnu vzdialenosť na 70 metrov, za správne, „horšie je, že systém kontroly vodiči jednoducho nemajú".
Platiť alebo brzdiť Najjednoduchšie, ako si udržať vzdialenosť, je vraj orientácia podľa reflexných stĺpikov. „U nás sú vo vzdialenosti päťdesiat metrov, takže ide o jeden a pol tejto vzdialenosti," povedal Drahovský. Kto podľa neho už zažil núdzové brzdenie, tak si odstup necháva.
„Ak by sa to striktne dodržiavalo, skôr to prinesie zvýšenie nebezpečenstiev. Ľudia budú zbytočne brzdiť či pridávať na miestach, kde to nie je nutné len preto, aby dodržali predpísanú vzdialenosť," povedal Čelko.
Na trojpruhovej diaľnici sa podľa neho len alibisticky hľadajú riešenia ako ospravedlniť, že je na úseku veľká premávka a cesta kapacitne nestačí.
„Trojpruh je tam z technického hľadiska úplný nezmysel, pretože nespĺňa nijaké parametre diaľnice, nemá tam teda ani 110 čo robiť, musí tam byť odstavný pruh," povedal Čelko.
Dodržiavanie vzdialenosti nemá podľa Čelka nejaký výrazný vplyv na obmedzenie kapacity cesty. Práve naopak, pri nedávno zníženej rýchlosti sa kapacita zväčšila, medzery medzi autami sa skracujú.
Mŕtvych na cestách výrazne pribudlo
Odborníci nachádzajú dôvody vyššej úmrtnosti na cestách v počte policajtov.
BRATISLAVA. Mŕtvych na cestách za posledný rok pribudlo, agresívni vodiči si dovoľujú viac. Za všetkým je vraj menej policajtov na cestách.
Len v novembri zomrelo na cestách o 18 ľudí viac ako v rovnakom mesiaci roku 2009. Bývalý minister Kaliňák za tým vidí zlyhania dnešných šéfov, tí sa bránia.
Vedenie polície situáciu analyzuje, pripravuje finálne štatistiky a v priebehu januára zverejní opatrenia.
„Veľa policajtov išlo do dôchodku, veľa bolo poverených inými úlohami a v médiách sa objavilo, že minister chce stiahnuť policajtov z ciest," hľadá dôvody Jozef Drahovský, dopravný expert. Vodiči potom podľa neho podstatne znížili ostražitosť. Podobný názor má aj dopravný expert Marián Ürge.
Policajtov na cestách treba podľa Drahovského viac. Do zákona podľa neho treba pridať aj definíciu bezpečného odstupu odvodenú od rýchlosti, podobne ako je to v Nemecku či v Rakúsku.
Pomôcť zvýšiť bezpečnosť má napríklad aj objektívna zodpovednosť.
Michal Trško