SME

Pokuty za malú vzdialenosť na diaľnici posielajú aj domov

Mŕtvych je na cestách viac, ako predošlý rok, policajti začínajú kontrolovať aj veci, ktoré doteraz tolerovali. Pokuta môže prísť aj domov.

(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK, ARCHÍV)

BRATISLAVA. Polícia už niekoľko týždňov meria na trojpruhovej časti diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou minimálnu vzdialenosť medzi autami. Dopravná značka ju určuje na 70 metrov.

Policajný radar dokáže zmerať rýchlosť áut, vypočíta ich vzdialenosť a zhotoví aj videozáznam, ktorý používajú policajti ako dôkaz. Ak vodiča nezastavia hneď, pošlú mu predvolanie domov. Na mieste hrozí šoférovi tridsaťeurová pokuta, neskôr aj sto eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Krátkych 70 metrov Návod Ako udržať správnu vzdialenosť

SkryťVypnúť reklamu

na 70­metrovú vzdialenosť upozorňujú tri šípky na viacerých miestach diaľnice, vyberte si miesto a keď popri ňom prejde auto pred vami, počítajte dvakrát „jeden a dvadsať", vzdialenosť dvoch reflexných stĺpikov je 50 metrov, minimálna vzdialenosť by teda mala byť jeden celý a polovica druhej vzdialenosti.

Nahrávky robí policajný radar TruCam. Zistí rýchlosť, vzdialenosť medzi autami a spraví aj videozáznam, ktorý môže byť dôkazom.

„Ide o správny krok, nehody na tomto úseku vznikajú pre nedodržania odstupov," myslí si dopravný expert Jozef Drahovský. Problémom sú podľa neho autá, ktoré idú v závese veľa kilometrov.

„Sedemdesiat metrov je optimálnych, dá sa to prepočítať, ale ťažko sa to dodržiava," upozorňuje Ján Čelko, dopravný expert zo Žilinskej univerzity. Vzdialenosť by podľa neho mala slúžiť skôr ako pomoc pre vodičov, nie na zbieranie pokút.

SkryťVypnúť reklamu

Vzdialenosť začali merať v polovici decembra a za prvú hodinu a pol zistili osemnásť priestupkov. Napriek tomu, že tolerujú ešte aj 50 metrov, jednému z autobusov namerali len dvadsať.

Trom vodičom poslali predvolanie domov, pretože ich namieste nezastavili. Pokuty na diaľnici môžu prísť aj za bezdôvodnú jazdu v strednom či v ľavom jazdnom pruhu.

„To auto mi vošlo do dráhy," bránil sa počas decembrovej akcie jeden vodič.

Nepochodil, v starom roku bola maximálna pokuta šesťdesiat eur. „Ak sa pred vás niekto zaradí a nevzďaľuje sa, tak ste povinný pribrzdiť a znova si vzdialenosť vybudovať," hovorí Drahovský.

Z pohľadu bezpečnosti je podľa Čelka umiestnenie značky, ktorá predpisuje minimálnu vzdialenosť na 70 metrov, za správne, „horšie je, že systém kontroly vodiči jednoducho nemajú".

SkryťVypnúť reklamu

Platiť alebo brzdiť Najjednoduchšie, ako si udržať vzdialenosť, je vraj orientácia podľa reflexných stĺpikov. „U nás sú vo vzdialenosti päťdesiat metrov, takže ide o jeden a pol tejto vzdialenosti," povedal Drahovský. Kto podľa neho už zažil núdzové brzdenie, tak si odstup necháva.

„Ak by sa to striktne dodržiavalo, skôr to prinesie zvýšenie nebezpečenstiev. Ľudia budú zbytočne brzdiť či pridávať na miestach, kde to nie je nutné len preto, aby dodržali predpísanú vzdialenosť," povedal Čelko.

Na trojpruhovej diaľnici sa podľa neho len alibisticky hľadajú riešenia ako ospravedlniť, že je na úseku veľká premávka a cesta kapacitne nestačí.

„Trojpruh je tam z technického hľadiska úplný nezmysel, pretože nespĺňa nijaké parametre diaľnice, nemá tam teda ani 110 čo robiť, musí tam byť odstavný pruh," povedal Čelko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dodržiavanie vzdialenosti nemá podľa Čelka nejaký výrazný vplyv na obmedzenie kapacity cesty. Práve naopak, pri nedávno zníženej rýchlosti sa kapacita zväčšila, medzery medzi autami sa skracujú.

Mŕtvych na cestách výrazne pribudlo

Odborníci nachádzajú dôvody vyššej úmrtnosti na cestách v počte policajtov.

BRATISLAVA. Mŕtvych na cestách za posledný rok pribudlo, agresívni vodiči si dovoľujú viac. Za všetkým je vraj menej policajtov na cestách.

Len v novembri zomrelo na cestách o 18 ľudí viac ako v rovnakom mesiaci roku 2009. Bývalý minister Kaliňák za tým vidí zlyhania dnešných šéfov, tí sa bránia.

Vedenie polície situáciu analyzuje, pripravuje finálne štatistiky a v priebehu januára zverejní opatrenia.

„Veľa policajtov išlo do dôchodku, veľa bolo poverených inými úlohami a v médiách sa objavilo, že minister chce stiahnuť policajtov z ciest," hľadá dôvody Jozef Drahovský, dopravný expert. Vodiči potom podľa neho podstatne znížili ostražitosť. Podobný názor má aj dopravný expert Marián Ürge.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Policajtov na cestách treba podľa Drahovského viac. Do zákona podľa neho treba pridať aj definíciu bezpečného odstupu odvodenú od rýchlosti, podobne ako je to v Nemecku či v Rakúsku.

Pomôcť zvýšiť bezpečnosť má napríklad aj objektívna zodpovednosť.

Michal Trško

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 383
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 398
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 041
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 790
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 622
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 566
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 035
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  6. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 737
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 685
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 366
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 805
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 315
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 075
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 464
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 500
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu