AKTUALIZOVANÉ 11:17

Mŕtvych na cestách opäť narátali historicky najmenej

Na cestách vlani zomrelo najmenej ľudí za posledných 44 rokov, odkedy sa robia štatistiky.

V prvom polroku zomrelo menej ľudí, v druhom ich počet vzrástol.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Štatistiky dopravnej nehodovosti za minulý rok napokon ukazujú, že počet usmrtených ľudí opäť prekonal historické minimum. Pôvodné predpoklady z druhej polovice roku zachránili až veľmi priaznivé čísla z posledných týždňov.

Neoficiálne policajné štatistiky tak aj vlani zaznamenali rekordne nízky počet mŕtvych na cestách. Číslo z roku 2009, keď na cestách zomrelo o 40 percent menej ľudí ako v predchádzajúcom roku, sa podarilo znížiť. Spolu 346 mŕtvych je najmenej v policajných štatistikách od ich archivovania v roku 1966.

Na cestách zomrelo z celkového počtu okrem ľudí v autách 112 chodcov, 25 motocyklistov a 19 cyklistov. Štatistiky sa môžu ešte zmeniť, ak zraneniam podľahnú niektorí ťažko zranení.

Prísľub Európskej únii znížiť počet obetí na 305 sa splniť nepodarilo. Za bývalého ministra Roberta Kaliňáka zo Smeru posledné tri polroky počet mŕtvych klesal. V prvom polroku ich vlani bolo 139, po výmene vlády v druhom polroku 207.

Lipšic: Je to priorita

Fakty
Mŕtvi na cestách
  • v roku 2008 zomrelo na cestách 558 ľudí,
  • vo februári 2009 začal platiť nový zákon o cestnej premávke,
  • v roku 2009 na cestách zomrelo 347 ľudí,
  • minulý rok to bolo 346 ľudí, záväzok únii bol 305.

„Polícia vyslovene poľavila, ale skutočná štatistika sa ukáže, až keď bude nové vedenie vo funkcii celý rok,“ povedal Kaliňák. Na splnenie záväzku k únii podľa neho stačilo len dodržať počty z predošlého roku.

„Dopravných policajtov na cestách neubudlo. Naopak sme ich počet zvýšili a v krátkom čase ešte zvýšime,“ reagovala Denisa Baloghová, hovorkyňa Policajného prezídia. Polícia podľa nej pripravuje aj ďalšie opatrenia.

„Zníženie počtu dopravných nehôd patrí medzi priority ministerstva. Ich celkový počet od nášho nástupu klesá,“ povedal minister vnútra Daniel Lipšic.

Pri smrteľných nehodách sa ako kľúčový problém podľa neho ukazuje alkohol. „Aj preto sa pri každej príležitosti verejne prihováram za to, aby za volantom bol trestným činom.“ To však bude musieť pripraviť ministerstvo spravodlivosti – možno tento rok.

Nehôd vlani zaznamenali policajti asi 21 500, teda asi o štyri a pol tisíca menej ako v roku 2008. Dopravný expert Jozef Drahovský tvrdí, že ľudia nahlasujú menej nehôd.

Príprava na zimu viazla

Výmena ministrov podľa Ľubomíra Palčáka, šéfa Výskumného ústavu dopravného v Žiline, veľký vplyv na nehodovosť nemá. „Policajtov musí byť vidieť stále.“

Za znížením počtu mŕtvych na cestách je podľa Palčáka nový zákon o cestnej premávke a veľká diskusia o bezpečnosti v médiách. „Na Slovensku sme sa touto problematikou začali zaoberať oveľa serióznejšie.“ Na cestách je aj menej starých áut. Pomaly pribúdajú diaľnice, najviac nehôd sa stáva na cestách nižších tried.

„Úspechom by bolo, ak by sa tieto čísla už nezvyšovali,“ povedal Palčák. Nehodovosť klesala dva roky po prijatí nového zákona aj v Česku, ostražitosť potom opadla a čísla sa zvýšili.

Nárast smrteľných nehôd v druhej polovici roku podľa dopravného konzultanta Maroša Palescha spôsobilo zlé počasie a zlá príprava vodičov na zimné podmienky.

Ešte v šesťdesiatych rokoch to bolo oveľa horšie, v roku 1967 zomrelo pri 9223 nehodách 542 ľudí. Najviac ich bolo v roku 1998, až 819 ľudí.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 121
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 323
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 499
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 310
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 738
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 391
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 012
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 510
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 828
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 675

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém dopravná nehoda

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.