REDAKČNÝ TEST

Mazda MPV 2,0 N1 - „úžitkáč“ s vlastnosťami limuzíny

Druhá generácia viacúčelovej Mazdy MPV nahradila koncom roka 1999 model vyrábaný od roku 1988. Nový modernejší veľkopriestorový automobil strednej triedy mal už priečne uložený motor a pohon predných kolies, kým predchodca pozdĺžne a pohon zadných alebo v







šetkých štyroch. Tento sa u nás predáva aj v úžitkovej verzii s označením N1, čo umožňuje živnostníkom a podnikateľom kupovať ho s možnosťou odpočtu DPH. V tejto verzii nie je Mazda MPV sedem-, ale päťmiestna a za druhým radom troch samostatných sedadiel má pevnú priečku a väčší priestor pre náklad s dĺžkou 1075 mm a objemom 1500 dm³ (objem sedemmiestnej MPV je 294 dm³). K nám sa dováža model len so zážihovým 16-ventilovým dvojlitrovým motorom s výkonom 90 kW/122 k. V redakcii sme ho mali na krátkodobom testovaní vo výbave Comfort. Výkonnejšia s trojlitrovým vidlicovým šesťvalcom s výkonom 125 kW/170 k sa k nám bežne nedováža a diesel Mazda zatiaľ do MPV nemontuje.

Zvonku sa päťmiestna úžitková verzia ničím nelíši od bežnej sedemmiestnej. Štýl „kontrast v harmónii“ uplatnil výrobca aj pri tomto modeli. V tomto duchu oblé tvary predných blatníkov kontrastujú s ostrými líniami kapoty, ktoré potom plynulo prechádzajú do bočných hrán pre Mazdu typickej masky chladiča. Druhú generáciu MPV charakterizujú veľké zasklené plochy, oblá karoséria, veľký rázvor, krátke previsy vpredu i vzadu, masívne nárazníky, vzadu s vybraním kvôli nízkej nakladacej hrane batožinového priestoru. Ďalej nárazníky, vonkajšie zrkadlá i kľučky dverí vo farbe karosérie. Najmä však veľmi praktické posuvné zadné bočné dvere. Vzhľad dopĺňali ráfky kolies z ľahkej zliatiny, vpredu svetlomety do hmly a farba karosérie v striebornej metalíze. Veľký rázvor a krátke previsy umožnili zväčšiť vnútorný priestor. A tak nová MPV má viac priestoru pre nohy, nad hlavami cestujúcich i v oblasti ramien. Najpodstatnejšia zmena v interiéri testovanej päťmiestnej úžitkovej verzie oproti sedemmiestnej osobnej je pevná priečka za tretím radom sedadiel, čím sa zväčšil batožinový priestor z 294 na 1500 dmł, ktorého nízka nakladacia hrana, rovné dno bez výčnelkov a veľký otvor po vyklopení piatych zadných dverí dovoľuje prevážať aj objemnejšie predmety.

Úžitková Mazda MPV vo výbave Comfort je tak bohatá, že okrem palubného počítača, tempomatu a koženého interiéru jej hádam už nič praktické nechýba. V základe má štyri airbagy, ABS s EBD, mechanickú klimatizáciu, elektrické ovládanie okien vpredu i vzadu a vonkajších zrkadiel, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, štvorramenný volant, základný strešný nosič, hmlové svetlá, tónované sklá, a tak aj úžitková verzia vytvára pre posádku pocit dostatočného komfortu. Jazda s motorom, ktorý prenáša v režime najvyšších otáčok na kolesá výkon 122 k, je vzhľadom na jeho tichý a kultivovaný chod príjemná a pripomína jazdu v luxusnej limuzíne. Veľmi dobré sú dynamické a jazdné vlastnosti, ktorými pripomína osobný automobil. Brzdy v súčinnosti s ABS a EBD sú zasa spoľahlivou zárukou potrebného spomalenia a zastavenia. Príjemne prekvapila aj spotreba - počas testu na takmer 800 najazdených km v zmiešanej premávke v meste, na bežných cestách i diaľniciach činila priemerné spotreba 9,2 l/100 km.


TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor
Vpredu naprieč uložený kvapalinou chladený zážihový štvorvalec. Zdvihový objem 1991 cm3, vŕtanie a zdvih 83/92 mm. Kompresný pomer 10,4 : 1. Najväčší výkon 90 kW/122 k pri otáčkach 5800 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 175 Nm pri otáčkach 3800 min.-1. Štyri ventily na valec, ventilový rozvod DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom. Elektronicky riadené viacbodové vstrekovanie paliva.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,31 1,84- 1,31-0,97- 0,76, R - 3,17. Stály prevod poháňanej nápravy 4,36.

Podvozok
Bezrámová konštrukcia s pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené, vpredu na priečnych spodných ramenách a vzperách McPherson, vzadu vlečené ramená spojené pružnou priečkou. Pruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové, ABS. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 215/60 R 16.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4750/1830/1745 mm, rázvor náprav 2840 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1545/1545 mm. Svetlá výška 160 mm. Priemer otáčania 11,2 m. Objem palivovej nádrže 70 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 180 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 14,2 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 12,6/8,6/10,1 l/100 km.

Karoséria
Samonosná oceľová. Päťdverová päťmiestna typu sedan.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 532
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 163
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 358
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 118
  5. Kam do tepla v januári? 1 784
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 516
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 406
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 306
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.