SME

Mazda MPV 2,0 N1 - „úžitkáč“ s vlastnosťami limuzíny

Druhá generácia viacúčelovej Mazdy MPV nahradila koncom roka 1999 model vyrábaný od roku 1988. Nový modernejší veľkopriestorový automobil strednej triedy mal už priečne uložený motor a pohon predných kolies, kým predchodca pozdĺžne a pohon zadných alebo v







šetkých štyroch. Tento sa u nás predáva aj v úžitkovej verzii s označením N1, čo umožňuje živnostníkom a podnikateľom kupovať ho s možnosťou odpočtu DPH. V tejto verzii nie je Mazda MPV sedem-, ale päťmiestna a za druhým radom troch samostatných sedadiel má pevnú priečku a väčší priestor pre náklad s dĺžkou 1075 mm a objemom 1500 dm³ (objem sedemmiestnej MPV je 294 dm³). K nám sa dováža model len so zážihovým 16-ventilovým dvojlitrovým motorom s výkonom 90 kW/122 k. V redakcii sme ho mali na krátkodobom testovaní vo výbave Comfort. Výkonnejšia s trojlitrovým vidlicovým šesťvalcom s výkonom 125 kW/170 k sa k nám bežne nedováža a diesel Mazda zatiaľ do MPV nemontuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zvonku sa päťmiestna úžitková verzia ničím nelíši od bežnej sedemmiestnej. Štýl „kontrast v harmónii“ uplatnil výrobca aj pri tomto modeli. V tomto duchu oblé tvary predných blatníkov kontrastujú s ostrými líniami kapoty, ktoré potom plynulo prechádzajú do bočných hrán pre Mazdu typickej masky chladiča. Druhú generáciu MPV charakterizujú veľké zasklené plochy, oblá karoséria, veľký rázvor, krátke previsy vpredu i vzadu, masívne nárazníky, vzadu s vybraním kvôli nízkej nakladacej hrane batožinového priestoru. Ďalej nárazníky, vonkajšie zrkadlá i kľučky dverí vo farbe karosérie. Najmä však veľmi praktické posuvné zadné bočné dvere. Vzhľad dopĺňali ráfky kolies z ľahkej zliatiny, vpredu svetlomety do hmly a farba karosérie v striebornej metalíze. Veľký rázvor a krátke previsy umožnili zväčšiť vnútorný priestor. A tak nová MPV má viac priestoru pre nohy, nad hlavami cestujúcich i v oblasti ramien. Najpodstatnejšia zmena v interiéri testovanej päťmiestnej úžitkovej verzie oproti sedemmiestnej osobnej je pevná priečka za tretím radom sedadiel, čím sa zväčšil batožinový priestor z 294 na 1500 dmł, ktorého nízka nakladacia hrana, rovné dno bez výčnelkov a veľký otvor po vyklopení piatych zadných dverí dovoľuje prevážať aj objemnejšie predmety.

SkryťVypnúť reklamu

Úžitková Mazda MPV vo výbave Comfort je tak bohatá, že okrem palubného počítača, tempomatu a koženého interiéru jej hádam už nič praktické nechýba. V základe má štyri airbagy, ABS s EBD, mechanickú klimatizáciu, elektrické ovládanie okien vpredu i vzadu a vonkajších zrkadiel, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, štvorramenný volant, základný strešný nosič, hmlové svetlá, tónované sklá, a tak aj úžitková verzia vytvára pre posádku pocit dostatočného komfortu. Jazda s motorom, ktorý prenáša v režime najvyšších otáčok na kolesá výkon 122 k, je vzhľadom na jeho tichý a kultivovaný chod príjemná a pripomína jazdu v luxusnej limuzíne. Veľmi dobré sú dynamické a jazdné vlastnosti, ktorými pripomína osobný automobil. Brzdy v súčinnosti s ABS a EBD sú zasa spoľahlivou zárukou potrebného spomalenia a zastavenia. Príjemne prekvapila aj spotreba - počas testu na takmer 800 najazdených km v zmiešanej premávke v meste, na bežných cestách i diaľniciach činila priemerné spotreba 9,2 l/100 km.


TECHNICKÉ ÚDAJE:

SkryťVypnúť reklamu

Motor
Vpredu naprieč uložený kvapalinou chladený zážihový štvorvalec. Zdvihový objem 1991 cm3, vŕtanie a zdvih 83/92 mm. Kompresný pomer 10,4 : 1. Najväčší výkon 90 kW/122 k pri otáčkach 5800 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 175 Nm pri otáčkach 3800 min.-1. Štyri ventily na valec, ventilový rozvod DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom. Elektronicky riadené viacbodové vstrekovanie paliva.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,31 1,84- 1,31-0,97- 0,76, R - 3,17. Stály prevod poháňanej nápravy 4,36.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok
Bezrámová konštrukcia s pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené, vpredu na priečnych spodných ramenách a vzperách McPherson, vzadu vlečené ramená spojené pružnou priečkou. Pruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové, ABS. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 215/60 R 16.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4750/1830/1745 mm, rázvor náprav 2840 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1545/1545 mm. Svetlá výška 160 mm. Priemer otáčania 11,2 m. Objem palivovej nádrže 70 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 180 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 14,2 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 12,6/8,6/10,1 l/100 km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Karoséria
Samonosná oceľová. Päťdverová päťmiestna typu sedan.

Autor: gold

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 96 067
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 999
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 670
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 903
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 263
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 153
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 728
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu