REDAKČNÝ TEST

Mazda MPV 2,0 N1 - „úžitkáč“ s vlastnosťami limuzíny

Druhá generácia viacúčelovej Mazdy MPV nahradila koncom roka 1999 model vyrábaný od roku 1988. Nový modernejší veľkopriestorový automobil strednej triedy mal už priečne uložený motor a pohon predných kolies, kým predchodca pozdĺžne a pohon zadných alebo v







šetkých štyroch. Tento sa u nás predáva aj v úžitkovej verzii s označením N1, čo umožňuje živnostníkom a podnikateľom kupovať ho s možnosťou odpočtu DPH. V tejto verzii nie je Mazda MPV sedem-, ale päťmiestna a za druhým radom troch samostatných sedadiel má pevnú priečku a väčší priestor pre náklad s dĺžkou 1075 mm a objemom 1500 dm³ (objem sedemmiestnej MPV je 294 dm³). K nám sa dováža model len so zážihovým 16-ventilovým dvojlitrovým motorom s výkonom 90 kW/122 k. V redakcii sme ho mali na krátkodobom testovaní vo výbave Comfort. Výkonnejšia s trojlitrovým vidlicovým šesťvalcom s výkonom 125 kW/170 k sa k nám bežne nedováža a diesel Mazda zatiaľ do MPV nemontuje.

Zvonku sa päťmiestna úžitková verzia ničím nelíši od bežnej sedemmiestnej. Štýl „kontrast v harmónii“ uplatnil výrobca aj pri tomto modeli. V tomto duchu oblé tvary predných blatníkov kontrastujú s ostrými líniami kapoty, ktoré potom plynulo prechádzajú do bočných hrán pre Mazdu typickej masky chladiča. Druhú generáciu MPV charakterizujú veľké zasklené plochy, oblá karoséria, veľký rázvor, krátke previsy vpredu i vzadu, masívne nárazníky, vzadu s vybraním kvôli nízkej nakladacej hrane batožinového priestoru. Ďalej nárazníky, vonkajšie zrkadlá i kľučky dverí vo farbe karosérie. Najmä však veľmi praktické posuvné zadné bočné dvere. Vzhľad dopĺňali ráfky kolies z ľahkej zliatiny, vpredu svetlomety do hmly a farba karosérie v striebornej metalíze. Veľký rázvor a krátke previsy umožnili zväčšiť vnútorný priestor. A tak nová MPV má viac priestoru pre nohy, nad hlavami cestujúcich i v oblasti ramien. Najpodstatnejšia zmena v interiéri testovanej päťmiestnej úžitkovej verzie oproti sedemmiestnej osobnej je pevná priečka za tretím radom sedadiel, čím sa zväčšil batožinový priestor z 294 na 1500 dmł, ktorého nízka nakladacia hrana, rovné dno bez výčnelkov a veľký otvor po vyklopení piatych zadných dverí dovoľuje prevážať aj objemnejšie predmety.

Úžitková Mazda MPV vo výbave Comfort je tak bohatá, že okrem palubného počítača, tempomatu a koženého interiéru jej hádam už nič praktické nechýba. V základe má štyri airbagy, ABS s EBD, mechanickú klimatizáciu, elektrické ovládanie okien vpredu i vzadu a vonkajších zrkadiel, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, štvorramenný volant, základný strešný nosič, hmlové svetlá, tónované sklá, a tak aj úžitková verzia vytvára pre posádku pocit dostatočného komfortu. Jazda s motorom, ktorý prenáša v režime najvyšších otáčok na kolesá výkon 122 k, je vzhľadom na jeho tichý a kultivovaný chod príjemná a pripomína jazdu v luxusnej limuzíne. Veľmi dobré sú dynamické a jazdné vlastnosti, ktorými pripomína osobný automobil. Brzdy v súčinnosti s ABS a EBD sú zasa spoľahlivou zárukou potrebného spomalenia a zastavenia. Príjemne prekvapila aj spotreba - počas testu na takmer 800 najazdených km v zmiešanej premávke v meste, na bežných cestách i diaľniciach činila priemerné spotreba 9,2 l/100 km.


TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor
Vpredu naprieč uložený kvapalinou chladený zážihový štvorvalec. Zdvihový objem 1991 cm3, vŕtanie a zdvih 83/92 mm. Kompresný pomer 10,4 : 1. Najväčší výkon 90 kW/122 k pri otáčkach 5800 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 175 Nm pri otáčkach 3800 min.-1. Štyri ventily na valec, ventilový rozvod DOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom. Elektronicky riadené viacbodové vstrekovanie paliva.

Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne - 3,31 1,84- 1,31-0,97- 0,76, R - 3,17. Stály prevod poháňanej nápravy 4,36.

Podvozok
Bezrámová konštrukcia s pomocným rámom. Všetky kolesá nezávisle zavesené, vpredu na priečnych spodných ramenách a vzperách McPherson, vzadu vlečené ramená spojené pružnou priečkou. Pruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové, ABS. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 215/60 R 16.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4750/1830/1745 mm, rázvor náprav 2840 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1545/1545 mm. Svetlá výška 160 mm. Priemer otáčania 11,2 m. Objem palivovej nádrže 70 l.

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 180 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 14,2 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 12,6/8,6/10,1 l/100 km.

Karoséria
Samonosná oceľová. Päťdverová päťmiestna typu sedan.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 991
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 727
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 255
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 538
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 900
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 438
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 333
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 156
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 785
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 716

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.