BRATISLAVA. Projekt nesúci označenie NMS (New Midsize Sedan) vyvrcholil na autosalóne v Detroite odhalením nového sedanu strednej triedy, nesúceho názov Passat. Auto navrhnuté čiastočne v Nemecku a čiastočne v USA má byť spoločne s novou Jettou základným kameňom pri snahe Volkswagenu, navýšiť predaj na severoamerickom trhu.
Konzervatívny a väčší Hoci je názov zhodný s európskym modelom a dizajn veľmi podobný, americký Passat sa od toho nášho líši. V prvom rade rozmermi, keďže je dlhší (meria 4869 mm), má väčší rázvor osí kolies (2804 mm) a je aj širší (1840 mm). Základným objemom batožinového priestoru 539 litrov však za rovnomenným sedanom, určeným pre Európu, zaostáva.
Jednoduché tvary karosérie by sa podľa výrobcu mali pomalšie „opozerať“. Dizajn prednej časti i koncových svetiel pripomína európske modely Volkswagen.
Striedme krivky nachádzame aj v interiéri. Konštruktéri v ňom - zrejme kvôli úspore nákladov - využili viacero známych ukazovateľov a ovládačov.
Bez „high-tech“ prvkov Isté je, že americký Passat nebude využívať rôzne bezpečnostné prvky, s ktorými nedávno vyrukoval európsky Passat B7. Američania sa uspokoja s - v danej triede obligátnou - výbavou, zahŕňajúcou dvojzónovú automatickú klimatizáciu, navigačný systém, šesť airbagov, stabilizačný systém, tempomat,...
Známa je skladba poháňacích jednotiek. Základ predstavuje zážihový päťvalec s objemom 2,5 l (125 kW/170 k), skombinovaný s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo so šesťstupňovým automatom.
V ponuke aj turbodiesel Vrcholnou motorizáciou je zážihový šesťvalec 3,6 l (206 kW/280 k), dodávaný výhradne s dvojspojkovým prevodovým ústrojenstvom DSG.
V ponuke bude aj turbodiesel. Štvorvalec 2,0 TDI Clean Diesel (103 kW/140 k) využíva - kvôli prísnym americkým emisným normám vzťahujúcim sa na vznetové agregáty - katalytickú redukciu, ktorá znižuje množstvo oxidov dusíka vo výfukových plynoch. Diesel si zákazníci môžu objednať so šesťstupňovou manuálnou, alebo automatickou prevodovkou.
Objaví sa (neoficiálne) v Európe? Americký Passat bude Volkswagen vyrábať v novom závode Chattanooga v Tennessee. Ceny zatiaľ neboli zverejnené. Podľa amerických médií, by však mali začínať okolo hranice 20 000 dolárov, čo je necelých 15 500 eur.
VW pochopiteľne neplánuje predávať americký Passat v Európe, no údajne už niekoľko spoločností avizovalo, že by ho radi dovážali na základe individuálnej objednávky.
Autor: fg