SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Zima rozbila tento rok cesty veľmi skoro

Mestá a župy nemajú peniaze na cesty, plátajú najväčšie diery, opravy odkladajú na jar. Škodu spôsobenú výtlkmi je možné vymáhať, množia sa podvodníci.

Oteplenie otvorilo diery na cestách.Oteplenie otvorilo diery na cestách. (Zdroj: PRE SME – GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA, BANSKÁ BYSTRICA. Cesty po celom Slovensku sú túto zimu rozbité nezvyčajne skoro. Vodiči sa na desiatkach najvyťaženejších úsekov pomalou jazdou vyhýbajú množstvu dier.

„Tvorbu výtlkov spôsobujú teplotné výkyvy, zima, mráz a následné teplo,“ povedala Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest, ktorá spravuje cesty prvej triedy. Dier na cestách pribudlo najmä v druhej polovici decembra.

„Situácia je podstatne horšia ako v iných rokoch,“ povedala za prešovskú župu Veronika Fitzeková. Aj pri opravách je problémom počasie. Zimná technológia je podľa nej 5-násobne drahšia ako používajú v lete. „Opravujeme iba to nevyhnutné,“ dodala Fitzeková.

Zoznam deravých ciest
K najpoškodenejším patria:
  • Poprad – Hozelec,
  • Hanušovce – Bystré, Dargov – Sečovce,
  • Plešivec – Brzotín, Krupina – Zvolen, Brezno – Červená Skala, Halič – Lučenec,
  • Ružomberok – Ivachnová, Trenčín – Prievidza.
Pozn: Ide o cesty prvej triedy, ktorých je 3060 kilometrov, asi sedem percent z celkovej dĺžky 42 993 kilometrov ciest.

V Banskobystrickom kraji sú rozbité najmä okrajové cesty. Vodiči si môžu vybrať na najhorších miestach len medzi menšími a väčšími jamami. Aj tam jamy prehĺbila tohtoročná zima.

Šetria lacnými záplatami

„Župy a mestá nemajú dosť peňazí a šetria. Buď cesty neopravujú, alebo používajú najlacnejšie technológie, takže opravy vydržia len krátko,“ hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský.

Aj banskobystrický magistrát má peniaze len na nevyhnutné a základné opravy. „Kritické úseky opravujeme hneď, ostatné až neskôr,“ povedala Monika Pastuchová z bystrického magistrátu.

„Výtlky môžeme opravovať aj pri mínusových teplotách, no musí byť suché počasie. Prednostne odstraňujeme havarijné stavy a výtlky na cestách vyššej kategórie,“ povedal hovorca banskobystrickej župy Peter Hajnala. „Od utorka začíname opravy s asi 25 tonami materiálu po celom kraji,“ povedal Boris Valašek zo Správy a údržby ciest Trnavského kraja. Opravy si objednala správa ciest.

Žilinské cesty druhej a tretej triedy v správe kraja vraj nie sú v takom zlom stave, s opravami počkajú až do jari.

Odškodné

Lepšie sú na tom podľa Drahovského aj diaľnice. „Pri výtlkoch na diaľnici má správca len niekoľko možností. Buď úsek uzavrie, alebo obmedzí rýchlosť.“

Pri nehode pre výtlky môže poškodený od správcu komunikácie žiadať aj náhradu škody. „Nehoda na diaľnici spôsobená výtlkom sa môže skončiť trestným stíhaním,“ hovorí Drahovský.

Správa ciest je aj pre prípady, že bude musieť platiť škodu, poistená. Na tento rok zaplatila na poistnom 24­tisíc eur. „V minulom roku sme zaevidovali do 100 žiadostí o náhradu škody,“ povedala Fedorová. Nie všetci uspeli.
Do dvadsať sťažností riešil aj Trnavský kraj, väčšinou išlo o poškodené pneumatiky a rámy kolies.

Množia sa aj pokusy o podvody. „Človek si nájde jamu a snaží sa nám dokázať, že sa mu to stalo tam, hoci sa to stalo inde,“ povedal Valášek. Často to vraj ľahko odhalia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 390
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 983
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 235
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 846
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 704
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 666
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 372
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 018
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 437
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 401
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 960
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 325
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 513
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 512
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
SkryťZatvoriť reklamu