Modrý maják na vozidle veľa neznamená bez zapnutej sirény

Väčšina vodičov sa snaží jazdiť bezpečne, aby sa v zdraví dostali do cieľa. Stačí však drobná chyba iného šoféra a vaša jazda autom bude posledná.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Jeden z vás zažil situáciu, keď oproti nemu vybehlo zo zákruty auto so zapnutým majákom, bez sirény. Len tak-tak sa minuli.

Mikuláš: "Podvečer som išiel autom z Martina do Žiliny. Bola už tma (cca 17:50) a mokrá cesta. Pod Strečnom, v neprehľadnej zákrute stúpania, pri Pamätníku francúzskym partizánom, sa zrazu predo mnou v protismere vynorilo auto (veľkosti dodávky) so zapnutými modrými majákmi.

V tej tme a zlomku sekundy, ktorý som mal na vyhnutie sa kolízii, sa nedalo rozpoznať, či ide naozaj o sanitku alebo niečo iné. Jeho vlastný pruh bol zaplnený autami a "sanitka" ich predbiehala.

Problém bol, že svetelný maják nebol sprevádzaný žiadnym zvukom, takže sa nedalo dopredu tušiť, že sa niečo také rúti oproti mne v mojom jazdnom pruhu.

Ja som šiel osemdesiatkou a keď sa vozidlo vynorilo, od čelnej zrážky nás delilo okolo sto metrov. Inštinktívne som skočil na brzdu a strhol volant na krajnicu. Našťastie som nedostal šmyk a stihol som vytvoriť dostatočný priestor, aby "sanitka" prekĺzla medzi mojím autom a kolónou v jej vlastnom pruhu.

Všetko sa to zbehlo v zlomku sekundy. Mal som pocit, že som sa znova narodil. Mimochodom v aute bola so mnou manželka a moje tri deti."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Asi nikto by nechcel byť na mieste Mikuláša v čase, keď zažil opísanú skúsenosť. Situácia ho musí trápiť o to viac, že žiadny dopravný predpis neporušil. To sa ale nedá povedať o vodičovi vozidla so zapnutým majákom.

Podľa opisu videl Mikuláš s najväčšou pravdepodobnosťou sanitku. Mohlo by ísť aj o policajnú dodávku, no vozidlá strážcov zákona sú zvyčajne "ozdobené" aj červeným majákom.

Len siréna so zapnutým majákom umožňuje ignorovať dopravné predpisy

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len "zvláštne výstražné znamenie"), nie je povinný dodržiavať povinnosti a zákazy ustanovené týmto zákonom okrem povinností podľa § 3 ods. 2 písm. c) a § 4 ods. 2 písm. a) až e). Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa zvláštne výstražné znamenia (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Podľa zákona o cestnej premávke má právo prednostnej jazdy také vozidlo, ktoré má zapnutý nielen zvláštne výstražné modré alebo červené svetlo (ľudovo maják), ale aj typické zvukové znamenie. Stačí, aby jedno z toho zapnuté nebolo a už nejde o vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Len vodič vozidla so zapnutým majákom a sirénou smie ignorovať väčšinu zákazov a príkazov ustanovených v zákone o cestnej premávke. Zároveň pritom ale nesmie zabúdať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Keďže vodič dodávky s majákom, o ktorej písal Mikuláš, nemal zapnutú sirénu, porušil dopravné predpisy o predchádzaní. Iný vodič by za taký manéver, o akom napísal Mikuláš, mohol prísť aj na dva roky o vodičák.

Vodič s majákom ohrozil auto v protismere

Vodič vozidla s modrým majákom ohrozil minimálne jedno oproti idúce vozidlo. Stačilo, keby pred neprehľadnou zákrutou v dostatočnom čase zapol sirénu a problém nemusel nastať. Mikuláš by sa potom mohol včas dozvedieť o blížiacom sa vozidle s právom prednostnej jazdy a mal by čas urobiť všetky opatrenia, ktoré by umožnili bezpečný a plynulý prejazd vozidlu s majákom.

Často sa hovorí o tom, ako sú vodiči nezodpovední a ignorujú sanitky, policajné autá alebo autá hasičov, keď sa ponáhľajú robiť svoju prácu. Zodpovednosť by však mala byť aj na strane vodičov vozidiel s majákom.

Aj keď počúvať sirénu môže byť pre niekoho nepríjemné, jej použitie môže predísť neočakávanej tragédii.

Mikuláš: "Dôvod, pre ktorý o tomto nepríjemnom zážitku píšem, je snaha upozorniť vodičov sanitiek, policajných áut a podobne, aby nepodceňovali potrebu zapnúť okrem majáka aj zvukovú sirénu. Už viac rokov sa stretávam totiž s javom, že niektorí vodiči týchto vozidiel nemajú zapnutú zvukovú sirénu, ale len svetelný maják.

Vodič zaneprázdnený riešením dopravnej situácie si nemusí vždy všimnúť nehlučne sa približujúce auto s majákom. Často je maják umiestnený vysoko na to, aby ste ho mohli vidieť z osobného auta, ak je sanitka blízko a na väčšiu vzdialenosť ju nevidíte kvôli ostatným autám.

Naviac, niekedy takéto vozidlo spustí sirénu akurát tesne za vaším chrbtom, čo vás poriadne vydesí a slabšie povahy môžu zazmätkovať, pretože v prvom momente nie je jasné, z ktorej strany zvuk prichádza.

Myslím si, že by bolo oveľa bezpečnejšie, keby vozidlá so zapnutým svetelným majákom mali počas jazdy zapnutú aj zvukovú sirénu."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 894
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 563
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 498
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018 3 253
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 2 987
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 707
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 491
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 803
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 1 712
  10. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 586

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Dominik Hrbatý: Tenisti sú ako autisti, jeden telefonát im prehrá zápas

Náš tenisový šampión komentuje film Borg/McEnroe.

KOMENTÁRE

Kult Saakašviliho. Gruzínca, ktorý spasí Ukrajinu

Saakašvili postupne podľahol očareniu sebou samým.

DOMOV

Laššáková: Kiskov výber ma prekvapil, nečakala som to

Poslankyňa Smeru tvrdí, že Maďarič na sneme hovoril čiastočne aj z jej srdca.

Neprehliadnite tiež

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.

Nová Dacia Duster už nie je len z núdze cnosť (prvá jazda)

Lacné SUV je krajšie a má kvalitnejší interiér.

Renault ukázal nový koncept. Je určený iba pre Santu

Sánky s raketovými motormi majú skrátiť čakanie na Vianoce.

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.