Modrý maják na vozidle veľa neznamená bez zapnutej sirény

Väčšina vodičov sa snaží jazdiť bezpečne, aby sa v zdraví dostali do cieľa. Stačí však drobná chyba iného šoféra a vaša jazda autom bude posledná.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Jeden z vás zažil situáciu, keď oproti nemu vybehlo zo zákruty auto so zapnutým majákom, bez sirény. Len tak-tak sa minuli.

Mikuláš: "Podvečer som išiel autom z Martina do Žiliny. Bola už tma (cca 17:50) a mokrá cesta. Pod Strečnom, v neprehľadnej zákrute stúpania, pri Pamätníku francúzskym partizánom, sa zrazu predo mnou v protismere vynorilo auto (veľkosti dodávky) so zapnutými modrými majákmi.

V tej tme a zlomku sekundy, ktorý som mal na vyhnutie sa kolízii, sa nedalo rozpoznať, či ide naozaj o sanitku alebo niečo iné. Jeho vlastný pruh bol zaplnený autami a "sanitka" ich predbiehala.

Problém bol, že svetelný maják nebol sprevádzaný žiadnym zvukom, takže sa nedalo dopredu tušiť, že sa niečo také rúti oproti mne v mojom jazdnom pruhu.

Ja som šiel osemdesiatkou a keď sa vozidlo vynorilo, od čelnej zrážky nás delilo okolo sto metrov. Inštinktívne som skočil na brzdu a strhol volant na krajnicu. Našťastie som nedostal šmyk a stihol som vytvoriť dostatočný priestor, aby "sanitka" prekĺzla medzi mojím autom a kolónou v jej vlastnom pruhu.

Všetko sa to zbehlo v zlomku sekundy. Mal som pocit, že som sa znova narodil. Mimochodom v aute bola so mnou manželka a moje tri deti."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Asi nikto by nechcel byť na mieste Mikuláša v čase, keď zažil opísanú skúsenosť. Situácia ho musí trápiť o to viac, že žiadny dopravný predpis neporušil. To sa ale nedá povedať o vodičovi vozidla so zapnutým majákom.

Podľa opisu videl Mikuláš s najväčšou pravdepodobnosťou sanitku. Mohlo by ísť aj o policajnú dodávku, no vozidlá strážcov zákona sú zvyčajne "ozdobené" aj červeným majákom.

Len siréna so zapnutým majákom umožňuje ignorovať dopravné predpisy

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len "zvláštne výstražné znamenie"), nie je povinný dodržiavať povinnosti a zákazy ustanovené týmto zákonom okrem povinností podľa § 3 ods. 2 písm. c) a § 4 ods. 2 písm. a) až e). Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa zvláštne výstražné znamenia (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Podľa zákona o cestnej premávke má právo prednostnej jazdy také vozidlo, ktoré má zapnutý nielen zvláštne výstražné modré alebo červené svetlo (ľudovo maják), ale aj typické zvukové znamenie. Stačí, aby jedno z toho zapnuté nebolo a už nejde o vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Len vodič vozidla so zapnutým majákom a sirénou smie ignorovať väčšinu zákazov a príkazov ustanovených v zákone o cestnej premávke. Zároveň pritom ale nesmie zabúdať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Keďže vodič dodávky s majákom, o ktorej písal Mikuláš, nemal zapnutú sirénu, porušil dopravné predpisy o predchádzaní. Iný vodič by za taký manéver, o akom napísal Mikuláš, mohol prísť aj na dva roky o vodičák.

Vodič s majákom ohrozil auto v protismere

Vodič vozidla s modrým majákom ohrozil minimálne jedno oproti idúce vozidlo. Stačilo, keby pred neprehľadnou zákrutou v dostatočnom čase zapol sirénu a problém nemusel nastať. Mikuláš by sa potom mohol včas dozvedieť o blížiacom sa vozidle s právom prednostnej jazdy a mal by čas urobiť všetky opatrenia, ktoré by umožnili bezpečný a plynulý prejazd vozidlu s majákom.

Často sa hovorí o tom, ako sú vodiči nezodpovední a ignorujú sanitky, policajné autá alebo autá hasičov, keď sa ponáhľajú robiť svoju prácu. Zodpovednosť by však mala byť aj na strane vodičov vozidiel s majákom.

Aj keď počúvať sirénu môže byť pre niekoho nepríjemné, jej použitie môže predísť neočakávanej tragédii.

Mikuláš: "Dôvod, pre ktorý o tomto nepríjemnom zážitku píšem, je snaha upozorniť vodičov sanitiek, policajných áut a podobne, aby nepodceňovali potrebu zapnúť okrem majáka aj zvukovú sirénu. Už viac rokov sa stretávam totiž s javom, že niektorí vodiči týchto vozidiel nemajú zapnutú zvukovú sirénu, ale len svetelný maják.

Vodič zaneprázdnený riešením dopravnej situácie si nemusí vždy všimnúť nehlučne sa približujúce auto s majákom. Často je maják umiestnený vysoko na to, aby ste ho mohli vidieť z osobného auta, ak je sanitka blízko a na väčšiu vzdialenosť ju nevidíte kvôli ostatným autám.

Naviac, niekedy takéto vozidlo spustí sirénu akurát tesne za vaším chrbtom, čo vás poriadne vydesí a slabšie povahy môžu zazmätkovať, pretože v prvom momente nie je jasné, z ktorej strany zvuk prichádza.

Myslím si, že by bolo oveľa bezpečnejšie, keby vozidlá so zapnutým svetelným majákom mali počas jazdy zapnutú aj zvukovú sirénu."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 9 959
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 844
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 917
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 245
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 440
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 946
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 105
  8. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 991
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 638
  10. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 629

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zasahovala u kotlebovcov, prehľadala Mizíkovu kanceláriu

Poslanec je obvinený z extrémistických trestných činov.

Spúšťame Sľuby.sme.sk. Skontrolujeme (ne)splnené sľuby politikov

SME bude sledovať záväzky politikov, strán, úradov aj organizácií.

DOMOV

Areál bývalej nemocnice na Patrónke získal Eset

Softvérová firma dala za pozemok vyše 26 miliónov eur.

EKONOMIKA

Nezmyselné zákazy aj bezbrehé rozdávanie. Príklady, kedy Smer pochybil

Prijatých bolo veľa nezmyselných zákonov.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop