SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Modrý maják na vozidle veľa neznamená bez zapnutej sirény

Väčšina vodičov sa snaží jazdiť bezpečne, aby sa v zdraví dostali do cieľa. Stačí však drobná chyba iného šoféra a vaša jazda autom bude posledná.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Jeden z vás zažil situáciu, keď oproti nemu vybehlo zo zákruty auto so zapnutým majákom, bez sirény. Len tak-tak sa minuli.

Mikuláš: "Podvečer som išiel autom z Martina do Žiliny. Bola už tma (cca 17:50) a mokrá cesta. Pod Strečnom, v neprehľadnej zákrute stúpania, pri Pamätníku francúzskym partizánom, sa zrazu predo mnou v protismere vynorilo auto (veľkosti dodávky) so zapnutými modrými majákmi.

V tej tme a zlomku sekundy, ktorý som mal na vyhnutie sa kolízii, sa nedalo rozpoznať, či ide naozaj o sanitku alebo niečo iné. Jeho vlastný pruh bol zaplnený autami a "sanitka" ich predbiehala.

Problém bol, že svetelný maják nebol sprevádzaný žiadnym zvukom, takže sa nedalo dopredu tušiť, že sa niečo také rúti oproti mne v mojom jazdnom pruhu.

Ja som šiel osemdesiatkou a keď sa vozidlo vynorilo, od čelnej zrážky nás delilo okolo sto metrov. Inštinktívne som skočil na brzdu a strhol volant na krajnicu. Našťastie som nedostal šmyk a stihol som vytvoriť dostatočný priestor, aby "sanitka" prekĺzla medzi mojím autom a kolónou v jej vlastnom pruhu.

Všetko sa to zbehlo v zlomku sekundy. Mal som pocit, že som sa znova narodil. Mimochodom v aute bola so mnou manželka a moje tri deti."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Asi nikto by nechcel byť na mieste Mikuláša v čase, keď zažil opísanú skúsenosť. Situácia ho musí trápiť o to viac, že žiadny dopravný predpis neporušil. To sa ale nedá povedať o vodičovi vozidla so zapnutým majákom.

Podľa opisu videl Mikuláš s najväčšou pravdepodobnosťou sanitku. Mohlo by ísť aj o policajnú dodávku, no vozidlá strážcov zákona sú zvyčajne "ozdobené" aj červeným majákom.

Len siréna so zapnutým majákom umožňuje ignorovať dopravné predpisy

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len "zvláštne výstražné znamenie"), nie je povinný dodržiavať povinnosti a zákazy ustanovené týmto zákonom okrem povinností podľa § 3 ods. 2 písm. c) a § 4 ods. 2 písm. a) až e). Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa zvláštne výstražné znamenia (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Podľa zákona o cestnej premávke má právo prednostnej jazdy také vozidlo, ktoré má zapnutý nielen zvláštne výstražné modré alebo červené svetlo (ľudovo maják), ale aj typické zvukové znamenie. Stačí, aby jedno z toho zapnuté nebolo a už nejde o vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Len vodič vozidla so zapnutým majákom a sirénou smie ignorovať väčšinu zákazov a príkazov ustanovených v zákone o cestnej premávke. Zároveň pritom ale nesmie zabúdať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Keďže vodič dodávky s majákom, o ktorej písal Mikuláš, nemal zapnutú sirénu, porušil dopravné predpisy o predchádzaní. Iný vodič by za taký manéver, o akom napísal Mikuláš, mohol prísť aj na dva roky o vodičák.

Vodič s majákom ohrozil auto v protismere

Vodič vozidla s modrým majákom ohrozil minimálne jedno oproti idúce vozidlo. Stačilo, keby pred neprehľadnou zákrutou v dostatočnom čase zapol sirénu a problém nemusel nastať. Mikuláš by sa potom mohol včas dozvedieť o blížiacom sa vozidle s právom prednostnej jazdy a mal by čas urobiť všetky opatrenia, ktoré by umožnili bezpečný a plynulý prejazd vozidlu s majákom.

Často sa hovorí o tom, ako sú vodiči nezodpovední a ignorujú sanitky, policajné autá alebo autá hasičov, keď sa ponáhľajú robiť svoju prácu. Zodpovednosť by však mala byť aj na strane vodičov vozidiel s majákom.

Aj keď počúvať sirénu môže byť pre niekoho nepríjemné, jej použitie môže predísť neočakávanej tragédii.

Mikuláš: "Dôvod, pre ktorý o tomto nepríjemnom zážitku píšem, je snaha upozorniť vodičov sanitiek, policajných áut a podobne, aby nepodceňovali potrebu zapnúť okrem majáka aj zvukovú sirénu. Už viac rokov sa stretávam totiž s javom, že niektorí vodiči týchto vozidiel nemajú zapnutú zvukovú sirénu, ale len svetelný maják.

Vodič zaneprázdnený riešením dopravnej situácie si nemusí vždy všimnúť nehlučne sa približujúce auto s majákom. Často je maják umiestnený vysoko na to, aby ste ho mohli vidieť z osobného auta, ak je sanitka blízko a na väčšiu vzdialenosť ju nevidíte kvôli ostatným autám.

Naviac, niekedy takéto vozidlo spustí sirénu akurát tesne za vaším chrbtom, čo vás poriadne vydesí a slabšie povahy môžu zazmätkovať, pretože v prvom momente nie je jasné, z ktorej strany zvuk prichádza.

Myslím si, že by bolo oveľa bezpečnejšie, keby vozidlá so zapnutým svetelným majákom mali počas jazdy zapnutú aj zvukovú sirénu."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  4. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  5. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  6. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  7. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  8. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  1. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  5. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  6. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  9. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 393
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 644
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 359
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 033
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 134
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 672
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 410
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 321
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 812
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


12 h
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Igor Matovič - stena oka hurikánu...
  2. Ladislav Boršoš: Spejbl a Hurvínek…
  3. Martin Greguš: V akom stave sú dopravné komunikácie v Bratislave? Aký je Váš názor?
  4. Jiří Ščobák: Trading: Když už chcete rychle a spekulativně obchodovat, věnujte se oblasti, které rozumíte
  5. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #26 - Pol roka a prvý kilometer
  6. Jaroslav Polaček: Pamätáte si ešte na modré tabuľky? Ja už ani nie!
  7. Adam Sedláček: Bravčové ucho pod stromčekom a sukňa nad kolenami
  8. Ján Marton: Progresívna vízia ministerstva pôdohospodárstva je skôr halucináciou diletantov.
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 422
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 325
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 527
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 033
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 158
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 654
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 028
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu