V Británii chcú skrotiť mladých vodičov zákazom šoférovania v noci

Vo Veľkej Británii plánujú pre mladých vodičov nové obmedzenia. Možno im napríklad zakážu šoférovanie v noci. Podľa výskumníkov by to malo znížiť narastajúci počet nehôd spôsobený mladými a neskúsenými vodičmi.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vo Veľkej Británii plánujú pre mladých vodičov nové obmedzenia, ktoré im napríklad zakážu šoférovanie v noci. Podľa britských výskumníkov by to malo výrazne znížiť narastajúci počet nehôd spôsobený mladými a neskúsenými vodičmi, napísal portál idnes.cz

Navrhovaný systém GDL (= Graduated Driving Licensing), má mladým vodičom umožniť získavať potrebnú prax v skúšobnom období, počas ktorého by platili určité obmedzenia: napríklad zákaz jazdy v noci alebo jazda s podobne mladými spolucestujúcimi. Skúšobná doba by podľa expertov mala trvať dva roky.

Navrhovaný systém by mohol zachrániť 200 ľudí ročne

Výskumníci z Cardiffskej univerzity predpokladajú, že navrhovaný systém by mohol v Británii zachrániť viac než 200 ľudských životov a predísť až 14 tisícom nehôd za rok. Celkový počet dopravných nehôd sa síce v Británii znižuje, ale pritom stúpa počet nehôd, ktorých účastníkmi sú čerství vodiči. Podľa štúdie majú každý deň na svedomí štyri nehody, pri ktorých niekto umrie alebo sa vážne zraní.

"Väčšina ľudí v Británii pozná niekoho, kto bol zabitý alebo zranený mladým vodičom," hovorí Sarah Jonesová, ktorá predstavila štúdiu verejnosti a dodala: "Systém GDL úspešne funguje aj v iných krajinách a nie je dôvod, prečo by nemohol fungovať aj u nás."

Podobný systém už existuje v Austrálii, Kanade alebo na Novom Zélande. V Kalifornii znížil počet menej závažných nehôd o 28 percent, u ťažkých nehôd a úmrtí mladých ľudí dokonca až o 40 percent.

Zástupcovia britských motoristických organizácií ale poukazujú na to, že "odstupňovaný vodičák" bude ťažké zaviesť do existujúceho systému vydávania vodičských preukazov a mohol by napríklad poškodiť vodičov, ktorí pracujú v noci.

V Taliansku majú mladí zákaz viesť výkonné autá

V niektorých krajinách Európy dnes platia rôzne predpisy pre vodičov s čerstvými papiermi. Mávajú napríklad odlišné rýchlostné limity. Napríklad v Chorvátsku platí pre šoférov mladších ako 24 rokov maximálne rýchlostné limity o 10 km/h nižšie. Aj mladí Francúzi musia jazdiť pomalšie než ostatní.

Od 9. februára 2011 platí špeciálny predpis v Taliansku: vodiči s čerstvým oprávnením môžu šoférovať autá s výkonom, ktorý nepresahuje 55 kW na tonu hmotnosti. Toto obmedzenie platí 12 mesiacov od doby, kedy vodič získal vodičák.

Dopravní experti sa zhodujú v tom, že prvé dva roky po absolvovaní autoškoly sú najkritickejšie. Mnoho šoférov má pocit, že po zložení skúšok si môžu na cestách dovoliť všetko. Pritom im absolútne chýbajú skúsenosti. Mladí vodiči, ktorí vlastnia vodičák menej než dva roky, zavinia podľa štatistík skoro tretinu nehôd, uviedol portál idnes.cz.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 423
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 900
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 159
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 694
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 340
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 317
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 069
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 024
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 652
  10. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 615

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

SMS-kou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.

Múdre autá z nás robia hlúpych vodičov

Asistenčné systémy nefungujú poriadne, ale už sa na ne spoliehame.