Spišská Nová Ves 29. mája (TASR) - Viac ako pätina ciest prvej triedy na východnom Slovensku je v nevyhovujúcom a takmer 3 % v havarijnom stave. V porovnaní so západným a stredným Slovenskom je to o vyše 5 % viac. Ešte väčšie rozdiely sú v kvalite ciest druhej a tretej triedy. Kým na východnom Slovensku je nevyhovujúcich 26,9 % ciest druhej triedy a v havarijnom stave sú 4,3 %, v západnej a strednej časti krajiny je to zhruba o polovicu menej. Najhoršie sú však cesty tretej triedy, z ktorých je na východe Slovenska 7,2 % v havarijnom stave a takmer tretina má prívlastok nevyhovujúca.
Ako konštatoval na dnešnej tlačovej besede na pôde Okresného úradu v Spišskej Novej Vsi vedúci tamojšieho odboru dopravy Vladimír Matejovie, v najhoršom stave sú v rámci Košického kraja cesty v okresoch Spišská Nová Ves a Gelnica. Okrem zlej kvality viaceré nevyhovujú ani dopravnotechnickým požiadavkám na šírkové a smerové usporiadanie.
V súvislosti s výstavbou diaľničnej siete V. Matejovie pripomenul, že vo februári 1996 bol schválený Komplexný projekt prípravy a výstavby diaľnic. Podľa neho mala byť výstavba ukončená do roku 2005, pričom predpokladal ročne dobudovať asi 45 km diaľnic. Nerešpektoval však odporúčania predinvestičných štúdií najmä z hľadiska financovania. Použité boli nevýhodné úvery, ktorých dopad pociťujeme dodnes. Doposiaľ bolo splatených asi 11 miliárd korún a zostávajúci dlh predstavuje ešte 60 miliárd Sk.
Na celoeurópskej dopravnej konferencii v júni 1997 v Helsinkách bol schválený projekt TINA (Transport Infrastrukture Needs Assement), podľa ktorého prechádzajú cez Slovensko tri hlavné koridory európskeho významu. Sú to Berlín-Praha-Bratislava-Budapešť-Istanbul, druhým je Terst-Bratislava-Žilina-Košice-Užhorod-Kyjev a tretím Gdaňsk-Katowice-Skalité-Žilina. V zmysle tohto projektu sa malo po roku 2000 priebežne pokračovať vo výstavbe diaľnice od Važca na východné Slovensko. V oblasti Spiša išlo o úseky Važec - Mengusovce, Mengusovce - Jánovce, Jánovce - Jablonov, Jablonov - Behárovce a Behárovce - tunel Branisko. Vo februári tohto roka sa však rozhodlo, že pokračovať sa bude iba na úseku Behárovce - tunel Branisko, ktorý má byť dokončený do decembra 2001. Úsek Važec - Mengusovce sa zakonzervuje a ostatné nezačaté úseky zostanú v štádiu prípravy s realizáciou po roku 2006. Časť finančných prostriedkov z tejto stavby sa presunie na výstavbu rýchlostnej komunikácie R1 Trnava - Nitra - Žiar nad Hronom - Banská Bystrica.
"Treba sa zamyslieť nad budúcim rozvojom Spiša bez diaľničného spojenia a so súčasným stavom cestnej infraštruktúry," konštatoval vedúci a dodal, že Spišiakom to pripomenul aj jeden z manažérov japonskej firmy Matsushita, investujúcej v Krompachoch. Rozhodnutie o časovom odsune výstavby diaľničných úsekov na Spiši prijali občania s rozčarovaním. Predstavitelia samosprávy sa usilujú argumentmi presvedčiť vládnych predstaviteľov o nevyhnutnosti obnoviť výstavbu diaľnice cez Spiš v záujme jeho ďalšieho rozvoja. "Ak sa to nepodarí, diaľnica bude prechádzať regiónom okolo roku 2015, a to jeho rozvoju nepridá," konštatoval na záver V. Matejovie.