Diery na cestách sú podľa cestárov pod kontrolou

Viete, čo spôsobuje výtlky? Vraj ich priebežne odstraňujú. A monitorujú aj ich vznik. Niekedy sa však škode pre množstvo výtlkov na cestách nevyhnete.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Počas zimy sa na viacerých úsekoch cesty tvoria výtlky a výmole. Prejazd cez podobné lokality nielenže znepríjemňuje cestu, ale postará sa aj o vašu návštevu u mechanika. Hlavne po zídení snehu, je jazda doslova utrpením.

Niekedy je cesta plná toľkých výmoľov, že vyhnúť sa im je skoro nemožné. Čo ich spôsobuje?

Teplotné zmeny ničia cesty

Výmole vznikajú vplyvom opakovaných veľkých teplotných výkyvov. Povrch vozovky sa naruší hlavne tam, kde je vysoká intenzita dopravy. Stačí, aby zimu alebo mráz rýchlo vystriedalo teplo a výmoľ je na svete.

"Zvýšená tvorba výtlkov nastala až v druhej polovici mesiaca december," informuje Iveta Fedorová, vedúca odboru organizačno-správneho Slovenskej správy ciest.

Viete o výtlkoch? Spravme spoločne mapu výtlkov

Kedy výtlky opravujú?

Odstraňovanie výtlkov je podmienené mnohými faktormi. Vhodné musí byť aj počasie. Oprava cesty sa totiž nemôže začať v čase zrážok, alebo keď sa na vozovke nachádza vrstva snehu. Aj z toho dôvodu sa výtlky odstraňujú priebežne.

To, ktorý úsek bude opravený sa rozhodne po zvážení viacerých činiteľov. Prvým je vzdialenosť úseku, ďalej sa do úvahy berú aj materiálové a personálne možnosti dodávateľských organizácií. Medzi komponenty, ktoré treba brať do úvahy patrí aj intenzita dopravy, veľkosť výtlku a samozrejme počasie.

"Pri oprave výtlkov musia byť splnené aj technologické podmienky použitia zmesi za studena /max. záporná teplota/. Ak nie je možná pokládka obaľovanej drvy za studena z dôvodu záporných teplôt, sú dočasne vyspravené zasypávaním štrkodrvou," vysvetľuje Fedorová.

Stav cesty pravidelne monitorujú

Na opravu úseku, ktorým denne prechádzate, tak môžete čakať deň, ale aj mesiac. Podľa Fedorovej sú vodiči na tieto rizikové úseky upozornení: "Do doby súvislých opráv vozovky upozorňujeme na zlý stavebno-technický stav vozovky dočasným dopravným značením." Takéto značenie treba rešpektovať a prispôsobiť mu svoju jazdu. To znamená spomaliť a prípadne sa pokúsiť vyhnúť dieram.

O to, že daný úsek nebude opravený vraj nemusíte mať strach. Slovenská správa ciest, ktorá sa stará o stav ciest prvej triedy vraj cesty pravidelne monitoruje.

"Taktiež cesty monitoruje aj náš zmluvný partner na údržbu ciest," informuje Fedorová. Cesty v meste si spravuje mesto. Druhá a tretia trieda spadá pod župy. Tam možno aj nahlásiť prípadne úseky, s ktorými máte problém.

Škodu na aute môžete vymáhať

V prípade, že pri prejazde cez výmole dôjde k poškodeniu vášho auta, máte právo škodu vymáhať. To je možné však len vtedy, ak "správca cesty zanedbal svoju zákonnú povinnosť", hovorí Fedorová.

Žiadosť o náhradu škody môže vodič podať na príslušnom úrade, ktorý daný úsek spravuje. Nepotrebuje k tomu žiaden oficiálny formulár, len žiadosť, kde popíšete udalosť a škodu. K tomu je potrebné priložiť aj doklady a podobne.

Škodu vám však preplatia len vtedy, ak ju spôsobili "závady v zjazdnosti cesty". Jedinou nevýhodou tejto politiky je fakt, že dôkazy o tom musíte predložiť vy sami. Teda, musíte dokázať, že vaše auto bolo poškodené kvôli výmoľom na ceste. Ako? To už je na vás.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 123
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 325
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 491
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 320
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 732
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 392
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 011
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 511
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 828
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 675

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.