SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Diery na cestách sú podľa cestárov pod kontrolou

Viete, čo spôsobuje výtlky? Vraj ich priebežne odstraňujú. A monitorujú aj ich vznik. Niekedy sa však škode pre množstvo výtlkov na cestách nevyhnete.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Počas zimy sa na viacerých úsekoch cesty tvoria výtlky a výmole. Prejazd cez podobné lokality nielenže znepríjemňuje cestu, ale postará sa aj o vašu návštevu u mechanika. Hlavne po zídení snehu, je jazda doslova utrpením.

Niekedy je cesta plná toľkých výmoľov, že vyhnúť sa im je skoro nemožné. Čo ich spôsobuje?

Teplotné zmeny ničia cesty

Výmole vznikajú vplyvom opakovaných veľkých teplotných výkyvov. Povrch vozovky sa naruší hlavne tam, kde je vysoká intenzita dopravy. Stačí, aby zimu alebo mráz rýchlo vystriedalo teplo a výmoľ je na svete.

"Zvýšená tvorba výtlkov nastala až v druhej polovici mesiaca december," informuje Iveta Fedorová, vedúca odboru organizačno-správneho Slovenskej správy ciest.

Viete o výtlkoch? Spravme spoločne mapu výtlkov

Kedy výtlky opravujú?

Odstraňovanie výtlkov je podmienené mnohými faktormi. Vhodné musí byť aj počasie. Oprava cesty sa totiž nemôže začať v čase zrážok, alebo keď sa na vozovke nachádza vrstva snehu. Aj z toho dôvodu sa výtlky odstraňujú priebežne.

To, ktorý úsek bude opravený sa rozhodne po zvážení viacerých činiteľov. Prvým je vzdialenosť úseku, ďalej sa do úvahy berú aj materiálové a personálne možnosti dodávateľských organizácií. Medzi komponenty, ktoré treba brať do úvahy patrí aj intenzita dopravy, veľkosť výtlku a samozrejme počasie.

"Pri oprave výtlkov musia byť splnené aj technologické podmienky použitia zmesi za studena /max. záporná teplota/. Ak nie je možná pokládka obaľovanej drvy za studena z dôvodu záporných teplôt, sú dočasne vyspravené zasypávaním štrkodrvou," vysvetľuje Fedorová.

Stav cesty pravidelne monitorujú

Na opravu úseku, ktorým denne prechádzate, tak môžete čakať deň, ale aj mesiac. Podľa Fedorovej sú vodiči na tieto rizikové úseky upozornení: "Do doby súvislých opráv vozovky upozorňujeme na zlý stavebno-technický stav vozovky dočasným dopravným značením." Takéto značenie treba rešpektovať a prispôsobiť mu svoju jazdu. To znamená spomaliť a prípadne sa pokúsiť vyhnúť dieram.

O to, že daný úsek nebude opravený vraj nemusíte mať strach. Slovenská správa ciest, ktorá sa stará o stav ciest prvej triedy vraj cesty pravidelne monitoruje.

"Taktiež cesty monitoruje aj náš zmluvný partner na údržbu ciest," informuje Fedorová. Cesty v meste si spravuje mesto. Druhá a tretia trieda spadá pod župy. Tam možno aj nahlásiť prípadne úseky, s ktorými máte problém.

Škodu na aute môžete vymáhať

V prípade, že pri prejazde cez výmole dôjde k poškodeniu vášho auta, máte právo škodu vymáhať. To je možné však len vtedy, ak "správca cesty zanedbal svoju zákonnú povinnosť", hovorí Fedorová.

Žiadosť o náhradu škody môže vodič podať na príslušnom úrade, ktorý daný úsek spravuje. Nepotrebuje k tomu žiaden oficiálny formulár, len žiadosť, kde popíšete udalosť a škodu. K tomu je potrebné priložiť aj doklady a podobne.

Škodu vám však preplatia len vtedy, ak ju spôsobili "závady v zjazdnosti cesty". Jedinou nevýhodou tejto politiky je fakt, že dôkazy o tom musíte predložiť vy sami. Teda, musíte dokázať, že vaše auto bolo poškodené kvôli výmoľom na ceste. Ako? To už je na vás.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 433
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 794
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 845
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 166
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 888
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 546
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 290
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 214
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


15 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 11 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 8 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 486
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 108
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 117
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 007
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 073
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 493
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu