SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Ťukli ste. Čo ďalej?

Menších nehôd - ťukancov bez zranení, ale s hmotnou škodou na autách býva v zime viac. Okrem formalít okolo poisťovní netreba zabúdať na bezpečnosť na mieste, kde sa zrážka stala.

Na prvom novembrovom snehu sme prednedávnom schádzali z horského priechodu Čertovica smerom na Liptov. Tesne nad Vyšnou Bocou nás šofér protiidúceho auta upozornil na novú nehodu v nasledujúcej zákrute. Paradoxne, tento vodič bol jediný, kto sa v danej chvíli zachoval správne. Posádky oboch havarovaných áut neurobili nič v súlade so správnym postupom pri škodovej udalosti na ceste.

Vodič Mercedesu triedy S, ktorý narazil do zadnej časti Suzuki Vitara, telefonoval pri aute a riešil pracovné problémy bez reflexnej vesty. Ani vodič terénneho Suzuki nemal reflexnú vestu a postával na šmykľavej ceste vedľa auta. Vonku snežilo, autá stáli v zákrute povyše hotela Barbora a nikomu z účastníkov nehody nenapadlo postaviť pred zákrutu výstražný trojuholník.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Bezpečnosť je prvoradá

Pri nahlasovaní škodovej udalosti do poisťovne nerozhodujú sekundy ani minúty. Preto bezprostrednú pozornosť po nehode venujte bezpečnosti. Aj drobná nehoda znamená veľký zvrat v udalostiach a všetko, čo bolo naplánované, je v sekunde inak. Skôr, ako vybehnete z auta a vyvŕšite sa na druhom účastníkovi nehody, siahnite po reflexnej veste a dobre sa rozhliadnite.

Skôr než po mobilnom telefóne, siahnite po výstražnom trojuholníku a umiestnite ho v bezpečnej vzdialenosti od miesta nehody. Presvedčte sa, či sa aj malej nehode nezranil niektorý z ostatných účastníkov.

Pri reťazovke radšej s policajtmi

Ak máte šťastie v nešťastí a nikto sa pri nehode nezranil, ostáva po zabezpečení miesta havárie rozhodnúť, či budete volať políciu, alebo nie. V prvom rade o tom rozhoduje výška škody na každom vozidle, ktorá by nemala presiahnuť 3990 eur. Políciu treba privolať v prípade poškodenia verejnoprospešných zariadení, ako sú semafory, dopravné značenie alebo zvodidlá.

Skryť Vypnúť reklamu

Na políciu sa obráťte, ak si nie ste istí výškou škôd na vozidlách alebo ak sú okolnosti nehody nejasné, vinník sa nechce priznať, alebo máte podozrenie, že iný vodič a účastník nehody jazdil pod vplyvom alkoholu. Prípadne, ak vinník utiekol.

Podľa stránky http://www.netfinancie.sk/ záleží tiež na zmluvných podmienkach s poisťovňou, kedy je ochotná plniť náhradu škody a kedy vyžaduje policajnú správu. Políciu volajte, ak vám druhá strana nechce poskytnúť osobné údaje alebo z miesta nehody odíde.

Pri reťazových dopravných nehodách na diaľnici je lepšie zavolať políciu, no pokiaľ ide o určenie vinníka, je to viac-menej jednoznačné, lebo šofér má udržiavať taký odstup za vozidlom, aby stihol zabrzdiť, aj keď auto vpredu náhle zastaví alebo havaruje. Dopravná nehoda sa rieši osobitne, hoci vznikla napríklad na diaľnici tak, že šoféri nestihli zastaviť pri predchádzajúcej nehode a havarovali.

Skryť Vypnúť reklamu

Priznanie je lacnejšie

tema_male2.jpgV prípade, že neviete odhadnúť výšku škodovej udalosti a voláte políciu, hoci vinník si priznal chybu, môže vodič, ktorý spôsobil nehodu dostať pokutu do výšky 60 eur. Ak si vodič nechce priznať chybu a polícia ho na mieste označí za vinníka, hoci len škodovej udalosti, môže dostať pokutu až do 650 eur.

V prípade, že vinník je neznámy alebo ide o nedanie prednosti, prípadne nehodu pri preraďovaní z pruhu do pruhu, čaká vinníka nehody správne konanie s ešte vyššou možnou pokutou.

Správa o nehode

Ak sa dohodnete s druhým účastníkom nehody, že nezavoláte dopravnú políciu, vyjasnite si, kto dopravnú nehodu zavinil a kto za škodu zodpovedá. Správa o nehode, ktorú má mať každý motorista v aute, je v podstate písomným potvrdením o vinníkovi a priebehu nehody. Účastníci škodovej udalosti majú povinnosť vypísať správu o nehode. Môže nahradiť správu polície.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ak sa poškodenému nepodarí preukázať zavinenie druhého účastníka dopravnej nehody a má uzatvorené havarijné poistenie, poisťovňa uhradí škodu z tohto poistenia, po odpočítaní dohodnutej spoluúčasti," povedala Lucia Muthová hovorkyňa Allianz-Slovenskej poisťovne. „Je dôležité, aby si účastníci nehody navzájom vymenili osobné a kontaktné údaje, názov poisťovateľa a číslo poistnej zmluvy," dodala Muthová.

Kým odsuniete auto

Krieda a farebný sprej nepatria do povinnej výbavy vozidiel, no v prípade nehody alebo škodovej udalosti môžu výrazne zrýchliť spriechodnenie cesty pre ostatných účastníkov premávky. Najlepšie je s havarovaným autom do príchodu polície nepohnúť.

Ak však označíte na ceste polohu auta, môžete ho posunúť tak, aby nebránilo v premávke. „Odporúčam oznamovateľovi nehody na linku 112 alebo 158 opísať situáciu a opýtať sa, či s autom možno pohnúť pre premávku," radí motoristom Viktor Kiss z oddelenia diaľničnej polície.

Skryť Vypnúť reklamu

Predtým, než označíte miesto a pohnete s vozidlami, vypíšte správu o nehode so situačným nákresom a nechajte podpísať aj druhej strane. Ak ide o veľmi závažnú nehodu alebo nemáte ako naznačiť polohu havarovaných vozidiel, radšej s nimi nepohnite.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  3. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  4. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  7. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  8. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  10. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 482
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 056
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 808
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 506
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 361
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 4 156
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 735
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 102
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 469
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Plánovaný puč podľa Zelenského podporuje Moskva.


22 h
Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov
Predsedníčka poslaneckého klubu strany Sloboda a Solidarita Anna Zemanová.

K návrhu ešte bude musieť zasadnúť vláda.


TASR 2 h
Peter Schut.

Všetky lieky majú aj nevýhody.


28. nov

Tak nejak sme čakali, že najviac roboty s Ficom budú mať dnes úplne iní ľudia.


Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


4 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  2. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  3. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  4. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  5. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  6. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  7. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  8. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 179
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 799
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 075
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 855
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 295
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 014
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 785
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu