Ťukli ste. Čo ďalej?

Menších nehôd - ťukancov bez zranení, ale s hmotnou škodou na autách býva v zime viac. Okrem formalít okolo poisťovní netreba zabúdať na bezpečnosť na mieste, kde sa zrážka stala.

Na prvom novembrovom snehu sme prednedávnom schádzali z horského priechodu Čertovica smerom na Liptov. Tesne nad Vyšnou Bocou nás šofér protiidúceho auta upozornil na novú nehodu v nasledujúcej zákrute. Paradoxne, tento vodič bol jediný, kto sa v danej chvíli zachoval správne. Posádky oboch havarovaných áut neurobili nič v súlade so správnym postupom pri škodovej udalosti na ceste.

Vodič Mercedesu triedy S, ktorý narazil do zadnej časti Suzuki Vitara, telefonoval pri aute a riešil pracovné problémy bez reflexnej vesty. Ani vodič terénneho Suzuki nemal reflexnú vestu a postával na šmykľavej ceste vedľa auta. Vonku snežilo, autá stáli v zákrute povyše hotela Barbora a nikomu z účastníkov nehody nenapadlo postaviť pred zákrutu výstražný trojuholník.

Článok pokračuje pod video reklamou

Bezpečnosť je prvoradá

Pri nahlasovaní škodovej udalosti do poisťovne nerozhodujú sekundy ani minúty. Preto bezprostrednú pozornosť po nehode venujte bezpečnosti. Aj drobná nehoda znamená veľký zvrat v udalostiach a všetko, čo bolo naplánované, je v sekunde inak. Skôr, ako vybehnete z auta a vyvŕšite sa na druhom účastníkovi nehody, siahnite po reflexnej veste a dobre sa rozhliadnite.

Skôr než po mobilnom telefóne, siahnite po výstražnom trojuholníku a umiestnite ho v bezpečnej vzdialenosti od miesta nehody. Presvedčte sa, či sa aj malej nehode nezranil niektorý z ostatných účastníkov.

Pri reťazovke radšej s policajtmi

Ak máte šťastie v nešťastí a nikto sa pri nehode nezranil, ostáva po zabezpečení miesta havárie rozhodnúť, či budete volať políciu, alebo nie. V prvom rade o tom rozhoduje výška škody na každom vozidle, ktorá by nemala presiahnuť 3990 eur. Políciu treba privolať v prípade poškodenia verejnoprospešných zariadení, ako sú semafory, dopravné značenie alebo zvodidlá.

Na políciu sa obráťte, ak si nie ste istí výškou škôd na vozidlách alebo ak sú okolnosti nehody nejasné, vinník sa nechce priznať, alebo máte podozrenie, že iný vodič a účastník nehody jazdil pod vplyvom alkoholu. Prípadne, ak vinník utiekol.

Podľa stránky http://www.netfinancie.sk/ záleží tiež na zmluvných podmienkach s poisťovňou, kedy je ochotná plniť náhradu škody a kedy vyžaduje policajnú správu. Políciu volajte, ak vám druhá strana nechce poskytnúť osobné údaje alebo z miesta nehody odíde.

Pri reťazových dopravných nehodách na diaľnici je lepšie zavolať políciu, no pokiaľ ide o určenie vinníka, je to viac-menej jednoznačné, lebo šofér má udržiavať taký odstup za vozidlom, aby stihol zabrzdiť, aj keď auto vpredu náhle zastaví alebo havaruje. Dopravná nehoda sa rieši osobitne, hoci vznikla napríklad na diaľnici tak, že šoféri nestihli zastaviť pri predchádzajúcej nehode a havarovali.

Priznanie je lacnejšie

tema_male2.jpgV prípade, že neviete odhadnúť výšku škodovej udalosti a voláte políciu, hoci vinník si priznal chybu, môže vodič, ktorý spôsobil nehodu dostať pokutu do výšky 60 eur. Ak si vodič nechce priznať chybu a polícia ho na mieste označí za vinníka, hoci len škodovej udalosti, môže dostať pokutu až do 650 eur.

V prípade, že vinník je neznámy alebo ide o nedanie prednosti, prípadne nehodu pri preraďovaní z pruhu do pruhu, čaká vinníka nehody správne konanie s ešte vyššou možnou pokutou.

Správa o nehode

Ak sa dohodnete s druhým účastníkom nehody, že nezavoláte dopravnú políciu, vyjasnite si, kto dopravnú nehodu zavinil a kto za škodu zodpovedá. Správa o nehode, ktorú má mať každý motorista v aute, je v podstate písomným potvrdením o vinníkovi a priebehu nehody. Účastníci škodovej udalosti majú povinnosť vypísať správu o nehode. Môže nahradiť správu polície.

„Ak sa poškodenému nepodarí preukázať zavinenie druhého účastníka dopravnej nehody a má uzatvorené havarijné poistenie, poisťovňa uhradí škodu z tohto poistenia, po odpočítaní dohodnutej spoluúčasti," povedala Lucia Muthová hovorkyňa Allianz-Slovenskej poisťovne. „Je dôležité, aby si účastníci nehody navzájom vymenili osobné a kontaktné údaje, názov poisťovateľa a číslo poistnej zmluvy," dodala Muthová.

Kým odsuniete auto

Krieda a farebný sprej nepatria do povinnej výbavy vozidiel, no v prípade nehody alebo škodovej udalosti môžu výrazne zrýchliť spriechodnenie cesty pre ostatných účastníkov premávky. Najlepšie je s havarovaným autom do príchodu polície nepohnúť.

Ak však označíte na ceste polohu auta, môžete ho posunúť tak, aby nebránilo v premávke. „Odporúčam oznamovateľovi nehody na linku 112 alebo 158 opísať situáciu a opýtať sa, či s autom možno pohnúť pre premávku," radí motoristom Viktor Kiss z oddelenia diaľničnej polície.

Predtým, než označíte miesto a pohnete s vozidlami, vypíšte správu o nehode so situačným nákresom a nechajte podpísať aj druhej strane. Ak ide o veľmi závažnú nehodu alebo nemáte ako naznačiť polohu havarovaných vozidiel, radšej s nimi nepohnite.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 283
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 914
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 162
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 449
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 989
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 956
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 670
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 511
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 303
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 786

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák v prípade únosu Vietnamca nikoho nezaujíma

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

SVET

Scenár ako na Kryme? Putin chce referendum na Donbase

Trump sa má rozhodnúť, čo si myslí o referende na Ukrajine.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.