AKTUALIZOVANÉ 17:53

Dopravcovia vyhlásili štrajkovú pohotovosť

Ak vláda nepozastaví výber mýta až do prešetrenia tendra, nezníži spotrebnú daň z palív a nepresunie jej výber zo žúp na štát, dopravcovia znovu zablokujú cesty ako pred rokom.

ZVOLEN. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) smeruje po vyše roku znovu k protestným akciám a k blokovaniu ciest. Na sobotňajšom rokovaní vo Zvolene vyhlásili štrajkovú pohotovosť. O svojich požiadavkách chcú s vládou rokovať do polovice februára. Od ich výsledku závisí, či sa po roku znovu vrátia k blokovaniu ciest a iným nátlakovým akciám.

Dopravcovia žiadajú od vlády pozastavenie výberu mýta až do prešetrenia tendra nezávislým medzinárodným audítorom, presun výberu dane z motorových vozidiel zo žúp na štát, jej zníženie a účelové viazanie na opravy ciest. Chcú tiež štátnu kompenzáciu vo forme vratky spotrebnej dane z palív.

UNAS tvrdí, že mýtny systém je zlý a pokuty likvidačné. Ministerstvo dopravy podľa únie nekoná. Dopravcovia mu dávajú za vinu, že od zavedenia mýta ukončili činnosť dopravcovia, ktorí zamestnávali približne desať tisíc ľudí.

Figeľovho zástupcu vypískali

Nahnevaní dopravcovia chceli v sobotu diskutovať s ministrom dopravy Jánom Figeľom, ten však poslal na stretnutie UNAS-u štátneho tajomníka Arpáda Érseka. Štátny tajomník v búrlivej atmosfére vo Zvolene reagoval na väčšinu výhrad autodopravcov tým, že nemá kompetencie, alebo že sa ministerstvo snaží a bude sa snažiť ďalej.

„Výstupy musíme analyzovať, všetko sme si zapisovali. Systém je funkčný. Riešením nie je úplné zrušenie mýtneho systému, pretože štát by musel vyvinúť ďalší. Musíme ho doladiť. Problémy treba riešiť spoločnými silami, preto som tu. Najvyššie pokuty sme už znížili o viac ako polovicu. Nechcite od nás, aby sme išli na nulu," vyhlásil Érsek a vyslúžil si piskot.

„Vy sa vozíte v lietadlách a neplatíte pokuty. Skúste platiť pokuty vyše 1600 eur za chybný systém, alebo sa voziť po cestách prvej triedy," pokrikovali nespokojne dopravcovia na štátneho tajomníka. Dopravcovia si postupne brali mikrofón a dokazovali štátnemu tajomníkovi, že mýtny systém síce funguje, ale zle. Na niektorých úsekoch ciest mýto účtujú neoprávnene.

„V Hrhove spoplatňovali takmer šesť kilometrov. Protestovali sme, a potom zistili, že mal byť spoplatnený úsek menší ako jeden kilometer. Kto nám vráti peniaze? Nikto. Toto je dobrý systém?," popísal jeden z prípadov dopravca z východného Slovenska a pridávali sa ďalší.

Únia podala v tomto a v ďalších prípadoch žaloby na ministerstvo dopravy. Súd za osem mesiacov nevytýčil ani pojednávanie.

Sarvašová: Mýto je skorumpované a zlé

Jedna z najväčších kritičiek systému Jana Sarvašová tvrdí, že zmena vlády neznamenala zmenu prístupu k problémom dopravcov. „Tí istí, ktorí nás potľapkávali po pleciach, keď sme blokovali cesty za Ficovej vlády a hovorili nám, že mýto je skorumpované a zlé, vrátane pána Figeľa, dnes obhajujú mýtny systém v Bruseli a odporúčajú, aby sa tovary vozili po železnici. Prečo nepovedia to isté, čo hovorili, keď neboli vo vláde?." pýta sa.

Dopravcov znepokojuje aj plánovaná úprava výšky sadzieb mýta, ktorú má ministerstvo dopravy vypracovať do apríla. Štátny tajomník Érsek sa tváril prekvapene a povedal, že to počuje prvýkrát. Ubezpečil dopravcov, že do roku 2012 vláda nebude hýbať s cenami mýta. V pláne legislatívnych úloh na rok 2011 sa objavila úloha pre ministerstvo dopravy na vypracovanie návrhu nariadenia vlády, ktorým sa mení výška sadzby mýta.

Sarvašová upozornila, že likvidačné opatrenia vlády sa môžu výrazne odraziť na príjmoch štátu. Priamo pred štátnym tajomníkom Érsekom vypočítala, že len jedna dopravná firma s dvomi autami a tromi zamestnancami ročne odvádza do štátnej kasy na poplatkoch 25 tisíc eur. „Od zavedenia mýta ukončilo činnosť približne 400 dopravcov s tri tisíc autami," dodala.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 535
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 6 027
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 463
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 784
  5. Kam do tepla v januári? 2 482
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 418
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 371
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 157
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 301
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 040

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.