AKTUALIZOVANÉ 17:53

Dopravcovia vyhlásili štrajkovú pohotovosť

Ak vláda nepozastaví výber mýta až do prešetrenia tendra, nezníži spotrebnú daň z palív a nepresunie jej výber zo žúp na štát, dopravcovia znovu zablokujú cesty ako pred rokom.

ZVOLEN. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) smeruje po vyše roku znovu k protestným akciám a k blokovaniu ciest. Na sobotňajšom rokovaní vo Zvolene vyhlásili štrajkovú pohotovosť. O svojich požiadavkách chcú s vládou rokovať do polovice februára. Od ich výsledku závisí, či sa po roku znovu vrátia k blokovaniu ciest a iným nátlakovým akciám.

Dopravcovia žiadajú od vlády pozastavenie výberu mýta až do prešetrenia tendra nezávislým medzinárodným audítorom, presun výberu dane z motorových vozidiel zo žúp na štát, jej zníženie a účelové viazanie na opravy ciest. Chcú tiež štátnu kompenzáciu vo forme vratky spotrebnej dane z palív.

UNAS tvrdí, že mýtny systém je zlý a pokuty likvidačné. Ministerstvo dopravy podľa únie nekoná. Dopravcovia mu dávajú za vinu, že od zavedenia mýta ukončili činnosť dopravcovia, ktorí zamestnávali približne desať tisíc ľudí.

Figeľovho zástupcu vypískali

Nahnevaní dopravcovia chceli v sobotu diskutovať s ministrom dopravy Jánom Figeľom, ten však poslal na stretnutie UNAS-u štátneho tajomníka Arpáda Érseka. Štátny tajomník v búrlivej atmosfére vo Zvolene reagoval na väčšinu výhrad autodopravcov tým, že nemá kompetencie, alebo že sa ministerstvo snaží a bude sa snažiť ďalej.

„Výstupy musíme analyzovať, všetko sme si zapisovali. Systém je funkčný. Riešením nie je úplné zrušenie mýtneho systému, pretože štát by musel vyvinúť ďalší. Musíme ho doladiť. Problémy treba riešiť spoločnými silami, preto som tu. Najvyššie pokuty sme už znížili o viac ako polovicu. Nechcite od nás, aby sme išli na nulu," vyhlásil Érsek a vyslúžil si piskot.

„Vy sa vozíte v lietadlách a neplatíte pokuty. Skúste platiť pokuty vyše 1600 eur za chybný systém, alebo sa voziť po cestách prvej triedy," pokrikovali nespokojne dopravcovia na štátneho tajomníka. Dopravcovia si postupne brali mikrofón a dokazovali štátnemu tajomníkovi, že mýtny systém síce funguje, ale zle. Na niektorých úsekoch ciest mýto účtujú neoprávnene.

„V Hrhove spoplatňovali takmer šesť kilometrov. Protestovali sme, a potom zistili, že mal byť spoplatnený úsek menší ako jeden kilometer. Kto nám vráti peniaze? Nikto. Toto je dobrý systém?," popísal jeden z prípadov dopravca z východného Slovenska a pridávali sa ďalší.

Únia podala v tomto a v ďalších prípadoch žaloby na ministerstvo dopravy. Súd za osem mesiacov nevytýčil ani pojednávanie.

Sarvašová: Mýto je skorumpované a zlé

Jedna z najväčších kritičiek systému Jana Sarvašová tvrdí, že zmena vlády neznamenala zmenu prístupu k problémom dopravcov. „Tí istí, ktorí nás potľapkávali po pleciach, keď sme blokovali cesty za Ficovej vlády a hovorili nám, že mýto je skorumpované a zlé, vrátane pána Figeľa, dnes obhajujú mýtny systém v Bruseli a odporúčajú, aby sa tovary vozili po železnici. Prečo nepovedia to isté, čo hovorili, keď neboli vo vláde?." pýta sa.

Dopravcov znepokojuje aj plánovaná úprava výšky sadzieb mýta, ktorú má ministerstvo dopravy vypracovať do apríla. Štátny tajomník Érsek sa tváril prekvapene a povedal, že to počuje prvýkrát. Ubezpečil dopravcov, že do roku 2012 vláda nebude hýbať s cenami mýta. V pláne legislatívnych úloh na rok 2011 sa objavila úloha pre ministerstvo dopravy na vypracovanie návrhu nariadenia vlády, ktorým sa mení výška sadzby mýta.

Sarvašová upozornila, že likvidačné opatrenia vlády sa môžu výrazne odraziť na príjmoch štátu. Priamo pred štátnym tajomníkom Érsekom vypočítala, že len jedna dopravná firma s dvomi autami a tromi zamestnancami ročne odvádza do štátnej kasy na poplatkoch 25 tisíc eur. „Od zavedenia mýta ukončilo činnosť približne 400 dopravcov s tri tisíc autami," dodala.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  2. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  3. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  4. Slováci rozhodli o najlepšom!
  5. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  6. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  7. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  8. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  9. Dobrodružstvo s vodou
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 7 157
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 6 757
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 565
  4. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 5 419
  5. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 063
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 242
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 064
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 588
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 405
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 501

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Andrej Kiska: Keď sa potrebujeme obhajovať po stýkrát, nakoniec tomu sami uveríme

Prezident sám vyzýva mladých ľudí, aby slušne povedali svoj názor.

EKONOMIKA

Ponuka Volkswagenu je blízko očakávaní odborov. Prečo štrajk pokračuje

Pri najnižšom plate chýbajú štyri eurá.

ŠPORT

Macedónsko udržalo šance Slovákov, Portugalci nepostúpia

Portugalci potrebovali vyhrať o tri góly.

KOMENTÁRE

Volkswagen môže byť pilotom zmien na pracovnom trhu

Spoločnosť pre jeden štrajk určite neodíde.

Neprehliadnite tiež

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

Airbus vyvíja lietajúci taxík. Ukázal, ako si predstavuje prepravu budúcnosti

Projekt Vahana ukazuje spôsob, ako si Airbus predstavuje budúcnosť mestskej premávky.

Jaguar ukázal prvý detail nového SUV E-Pace

Briti pokračujú v útoku na segment SUV, čoskoro predstavia ďalší model.