SME

Suzuki Kizashi 2.4 Sport 4WD: Radosť cestovať v zime

Tradičný japonský výrobca malých a terénnych automobilov rozširuje modelové portfólio. Prvý pokus o vstup do strednej triedy je veľmi chutnou návnadou. Dynamikou nabitý sedan Kizashi v ťažkých zimných podmienkach zaujal a potešil, dokonca aj s bezstupňovo

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

u automatickou prevodovkou.

V bratislavských uliciach zúri ďalšia snehová nádielka, ľudia lamentujú nad nezjazdnými cestami, ale ja sa usmievam. Vozím sa totiž v Suzuki Kizashi s 2,4-litrovým štvorvalcom výkonu 131 kW/178 k a pohonom 4x4.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Konečne mám možnosť testovať štvorkolku na snehu. Užívať si drifty na výjazdoch z križovatiek a na nájazdoch na mosty a do omrzenia sa voziť na mojich obľúbených, teraz ľudoprázdnych okreskách.

Pre Európu s ním najprv nepočítali, čo bola chyba Po Kizashi som pokukoval už na poslednom autosalóne v Ženeve, kde výrobca predstavil jeho európsku verziu. V Amerike a Japonsku sa totiž predáva od roku 2009, no do Európy dorazil až vlani. Pôvodne sa mal predávať len vo Švajčiarsku, ale výrobca našťastie zmenil názor. Ukrátiť európskych vodičov o tento výborne naladený sedan by bola chyba.

SkryťVypnúť reklamu

Bielou niťou prešívaná čierna koža, veľké tlačidlá, farebne vkusne zladené displeje a spracovanie na úrovni.

To je nové Subaru? Znela najčastejšia otázka pri identifikovaní neznámeho nového modelu od okoloidúcich. Zástupcovia značky Suzuki to môžu brať za veľký kompliment svojim dizajnérom. Dizajnéri Subaru zase za inšpiráciu, čo od nich očakávajú zákazníci.

Faktom je, že chlapci z automobilky Suzuki sa zahryzli do strednej triedy naozaj s chuťou. Dizajn karosérie má štýl, veľa dynamiky (najmä bacuľatá zadná časť s krátkym previsom a mohutnými falošnými koncovkami výfuku), dramatického výrazu (predná časť s veľkou maskou chladiča a hlbokými ladvinkami v prednom nárazníku) a na ulici vie zaujať.

Pohon 4x4 sa aktivuje manuálne tlačidlom vedľa volantu.

SkryťVypnúť reklamu

Výzorovo je to jeden z najšportovejších sedanov na trhu. Jediné, čo na ňom ľuďom nepasovalo, bolo logo Suzuki. Nešlo im do hlavy spojenie výrobcu malých a terénnych áut s tak emocionálnym sedanom strednej triedy.

Jazdili SME...

S dobrým pocitom z našľapaného zovňajšku, ktorý ma bude zodpovedne reprezentovať niekoľko nasledujúcich dní, usadám dovnútra. Už nepomerne dlhšie predné dvere v porovnaní so zadnými napovedajú, že kvôli tučným Američanom si inžinieri dali záležať na pohodlnom prístupe dnu. Nízky prah, veľa miesta na nohy, to je presne to, čo potrebujú. Pre Európana radosť sadať za volant aj niekoľkokrát za deň. Sedadlá sú pohodlné, vo verzii Sport, jedinej dodávanej na náš trh, im dokonca nechýba náznak bočného vedenia.

SkryťVypnúť reklamu

Iba plná výbava Áno, Kizashi sa u nás predáva iba s jedným motorom, dvomi prevodovkami, pohonom predných alebo všetkých štyroch kolies a jednou, vyčerpávajúcou výbavou. Tento zvyk si športový sedan priniesol z Ameriky, preto sa jeho cena zdá možno na prvý pohľad vysoká.

V základnom usporiadaní kufor odvezie 461 l batožiny.

Zoznam prvkov výbavy je však nekonečný. Obsahuje rádio s CD/MP3 prehrávačom a USB portom, Bluetooth, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, tempomat, systém bezkľúčového odomykania a štartovania, multifunkčný volant, kožené čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá, xenónové svetlomety s natáčaním, sedem airbagov, stabilizačný systém ESP, parkovacie senzory vpredu i vzadu.

Aby názov výbavy Sport dostal zadosťučinenie, výrobca znížil podvozok o 10 mm a blatníky vyplnil krásnymi lakovanými diskmi s priemerom 18 palcov, obutými do pneumatík s rozmerom 235/45.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S výnimkou horného panelu s vyčnievajúcim reproduktorom je kufor celý čalúnený.

Made in Japan Kvalita materiálov a spracovania je na vysokej úrovni. Z Kizashi cítiť, že sa vyrába v Japonsku, s patričnou starostlivosťou, aká vlajkovej lodi prináleží. Priestor v prednej časti kabíny je veľkorysý pre vodiča aj spolujazdca.

Väčšina médií kritizuje Kizashi najviac za miesto vzadu, ale ja nevidím na to dôvod. Miesta na nohy aj hlavu som mal porovnateľne ako v autách Opel Insignia, Audi A4 alebo BMW3.

Vzadu majú dospelí dostatok miesta pre nohy aj hlavu.

Iba prístup do kufra je obmedzený, veko lieta ako v malých lacných sedanoch a pri pohľade dnu zarazí horná doska bez čalúnenia s vyčnievajúcim reproduktorom. Kufor má inak uspokojivých 461 l.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdili SME...

Keď si niekto na papieri prečíta, že vozidlo poháňa motor 2.4 VVT s bezstupňovou prevodovkou CVT, môže sa tejto kombinácie zľaknúť. V skutočnosti však súhra výkonného štvorvalca s prevodovkou funguje veľmi dobre. Zvlášť v manuálnom režime, keď si vodič môže sám voliť šiestimi prednastavenými stupňami.

Vďaka prevodovke má vozidlo plynulý prísun krútiaceho momentu od suterénu otáčkomera, čo som ocenil najmä pri pohýnaní z križovatiek a predbiehaní počas snehovej kalamity. Faktom ale je, že najväčší zážitok z dynamiky motora som pociťoval skôr v nižších rýchlostiach.

Pri vyššom tempe motor už nedokáže tak efektne zrýchliť. Na daný objem je trochu slabý. Na snehu sa s ním však dá zabaviť viac než dosť. Pohon 4x4 s novšou generáciou viaclamelovej elektro-magneticky ovládanej spojky než akú využíva model SX, zabezpečuje Kizashi skvelú trakciu na akomkoľvek povrchu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spojka pripája zadok skôr než ho reálne treba, takže s vypnutým ESP si na snehu dokonca krásne zadriftujete. Ovládať Kizashi na snehu je radosť a veľká zabáva. Na riadenie poslúcha ako Subaru Legacy a aj v ďalších disciplínach ovládania (napr. práca s akcelerátorom) je to typický Japonec, ktorý dáva stále väčší priestor šoférskemu umeniu a kontaktu vodiča s autom než elektronike.

Kombinácia tuhej karosérie s viacprvkovou zadnou nápravou, tvrdšími pružinami a komfortnými tlmičmi vytvára atraktívny mix agility vozidla nižšej strednej triedy s komfortom limuzíny. Je až neuveriteľné, ako toto auto jazdným prejavom dýcha na krk prémiovým sedanom strednej triedy.

Podvozok má vyladený doslova vynikajúco. Kultivovane filtruje nerovnosti, výborne reaguje na uťahovanie stopy a netrpí prehnanými prejavmi nedotáčavosti alebo pretáčavosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V nízkych otáčkach je motor úžasne tichý. Pri akcelerácii ho počuť viac, ale vtedy si môžete pomôcť manuálnym radením šiestich prednastavených stupňov lopatkami na volante. Na jazdu ustálenou rýchlosťou 130 km/h mu stačí 2400 ot 1/min, takže na diaľnici panuje v kabíne akustická pohoda a kľud.

Pokiaľ vodič nezrýchľuje, prevodovka udržiava najnižšie možné otáčky čo sa potom pozitívne prejavuje na spotrebe. Vozidlo som preberal s priemerom 9,7 l/100 km. Ja som ho na snehu zvýšil na 10,4 l/100 km, ale prevažnú časť testovacej doby som jazdil v meste a pravidelne som si užíval jazdu dverami napred.

Motor 2.4 VVT

Zdvihový objem [cm3] 2393

Výkon [kW/k] 131/178

SkryťVypnúť reklamu
reklama

pri otáčkach [1/min] 6000

Krútiaci moment [Nm] 230

pri otáčkach [1/min] 4000

Prevodovka 6MT/6AT

Pohotovostná hmotnosť [kg] 1420/1530

Palivová spotreba [l/100 km] 7,9/8,3

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 7,8/8,8

Maximálna rýchlosť [km/h] 215/205

Rozmery:

dĺžka 4650 mm

šírka 1820 mm

výška 1470 mm

rázvor náprav 2700 mm

objem batožinového priestoru 461 l

Suzuki

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 511
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 779
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 576
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 630
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 184
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 830
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 559
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 4 537
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Gregor: Sýrska Rožava po páde Baššára Asada
  2. Marek Namešpetra: Siedmy deň
  3. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida.
  4. Dagmar Olajošová: Spaľovňa horúca téma
  5. Martin Fronk: Kultúra nie je súkromný majetok
  6. Jolana Čuláková: Ako ochrániť premiéra pred atentátom, nebezpečnými policajtmi, novinármi a mimovládkami
  7. Aleksander Prętnicki: Posledna spoved - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Kolektívny fanatizmus vs. liberálny individualizmus: Zápas o budúcnosť našej civilizácie
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 381
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 43 048
  3. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 663
  4. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 290
  5. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 018
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 432
  7. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 10 332
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 938
  1. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  2. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  3. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  4. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  5. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  6. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  7. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  8. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
SkryťZatvoriť reklamu