Mriežku z auta dáte preč rýchlo, bez byrokracie to však bude problém

Niektorí pri kúpe ojazdeného auta s mriežkou uvažovali, že ju odmontujú a bude to. Aj keď samotná demontáž nemusí byť problém, pri policajnej kontrole budete radi, ak vám policajti dajú iba pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mriežka v aute už takmer dva roky nie je povinná, ak si chcete kúpiť auto s odpočtom DPH. Napriek tomu sa po cestách preháňa stále veľa "zamrežovaných" áut.

V horšom vám zadržia technický preukaz, prípadne tabuľky s evidenčným číslom.

Prečo treba mať mriežku v aute?

Opodstatnenie prítomnosti takzvanej ochrannej mriežky vo vozidlách zaradených do kategórie N1 (nákladné, ktoré vyzerajú ako osobné) je už dlhšiu dobu predmetom diskusií na internete. Otázky na túto tému prišli aj do našej redakcie.

Peter: "Chcel by som sa opýtať, ako je to s ochrannou mriežkou vo vozidle N1. Auto som kúpil v roku 2006 - nutnosť mať vo výbave mriežku vyplývala z ustanovenia paragrafu 25 vyhlášky ministerstva dopravy (č. 116/1997), ktorej platnosť sa skončila v marci v roku 2005. Na základe čoho zostala povinnosť mať mriežku aj po tomto termíne?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Platnosť citovanej vyhlášky sa skutočne skončila v marci 2005. Vtedy vstúpilo do platnosti nové vymedzenie kategórií motorových vozidiel, kde sa mriežka ako povinné vybavenie vozidla kategórie N1 nespomína.

Napriek tomu sa prakticky autá kategórie N1 nepredávali bez mriežky. Dôvodom bol fakt, že len na vozidlá N1 s mriežkou sa dal urobiť odpočet DPH, čo podnikateľom zaručovalo lacnejšie autá. Mriežka z pohľadu odpočtu DPH však prestala byť povinná až na konci apríla 2009. Vtedy Slovensko implementovalo do svojich právnych predpisov európsku normu, podľa ktorej mriežka v aute nie je potrebná pre odpočet DPH.

Za týmto "oneskorením" stálo do značnej miery ministerstvo financií, ktoré využilo dvojročnú lehotu, počas ktorej mohlo zavedenie európskej normy do našich podmienok zdržať.

Povinnosť mať mriežku v aute vyplýva zo zákona o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách (č. 725/2004 Z.z.). Ak totiž auto bolo vyrobené s tým, že mriežka je jeho súčasťou, nie je možné sa jej len tak zbaviť. Auto totiž bolo do premávky na cestách schválené s mriežkou.

Dá sa mriežky legálne zbaviť?

Bevilj: "V októbri som kúpil ojazdené SUV od podnikateľa. Musím ponechať namontovanú mriežku oddeľujúcu batožinový priestor od priestoru pre posádku, aj keď nie som podnikateľský subjekt?"

V prípade, že vozidlo bolo zakúpené od podnikateľského subjektu s mriežkou a DPH bola splatená, vozidlo musí zostať vybavené ochrannou mriežkou.

Existuje však možnosť nechať ho preradiť do kategórie M1, čím zanikne potreba mať v aute mriežku osadenú. Táto možnosť so sebou však prináša úskalie v podobe byrokratických procesov v rámci prestavby vozidla.

Ak sa majiteľ rozhodne takúto procedúru podstúpiť, musí sa pripraviť na niekoľko návštev na obvodnom úrade, na získavanie potrebných dokladov a nepochybne aj na poplatky spojené s konaním.

Aby ste sa zbavili mriežky, podstúpite byrokratický kolotoč

Najprv treba na úrade podať žiadosť o súhlas na prestavbu vozidla. K tomu budete potrebovať stanovisko výrobcu alebo zástupcu výrobcu vozidla. Nemusí to byť však jediné súhlasné stanovisko, ktoré budete potrebovať k žiadosti. Záleží to od obvodného úradu.

Úrad následne stanoví rozsah potrebných úprav a ich kontrol, ktoré budete s prestavaným vozidlom musieť absolvovať. Po zvládnutí týchto procedúr sa podáva žiadosť o schválenie prestavby, ku ktorému sa prikladajú protokoly z predpísaných testov. Ak úrad prestavbu schváli, môžete požiadať políciu o zmenu kategórie vozidla v osvedčení o evidencií vozidla.

Tento proces stojí nemálo peňazí a energie a jeho podstúpeniu budú určite predchádzať úvahy, či to za to stojí.

Význam mriežky v aute

Ochranná mriežka mala od začiatku sporný efekt, nakoľko nie každý podnikateľ vozidlo používal na prevoz materiálov, pred ktorými ho mala v prípade nehody chrániť. U kovoobrábača prevážajúceho niekoľkokilogramové oceľové výrobky sa jej dobrovoľné osadenie dá chápať. U školiteľa poskytujúceho rôzne kurzy na živnosť, ktorý potreboval previesť kufrík s notebookom a dokumentmi, zrejme prevážili početné nevýhody existencie mriežky.

Z vlastnej skúsenosti môžme uviesť nepríjemný pocit pri pohľade do vnútorného spätného zrkadla, evokujúci prinajlepšom zoologickú záhradu, ale aj pazvuky, ktorých zdrojom mriežka často býva. Predovšetkým na cestách, kde sa ešte nestihol prejaviť pôvodný účel spotrebných daní z pohonných hmôt, totiž rozvoj a údržba cestnej siete.

Mriežka takisto paradoxne obmedzuje variabilitu vnútorného priestoru a tým aj využiteľnosť vozidla na podnikanie.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 457
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 136
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 281
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 196
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 149
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 327
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 120
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 522
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 652
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 524

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje v Žiline mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom. Napriek obžalobe a hrozbe dlhoročného trestu má byť jeden z nich prvkom verejnej kontroly.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Lepší príklad podvádzania pri tendroch by nevymyslel ani Matovič

Po rokoch idú nástenkári pred súd.

SVET

Biely dom nepustil na tlačovku novinárov z hlavných médií

Trump opäť tvrdo kritizoval médiá.

Neprehliadnite tiež

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.

Dacia predstavila Logan MCV Stepway aj špeciálnu edíciu Outdoor

Oplastovaná verzia kombi Logan MCV sa na Slovensku začne predávať na jeseň.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop