SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Mriežku z auta dáte preč rýchlo, bez byrokracie to však bude problém

Niektorí pri kúpe ojazdeného auta s mriežkou uvažovali, že ju odmontujú a bude to. Aj keď samotná demontáž nemusí byť problém, pri policajnej kontrole budete radi, ak vám policajti dajú iba pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mriežka v aute už takmer dva roky nie je povinná, ak si chcete kúpiť auto s odpočtom DPH. Napriek tomu sa po cestách preháňa stále veľa "zamrežovaných" áut.

V horšom vám zadržia technický preukaz, prípadne tabuľky s evidenčným číslom.

Prečo treba mať mriežku v aute?

Opodstatnenie prítomnosti takzvanej ochrannej mriežky vo vozidlách zaradených do kategórie N1 (nákladné, ktoré vyzerajú ako osobné) je už dlhšiu dobu predmetom diskusií na internete. Otázky na túto tému prišli aj do našej redakcie.

Peter: "Chcel by som sa opýtať, ako je to s ochrannou mriežkou vo vozidle N1. Auto som kúpil v roku 2006 - nutnosť mať vo výbave mriežku vyplývala z ustanovenia paragrafu 25 vyhlášky ministerstva dopravy (č. 116/1997), ktorej platnosť sa skončila v marci v roku 2005. Na základe čoho zostala povinnosť mať mriežku aj po tomto termíne?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Platnosť citovanej vyhlášky sa skutočne skončila v marci 2005. Vtedy vstúpilo do platnosti nové vymedzenie kategórií motorových vozidiel, kde sa mriežka ako povinné vybavenie vozidla kategórie N1 nespomína.

Napriek tomu sa prakticky autá kategórie N1 nepredávali bez mriežky. Dôvodom bol fakt, že len na vozidlá N1 s mriežkou sa dal urobiť odpočet DPH, čo podnikateľom zaručovalo lacnejšie autá. Mriežka z pohľadu odpočtu DPH však prestala byť povinná až na konci apríla 2009. Vtedy Slovensko implementovalo do svojich právnych predpisov európsku normu, podľa ktorej mriežka v aute nie je potrebná pre odpočet DPH.

Za týmto "oneskorením" stálo do značnej miery ministerstvo financií, ktoré využilo dvojročnú lehotu, počas ktorej mohlo zavedenie európskej normy do našich podmienok zdržať.

Povinnosť mať mriežku v aute vyplýva zo zákona o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách (č. 725/2004 Z.z.). Ak totiž auto bolo vyrobené s tým, že mriežka je jeho súčasťou, nie je možné sa jej len tak zbaviť. Auto totiž bolo do premávky na cestách schválené s mriežkou.

Dá sa mriežky legálne zbaviť?

Bevilj: "V októbri som kúpil ojazdené SUV od podnikateľa. Musím ponechať namontovanú mriežku oddeľujúcu batožinový priestor od priestoru pre posádku, aj keď nie som podnikateľský subjekt?"

V prípade, že vozidlo bolo zakúpené od podnikateľského subjektu s mriežkou a DPH bola splatená, vozidlo musí zostať vybavené ochrannou mriežkou.

Existuje však možnosť nechať ho preradiť do kategórie M1, čím zanikne potreba mať v aute mriežku osadenú. Táto možnosť so sebou však prináša úskalie v podobe byrokratických procesov v rámci prestavby vozidla.

Ak sa majiteľ rozhodne takúto procedúru podstúpiť, musí sa pripraviť na niekoľko návštev na obvodnom úrade, na získavanie potrebných dokladov a nepochybne aj na poplatky spojené s konaním.

Aby ste sa zbavili mriežky, podstúpite byrokratický kolotoč

Najprv treba na úrade podať žiadosť o súhlas na prestavbu vozidla. K tomu budete potrebovať stanovisko výrobcu alebo zástupcu výrobcu vozidla. Nemusí to byť však jediné súhlasné stanovisko, ktoré budete potrebovať k žiadosti. Záleží to od obvodného úradu.

Úrad následne stanoví rozsah potrebných úprav a ich kontrol, ktoré budete s prestavaným vozidlom musieť absolvovať. Po zvládnutí týchto procedúr sa podáva žiadosť o schválenie prestavby, ku ktorému sa prikladajú protokoly z predpísaných testov. Ak úrad prestavbu schváli, môžete požiadať políciu o zmenu kategórie vozidla v osvedčení o evidencií vozidla.

Tento proces stojí nemálo peňazí a energie a jeho podstúpeniu budú určite predchádzať úvahy, či to za to stojí.

Význam mriežky v aute

Ochranná mriežka mala od začiatku sporný efekt, nakoľko nie každý podnikateľ vozidlo používal na prevoz materiálov, pred ktorými ho mala v prípade nehody chrániť. U kovoobrábača prevážajúceho niekoľkokilogramové oceľové výrobky sa jej dobrovoľné osadenie dá chápať. U školiteľa poskytujúceho rôzne kurzy na živnosť, ktorý potreboval previesť kufrík s notebookom a dokumentmi, zrejme prevážili početné nevýhody existencie mriežky.

Z vlastnej skúsenosti môžme uviesť nepríjemný pocit pri pohľade do vnútorného spätného zrkadla, evokujúci prinajlepšom zoologickú záhradu, ale aj pazvuky, ktorých zdrojom mriežka často býva. Predovšetkým na cestách, kde sa ešte nestihol prejaviť pôvodný účel spotrebných daní z pohonných hmôt, totiž rozvoj a údržba cestnej siete.

Mriežka takisto paradoxne obmedzuje variabilitu vnútorného priestoru a tým aj využiteľnosť vozidla na podnikanie.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  2. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  3. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  8. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  9. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 501
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 078
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 818
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 640
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 368
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 6 092
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 992
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 117
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 215
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič počas tlačovej konferencie.

Hoci sa to predpokladalo, vláda o zmenách v utorok nerokovala.


60m
Kateřina Trávničková vystupuje verejne na instagrame @kate.travnicek, kde sa venuje najmä informovaniu o výchove detí. Má vyštudovanú lingvistiku a andragogiku. Momentálne je v psychoterapeutickom výcviku. Fascinujú ju neurovedy.

Trávničková chápe strach antivaxerov.


24. nov
Peter Schut.

Český prezident zaviedol rituál, na ktorý nemá oporu v ústave.


7 h
Ruské vojenské cvičenie v Nižnom Novgorode zo septembra.

Za pučom vidí Zelenskyj aj Moskvu.


29. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


8 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  2. Peter Biščo: Netrpezlivo a s obavami čakám vo svojej imaginárnej čakárni ...
  3. Jozef Rybár: Dôchodca kontra politici
  4. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  5. Martina Paulenová: Na čo frflú rodičia na materskej dovolenke?
  6. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  7. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  8. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 223
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 824
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 6 143
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 947
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 897
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 327
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 037
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 880
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu