Mriežku z auta dáte preč rýchlo, bez byrokracie to však bude problém

Niektorí pri kúpe ojazdeného auta s mriežkou uvažovali, že ju odmontujú a bude to. Aj keď samotná demontáž nemusí byť problém, pri policajnej kontrole budete radi, ak vám policajti dajú iba pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mriežka v aute už takmer dva roky nie je povinná, ak si chcete kúpiť auto s odpočtom DPH. Napriek tomu sa po cestách preháňa stále veľa "zamrežovaných" áut.

V horšom vám zadržia technický preukaz, prípadne tabuľky s evidenčným číslom.

Prečo treba mať mriežku v aute?

Opodstatnenie prítomnosti takzvanej ochrannej mriežky vo vozidlách zaradených do kategórie N1 (nákladné, ktoré vyzerajú ako osobné) je už dlhšiu dobu predmetom diskusií na internete. Otázky na túto tému prišli aj do našej redakcie.

Peter: "Chcel by som sa opýtať, ako je to s ochrannou mriežkou vo vozidle N1. Auto som kúpil v roku 2006 - nutnosť mať vo výbave mriežku vyplývala z ustanovenia paragrafu 25 vyhlášky ministerstva dopravy (č. 116/1997), ktorej platnosť sa skončila v marci v roku 2005. Na základe čoho zostala povinnosť mať mriežku aj po tomto termíne?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Platnosť citovanej vyhlášky sa skutočne skončila v marci 2005. Vtedy vstúpilo do platnosti nové vymedzenie kategórií motorových vozidiel, kde sa mriežka ako povinné vybavenie vozidla kategórie N1 nespomína.

Napriek tomu sa prakticky autá kategórie N1 nepredávali bez mriežky. Dôvodom bol fakt, že len na vozidlá N1 s mriežkou sa dal urobiť odpočet DPH, čo podnikateľom zaručovalo lacnejšie autá. Mriežka z pohľadu odpočtu DPH však prestala byť povinná až na konci apríla 2009. Vtedy Slovensko implementovalo do svojich právnych predpisov európsku normu, podľa ktorej mriežka v aute nie je potrebná pre odpočet DPH.

Za týmto "oneskorením" stálo do značnej miery ministerstvo financií, ktoré využilo dvojročnú lehotu, počas ktorej mohlo zavedenie európskej normy do našich podmienok zdržať.

Povinnosť mať mriežku v aute vyplýva zo zákona o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách (č. 725/2004 Z.z.). Ak totiž auto bolo vyrobené s tým, že mriežka je jeho súčasťou, nie je možné sa jej len tak zbaviť. Auto totiž bolo do premávky na cestách schválené s mriežkou.

Dá sa mriežky legálne zbaviť?

Bevilj: "V októbri som kúpil ojazdené SUV od podnikateľa. Musím ponechať namontovanú mriežku oddeľujúcu batožinový priestor od priestoru pre posádku, aj keď nie som podnikateľský subjekt?"

V prípade, že vozidlo bolo zakúpené od podnikateľského subjektu s mriežkou a DPH bola splatená, vozidlo musí zostať vybavené ochrannou mriežkou.

Existuje však možnosť nechať ho preradiť do kategórie M1, čím zanikne potreba mať v aute mriežku osadenú. Táto možnosť so sebou však prináša úskalie v podobe byrokratických procesov v rámci prestavby vozidla.

Ak sa majiteľ rozhodne takúto procedúru podstúpiť, musí sa pripraviť na niekoľko návštev na obvodnom úrade, na získavanie potrebných dokladov a nepochybne aj na poplatky spojené s konaním.

Aby ste sa zbavili mriežky, podstúpite byrokratický kolotoč

Najprv treba na úrade podať žiadosť o súhlas na prestavbu vozidla. K tomu budete potrebovať stanovisko výrobcu alebo zástupcu výrobcu vozidla. Nemusí to byť však jediné súhlasné stanovisko, ktoré budete potrebovať k žiadosti. Záleží to od obvodného úradu.

Úrad následne stanoví rozsah potrebných úprav a ich kontrol, ktoré budete s prestavaným vozidlom musieť absolvovať. Po zvládnutí týchto procedúr sa podáva žiadosť o schválenie prestavby, ku ktorému sa prikladajú protokoly z predpísaných testov. Ak úrad prestavbu schváli, môžete požiadať políciu o zmenu kategórie vozidla v osvedčení o evidencií vozidla.

Tento proces stojí nemálo peňazí a energie a jeho podstúpeniu budú určite predchádzať úvahy, či to za to stojí.

Význam mriežky v aute

Ochranná mriežka mala od začiatku sporný efekt, nakoľko nie každý podnikateľ vozidlo používal na prevoz materiálov, pred ktorými ho mala v prípade nehody chrániť. U kovoobrábača prevážajúceho niekoľkokilogramové oceľové výrobky sa jej dobrovoľné osadenie dá chápať. U školiteľa poskytujúceho rôzne kurzy na živnosť, ktorý potreboval previesť kufrík s notebookom a dokumentmi, zrejme prevážili početné nevýhody existencie mriežky.

Z vlastnej skúsenosti môžme uviesť nepríjemný pocit pri pohľade do vnútorného spätného zrkadla, evokujúci prinajlepšom zoologickú záhradu, ale aj pazvuky, ktorých zdrojom mriežka často býva. Predovšetkým na cestách, kde sa ešte nestihol prejaviť pôvodný účel spotrebných daní z pohonných hmôt, totiž rozvoj a údržba cestnej siete.

Mriežka takisto paradoxne obmedzuje variabilitu vnútorného priestoru a tým aj využiteľnosť vozidla na podnikanie.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  2. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  3. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  10. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  1. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  5. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  6. Do we have "Sagans" in language education?
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  10. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 101
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 21 700
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 17 642
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 6 032
  5. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 4 599
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 3 996
  7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 146
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 2 919
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 2 021
  10. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 1 965

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR JURAJA BERZEDIHO

Na východe je veselo. Len dokedy

Kalkulačka rozhodla. V Košiciach prídu o slovenské zápasy tisíce fanúšikov.

KOMENTÁRE

Katastrofa: Nikdy nebolo lepšie

Samotné fakty na víťazstvo nad populistami a demagógmi nestačia.

Píše Kristián Blaškovič - Fórum

Čím prekvapí Kim na stretnutí s Trumpom?

Kim sa chce vrátiť medzi svetových politikov ako ich rovnocenný partner.

DOMOV

Mazurek učil európskych extrémistov slušnosti

Strana združujúca európskych extrémistov mala cez víkend snem.

Neprehliadnite tiež

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.

Poľskí zlodeji ukradli prototyp Mercedesu v štádiu vývoja

Pre automobilku je hodnota dielov nevyčísliteľná.

Škoda Rapid skončí, Felicia sa zrejme vráti už budúci rok

Za zmenou zamerania majú byť slabé predaje súčasného Rapidu v Európe.

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť.