Mriežku z auta dáte preč rýchlo, bez byrokracie to však bude problém

Niektorí pri kúpe ojazdeného auta s mriežkou uvažovali, že ju odmontujú a bude to. Aj keď samotná demontáž nemusí byť problém, pri policajnej kontrole budete radi, ak vám policajti dajú iba pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mriežka v aute už takmer dva roky nie je povinná, ak si chcete kúpiť auto s odpočtom DPH. Napriek tomu sa po cestách preháňa stále veľa "zamrežovaných" áut.

V horšom vám zadržia technický preukaz, prípadne tabuľky s evidenčným číslom.

Prečo treba mať mriežku v aute?

Opodstatnenie prítomnosti takzvanej ochrannej mriežky vo vozidlách zaradených do kategórie N1 (nákladné, ktoré vyzerajú ako osobné) je už dlhšiu dobu predmetom diskusií na internete. Otázky na túto tému prišli aj do našej redakcie.

Peter: "Chcel by som sa opýtať, ako je to s ochrannou mriežkou vo vozidle N1. Auto som kúpil v roku 2006 - nutnosť mať vo výbave mriežku vyplývala z ustanovenia paragrafu 25 vyhlášky ministerstva dopravy (č. 116/1997), ktorej platnosť sa skončila v marci v roku 2005. Na základe čoho zostala povinnosť mať mriežku aj po tomto termíne?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Platnosť citovanej vyhlášky sa skutočne skončila v marci 2005. Vtedy vstúpilo do platnosti nové vymedzenie kategórií motorových vozidiel, kde sa mriežka ako povinné vybavenie vozidla kategórie N1 nespomína.

Napriek tomu sa prakticky autá kategórie N1 nepredávali bez mriežky. Dôvodom bol fakt, že len na vozidlá N1 s mriežkou sa dal urobiť odpočet DPH, čo podnikateľom zaručovalo lacnejšie autá. Mriežka z pohľadu odpočtu DPH však prestala byť povinná až na konci apríla 2009. Vtedy Slovensko implementovalo do svojich právnych predpisov európsku normu, podľa ktorej mriežka v aute nie je potrebná pre odpočet DPH.

Za týmto "oneskorením" stálo do značnej miery ministerstvo financií, ktoré využilo dvojročnú lehotu, počas ktorej mohlo zavedenie európskej normy do našich podmienok zdržať.

Povinnosť mať mriežku v aute vyplýva zo zákona o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách (č. 725/2004 Z.z.). Ak totiž auto bolo vyrobené s tým, že mriežka je jeho súčasťou, nie je možné sa jej len tak zbaviť. Auto totiž bolo do premávky na cestách schválené s mriežkou.

Dá sa mriežky legálne zbaviť?

Bevilj: "V októbri som kúpil ojazdené SUV od podnikateľa. Musím ponechať namontovanú mriežku oddeľujúcu batožinový priestor od priestoru pre posádku, aj keď nie som podnikateľský subjekt?"

V prípade, že vozidlo bolo zakúpené od podnikateľského subjektu s mriežkou a DPH bola splatená, vozidlo musí zostať vybavené ochrannou mriežkou.

Existuje však možnosť nechať ho preradiť do kategórie M1, čím zanikne potreba mať v aute mriežku osadenú. Táto možnosť so sebou však prináša úskalie v podobe byrokratických procesov v rámci prestavby vozidla.

Ak sa majiteľ rozhodne takúto procedúru podstúpiť, musí sa pripraviť na niekoľko návštev na obvodnom úrade, na získavanie potrebných dokladov a nepochybne aj na poplatky spojené s konaním.

Aby ste sa zbavili mriežky, podstúpite byrokratický kolotoč

Najprv treba na úrade podať žiadosť o súhlas na prestavbu vozidla. K tomu budete potrebovať stanovisko výrobcu alebo zástupcu výrobcu vozidla. Nemusí to byť však jediné súhlasné stanovisko, ktoré budete potrebovať k žiadosti. Záleží to od obvodného úradu.

Úrad následne stanoví rozsah potrebných úprav a ich kontrol, ktoré budete s prestavaným vozidlom musieť absolvovať. Po zvládnutí týchto procedúr sa podáva žiadosť o schválenie prestavby, ku ktorému sa prikladajú protokoly z predpísaných testov. Ak úrad prestavbu schváli, môžete požiadať políciu o zmenu kategórie vozidla v osvedčení o evidencií vozidla.

Tento proces stojí nemálo peňazí a energie a jeho podstúpeniu budú určite predchádzať úvahy, či to za to stojí.

Význam mriežky v aute

Ochranná mriežka mala od začiatku sporný efekt, nakoľko nie každý podnikateľ vozidlo používal na prevoz materiálov, pred ktorými ho mala v prípade nehody chrániť. U kovoobrábača prevážajúceho niekoľkokilogramové oceľové výrobky sa jej dobrovoľné osadenie dá chápať. U školiteľa poskytujúceho rôzne kurzy na živnosť, ktorý potreboval previesť kufrík s notebookom a dokumentmi, zrejme prevážili početné nevýhody existencie mriežky.

Z vlastnej skúsenosti môžme uviesť nepríjemný pocit pri pohľade do vnútorného spätného zrkadla, evokujúci prinajlepšom zoologickú záhradu, ale aj pazvuky, ktorých zdrojom mriežka často býva. Predovšetkým na cestách, kde sa ešte nestihol prejaviť pôvodný účel spotrebných daní z pohonných hmôt, totiž rozvoj a údržba cestnej siete.

Mriežka takisto paradoxne obmedzuje variabilitu vnútorného priestoru a tým aj využiteľnosť vozidla na podnikanie.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Auto na splátky môžu získať aj začínajúci živnostníci
  2. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  3. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  5. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  6. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  7. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  8. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  9. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  10. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 886
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 908
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 605
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 3 968
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 677
  6. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 3 573
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz 2 782
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 543
  9. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného 2 444
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 125

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Prečo Rusko stojí za Severnou Kóreou? Chce vyzerať ako veľmoc

Rusko sa na medzinárodnej scéne v posledných mesiacoch správa ako spojenec severokórejského režimu.

DOMOV

Polícia bola na koncerty extrémistov prikrátka

Koncerty extrémistov sa podľa odborníka dajú zastaviť.

Neprehliadnite tiež

Rolls-Royce predstavil nový Phantom, najtichšie auto na svete

Ôsma generácia vlajkovej lode je tichšia, silnejšia, pohodlnejšia a drahšia. Palubná doska je vyrobená zo skla.

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.