Mriežku z auta dáte preč rýchlo, bez byrokracie to však bude problém

Niektorí pri kúpe ojazdeného auta s mriežkou uvažovali, že ju odmontujú a bude to. Aj keď samotná demontáž nemusí byť problém, pri policajnej kontrole budete radi, ak vám policajti dajú iba pokutu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mriežka v aute už takmer dva roky nie je povinná, ak si chcete kúpiť auto s odpočtom DPH. Napriek tomu sa po cestách preháňa stále veľa "zamrežovaných" áut.

V horšom vám zadržia technický preukaz, prípadne tabuľky s evidenčným číslom.

Prečo treba mať mriežku v aute?

Opodstatnenie prítomnosti takzvanej ochrannej mriežky vo vozidlách zaradených do kategórie N1 (nákladné, ktoré vyzerajú ako osobné) je už dlhšiu dobu predmetom diskusií na internete. Otázky na túto tému prišli aj do našej redakcie.

Peter: "Chcel by som sa opýtať, ako je to s ochrannou mriežkou vo vozidle N1. Auto som kúpil v roku 2006 - nutnosť mať vo výbave mriežku vyplývala z ustanovenia paragrafu 25 vyhlášky ministerstva dopravy (č. 116/1997), ktorej platnosť sa skončila v marci v roku 2005. Na základe čoho zostala povinnosť mať mriežku aj po tomto termíne?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Platnosť citovanej vyhlášky sa skutočne skončila v marci 2005. Vtedy vstúpilo do platnosti nové vymedzenie kategórií motorových vozidiel, kde sa mriežka ako povinné vybavenie vozidla kategórie N1 nespomína.

Napriek tomu sa prakticky autá kategórie N1 nepredávali bez mriežky. Dôvodom bol fakt, že len na vozidlá N1 s mriežkou sa dal urobiť odpočet DPH, čo podnikateľom zaručovalo lacnejšie autá. Mriežka z pohľadu odpočtu DPH však prestala byť povinná až na konci apríla 2009. Vtedy Slovensko implementovalo do svojich právnych predpisov európsku normu, podľa ktorej mriežka v aute nie je potrebná pre odpočet DPH.

Za týmto "oneskorením" stálo do značnej miery ministerstvo financií, ktoré využilo dvojročnú lehotu, počas ktorej mohlo zavedenie európskej normy do našich podmienok zdržať.

Povinnosť mať mriežku v aute vyplýva zo zákona o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách (č. 725/2004 Z.z.). Ak totiž auto bolo vyrobené s tým, že mriežka je jeho súčasťou, nie je možné sa jej len tak zbaviť. Auto totiž bolo do premávky na cestách schválené s mriežkou.

Dá sa mriežky legálne zbaviť?

Bevilj: "V októbri som kúpil ojazdené SUV od podnikateľa. Musím ponechať namontovanú mriežku oddeľujúcu batožinový priestor od priestoru pre posádku, aj keď nie som podnikateľský subjekt?"

V prípade, že vozidlo bolo zakúpené od podnikateľského subjektu s mriežkou a DPH bola splatená, vozidlo musí zostať vybavené ochrannou mriežkou.

Existuje však možnosť nechať ho preradiť do kategórie M1, čím zanikne potreba mať v aute mriežku osadenú. Táto možnosť so sebou však prináša úskalie v podobe byrokratických procesov v rámci prestavby vozidla.

Ak sa majiteľ rozhodne takúto procedúru podstúpiť, musí sa pripraviť na niekoľko návštev na obvodnom úrade, na získavanie potrebných dokladov a nepochybne aj na poplatky spojené s konaním.

Aby ste sa zbavili mriežky, podstúpite byrokratický kolotoč

Najprv treba na úrade podať žiadosť o súhlas na prestavbu vozidla. K tomu budete potrebovať stanovisko výrobcu alebo zástupcu výrobcu vozidla. Nemusí to byť však jediné súhlasné stanovisko, ktoré budete potrebovať k žiadosti. Záleží to od obvodného úradu.

Úrad následne stanoví rozsah potrebných úprav a ich kontrol, ktoré budete s prestavaným vozidlom musieť absolvovať. Po zvládnutí týchto procedúr sa podáva žiadosť o schválenie prestavby, ku ktorému sa prikladajú protokoly z predpísaných testov. Ak úrad prestavbu schváli, môžete požiadať políciu o zmenu kategórie vozidla v osvedčení o evidencií vozidla.

Tento proces stojí nemálo peňazí a energie a jeho podstúpeniu budú určite predchádzať úvahy, či to za to stojí.

Význam mriežky v aute

Ochranná mriežka mala od začiatku sporný efekt, nakoľko nie každý podnikateľ vozidlo používal na prevoz materiálov, pred ktorými ho mala v prípade nehody chrániť. U kovoobrábača prevážajúceho niekoľkokilogramové oceľové výrobky sa jej dobrovoľné osadenie dá chápať. U školiteľa poskytujúceho rôzne kurzy na živnosť, ktorý potreboval previesť kufrík s notebookom a dokumentmi, zrejme prevážili početné nevýhody existencie mriežky.

Z vlastnej skúsenosti môžme uviesť nepríjemný pocit pri pohľade do vnútorného spätného zrkadla, evokujúci prinajlepšom zoologickú záhradu, ale aj pazvuky, ktorých zdrojom mriežka často býva. Predovšetkým na cestách, kde sa ešte nestihol prejaviť pôvodný účel spotrebných daní z pohonných hmôt, totiž rozvoj a údržba cestnej siete.

Mriežka takisto paradoxne obmedzuje variabilitu vnútorného priestoru a tým aj využiteľnosť vozidla na podnikanie.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 940
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 809
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 12 109
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 280
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 10 069
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 7 742
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 109
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 318
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 251

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Saková vysvetľovala Kiskovi kauzy, vymenovať by ju mal vo štvrtok

V Moste-Híd dúfali, že Smer vyberie za ministra vnútra človeka, ktorý nebude polarizovať spoločnosť. Kaliňákova spolupracovníčka im neprekáža.

KOMENTÁRE

Saková zdedila postupy, ako chrániť našich ľudí

Denisa Saková ako ministerka je splneným smeráckym snom.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.