Agentúrne texty sme o 19:28 nahradili autorským článkom SME.
Testy v autoškolách budú ťažšie, inšpektorov budú striedať, tínedžeri budú fúkať
BRATISLAVA. Vlani zomrelo na cestách 345 ľudí. Hoci to je o dvoch menej ako rok predtým, posledné mesiace roka sa vyvíjali nepriaznivo. Nové vedenie polície chystá viaceré organizačné zmeny, mnohé sa dotknú práve dopravných policajtov.
Policajný prezident Jaroslav Spišiak hovorí, že sa napríklad zamerajú na mladých vodičov. „Začiatočníkom, ktorí porušujú predpisy, budeme okamžite brať preukazy,“ varuje Spišiak.
Zmeny sa dotknú aj vodičských kurzov. Skúšajúci policajti budú rotovať medzi regiónmi, aby sa obmedzilo zvýhodňovanie autoškôl, s ktorými majú nadštandardné vzťahy.
Dohodnutá autoškola
Niektoré opatrenia
policajt zodpovedá za svoje teritórium a nehody, ktoré sa tam stanú;
nekompromisné udeľovanie pokút, menšie rozpätie;
sústredia sa na vodičov začiatočníkov;
rotácia skúšobných komisárov medzi regiónmi;
prísnejšie praktické skúšky.
„Boli prípady, keď sa komisár dohodol s majiteľom autoškoly a určité osoby neboli vyskúšané tak, ako mali byť,“ pripúšťa aj Miroslav Fiala zo Slovenskej komory autoškôl. Striedanie komisárov víta, no upozorňuje, že presúvanie ešte väčšmi zvýrazní ich nedostatok.
„Napríklad komisári, ktorí skúšajú vodičov nákladných áut a autobusov, sú v niektorých krajoch len po jednom alebo po dvoch.“
Spišiak chce sprísniť i samotné skúšky. Tie by mali byť po novom viac zamerané na praktické zručnosti. „Keď bude objektívne prísna skúška, ani autoškola si už nebude môcť dovoliť zľahčovať výcvik. V prípade, ak už naozaj nebude možná dohoda s komisárom,“ súhlasí Fiala.
Dôraz na prax podporuje aj dopravný analytik Jozef Drahovský. „Každý absolvent by mal počas kurzu absolvovať aj jazdu v noci, po diaľnici a aspoň teoreticky aj čo robiť v prípade šmyku. A policajti by to mali aspoň náhodne skúšať,“ myslí si.
Policajný prezident Spišiak už minulý týždeň predstavil systémovú zmenu v hodnotení policajtov. Tá by sa mala prejaviť aj v dopravnej zložke zboru. Policajti budú po novom hodnotení podľa toho, ku koľkým nehodám dôjde na úseku, kde slúžia.
Predáva štatistika
„Krivkami nehodovosti sa dosiaľ zaoberali len vysokí riadiaci policajti, ktorí sa chválili, keď boli pozitívne,
a vyhovárali, keď boli nepriaznivé,“ povedal Spišiak. „Odteraz budú riadiaci pracovníci hodnotení podľa toho, či počet nehôd na ich teritóriu klesá. Keď nie, budú vymenení.“
Spišiak si od nového systému, ktorý funguje napríklad vo Veľkej Británii, sľubuje aj výraznú zmenu postoja radových policajtov. „Aj teraz budú ukladať pokuty a zadržiavať vodičské osvedčenia, ale vo vlastnom záujme to budú robiť vtedy a tam, kde reálne zabránia dopravným nehodám.“
V praxi si to predstavuje napríklad tak, že policajt už nebude stáť za novou značkou a pokutovať vodičov za jej nedodržanie, ale pred ňou, aby ich na ňu upozornil.
Drahovský si myslí, že nový systém môže zlepšiť situáciu na cestách. „Ak bude policajt zodpovedný za určitý úsek, vplývať by mal nielen na vodičov, ale aj na správcov komunikácií. K mnohým nehodám dochádza aj preto, že správca napríklad neoznačil prekážku,“ upozorňuje.