Ako ďaleko od žltej čiary nesmiete parkovať?

Plná čiara na ceste dokáže znepríjemniť život. Najmä keď vám križovatka umožní odbočiť vľavo, no plná čiara vás nechce cez seba pustiť. A viete, ako ďaleko od žltej čiary nesmiete parkovať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Novotný)

Čo robiť po odbočení, keď sa uprostred cesty ukáže plná čiara?

Ján: "Aj keď som dennodenným vodičom už 35 rokov a myslel som si, že mám v predpisoch jasno, predsa mi niečo nie je úplne jasné. Ide mi o platnosť vodorovnej dopravnej značky "stredová plná čiara" (je jedno či jednoduchá alebo dvojitá).

Ak idem po takto značenej ceste, je to jasné. Ale ako je to v prípade, ak na takúto cestu chcem vojsť z vedľajšej cesty a chcem odbočiť doľava? Jedná sa o klasickú T-križovatku s hlavnou cestou v priamom smere, na ktorú sa pripája vedľajšia cesta. Na vedľajšej ceste je len značka "Daj predosť v jazde" a samozrejme nie "Zákaz odbočenia vľavo".

Platí pre vodiča na vedľajšej ceste pri odbočovaní vľavo plná čiara na hlavnej ceste?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na Slovensku sa nachádza niekoľko takých miest, kde je v T-čkovej križovatke plná čiara. Vodičov jazdiacich podľa predpisov takéto značenie zneisťuje. Nie sú si totiž istí, či im nehrozí pokuta.

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke, plnú čiaru smiete prejsť prechádzať pri obchádzaní alebo pri vchádzaní na

  • miesto mimo cesty,
  • poľnú cestu,
  • lesnú cestu alebo
  • cestičku pre cyklistov.

Prejsť plnú čiaru smiete, aj keď zo spomínaných miest vychádzate. Iné prípady prejazdu cez plnú čiaru sú porušením dopravných predpisov.

Ak teda vychádzate na T-čkovej križovatke z vedľajšej cesty a odbočujete vľavo, pri prejazde cez plnú čiaru porušujete dopravné predpisy. Nie vždy však za to hrozí pokuta.

Otestujte si svoje znalosti z dopravných predpisov

Vodič spácha priestupok, len ak ide o zavinené konanie. A pokutu možno udeliť len za priestupok.

Ak na križovatke pred odbočovaním vľavo nie je vidno plnú čiaru na hlavnej ceste a vy cez ňu prejdete, porušíte síce dopravné predpisy, ale nezavinene. Dopravné značenie totiž musí byť viditeľné včas z dostatočnej vzdialenosti.

V prípade, že by ste plnú čiaru videli skôr, ako sa rozbehnete do križovatky, nesmiete odbočiť vľavo. Napriek tomu, že vám to iné dopravné značenie nezakazuje.

Ako ďaleko od žltej čiary nesmieme parkovať?

Peter: "Vedľa značky žltá súvislá čiara je zakázané z obidvoch strán zastaviť a stáť. Do koľkých metrov od tejto čiary? Pýtal som sa aj policajtov a dostal som rôzne výklady. Pre upresnenie, ide o zastávku autobusu. Vedľa čiary je približne 5m šírka voľnej plochy. Auto hneď vedľa žltej čiary dostáva papuču a auto vedľa neho už nie. Je to správne?"

Žltá čiara sa na cesty kreslí na miestach, kde by mohlo zastavenie vozidla spôsobiť problémy nielen v premávke ale aj mimo nej. Zákaz zastavenia vyjadrený žltou súvislou čiarou sa týka okolia oboch strán čiary.

To, ako ďaleko od čiary je zakázané zastaviť, nie je definované v metroch. Vyhláška to určila takto: Značka Žltá súvislá čiara (č. V 12b) vyznačuje úsek, kde je z obidvoch strán tejto čiary zakázané zastavenie a státie vozidiel.

Ak je vedľa cesty, na okraji ktorej je nakreslená žltá neprerušovaná čiara, akokoľvek široký chodník, žiadny vodič nesmie zastaviť auto na tomto chodníku. Nech zastaví na chodníku kdekoľvek, vždy poruší zákaz zastavenia, keďže bude stáť z jednej strany žltej čiary.

Preto nie je spravodlivé, ak vozidlo stojace hneď pri žltej čiare dostane papuču a iné auto vedľa sa papuči vyhne. Takéto situácie však môžu nastať vtedy, ak druhé auto zaparkuje vedľa toho s papučou až potom, čo odišli policajti.

Cez plnú čiaru sa smú obchádzať aj zaparkované autá

Marek: "Často chodím po Viedenskej ceste okolo Sadu Janka Kráľa smerom do Auparku. Od Nového mosta je to jednosmerka, ale rozdelená na dva pruhy. Musím aj tu rešpektovať dva jazdné pruhy?

Tie stredové čiary sú pozostatok, keď ešte táto cesta bola obojsmerná. Cesta je pomerne úzka keďže sa parkuje po oboch stranách cesty. Niekde je dokonca plná čiara, ktorá sa dá ťažko reálne rešpektovať. Môžem aj tu dostať pokutu, že idem stredom cesty po prerušovanej čiare, resp. že prechádzam plnú čiaru, keďže sa do jazdného pruhu nevmestím lebo sa po stranách parkuje?"

V tomto prípade je odpoveď jednoznačná. Marekovi nič nebude hroziť, ak prejde plnú čiaru.

Vodič je povinný jazdiť pri pravom okraji jazdného pruhu alebo vozovky. V Marekovom prípade sa to dá splniť len tak, že po Viedenskej ceste pôjde stredom pre zaparkované autá. Prejazdom cez plnú čiaru však nespácha žiadny priestupok, pretože je to jediná možnosť, ako obísť zaparkované autá. A pri obchádzaní je povolené prejsť plnú čiaru.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 003
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 957
  3. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 14 537
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 045
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 336
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 8 890
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 6 677
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 133
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 320
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 260

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Zdravotný pohár vína je mýtus. Ako a prečo vznikol

Vedecké poznatky pribúdajú rýchlejšie, ako ich kultúra dokáže vstrebať alebo zahodiť.

DOMOV

Kritizoval ma Fico, kritizoval ma aj Dzurinda

Diskusia NAŽIVO o slobode, médiách a ich kvalite.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.