l.
BREZNO. Dizajn vie predávať a tiež vytvárať fixné predstavy o aute. Testovacia Kia Sportage 1,7 CRDi s novým naftovým motorom bola doslova magnetom pre oči okoloidúcich aj známych. Taký záujem o zvezenie sme pri testovacích autách dávno nezaznamenali.
Peter Schreyer, hlavný dizajnér Kie navrhol Sportage tak, že sa páči. Za tie peniaze určite. Dizajn však nesie so sebou jedno obrovské negatívum. V pozorovateľoch z radov typických slovenských motoristov vyvoláva pocit, že za každú cenu musí byť to auto „štvorkolka".
Scenár bol vždy rovnaký. Spolujazdca najskôr veľmi nadchol kultivovaný chod motora, na pomery objemu slušný ťah a pomerne zaujímavá spotreba. Potom nasledoval obdiv dizajnu prístrojovej dosky a kvality vyhotovenia, pozitívny komentár k sedadlám a uznanlivý pohľad na miesto vzadu.
„Parádne auto a ešte k tomu štvorkolka", pochvaľoval si snáď každý spolujazdec. „Čože? To nie je štvorkolka? To je nezmysel!", znela reakcia mnohých na skutočnosť, že nový motor 1,7 CRDi sa dodáva iba vo verzii s pohonom prednej nápravy 2WD.
Typ karosérie a celkový charakter auta zrejme vyvoláva predstavu, že to musí byť vozidlo s pohonom všetkých kolies. V teste sme zisťovali, či má Kia Sportage „zmyslel" s novým naftovým motorom a záprahom predných kolies.
Priniesol kultúru Prvá generácia nízkoobjemových naftových motorov 1,6 CRDi príjemne prekvapila kultúrou chodu a pomerne slušným výkonom. Motoru chýbal lepší záťah v nízkych otáčkach a bezprostrednejšia reakcia na plyn.
Nemali zlú spotrebu avšak predsa vyššiu ako konkurenčné autá s motorom 1,6 HDi alebo 1,5 dCi. Novinka Kie s označením 1,7 CRDi VGT neprináša na papieri v porovnaní s aktuálnou verziou 1,6 CRDi v modeloch cee´d nič navyše.
Výkon 85 kW a krútiaci moment 255 Nm zostali na rovnakej úrovni. Dokonca menší a starší motor 1,6 CRDi VGT ponúka vrchol krútiaceho momentu pri nižších otáčkach.
Nárast objemu dosiahli konštruktéri predĺžením zdvihu piestov. Zrejme aj mierny pokles kompresného pomeru prispel k hladšiemu chodu motora a tichému štartu. Najzásadnejšou zmenou je lepšia odozva na plynový pedál.
Potrebuje kilometre Ako každý motor, aj naftová novinka potrebuje na objektívne posúdenie spotreby väčší počet najazdených kilometrov, pretože vozidlo sme preberali pri 3100 kilometroch na tachometri.
Palubný počítač ukazoval priemernú spotrebu za predchádzajúce obdobie 7,5 litra na sto kilometrov. Vozidlo sme vrátili s priemernou spotrebou 6,4 litra na 100 kilometrov, čo by mala byť hodnota pre mestskú prevádzku. Spotrebu okolo 5,5 litra dosiahla Kia iba pri prevádzke mimo mesta na cestách prvej triedy a vyslovene ekonomickej jazde.
Netradičné: Kia ponúka vyhrievanie zadných sedadiel. To by sme v tejto cenovej kategórii nečakali.
Prevodovka ulahodí používaniu v meste a jeho okolí, pretože na šietom prevodovom stupni má motor 1750 otáčok za minútu a ešte zvláda jemné zrýchlenie. Pri diaľničnej rýchlosti 130 kilometrov za hodinu otáčky narastú na 2600 za minútu. Od verzie s pohonom prednej nápravy sme čakali o niečo nižšiu spotrebu, avšak zladenie motora s prevodmi stojí aj za liter navyše. S Kiou sa doslova úžasne pohýna z miesta a asi sa nenájde šofér s kritickým pohľadom na túto prevodovku naladenú na motor v meste a jeho okolí. Tá kombinácia robí radosť z jazdy.
Interiér nadchne Sportage bez ohľadu na verziu poteší dobrým a zároveň vyšším posedom, priestorom na zadných sedadlách, prehľadnou prístrojovou doskou a slušnými odkladacími priestormi.
Aj výhľad šikmo dopredu patrí medzi lepšie v kategórii. Akurát Bluetooth sa s telefónom Nokia E52 nie veľmi znášal. Doslova príkladné je ovládanie autorádia a tempomatu na volante.
Ovládanie palubného počítača je v kórejských autách čoraz praktickejšie. Ešte by sa z prístrojovej dosky a z ľavej strany mohlo dostať na volant alebo do dosahu pravej ruky.
S výnimkou ešte stále nie veľmi praktického ovládača palubného počítača na prístrojovke, považujeme interiér za doslova príkladný. Silné čísla Číselné vyjadrenie objemu batožinového priestoru v technických údajoch vyzerá veľmi odvážne. Objem 564 litrov je zrejme myslený po strechu. Reálne je však objem dobre využiteľný a široký. Škoda chýbajúcich koľajničiek na zaťahovanie rolety.
Zaťahovacej rolete chýbajú koľajničky. Kufor je obrovský, ale Octaviu od neho nečakajte.
Sportage EX ponúka pod dnom batožinového priestoru plnohodnotnú rezervu s hliníkovým diskom a poriadny zdvihák. Koncepcia karosérie ponúka okrem vyššej svetlosti podvozka úžitok porovnateľný s kompaktným kombi. Miesto na sedenie vzadu víťazí nad kufrom. Farbu karosérie, výbavu, motor alebo poťahy si vyberte podľa vlastnej chuti, ale urobte všetko preto, aby auto nemalo nášľapné prahy. Sú zlé, komplikujú nastupovanie a špinia nohavice.
Nášľapné prahy sú zlé, komplikujú nastupovanie a špinia nohavice.
Dopraje zábavu Tuhosť podvozka podstatne zlepšuje jazdné vlastnosti na kvalitnom povrchu ciest a napriek vysokej stavbe karosérie cítiť, že autori urobili všetko pre zníženie ťažiska. Dôkazom sú iba mierne výkyvy karosérie pri náhlej zmene smeru jazdy a motor doslova utopený hlboko pod prednou kapotou.
Veľké kolesá a svetlosť podvozka 17 centimetrov dávajú predpoklad, že nerovnosti v meste alebo poľnú cestu zvládnete o niečo ľahšie ako s kombi. Pri jazde v hlbokom snehu nás až prekvapila schopnosť prednej nápravy rovnomerne pritláčať v zákrute obe kolesá.
Treba vždy a za každých okolností pohon oboch náprav? Kia Sportage je výborné auto aj s pohonom predných kolies.
Prípadné prešmykovanie jedného kolesa celkom citlivo koriguje ESP. V praxi to znamená, že Kia skôr, ako by zastavila v hlbokom snehu kvôli šmýkaniu jedného kolesa, pokračuje so záberom oboch kolies a pritom elektronika motor príliš nedusí. Vo verzii 2WD nechýba asistent zjazdu z kopca, čo je pri prednopohonových autách neobvyklé. V strmom zasneženom kopci sme ho využili niekoľkokrát. Ešte väčšiu radosť nám urobilo vypínateľné ESP.
Kým s pohonom oboch náprav by to bolo obtiažne, s testovanou verziou môžete zobrať rodinu alebo kamarátov a ísť si na zasneženú plochu zajazdiť. Sportage jazdí výborne a kontrolovateľne šmykom cez ručnú brzdu.
Záleží na prioritách Kilometre strávené za volantom ukázali, že hoci papierovo neprináša nový motor ani koňa na viac, veľmi dobre pasuje k prevodovke, je tichší a lepšie reaguje na vodičovu nohu. Tá sa však musí v stláčaní plynového pedálu krotiť, ak má byť výsledkom dobrá spotreba.
Verzia 1,7 CRDi 2WD obohatila cenník o zmyselnú verziu, pretože drvivá väčšina motoristov nepotrebuje pohon všetkých kolies často alebo vôbec a môže výrazne ušetriť. Vo výbave LX je dvojlitrová verzia 2,0 CRDi 4WD o 3730 eur drahšia.
Umiestnenie motora hlboko pod hranou kapoty dáva šancu chodcom a znižuje ťažisko naoko vysokého auta.
Vysoliť takmer 4000 eur za 15 koní a pripojiteľný pohon zadnej nápravy môže mať význam iba pre človeka, ktorý býva v poriadne strmom kopci a v oblasti s častým snežením. Pre niekoho je nezmysel kúpiť takéto pekné SUV bez pohonu 4WD. Podľa nás je nezmysel vyhadzovať peniaze za zbytočnosti, ktoré mnohí využijú tri krát za život auta.
Takmer štyri tisícky vo vrecku potešia, pretože pri takmer rovnakom pôžitku z jazdy a zhruba šesťlitrovej spotrebe si odložíte na 50 000 kilometrov jazdy. Tá „hanba" bez štvorkolky sa dá prežiť.
SME spokojní SME nespokojní
jazdné vlastnosti roleta batožinového priestoru
dobré odhlučnenie ovládanie palubného počítača
príjemné radenie
nášľapné prahy
dobrá prevodovka
sklápanie zadných operadiel
bezpečnostná výbava
-
sedenie vzadu
-
Kupujem - nekupujem
Nie je to moja obľúbená kategória áut, lebo stále mi príde praktickejší kombík alebo potom skutočný offroad. Keby som si však mal vybrať SUV v tejto cenovej hladine, tak Sportage 1,7 CRDi patrí do finále. Kia ma zaujala priestorom vzadu, dostatočným miestom na detské autosedačky, hravosťou na snehu a skutočne presvedčivou jazdou. (Rastislav Chvála)
Technické parametre Motor 1,7 CRDi
Typ vznetový štvorvalec
Pohon kolies 2WD
Zdvihový objem (cm3) 1685
Výkon (kw/k) 85/115
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 255
Pri otáčkach (ot./min) 2000
Prevodovka 6-st., manuál
Emisie CO2 (g/km) 139
Emisná norma EURO 5
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2640
Dĺžka (mm) 4440
Šírka (mm) 1855
Výška (mm) 1645
Pohotovostná hmot (kg) 1490
Svetlosť podvozka (mm) 172
Predný nájazd. uhol (C) 22,7
Zadný nájazd. uhol (C) 28,2
Prechodový nájazd. uhol (C) 17,7
Objem palivovej nádrže (l) 58
Objem batož. priestoru (l) 564/1353
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 173
Spotreba mesto(l/100 km) 6,3
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,8
Kombinovaná spotreba 5,3
Spotreba v teste (l/100 km) ...
Cena modelu od (eur) 17 830
Cena verzie od (eur) 19 850
Cena testovanej verzie (eur) 22 220
Kia Sportage 1,7 CRDi VGT 2WD Rýchlosť (km/h) prevodový stupeň otáčky motora (ot./min.)
50 3 2050
50 4 1500
90 5 2100
90 6 1750
130 6 2600