SME

TEST: Kii Sportage stačí menší diesel

Najnovší naftový motor z dielne Kie nedosiahol spotrebu udávanú výrobcom, avšak mimoriadne potešil kultúrou chodu a zladením s prevodovkou. Pri nadšení z presného radenia sme nezabudli sledovať otáčky pri rôznych rýchlostiach. Pohon zadnej nápravy nechýba

Nová Kia Sportage dokáže zaujať dizajnom, praktickou stránkou a tiež novým kultivovaným dieselom 1,7 CRDi. Na prvý pohľad nezmyselná verzia dáva možnosť ušetriť motoristom, ktorí po takomto type auta túžia. Štyri tisícky vo vrecku potešia.Nová Kia Sportage dokáže zaujať dizajnom, praktickou stránkou a tiež novým kultivovaným dieselom 1,7 CRDi. Na prvý pohľad nezmyselná verzia dáva možnosť ušetriť motoristom, ktorí po takomto type auta túžia. Štyri tisícky vo vrecku potešia. (Zdroj: autor)

l.

BREZNO. Dizajn vie predávať a tiež vytvárať fixné predstavy o aute. Testovacia Kia Sportage 1,7 CRDi s novým naftovým motorom bola doslova magnetom pre oči okoloidúcich aj známych. Taký záujem o zvezenie sme pri testovacích autách dávno nezaznamenali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Peter Schreyer, hlavný dizajnér Kie navrhol Sportage tak, že sa páči. Za tie peniaze určite. Dizajn však nesie so sebou jedno obrovské negatívum. V pozorovateľoch z radov typických slovenských motoristov vyvoláva pocit, že za každú cenu musí byť to auto „štvorkolka".

SkryťVypnúť reklamu

Scenár bol vždy rovnaký. Spolujazdca najskôr veľmi nadchol kultivovaný chod motora, na pomery objemu slušný ťah a pomerne zaujímavá spotreba. Potom nasledoval obdiv dizajnu prístrojovej dosky a kvality vyhotovenia, pozitívny komentár k sedadlám a uznanlivý pohľad na miesto vzadu.

„Parádne auto a ešte k tomu štvorkolka", pochvaľoval si snáď každý spolujazdec. „Čože? To nie je štvorkolka? To je nezmysel!", znela reakcia mnohých na skutočnosť, že nový motor 1,7 CRDi sa dodáva iba vo verzii s pohonom prednej nápravy 2WD.

Typ karosérie a celkový charakter auta zrejme vyvoláva predstavu, že to musí byť vozidlo s pohonom všetkých kolies. V teste sme zisťovali, či má Kia Sportage „zmyslel" s novým naftovým motorom a záprahom predných kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Priniesol kultúru Prvá generácia nízkoobjemových naftových motorov 1,6 CRDi príjemne prekvapila kultúrou chodu a pomerne slušným výkonom. Motoru chýbal lepší záťah v nízkych otáčkach a bezprostrednejšia reakcia na plyn.

Nemali zlú spotrebu avšak predsa vyššiu ako konkurenčné autá s motorom 1,6 HDi alebo 1,5 dCi. Novinka Kie s označením 1,7 CRDi VGT neprináša na papieri v porovnaní s aktuálnou verziou 1,6 CRDi v modeloch cee´d nič navyše.

Výkon 85 kW a krútiaci moment 255 Nm zostali na rovnakej úrovni. Dokonca menší a starší motor 1,6 CRDi VGT ponúka vrchol krútiaceho momentu pri nižších otáčkach.

Nárast objemu dosiahli konštruktéri predĺžením zdvihu piestov. Zrejme aj mierny pokles kompresného pomeru prispel k hladšiemu chodu motora a tichému štartu. Najzásadnejšou zmenou je lepšia odozva na plynový pedál.

SkryťVypnúť reklamu

Potrebuje kilometre Ako každý motor, aj naftová novinka potrebuje na objektívne posúdenie spotreby väčší počet najazdených kilometrov, pretože vozidlo sme preberali pri 3100 kilometroch na tachometri.

Palubný počítač ukazoval priemernú spotrebu za predchádzajúce obdobie 7,5 litra na sto kilometrov. Vozidlo sme vrátili s priemernou spotrebou 6,4 litra na 100 kilometrov, čo by mala byť hodnota pre mestskú prevádzku. Spotrebu okolo 5,5 litra dosiahla Kia iba pri prevádzke mimo mesta na cestách prvej triedy a vyslovene ekonomickej jazde.

Netradičné: Kia ponúka vyhrievanie zadných sedadiel. To by sme v tejto cenovej kategórii nečakali.

Prevodovka ulahodí používaniu v meste a jeho okolí, pretože na šietom prevodovom stupni má motor 1750 otáčok za minútu a ešte zvláda jemné zrýchlenie. Pri diaľničnej rýchlosti 130 kilometrov za hodinu otáčky narastú na 2600 za minútu. Od verzie s pohonom prednej nápravy sme čakali o niečo nižšiu spotrebu, avšak zladenie motora s prevodmi stojí aj za liter navyše. S Kiou sa doslova úžasne pohýna z miesta a asi sa nenájde šofér s kritickým pohľadom na túto prevodovku naladenú na motor v meste a jeho okolí. Tá kombinácia robí radosť z jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Interiér nadchne Sportage bez ohľadu na verziu poteší dobrým a zároveň vyšším posedom, priestorom na zadných sedadlách, prehľadnou prístrojovou doskou a slušnými odkladacími priestormi.

Aj výhľad šikmo dopredu patrí medzi lepšie v kategórii. Akurát Bluetooth sa s telefónom Nokia E52 nie veľmi znášal. Doslova príkladné je ovládanie autorádia a tempomatu na volante.

Ovládanie palubného počítača je v kórejských autách čoraz praktickejšie. Ešte by sa z prístrojovej dosky a z ľavej strany mohlo dostať na volant alebo do dosahu pravej ruky.

S výnimkou ešte stále nie veľmi praktického ovládača palubného počítača na prístrojovke, považujeme interiér za doslova príkladný. Silné čísla Číselné vyjadrenie objemu batožinového priestoru v technických údajoch vyzerá veľmi odvážne. Objem 564 litrov je zrejme myslený po strechu. Reálne je však objem dobre využiteľný a široký. Škoda chýbajúcich koľajničiek na zaťahovanie rolety.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaťahovacej rolete chýbajú koľajničky. Kufor je obrovský, ale Octaviu od neho nečakajte.

Sportage EX ponúka pod dnom batožinového priestoru plnohodnotnú rezervu s hliníkovým diskom a poriadny zdvihák. Koncepcia karosérie ponúka okrem vyššej svetlosti podvozka úžitok porovnateľný s kompaktným kombi. Miesto na sedenie vzadu víťazí nad kufrom. Farbu karosérie, výbavu, motor alebo poťahy si vyberte podľa vlastnej chuti, ale urobte všetko preto, aby auto nemalo nášľapné prahy. Sú zlé, komplikujú nastupovanie a špinia nohavice.

Nášľapné prahy sú zlé, komplikujú nastupovanie a špinia nohavice.

Dopraje zábavu Tuhosť podvozka podstatne zlepšuje jazdné vlastnosti na kvalitnom povrchu ciest a napriek vysokej stavbe karosérie cítiť, že autori urobili všetko pre zníženie ťažiska. Dôkazom sú iba mierne výkyvy karosérie pri náhlej zmene smeru jazdy a motor doslova utopený hlboko pod prednou kapotou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľké kolesá a svetlosť podvozka 17 centimetrov dávajú predpoklad, že nerovnosti v meste alebo poľnú cestu zvládnete o niečo ľahšie ako s kombi. Pri jazde v hlbokom snehu nás až prekvapila schopnosť prednej nápravy rovnomerne pritláčať v zákrute obe kolesá.

Treba vždy a za každých okolností pohon oboch náprav? Kia Sportage je výborné auto aj s pohonom predných kolies.

Prípadné prešmykovanie jedného kolesa celkom citlivo koriguje ESP. V praxi to znamená, že Kia skôr, ako by zastavila v hlbokom snehu kvôli šmýkaniu jedného kolesa, pokračuje so záberom oboch kolies a pritom elektronika motor príliš nedusí. Vo verzii 2WD nechýba asistent zjazdu z kopca, čo je pri prednopohonových autách neobvyklé. V strmom zasneženom kopci sme ho využili niekoľkokrát. Ešte väčšiu radosť nám urobilo vypínateľné ESP.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kým s pohonom oboch náprav by to bolo obtiažne, s testovanou verziou môžete zobrať rodinu alebo kamarátov a ísť si na zasneženú plochu zajazdiť. Sportage jazdí výborne a kontrolovateľne šmykom cez ručnú brzdu.

Záleží na prioritách Kilometre strávené za volantom ukázali, že hoci papierovo neprináša nový motor ani koňa na viac, veľmi dobre pasuje k prevodovke, je tichší a lepšie reaguje na vodičovu nohu. Tá sa však musí v stláčaní plynového pedálu krotiť, ak má byť výsledkom dobrá spotreba.

Verzia 1,7 CRDi 2WD obohatila cenník o zmyselnú verziu, pretože drvivá väčšina motoristov nepotrebuje pohon všetkých kolies často alebo vôbec a môže výrazne ušetriť. Vo výbave LX je dvojlitrová verzia 2,0 CRDi 4WD o 3730 eur drahšia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Umiestnenie motora hlboko pod hranou kapoty dáva šancu chodcom a znižuje ťažisko naoko vysokého auta.

Vysoliť takmer 4000 eur za 15 koní a pripojiteľný pohon zadnej nápravy môže mať význam iba pre človeka, ktorý býva v poriadne strmom kopci a v oblasti s častým snežením. Pre niekoho je nezmysel kúpiť takéto pekné SUV bez pohonu 4WD. Podľa nás je nezmysel vyhadzovať peniaze za zbytočnosti, ktoré mnohí využijú tri krát za život auta.

Takmer štyri tisícky vo vrecku potešia, pretože pri takmer rovnakom pôžitku z jazdy a zhruba šesťlitrovej spotrebe si odložíte na 50 000 kilometrov jazdy. Tá „hanba" bez štvorkolky sa dá prežiť.

SME spokojní SME nespokojní

jazdné vlastnosti roleta batožinového priestoru

SkryťVypnúť reklamu
reklama

dobré odhlučnenie ovládanie palubného počítača

príjemné radenie

nášľapné prahy

dobrá prevodovka

sklápanie zadných operadiel

bezpečnostná výbava

-

sedenie vzadu

-

Kupujem - nekupujem

Nie je to moja obľúbená kategória áut, lebo stále mi príde praktickejší kombík alebo potom skutočný offroad. Keby som si však mal vybrať SUV v tejto cenovej hladine, tak Sportage 1,7 CRDi patrí do finále. Kia ma zaujala priestorom vzadu, dostatočným miestom na detské autosedačky, hravosťou na snehu a skutočne presvedčivou jazdou. (Rastislav Chvála)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické parametre Motor 1,7 CRDi

Typ vznetový štvorvalec

Pohon kolies 2WD

Zdvihový objem (cm3) 1685

Výkon (kw/k) 85/115

Pri otáčkach (ot./min.) 4000

Krútiaci moment (Nm) 255

Pri otáčkach (ot./min) 2000

Prevodovka 6-st., manuál

Emisie CO2 (g/km) 139

Emisná norma EURO 5

Rozmery -

Rázvor náprav (mm) 2640

Dĺžka (mm) 4440

Šírka (mm) 1855

Výška (mm) 1645

Pohotovostná hmot (kg) 1490

Svetlosť podvozka (mm) 172

Predný nájazd. uhol (C) 22,7

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zadný nájazd. uhol (C) 28,2

Prechodový nájazd. uhol (C) 17,7

Objem palivovej nádrže (l) 58

Objem batož. priestoru (l) 564/1353

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,3

Maximálna rýchlosť (km/h) 173

Spotreba mesto(l/100 km) 6,3

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,8

Kombinovaná spotreba 5,3

Spotreba v teste (l/100 km) ...

Cena modelu od (eur) 17 830

Cena verzie od (eur) 19 850

Cena testovanej verzie (eur) 22 220

Kia Sportage 1,7 CRDi VGT 2WD Rýchlosť (km/h) prevodový stupeň otáčky motora (ot./min.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

50 3 2050

50 4 1500

90 5 2100

90 6 1750

130 6 2600

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 372
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 315
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 919
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 805
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 481
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 424
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 113
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 643
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 28 015
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 368
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 102
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 818
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 258
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 494
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu