l.
BREZNO. Dizajn vie predávať a tiež vytvárať fixné predstavy o aute. Testovacia Kia Sportage 1,7 CRDi s novým naftovým motorom bola doslova magnetom pre oči okoloidúcich aj známych. Taký záujem o zvezenie sme pri testovacích autách dávno nezaznamenali.
Peter Schreyer, hlavný dizajnér Kie navrhol Sportage tak, že sa páči. Za tie peniaze určite. Dizajn však nesie so sebou jedno obrovské negatívum. V pozorovateľoch z radov typických slovenských motoristov vyvoláva pocit, že za každú cenu musí byť to auto „štvorkolka".
Scenár bol vždy rovnaký. Spolujazdca najskôr veľmi nadchol kultivovaný chod motora, na pomery objemu slušný ťah a pomerne zaujímavá spotreba. Potom nasledoval obdiv dizajnu prístrojovej dosky a kvality vyhotovenia, pozitívny komentár k sedadlám a uznanlivý pohľad na miesto vzadu.
„Parádne auto a ešte k tomu štvorkolka", pochvaľoval si snáď každý spolujazdec. „Čože? To nie je štvorkolka? To je nezmysel!", znela reakcia mnohých na skutočnosť, že nový motor 1,7 CRDi sa dodáva iba vo verzii s pohonom prednej nápravy 2WD.
Typ karosérie a celkový charakter auta zrejme vyvoláva predstavu, že to musí byť vozidlo s pohonom všetkých kolies. V teste sme zisťovali, či má Kia Sportage „zmyslel" s novým naftovým motorom a záprahom predných kolies.
Priniesol kultúru
Prvá generácia nízkoobjemových naftových motorov 1,6 CRDi príjemne prekvapila kultúrou chodu a pomerne slušným výkonom. Motoru chýbal lepší záťah v nízkych otáčkach a bezprostrednejšia reakcia na plyn.
Nemali zlú spotrebu avšak predsa vyššiu ako konkurenčné autá s motorom 1,6 HDi alebo 1,5 dCi. Novinka Kie s označením 1,7 CRDi VGT neprináša na papieri v porovnaní s aktuálnou verziou 1,6 CRDi v modeloch cee´d nič navyše.
Výkon 85 kW a krútiaci moment 255 Nm zostali na rovnakej úrovni. Dokonca menší a starší motor 1,6 CRDi VGT ponúka vrchol krútiaceho momentu pri nižších otáčkach.
Nárast objemu dosiahli konštruktéri predĺžením zdvihu piestov. Zrejme aj mierny pokles kompresného pomeru prispel k hladšiemu chodu motora a tichému štartu. Najzásadnejšou zmenou je lepšia odozva na plynový pedál.
Potrebuje kilometre
Ako každý motor, aj naftová novinka potrebuje na objektívne posúdenie spotreby väčší počet najazdených kilometrov, pretože vozidlo sme preberali pri 3100 kilometroch na tachometri.
Palubný počítač ukazoval priemernú spotrebu za predchádzajúce obdobie 7,5 litra na sto kilometrov. Vozidlo sme vrátili s priemernou spotrebou 6,4 litra na 100 kilometrov, čo by mala byť hodnota pre mestskú prevádzku. Spotrebu okolo 5,5 litra dosiahla Kia iba pri prevádzke mimo mesta na cestách prvej triedy a vyslovene ekonomickej jazde.
|
Netradičné: Kia ponúka vyhrievanie zadných sedadiel. To by sme v tejto cenovej kategórii nečakali. |
Od verzie s pohonom prednej nápravy sme čakali o niečo nižšiu spotrebu, avšak zladenie motora s prevodmi stojí aj za liter navyše. S Kiou sa doslova úžasne pohýna z miesta a asi sa nenájde šofér s kritickým pohľadom na túto prevodovku naladenú na motor v meste a jeho okolí. Tá kombinácia robí radosť z jazdy.
Interiér nadchne
Sportage bez ohľadu na verziu poteší dobrým a zároveň vyšším posedom, priestorom na zadných sedadlách, prehľadnou prístrojovou doskou a slušnými odkladacími priestormi.
Aj výhľad šikmo dopredu patrí medzi lepšie v kategórii. Akurát Bluetooth sa s telefónom Nokia E52 nie veľmi znášal. Doslova príkladné je ovládanie autorádia a tempomatu na volante.
|
Ovládanie palubného počítača je v kórejských autách čoraz praktickejšie. Ešte by sa z prístrojovej dosky a z ľavej strany mohlo dostať na volant alebo do dosahu pravej ruky. |
Silné čísla
Číselné vyjadrenie objemu batožinového priestoru v technických údajoch vyzerá veľmi odvážne. Objem 564 litrov je zrejme myslený po strechu. Reálne je však objem dobre využiteľný a široký. Škoda chýbajúcich koľajničiek na zaťahovanie rolety.
|
Zaťahovacej rolete chýbajú koľajničky. Kufor je obrovský, ale Octaviu od neho nečakajte. |
Miesto na sedenie vzadu víťazí nad kufrom. Farbu karosérie, výbavu, motor alebo poťahy si vyberte podľa vlastnej chuti, ale urobte všetko preto, aby auto nemalo nášľapné prahy. Sú zlé, komplikujú nastupovanie a špinia nohavice.
![]() | Nášľapné prahy sú zlé, komplikujú nastupovanie a špinia nohavice. |
Dopraje zábavu
Tuhosť podvozka podstatne zlepšuje jazdné vlastnosti na kvalitnom povrchu ciest a napriek vysokej stavbe karosérie cítiť, že autori urobili všetko pre zníženie ťažiska. Dôkazom sú iba mierne výkyvy karosérie pri náhlej zmene smeru jazdy a motor doslova utopený hlboko pod prednou kapotou.
Veľké kolesá a svetlosť podvozka 17 centimetrov dávajú predpoklad, že nerovnosti v meste alebo poľnú cestu zvládnete o niečo ľahšie ako s kombi. Pri jazde v hlbokom snehu nás až prekvapila schopnosť prednej nápravy rovnomerne pritláčať v zákrute obe kolesá.
|
Treba vždy a za každých okolností pohon oboch náprav? Kia Sportage je výborné auto aj s pohonom predných kolies. |
Vo verzii 2WD nechýba asistent zjazdu z kopca, čo je pri prednopohonových autách neobvyklé. V strmom zasneženom kopci sme ho využili niekoľkokrát. Ešte väčšiu radosť nám urobilo vypínateľné ESP.
Kým s pohonom oboch náprav by to bolo obtiažne, s testovanou verziou môžete zobrať rodinu alebo kamarátov a ísť si na zasneženú plochu zajazdiť. Sportage jazdí výborne a kontrolovateľne šmykom cez ručnú brzdu.
Záleží na prioritách
Kilometre strávené za volantom ukázali, že hoci papierovo neprináša nový motor ani koňa na viac, veľmi dobre pasuje k prevodovke, je tichší a lepšie reaguje na vodičovu nohu. Tá sa však musí v stláčaní plynového pedálu krotiť, ak má byť výsledkom dobrá spotreba.
Verzia 1,7 CRDi 2WD obohatila cenník o zmyselnú verziu, pretože drvivá väčšina motoristov nepotrebuje pohon všetkých kolies často alebo vôbec a môže výrazne ušetriť. Vo výbave LX je dvojlitrová verzia 2,0 CRDi 4WD o 3730 eur drahšia.
![]() | Umiestnenie motora hlboko pod hranou kapoty dáva šancu chodcom a znižuje ťažisko naoko vysokého auta. |
Pre niekoho je nezmysel kúpiť takéto pekné SUV bez pohonu 4WD. Podľa nás je nezmysel vyhadzovať peniaze za zbytočnosti, ktoré mnohí využijú tri krát za život auta.
Takmer štyri tisícky vo vrecku potešia, pretože pri takmer rovnakom pôžitku z jazdy a zhruba šesťlitrovej spotrebe si odložíte na 50 000 kilometrov jazdy. Tá „hanba" bez štvorkolky sa dá prežiť.
SME spokojní | SME nespokojní |
jazdné vlastnosti | roleta batožinového priestoru |
dobré odhlučnenie | ovládanie palubného počítača |
príjemné radenie | nášľapné prahy |
dobrá prevodovka | sklápanie zadných operadiel |
bezpečnostná výbava | - |
sedenie vzadu | - |
Kupujem - nekupujem |
Nie je to moja obľúbená kategória áut, lebo stále mi príde praktickejší kombík alebo potom skutočný offroad. Keby som si však mal vybrať SUV v tejto cenovej hladine, tak Sportage 1,7 CRDi patrí do finále. Kia ma zaujala priestorom vzadu, dostatočným miestom na detské autosedačky, hravosťou na snehu a skutočne presvedčivou jazdou. (Rastislav Chvála) |
Technické parametre
Motor | 1,7 CRDi |
Typ | vznetový štvorvalec |
Pohon kolies | 2WD |
Zdvihový objem (cm3) | 1685 |
Výkon (kw/k) | 85/115 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4000 |
Krútiaci moment (Nm) | 255 |
Pri otáčkach (ot./min) | 2000 |
Prevodovka | 6-st., manuál |
Emisie CO2 (g/km) | 139 |
Emisná norma | EURO 5 |
Rozmery | - |
Rázvor náprav (mm) | 2640 |
Dĺžka (mm) | 4440 |
Šírka (mm) | 1855 |
Výška (mm) | 1645 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1490 |
Svetlosť podvozka (mm) | 172 |
Predný nájazd. uhol (C) | 22,7 |
Zadný nájazd. uhol (C) | 28,2 |
Prechodový nájazd. uhol (C) | 17,7 |
Objem palivovej nádrže (l) | 58 |
Objem batož. priestoru (l) | 564/1353 |
Prevádzkové hodnoty | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 12,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 173 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 6,3 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 4,8 |
Kombinovaná spotreba | 5,3 |
Spotreba v teste (l/100 km) | ... |
Cena modelu od (eur) | 17 830 |
Cena verzie od (eur) | 19 850 |
Cena testovanej verzie (eur) | 22 220 |
Kia Sportage 1,7 CRDi VGT 2WD
Rýchlosť (km/h) | prevodový stupeň | otáčky motora (ot./min.) |
50 | 3 | 2050 |
50 | 4 | 1500 |
90 | 5 | 2100 |
90 | 6 | 1750 |
130 | 6 | 2600 |