SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

TEST: Kii Sportage stačí menší diesel

Najnovší naftový motor z dielne Kie nedosiahol spotrebu udávanú výrobcom, avšak mimoriadne potešil kultúrou chodu a zladením s prevodovkou. Pri nadšení z presného radenia sme nezabudli sledovať otáčky pri rôznych rýchlostiach. Pohon zadnej nápravy nechýba

Nová Kia Sportage dokáže zaujať dizajnom, praktickou stránkou a tiež novým kultivovaným dieselom 1,7 CRDi. Na prvý pohľad nezmyselná verzia dáva možnosť ušetriť motoristom, ktorí po takomto type auta túžia. Štyri tisícky vo vrecku potešia.Nová Kia Sportage dokáže zaujať dizajnom, praktickou stránkou a tiež novým kultivovaným dieselom 1,7 CRDi. Na prvý pohľad nezmyselná verzia dáva možnosť ušetriť motoristom, ktorí po takomto type auta túžia. Štyri tisícky vo vrecku potešia. (Zdroj: autor)

l.

BREZNO. Dizajn vie predávať a tiež vytvárať fixné predstavy o aute. Testovacia Kia Sportage 1,7 CRDi s novým naftovým motorom bola doslova magnetom pre oči okoloidúcich aj známych. Taký záujem o zvezenie sme pri testovacích autách dávno nezaznamenali.

Peter Schreyer, hlavný dizajnér Kie navrhol Sportage tak, že sa páči. Za tie peniaze určite. Dizajn však nesie so sebou jedno obrovské negatívum. V pozorovateľoch z radov typických slovenských motoristov vyvoláva pocit, že za každú cenu musí byť to auto „štvorkolka".

Scenár bol vždy rovnaký. Spolujazdca najskôr veľmi nadchol kultivovaný chod motora, na pomery objemu slušný ťah a pomerne zaujímavá spotreba. Potom nasledoval obdiv dizajnu prístrojovej dosky a kvality vyhotovenia, pozitívny komentár k sedadlám a uznanlivý pohľad na miesto vzadu.

„Parádne auto a ešte k tomu štvorkolka", pochvaľoval si snáď každý spolujazdec. „Čože? To nie je štvorkolka? To je nezmysel!", znela reakcia mnohých na skutočnosť, že nový motor 1,7 CRDi sa dodáva iba vo verzii s pohonom prednej nápravy 2WD.

Typ karosérie a celkový charakter auta zrejme vyvoláva predstavu, že to musí byť vozidlo s pohonom všetkých kolies. V teste sme zisťovali, či má Kia Sportage „zmyslel" s novým naftovým motorom a záprahom predných kolies.

Priniesol kultúru

Prvá generácia nízkoobjemových naftových motorov 1,6 CRDi príjemne prekvapila kultúrou chodu a pomerne slušným výkonom. Motoru chýbal lepší záťah v nízkych otáčkach a bezprostrednejšia reakcia na plyn.

Nemali zlú spotrebu avšak predsa vyššiu ako konkurenčné autá s motorom 1,6 HDi alebo 1,5 dCi. Novinka Kie s označením 1,7 CRDi VGT neprináša na papieri v porovnaní s aktuálnou verziou 1,6 CRDi v modeloch cee´d nič navyše.

Výkon 85 kW a krútiaci moment 255 Nm zostali na rovnakej úrovni. Dokonca menší a starší motor 1,6 CRDi VGT ponúka vrchol krútiaceho momentu pri nižších otáčkach.

Nárast objemu dosiahli konštruktéri predĺžením zdvihu piestov. Zrejme aj mierny pokles kompresného pomeru prispel k hladšiemu chodu motora a tichému štartu. Najzásadnejšou zmenou je lepšia odozva na plynový pedál.

Potrebuje kilometre

Ako každý motor, aj naftová novinka potrebuje na objektívne posúdenie spotreby väčší počet najazdených kilometrov, pretože vozidlo sme preberali pri 3100 kilometroch na tachometri.

Palubný počítač ukazoval priemernú spotrebu za predchádzajúce obdobie 7,5 litra na sto kilometrov. Vozidlo sme vrátili s priemernou spotrebou 6,4 litra na 100 kilometrov, čo by mala byť hodnota pre mestskú prevádzku. Spotrebu okolo 5,5 litra dosiahla Kia iba pri prevádzke mimo mesta na cestách prvej triedy a vyslovene ekonomickej jazde.

62_sportige_male_big.jpg

Netradičné: Kia ponúka vyhrievanie zadných sedadiel. To by sme v tejto cenovej kategórii nečakali.

Prevodovka ulahodí používaniu v meste a jeho okolí, pretože na šietom prevodovom stupni má motor 1750 otáčok za minútu a ešte zvláda jemné zrýchlenie. Pri diaľničnej rýchlosti 130 kilometrov za hodinu otáčky narastú na 2600 za minútu.

Od verzie s pohonom prednej nápravy sme čakali o niečo nižšiu spotrebu, avšak zladenie motora s prevodmi stojí aj za liter navyše. S Kiou sa doslova úžasne pohýna z miesta a asi sa nenájde šofér s kritickým pohľadom na túto prevodovku naladenú na motor v meste a jeho okolí. Tá kombinácia robí radosť z jazdy.

Interiér nadchne

Sportage bez ohľadu na verziu poteší dobrým a zároveň vyšším posedom, priestorom na zadných sedadlách, prehľadnou prístrojovou doskou a slušnými odkladacími priestormi.

Aj výhľad šikmo dopredu patrí medzi lepšie v kategórii. Akurát Bluetooth sa s telefónom Nokia E52 nie veľmi znášal. Doslova príkladné je ovládanie autorádia a tempomatu na volante.

64_sportige_male_big.jpg

Ovládanie palubného počítača je v kórejských autách čoraz praktickejšie. Ešte by sa z prístrojovej dosky a z ľavej strany mohlo dostať na volant alebo do dosahu pravej ruky.

S výnimkou ešte stále nie veľmi praktického ovládača palubného počítača na prístrojovke, považujeme interiér za doslova príkladný.

Silné čísla

Číselné vyjadrenie objemu batožinového priestoru v technických údajoch vyzerá veľmi odvážne. Objem 564 litrov je zrejme myslený po strechu. Reálne je však objem dobre využiteľný a široký. Škoda chýbajúcich koľajničiek na zaťahovanie rolety.

61_sportige_male_big.jpg

Zaťahovacej rolete chýbajú koľajničky. Kufor je obrovský, ale Octaviu od neho nečakajte.

Sportage EX ponúka pod dnom batožinového priestoru plnohodnotnú rezervu s hliníkovým diskom a poriadny zdvihák. Koncepcia karosérie ponúka okrem vyššej svetlosti podvozka úžitok porovnateľný s kompaktným kombi.

Miesto na sedenie vzadu víťazí nad kufrom. Farbu karosérie, výbavu, motor alebo poťahy si vyberte podľa vlastnej chuti, ale urobte všetko preto, aby auto nemalo nášľapné prahy. Sú zlé, komplikujú nastupovanie a špinia nohavice.

63_sportige_male_big.jpg Nášľapné prahy sú zlé, komplikujú nastupovanie a špinia nohavice.

Dopraje zábavu

Tuhosť podvozka podstatne zlepšuje jazdné vlastnosti na kvalitnom povrchu ciest a napriek vysokej stavbe karosérie cítiť, že autori urobili všetko pre zníženie ťažiska. Dôkazom sú iba mierne výkyvy karosérie pri náhlej zmene smeru jazdy a motor doslova utopený hlboko pod prednou kapotou.

Veľké kolesá a svetlosť podvozka 17 centimetrov dávajú predpoklad, že nerovnosti v meste alebo poľnú cestu zvládnete o niečo ľahšie ako s kombi. Pri jazde v hlbokom snehu nás až prekvapila schopnosť prednej nápravy rovnomerne pritláčať v zákrute obe kolesá.

66_sportige_male_big.jpg

Treba vždy a za každých okolností pohon oboch náprav? Kia Sportage je výborné auto aj s pohonom predných kolies.

Prípadné prešmykovanie jedného kolesa celkom citlivo koriguje ESP. V praxi to znamená, že Kia skôr, ako by zastavila v hlbokom snehu kvôli šmýkaniu jedného kolesa, pokračuje so záberom oboch kolies a pritom elektronika motor príliš nedusí.

Vo verzii 2WD nechýba asistent zjazdu z kopca, čo je pri prednopohonových autách neobvyklé. V strmom zasneženom kopci sme ho využili niekoľkokrát. Ešte väčšiu radosť nám urobilo vypínateľné ESP.

Kým s pohonom oboch náprav by to bolo obtiažne, s testovanou verziou môžete zobrať rodinu alebo kamarátov a ísť si na zasneženú plochu zajazdiť. Sportage jazdí výborne a kontrolovateľne šmykom cez ručnú brzdu.

Záleží na prioritách

Kilometre strávené za volantom ukázali, že hoci papierovo neprináša nový motor ani koňa na viac, veľmi dobre pasuje k prevodovke, je tichší a lepšie reaguje na vodičovu nohu. Tá sa však musí v stláčaní plynového pedálu krotiť, ak má byť výsledkom dobrá spotreba.

Verzia 1,7 CRDi 2WD obohatila cenník o zmyselnú verziu, pretože drvivá väčšina motoristov nepotrebuje pohon všetkých kolies často alebo vôbec a môže výrazne ušetriť. Vo výbave LX je dvojlitrová verzia 2,0 CRDi 4WD o 3730 eur drahšia.

65_sportige_male_big.jpg

Umiestnenie motora hlboko pod hranou kapoty dáva šancu chodcom a znižuje ťažisko naoko vysokého auta.

Vysoliť takmer 4000 eur za 15 koní a pripojiteľný pohon zadnej nápravy môže mať význam iba pre človeka, ktorý býva v poriadne strmom kopci a v oblasti s častým snežením.

Pre niekoho je nezmysel kúpiť takéto pekné SUV bez pohonu 4WD. Podľa nás je nezmysel vyhadzovať peniaze za zbytočnosti, ktoré mnohí využijú tri krát za život auta.

Takmer štyri tisícky vo vrecku potešia, pretože pri takmer rovnakom pôžitku z jazdy a zhruba šesťlitrovej spotrebe si odložíte na 50 000 kilometrov jazdy. Tá „hanba" bez štvorkolky sa dá prežiť.

SME spokojní SME nespokojní
jazdné vlastnosti

roleta batožinového priestoru

dobré odhlučnenie

ovládanie palubného počítača

príjemné radenie

nášľapné prahy

dobrá prevodovka

sklápanie zadných operadiel

bezpečnostná výbava

-

sedenie vzadu

-

Kupujem - nekupujem

Nie je to moja obľúbená kategória áut, lebo stále mi príde praktickejší kombík alebo potom skutočný offroad. Keby som si však mal vybrať SUV v tejto cenovej hladine, tak Sportage 1,7 CRDi patrí do finále. Kia ma zaujala priestorom vzadu, dostatočným miestom na detské autosedačky, hravosťou na snehu a skutočne presvedčivou jazdou. (Rastislav Chvála)
Technické parametre

Motor 1,7 CRDi
Typ vznetový štvorvalec
Pohon kolies 2WD
Zdvihový objem (cm3) 1685
Výkon (kw/k) 85/115
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 255
Pri otáčkach (ot./min) 2000
Prevodovka 6-st., manuál
Emisie CO2 (g/km) 139
Emisná norma EURO 5
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2640
Dĺžka (mm) 4440
Šírka (mm) 1855
Výška (mm) 1645
Pohotovostná hmot (kg) 1490
Svetlosť podvozka (mm) 172
Predný nájazd. uhol (C) 22,7
Zadný nájazd. uhol (C) 28,2
Prechodový nájazd. uhol (C) 17,7
Objem palivovej nádrže (l) 58
Objem batož. priestoru (l) 564/1353
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 173
Spotreba mesto(l/100 km) 6,3
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,8
Kombinovaná spotreba 5,3
Spotreba v teste (l/100 km) ...
Cena modelu od (eur) 17 830
Cena verzie od (eur) 19 850
Cena testovanej verzie (eur) 22 220

Kia Sportage 1,7 CRDi VGT 2WD

Rýchlosť (km/h) prevodový stupeň otáčky motora (ot./min.)
50 3 2050
50 4 1500
90 5 2100
90 6 1750
130 6 2600

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 825
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 028
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 379
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 211
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 833
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 709
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 680
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 345
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 041
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 553
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 492
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 831
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 388
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 524
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 393
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu