Benzín a nafta zdraželi, ich ceny môžu ešte rásť

Počas necelých troch týždňov stúpli ceny palív takmer o toľko, o koľko zdraželi vlani za rok. Môže za to balík vládnych opatrení aj ceny vo svete.

Za plnú nádrž si musia motoristi u nás priplatiť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Prvý mesiac tohto roku sa ešte neskončil a benzíny a nafta na Slovensku už zdraželi v priemere o viac ako sedem centov za liter. Od začiatku do konca minulého roku pritom zdraželi benzíny spolu o 16 centov za liter, nafta o 7,3 centa za liter.

Zatiaľ sa nedá odhadnúť, akým smerom sa budú ceny vyvíjať v najbližších týždňoch. Pravdepodobnejší je však ich ďalší rast ako pokles.

Balíček a vývoj na trhoch

Prvé zdražovanie pohonných látok spôsobil balík vládnych opatrení. Rast DPH, zrušenie daňového zvýhodnenia biopalív a poplatok na núdzové zásoby ropy zdvihli ceny benzínov v priemere o 5,9 centa za liter, ceny nafty o 5,6 centa za liter.

Opatrenia vlády pritom predpokladali, že ceny benzínov stúpnu o 6,2 centa za liter a nafty o 4,9 centa za liter.

Do rastu cien sa vtedy trochu zaplietol aj vývoj na medzinárodných trhoch. Od posledného zdražovania na Slovensku vlani do konca roka stúpli ceny pohonných látok na burze v Rotterdame približne o pol až jeden a pol centa za liter.

Historicky vysoké ceny

Na väčšine čerpacích staníc zdraželi benzíny po 1. januári o 6,5 centa za liter. Našlo sa však dosť pumpárov, ktorí časť vládnych opatrení preniesli na svoje plecia.

To sa prejavilo na menšom raste priemerných cien. Nezabránilo to však tomu, aby sme na Slovensku tankovali historicky najdrahšie benzíny. Dva týždne po tom sa ceny na Slovensku začali znovu zdvíhať. Ceny benzínov a nafty stúpli o ďalšie dva centy za liter. Rekordná cena benzínov bola znovu prekonaná.

Na Slovensku nie je výnimkou, ak najpredávanejší benzín 95 Natural tankujete za 1,400 eura za liter. Pred dvomi rokmi sa pritom benzíny u nás predávali o 40 centov za liter lacnejšie.

Nižšie ceny nie sú všade

Tankovať benzín či naftu mimo Slovenska sa oplatí len niekoľko kilometrov od hraníc.

BRATISLAVA. Hoci ceny pohonných látok u nás stúpajú, palivovú turistiku zrejme dnes nezažijeme v takom rozsahu ako pred dvomi rokmi. Stále sa však motoristom z niektorých slovenských regiónov viac oplatí tankovať pohonné látky v zahraničí než u nás.

Platí to najmä pre okrajové časti severu, východu, juhu a juhozápadu našej krajiny. Ak sa vodič zo Slovenska rozhodne ísť natankovať na otočku do zahraničia, do Poľska sa mu oplatí zájsť po benzín v priemere 29 kilometrov od štartovacej pozície a približne 20 kilometrov po naftu.

Do Rakúska a Maďarska sa dnes oplatí ísť len po benzíny, a to najviac do 18-­kilometrovej vzdialenosti. Do Česka sa neoplatí ísť ani po benzíny, lebo sú len mierne lacnejšie.

Obyvateľom Česka sa však stále oplatí tankovať naftu u nás. Výhodné je to, ak ju natankujú u nás až do 30­kilometrovej vzdialenosti od ich štartu v Česku.

Vzdialenosti sú vypočítané pre autá s priemernou spotrebou osem litrov benzínu na 100 kilometrov, alebo päť litrov nafty na 100 kilometrov. Použili sme priemerné ceny pohonných látok u nás a v okolitých štátoch, ako ich eviduje Európska komisia.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 550
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 940
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 545
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 031
  5. Kam do tepla v januári? 2 497
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 375
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 363
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 198
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 321
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 094

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin si za prezidenta trúfa, no k petícii sa nehlási

Občiansky kandidát na prezidenta potrebuje 15-tisíc podpisov. Bývalý šéf Najvyššieho súdu hovorí, že masovejšia podpora by ho do volieb posmelila.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.