Benzín a nafta zdraželi, ich ceny môžu ešte rásť

Počas necelých troch týždňov stúpli ceny palív takmer o toľko, o koľko zdraželi vlani za rok. Môže za to balík vládnych opatrení aj ceny vo svete.

Za plnú nádrž si musia motoristi u nás priplatiť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Prvý mesiac tohto roku sa ešte neskončil a benzíny a nafta na Slovensku už zdraželi v priemere o viac ako sedem centov za liter. Od začiatku do konca minulého roku pritom zdraželi benzíny spolu o 16 centov za liter, nafta o 7,3 centa za liter.

Zatiaľ sa nedá odhadnúť, akým smerom sa budú ceny vyvíjať v najbližších týždňoch. Pravdepodobnejší je však ich ďalší rast ako pokles.

Balíček a vývoj na trhoch

Prvé zdražovanie pohonných látok spôsobil balík vládnych opatrení. Rast DPH, zrušenie daňového zvýhodnenia biopalív a poplatok na núdzové zásoby ropy zdvihli ceny benzínov v priemere o 5,9 centa za liter, ceny nafty o 5,6 centa za liter.

Opatrenia vlády pritom predpokladali, že ceny benzínov stúpnu o 6,2 centa za liter a nafty o 4,9 centa za liter.

Do rastu cien sa vtedy trochu zaplietol aj vývoj na medzinárodných trhoch. Od posledného zdražovania na Slovensku vlani do konca roka stúpli ceny pohonných látok na burze v Rotterdame približne o pol až jeden a pol centa za liter.

Historicky vysoké ceny

Na väčšine čerpacích staníc zdraželi benzíny po 1. januári o 6,5 centa za liter. Našlo sa však dosť pumpárov, ktorí časť vládnych opatrení preniesli na svoje plecia.

To sa prejavilo na menšom raste priemerných cien. Nezabránilo to však tomu, aby sme na Slovensku tankovali historicky najdrahšie benzíny. Dva týždne po tom sa ceny na Slovensku začali znovu zdvíhať. Ceny benzínov a nafty stúpli o ďalšie dva centy za liter. Rekordná cena benzínov bola znovu prekonaná.

Na Slovensku nie je výnimkou, ak najpredávanejší benzín 95 Natural tankujete za 1,400 eura za liter. Pred dvomi rokmi sa pritom benzíny u nás predávali o 40 centov za liter lacnejšie.

Nižšie ceny nie sú všade

Tankovať benzín či naftu mimo Slovenska sa oplatí len niekoľko kilometrov od hraníc.

BRATISLAVA. Hoci ceny pohonných látok u nás stúpajú, palivovú turistiku zrejme dnes nezažijeme v takom rozsahu ako pred dvomi rokmi. Stále sa však motoristom z niektorých slovenských regiónov viac oplatí tankovať pohonné látky v zahraničí než u nás.

Platí to najmä pre okrajové časti severu, východu, juhu a juhozápadu našej krajiny. Ak sa vodič zo Slovenska rozhodne ísť natankovať na otočku do zahraničia, do Poľska sa mu oplatí zájsť po benzín v priemere 29 kilometrov od štartovacej pozície a približne 20 kilometrov po naftu.

Do Rakúska a Maďarska sa dnes oplatí ísť len po benzíny, a to najviac do 18-­kilometrovej vzdialenosti. Do Česka sa neoplatí ísť ani po benzíny, lebo sú len mierne lacnejšie.

Obyvateľom Česka sa však stále oplatí tankovať naftu u nás. Výhodné je to, ak ju natankujú u nás až do 30­kilometrovej vzdialenosti od ich štartu v Česku.

Vzdialenosti sú vypočítané pre autá s priemernou spotrebou osem litrov benzínu na 100 kilometrov, alebo päť litrov nafty na 100 kilometrov. Použili sme priemerné ceny pohonných látok u nás a v okolitých štátoch, ako ich eviduje Európska komisia.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 608
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 086
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 354
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 427
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 385
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 879
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 595
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 463
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 438
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop