Benzín a nafta zdraželi, ich ceny môžu ešte rásť

Počas necelých troch týždňov stúpli ceny palív takmer o toľko, o koľko zdraželi vlani za rok. Môže za to balík vládnych opatrení aj ceny vo svete.

Za plnú nádrž si musia motoristi u nás priplatiť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Prvý mesiac tohto roku sa ešte neskončil a benzíny a nafta na Slovensku už zdraželi v priemere o viac ako sedem centov za liter. Od začiatku do konca minulého roku pritom zdraželi benzíny spolu o 16 centov za liter, nafta o 7,3 centa za liter.

Zatiaľ sa nedá odhadnúť, akým smerom sa budú ceny vyvíjať v najbližších týždňoch. Pravdepodobnejší je však ich ďalší rast ako pokles.

Balíček a vývoj na trhoch

Prvé zdražovanie pohonných látok spôsobil balík vládnych opatrení. Rast DPH, zrušenie daňového zvýhodnenia biopalív a poplatok na núdzové zásoby ropy zdvihli ceny benzínov v priemere o 5,9 centa za liter, ceny nafty o 5,6 centa za liter.

Opatrenia vlády pritom predpokladali, že ceny benzínov stúpnu o 6,2 centa za liter a nafty o 4,9 centa za liter.

Do rastu cien sa vtedy trochu zaplietol aj vývoj na medzinárodných trhoch. Od posledného zdražovania na Slovensku vlani do konca roka stúpli ceny pohonných látok na burze v Rotterdame približne o pol až jeden a pol centa za liter.

Historicky vysoké ceny

Na väčšine čerpacích staníc zdraželi benzíny po 1. januári o 6,5 centa za liter. Našlo sa však dosť pumpárov, ktorí časť vládnych opatrení preniesli na svoje plecia.

To sa prejavilo na menšom raste priemerných cien. Nezabránilo to však tomu, aby sme na Slovensku tankovali historicky najdrahšie benzíny. Dva týždne po tom sa ceny na Slovensku začali znovu zdvíhať. Ceny benzínov a nafty stúpli o ďalšie dva centy za liter. Rekordná cena benzínov bola znovu prekonaná.

Na Slovensku nie je výnimkou, ak najpredávanejší benzín 95 Natural tankujete za 1,400 eura za liter. Pred dvomi rokmi sa pritom benzíny u nás predávali o 40 centov za liter lacnejšie.

Nižšie ceny nie sú všade

Tankovať benzín či naftu mimo Slovenska sa oplatí len niekoľko kilometrov od hraníc.

BRATISLAVA. Hoci ceny pohonných látok u nás stúpajú, palivovú turistiku zrejme dnes nezažijeme v takom rozsahu ako pred dvomi rokmi. Stále sa však motoristom z niektorých slovenských regiónov viac oplatí tankovať pohonné látky v zahraničí než u nás.

Platí to najmä pre okrajové časti severu, východu, juhu a juhozápadu našej krajiny. Ak sa vodič zo Slovenska rozhodne ísť natankovať na otočku do zahraničia, do Poľska sa mu oplatí zájsť po benzín v priemere 29 kilometrov od štartovacej pozície a približne 20 kilometrov po naftu.

Do Rakúska a Maďarska sa dnes oplatí ísť len po benzíny, a to najviac do 18-­kilometrovej vzdialenosti. Do Česka sa neoplatí ísť ani po benzíny, lebo sú len mierne lacnejšie.

Obyvateľom Česka sa však stále oplatí tankovať naftu u nás. Výhodné je to, ak ju natankujú u nás až do 30­kilometrovej vzdialenosti od ich štartu v Česku.

Vzdialenosti sú vypočítané pre autá s priemernou spotrebou osem litrov benzínu na 100 kilometrov, alebo päť litrov nafty na 100 kilometrov. Použili sme priemerné ceny pohonných látok u nás a v okolitých štátoch, ako ich eviduje Európska komisia.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  2. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  3. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  4. Vysoká hra o súdne trovy
  5. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  6. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  7. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  8. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Ako na refinancovanie hypotéky
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 765
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 728
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 279
  4. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 3 377
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 120
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 527
  7. Splnený sen 1 994
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 628
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 391
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 157

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odsúdili prvých exministrov. Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

EXministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení za kauzu nástenkový tender.

ŠPORT

Necítim hnev ani nenávisť, tvrdí Tóth

Olympijský víťaz v chôdzi priznal, že musí naháňať stratenú formu.

DOMOV

Ftáčnik neodmietol podporu od spojenca Kotlebovho hovorcu

Blaško kandidoval na kandidátke strany neskoršieho Kotlebovho hovorcu.

Neprehliadnite tiež

Volvo spúšťa značku športových áut Polestar, prvý model je hybrid

Športový hybrid Polestar 1 prichádza s výkonom 600 koní a karbónovou karosériou.

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.