Benzín a nafta zdraželi, ich ceny môžu ešte rásť

Počas necelých troch týždňov stúpli ceny palív takmer o toľko, o koľko zdraželi vlani za rok. Môže za to balík vládnych opatrení aj ceny vo svete.

Za plnú nádrž si musia motoristi u nás priplatiť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Prvý mesiac tohto roku sa ešte neskončil a benzíny a nafta na Slovensku už zdraželi v priemere o viac ako sedem centov za liter. Od začiatku do konca minulého roku pritom zdraželi benzíny spolu o 16 centov za liter, nafta o 7,3 centa za liter.

Zatiaľ sa nedá odhadnúť, akým smerom sa budú ceny vyvíjať v najbližších týždňoch. Pravdepodobnejší je však ich ďalší rast ako pokles.

Balíček a vývoj na trhoch

Prvé zdražovanie pohonných látok spôsobil balík vládnych opatrení. Rast DPH, zrušenie daňového zvýhodnenia biopalív a poplatok na núdzové zásoby ropy zdvihli ceny benzínov v priemere o 5,9 centa za liter, ceny nafty o 5,6 centa za liter.

Opatrenia vlády pritom predpokladali, že ceny benzínov stúpnu o 6,2 centa za liter a nafty o 4,9 centa za liter.

Do rastu cien sa vtedy trochu zaplietol aj vývoj na medzinárodných trhoch. Od posledného zdražovania na Slovensku vlani do konca roka stúpli ceny pohonných látok na burze v Rotterdame približne o pol až jeden a pol centa za liter.

Historicky vysoké ceny

Na väčšine čerpacích staníc zdraželi benzíny po 1. januári o 6,5 centa za liter. Našlo sa však dosť pumpárov, ktorí časť vládnych opatrení preniesli na svoje plecia.

To sa prejavilo na menšom raste priemerných cien. Nezabránilo to však tomu, aby sme na Slovensku tankovali historicky najdrahšie benzíny. Dva týždne po tom sa ceny na Slovensku začali znovu zdvíhať. Ceny benzínov a nafty stúpli o ďalšie dva centy za liter. Rekordná cena benzínov bola znovu prekonaná.

Na Slovensku nie je výnimkou, ak najpredávanejší benzín 95 Natural tankujete za 1,400 eura za liter. Pred dvomi rokmi sa pritom benzíny u nás predávali o 40 centov za liter lacnejšie.

Nižšie ceny nie sú všade

Tankovať benzín či naftu mimo Slovenska sa oplatí len niekoľko kilometrov od hraníc.

BRATISLAVA. Hoci ceny pohonných látok u nás stúpajú, palivovú turistiku zrejme dnes nezažijeme v takom rozsahu ako pred dvomi rokmi. Stále sa však motoristom z niektorých slovenských regiónov viac oplatí tankovať pohonné látky v zahraničí než u nás.

Platí to najmä pre okrajové časti severu, východu, juhu a juhozápadu našej krajiny. Ak sa vodič zo Slovenska rozhodne ísť natankovať na otočku do zahraničia, do Poľska sa mu oplatí zájsť po benzín v priemere 29 kilometrov od štartovacej pozície a približne 20 kilometrov po naftu.

Do Rakúska a Maďarska sa dnes oplatí ísť len po benzíny, a to najviac do 18-­kilometrovej vzdialenosti. Do Česka sa neoplatí ísť ani po benzíny, lebo sú len mierne lacnejšie.

Obyvateľom Česka sa však stále oplatí tankovať naftu u nás. Výhodné je to, ak ju natankujú u nás až do 30­kilometrovej vzdialenosti od ich štartu v Česku.

Vzdialenosti sú vypočítané pre autá s priemernou spotrebou osem litrov benzínu na 100 kilometrov, alebo päť litrov nafty na 100 kilometrov. Použili sme priemerné ceny pohonných látok u nás a v okolitých štátoch, ako ich eviduje Európska komisia.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 874
  2. Od septembra opäť po starom 6 164
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 789
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 434
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 728
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 695
  7. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 215
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 194
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 092
  10. Leto nekončí! 1 080

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.