SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Benzín a nafta zdraželi, ich ceny môžu ešte rásť

Počas necelých troch týždňov stúpli ceny palív takmer o toľko, o koľko zdraželi vlani za rok. Môže za to balík vládnych opatrení aj ceny vo svete.

Za plnú nádrž si musia motoristi u nás priplatiť.Za plnú nádrž si musia motoristi u nás priplatiť. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Prvý mesiac tohto roku sa ešte neskončil a benzíny a nafta na Slovensku už zdraželi v priemere o viac ako sedem centov za liter. Od začiatku do konca minulého roku pritom zdraželi benzíny spolu o 16 centov za liter, nafta o 7,3 centa za liter.

Zatiaľ sa nedá odhadnúť, akým smerom sa budú ceny vyvíjať v najbližších týždňoch. Pravdepodobnejší je však ich ďalší rast ako pokles.

Balíček a vývoj na trhoch

Prvé zdražovanie pohonných látok spôsobil balík vládnych opatrení. Rast DPH, zrušenie daňového zvýhodnenia biopalív a poplatok na núdzové zásoby ropy zdvihli ceny benzínov v priemere o 5,9 centa za liter, ceny nafty o 5,6 centa za liter.

Opatrenia vlády pritom predpokladali, že ceny benzínov stúpnu o 6,2 centa za liter a nafty o 4,9 centa za liter.

Do rastu cien sa vtedy trochu zaplietol aj vývoj na medzinárodných trhoch. Od posledného zdražovania na Slovensku vlani do konca roka stúpli ceny pohonných látok na burze v Rotterdame približne o pol až jeden a pol centa za liter.

Historicky vysoké ceny

Na väčšine čerpacích staníc zdraželi benzíny po 1. januári o 6,5 centa za liter. Našlo sa však dosť pumpárov, ktorí časť vládnych opatrení preniesli na svoje plecia.

To sa prejavilo na menšom raste priemerných cien. Nezabránilo to však tomu, aby sme na Slovensku tankovali historicky najdrahšie benzíny. Dva týždne po tom sa ceny na Slovensku začali znovu zdvíhať. Ceny benzínov a nafty stúpli o ďalšie dva centy za liter. Rekordná cena benzínov bola znovu prekonaná.

Na Slovensku nie je výnimkou, ak najpredávanejší benzín 95 Natural tankujete za 1,400 eura za liter. Pred dvomi rokmi sa pritom benzíny u nás predávali o 40 centov za liter lacnejšie.

Nižšie ceny nie sú všade

Tankovať benzín či naftu mimo Slovenska sa oplatí len niekoľko kilometrov od hraníc.

BRATISLAVA. Hoci ceny pohonných látok u nás stúpajú, palivovú turistiku zrejme dnes nezažijeme v takom rozsahu ako pred dvomi rokmi. Stále sa však motoristom z niektorých slovenských regiónov viac oplatí tankovať pohonné látky v zahraničí než u nás.

Platí to najmä pre okrajové časti severu, východu, juhu a juhozápadu našej krajiny. Ak sa vodič zo Slovenska rozhodne ísť natankovať na otočku do zahraničia, do Poľska sa mu oplatí zájsť po benzín v priemere 29 kilometrov od štartovacej pozície a približne 20 kilometrov po naftu.

Do Rakúska a Maďarska sa dnes oplatí ísť len po benzíny, a to najviac do 18-­kilometrovej vzdialenosti. Do Česka sa neoplatí ísť ani po benzíny, lebo sú len mierne lacnejšie.

Obyvateľom Česka sa však stále oplatí tankovať naftu u nás. Výhodné je to, ak ju natankujú u nás až do 30­kilometrovej vzdialenosti od ich štartu v Česku.

Vzdialenosti sú vypočítané pre autá s priemernou spotrebou osem litrov benzínu na 100 kilometrov, alebo päť litrov nafty na 100 kilometrov. Použili sme priemerné ceny pohonných látok u nás a v okolitých štátoch, ako ich eviduje Európska komisia.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 829
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 083
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 236
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 616
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 865
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 855
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 001
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 786
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 300
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.