SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Ak ste zamestnaní, zákaz vjazdu pre vás platiť nemusí

Zamysleli ste sa už niekedy nad umiestnením dopravnej značky? Viete, čo chceli značením povedať? Nie? Možno by ste mali a objavili by ste tak niekoľko nezmyslov, ktoré "skrášľujú" naše cesty.

Zaparkovať môžete, no musíte si to vedieť obhájiť

Robo: "Zaujíma ma, či porušujem predpisy (a teda či by som mohol dostať pokutu) za vjazd do priestorov, kde je značka zákaz vjazdu (tá klasika okrúhla) s dodatkovou tabuľkou "Neplatí pre vozidlá firmy XY a zamestnancov". Keďže som zamestnanec (avšak nie firmy XY), môžem dostať pokutu pri vjazde do takýchto priestorov?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Priestor, do ktorého je zakázané vojsť, je vymedzený dodatkovou tabuľou. Tá umožňuje vojsť do priestoru vodičom vozidiel, ktorých sa výnimka týka. Robo sa spýtal, či aj o smie vojsť do zákazu vjazdu, kde smú len vozidlá firmy a zamestnanci. Odpoveď: smie.

Znenie značky pravdepodobne nie je v súlade s tým, čo ňou chceli povedať tí, ktorí ju osadzovali.

Pravdepodobne malo byť na dodatkovej tabuľke napísané, že do priestoru za zákazom vjazdu smú vojsť zamestnanci firmy. Lenže na dopravnej značke to nešpecifikovali presne. Ak je Robo zamestnanec, i keď inej firmy, má právo do zákazu vojsť. Pokutu by teda dostať nemal.

Miestam pre ZŤP by ste sa mali radšej vyhnúť

Peter: "Posielam vám fotky parkoviska (pre ZŤP) pred OD MAX v Skalici. Chcem sa opýtať na platnosť tejto dopravnej značky. Podľa môjho názoru je táto značka neplatná. Alebo lepšie povedané sa na určené parkovacie miesta vôbec nevzťahuje, nakoľko dopravná značka platí za jej hranicou, čo by v tomto prípade bol chodník.

Skôr som nad tým nepremýšľal, myslel som si že je na zemi vodorovné značenie, zamyslieť ma donútil až sneh (ktorý by prípadne vodorovne značenie zakryl), no po jeho roztopení som si všimol, že sa tam žiadne nenachádza. Môže mi polícia udeliť pokutu, keby som na danom mieste zastavil?"

Na prvý pohľad sa môže zdať, že dopravná značka je umiestnená nelogicky. Ak by sme prijali za fakt predpoklad, že platnosť všetkých dopravnej značiek sa týka lokality za nimi, potom by na vyznačených miestach pred značkou mohli parkovať aj autá bez parkovacieho preukazu.

V zákone o cestnej premávke sa neuvádza, akej lokality sa týka platnosť značky. Vo väčšine prípadov sa dá na základe umiestnenia vydedukovať, že značka platí pre cestu za ňou. Pri parkovacích dopravných značkách to ale nie je úplne jednoznačné.

Svetlo do problému vnášajú technické predpisy, podľa ktorých sa zvislé dopravné značky vyznačujúce parkovisko umiestňujú pre parkovacie miesto kolmo alebo šikmo k vozovke aj spôsobom, ako to vidno na fotke.

Značenie by mohlo byť k vodičom "prívetivejšie"

K umiestneniu značky by sa ale dalo povedať, že by sme si vedeli predstaviť aj lepšie miesto, kde by informovala o vyhradených miestach pre zdravotne postihnutých. Napríklad na začiatku a na konci vyhradených parkovacích miest. Pri snahe zaparkovať na krajné miesto je totiž značka uprostred trochu horšie viditeľná.

V každom prípade aj z fotky vyplýva, že to nie je zásadný problém, pretože "P-čko" je možné zbadať včas z dostatočnej vzdialenosti a značka tiež poskytuje úplný a jednoznačný výklad.

Preto by ste na takom mieste nemali zaparkovať bez povolenia, pretože by ste riskovali až zákaz šoférovania na dva roky.

Ešte je nutné dodať, že aj keby boli na parkovacích miestach vyznačené symboly vozíka, bez zvislej dopravnej značky by to nič neznamenalo. Akékoľvek vyhradené parkovacie miesto totiž určuje vždy zvislá značka a čiary na ceste sú "informačným" doplnkom značky s bielym písmenom P na modrom podklade.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 388
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 789
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 875
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 173
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 887
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 546
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 291
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 221
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


14 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 10 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 7 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  8. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 486
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 130
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 117
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 007
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 134
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 492
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu