BRATISLAVA. Kto túži po najmenšom športovo-úžitkovom aute od BMW so zážihovým šesťvalcom pod kapotou, nech sa poponáhľa. Mníchovská automobilka ho totiž na jar vyradí z ponuky.
Štafetu najsilnejšieho benzínového agregátu v BMW X1 prevezme o dva valce a jeden liter menší motor, zato však vybavený dvojitým prepĺňaním TwinPower.
O 10 kW slabší, no s vyšším krútiacim momentom než predchodca
Nový celohliníkový zážihový štvorvalec je vybavený variabilným časovaním vačkových hriadeľov Double VANOS. Ventily ovláda systém Valvetronic. Presné dávkovanie paliva má na starosti priame vstrekovanie HPI. Jeho solenoidové vstrekovače pracujú pod tlakom až 200 bar. Povestnou čerešničkou na torte je prepĺňanie turbodúchadlom typu Twin-scroll.
Agregát dosahuje výkon 180 kW (245 k) pri 5000 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 350 Nm už pri otáčkach 1250/min.
Manuál i automat
K dispozícii bude so šesťstupňovou manuálnou, alebo osemstupňovou automatickou prevodovkou. V oboch prípadoch dosiahne BMW X1 maximálnu rýchlosť 240 km/h a v priemere si vypýta 7,9 l/100 km. S manuálnou prevodovkou ale skôr zrýchli z pokoja na 100 km/h - za 6,1 sekundy (s automatom za 6,5 sekundy).
Zaujímavosťou je, že označenie najvýkonnejšej zážihovej motorizácie pre BMW X1 - xDrive28i - sa nemení. Štandardom je pre ňu pohon všetkých kolies s elektronicky ovládanou viaclamelovou spojkou.
Ak si vyberiete manuálne prevodové ústrojenstvo, dostanete aj funkciu rekuperácie energie, indikátor vhodného okamihu na preradenie a systém štart/stop.
Autor: fg