Kto je zodpovedný za pripútanie sa spolujazdcov vodiča? Koľko diaľničných nálepiek treba, ak jeden príves ťahajú dve autá? Aj tieto otázky ste sa spýtali v poradni Natankuj.sk. (1) Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť; to neplatí pre ... 2) Vodičský preukaz vydaný v štáte Európskeho hospodárskeho priestoru alebo v štáte dohovoru je ďalej neplatný, akb) jeho držiteľ je držiteľom aj iného vodičského preukazu,
Treba spolucestujúcich upozorňovať na pripútanie sa?
Klementis: "Chcel by som sa spýtať, či som ako vodič povinný oboznámiť spolucestujúcich o tom, že si musia dať bezpečnostné pásy a ak áno, tak či stačí raz alebo zakaždým, keď sa jedná o jednu a tú istú osobu. Predpisuje to vyhláška ak áno, aká?"
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 3, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Účastník cestnej premávky je povinný dodržiavať pravidlá cestnej premávky ustanovené v tomto zákone.
§ 8, zákon č. 8/2009 Z.z.:
Zákon o cestnej premávke vyžaduje, aby každý účastník cestnej premávky dodržiaval dopravné predpisy. Účastníkmi sú aj spolucestujúci vo vozidle.
Podľa predpisov je každý, kto sedí na mieste s bezpečnostným pásom, povinný ho použiť. Netýka sa to len vodiča ale aj spolucestujúcich. Výnimkou sú len policajti, vojaci, inštruktori autoškoly a podobne.
Ak by sa váš spolujazdec "nezapásal", ako vodič za to nebudete potrestaní. Dokonca nie ste povinní nikoho, kto je zodpovedný sám za seba, ani upozorňovať, aby si zapol bezpečnostné pásy. Prípadnú pokutu za nezapnutie sa by policajti dali nie vodičovi ale spolujazdcovi.
Mimochodom, pri deťoch si ich pripútanie sa ustrážte, pretože dospelý so zodpovednosťou voči dieťaťu je v takom prípade ten, kto by mohol znášať prípadné sankcie za dieťa.
Jeden príves, dve autá. Koľko treba diaľničných nálepiek?
olmas: "Podľa prepisov som povinný známku za príves nalepiť na čelné sklo vozidla. No mám 2 autá, ktoré striedam podľa potreby a s oboma potrebujem známku aj na príves. To mám kúpiť 2 nálepky, aby som uspokojil hlúposť nariadenia?"
S možnosťou, že sa bude jeden prívesný vozík používať k viacerým vozidlám, zrejme tvorca príslušných právnych predpisov nepočítal.
Keďže diaľničnú nálepku za príves treba nalepiť na čelné sklo auta, ktoré ťahá príves po diaľnici alebo rýchlostnej ceste, nezostáva vám nič iné, ako kúpiť si pre každé auto, ktoré má ťahať príves, diaľničnú nálepku pre daný príves.
Technická a emisná 3-ročného auta, ktoré šoféruje taxikár
kofca: "Zastavila ma hliadka v Bratislave. Dostal som pokutu za to, ze nemám TK a emisnú kontrolu. Avšak, moje auto má len 3 roky a dnes mi kamarát hovoril, že autá, ktoré majú menej ako 4 roky, túto kontrolu musia podstúpiť až potom. Štyri roky od prvej registrácie ubehnú cca 1.7.2011 v mojom prípade. Avšak, začal som taxikárčiť cca pred 2 týždňami. Je táto pokuta opodstatnená? Viem, že taxikári musia mať kontrolu každý rok, ale keď mám ešte platnú tú 4-ročnú lehotu a taxikárčim asi 2 týždne? Ako mám riešiť túto situáciu?"
§ 47, vyhláška č. 578/2006 Z.z.:
(1) Technickej kontrole pravidelnej podlieha vozidlo
b) kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, M1, N1, O1 a O2 v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,
e) kategórie M, N a O používané na zdravotnícku záchrannú službu, banskú záchrannú službu a poruchovú službu plynárenských zariadení a vozidlo používané na taxislužbu v lehote jedného roka po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v jednoročných lehotách,
Skutočne, osobné autá, ktoré sú používané napríklad na súkromné účely, musia ísť na prvú emisnú a technickú kontrolu najskôr po 4 rokoch od registrácie na dopravnom inšpektoráte prípadne od 1. januára roku výroby. Po prvej kontrole sa musí absolvovať technická alebo emisná kontrola každé dva roky.
Keby kofca auto nepoužíval ako taxík, emisná a technická kontrola by mu platila ešte asi rok. Keď však s ním začal taxikárčiť, jeho auto sa dostalo do skupiny vozidiel, u ktorých je potrebné robiť emisnú a technickú kontrolu raz ročne. Preto mu pôvodné kontroly neplatia.
To, že kofca taxikárči dva týždne, z pohľadu predpisov nič neznamená. Povinnosť mať kontroly raz ročne vyplýva pre každé auto od prvej chvíle, čo sa používa ako taxík,
Aby mohol s autom jazdiť bez rizika, že dostane ďalšiu pokutu, mal by čo najskôr zájsť autom na pracovisko, kde spomínané kontroly vykonávajú.
Každý smie mať len jeden vodičský preukaz
bartas: "Chcel by som sa spýtať, či môžem vlastniť a používať dva vodičské preukazy. Jeden mám slovenský. Keďže ale dlhšiu dobu žijem vo Francúzsku, mám aj francúzsky."
§ 94, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Osoba môže byť držiteľom len jedného vodičského preukazu.
§ 106, zákon č. 8/2009 Z.z.:
Francúzske predpisy nepoznáme. Podľa slovenských smie byť vodič držiteľom dvoch vodičákov len v prípade, že jeden z nich je medzinárodný (nie národný inej krajiny).
Podľa zákona o cestnej premávke je vodičský preukaz vydaný v štáte únie neplatný, ak jeho držiteľ je držiteľom aj iného vodičáku. Bartas by podľa predpisov teda mal používať na Slovensku len slovenský vodičský preukaz, pretože ten francúzsky je neplatný.
Predpisy tiež vyžadujú odovzdať neplatný vodičský preukaz policajtom, takže bartas by ten francúzsky mal odniesť orgánu policajného zboru.
Prísť na to, že niekto má dva vodičáky, ale nie je také jednoduché. To by musela mať polícia na Slovensku a vo Francúzsku prepojené databázy. Alebo by bartasovi jeden vodičák zadržali a pri inej policajnej kontrole by sa preukázal druhým. Vtedy by policajti zistili, že používa dva vodičské preukazy.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.