SME
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

TEST: Päťkové kombi od BMW pridáva k dynamike úžitok

Niekomu bude k úplnému ideálu chýbať iba pohon všetkých kolies. S batožinovým priestorom a komfortom jazdy na úrovni luxusnej triedy bude spokojný asi každý motorista.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Využíva podvozkové komponenty vlajkovej lode, vybavený je najmodernejšími technológiami značky, predných aj zadných pasažierov hýčka priestorom a pohodlím na úrovni luxusnej limuzíny, ale na rozdiel od sedmičky si posádka môže do kufra pobaliť aj pol domácnosti.

Kombíku patrila polovica

Kombík radu 5 je pre BMW dôležitý model. V Nemecku dosiahol až 50% podiel na predaji predošlej generácie modelového radu 5. Preto ho výrobca uviedol na trh pomerne rýchlo po sedane a na jeho stavbe si dal po praktickej stránke dosť záležať.

Vonkajšími rozmermi sa radí medzi sedan a model GT päťkového radu. Vďaka konzervatívnej zadnej časti, opticky odľahčujúcej a zoštíhľujúcej celú karosériu však pôsobí najkompaktnejším dojmom z trojice.

Aspoň na pohľad z diaľky, pretože keď sa k nemu priblížite, naživo je to rovnaký obor ako sedan, s ktorým budete vždy o niečo dlhšie hľadať vhodné parkovacie miesto než s predchodcom.

Asi nie náhodou v ňom každý vidí duchovného nástupcu nie posledného, ale dve generácie dozadu starého predchodcu.

Hviezdu objemom neprekoná

V prípade kombíkov to s originalitou dizajnu netreba preháňať, zvlášť keď jeden z konkurentov vám objemom kufra riadne odskočí. Preto aj dizajnéri BMW sa snažili dosiahnuť prijateľný kompromis medzi atraktívnymi líniami a potrebnými litrami objemu.

Základný objem kufra novinky narástol o 60 litrov na 560. Maximálna prepravná kapacita po zložení sedadiel o 20 na 1670 litrov. Týmito hodnotami tak BMW opäť vyrovnal náskok Audi A6 Avant (565 l/1660 l). Na priestorového kráľa triedy T model Mercedes-Benz triedy E však stále stráca (695 l/1950 l).

Okrem objemu sa zlepšil tiež využiteľný tvar batožinového priestoru, predovšetkým na výšku. Predošlá generácia so šikmým zadným oknom ponúkala na výšku veľmi limitovaný priestor. Novinka je na tom podstatne lepšie.

Poteší tiež pravidelný pôdorys úložnej plochy a množstvo praktických detailov ako je napríklad nakladacia hrana v jednej úrovni s podlahou, 12 V zásuvka, háčik, fixovacia sieťka a guma na bočných stenách a pozdĺžne koľajnice s fixovacím patentom na väčšie predmety. Napríklad na horské bicykle, ktoré sa po zložení zadných sedadiel vmestia až dva vedľa seba.

Padnú jediným pohybom

V kufri nového päťkového kombi bez problémov preveziete aj práčku alebo menšie skrinky. Každý detail je po remeselnej aj funkčnej stránke vypracovaný do dokonalosti. Príjemný dojem navodzuje bohaté čalúnenie podlahy a bočných stien.

Zadné sedadlá, štandardne delené v pomere 40:20:40, majú veľmi jednoduchý systém sklápania. Buď ich zložíte jediným pohybom z priestoru zadných sedadiel alebo zatiahnutím za páčky z kufra.

Nechýba elegantný vak na lyže. Pod podlahou nájdete ešte ďalší úložný box na povinnú výbavu a iné drobnosti. Nami testovaná verzia bola vybavená diaľkovo otvárateľnými zadnými dverami, čo je dobrá funkcia, pokiaľ sa blížite k autu s plnými rukami.

Praktickejšie však je, že krycia roletka sa dvíha automaticky s vekom kufra, vďaka čomu s ňou vodič pri nakladaní batožiny nemusí vôbec manipulovať. Roletka sa dvíha dokonca aj vtedy, keď odklopíte iba okno zadných dverí.

Bavorák s miestom vzadu

Priestorové pomery na zadných sedadlách sú veľkorysé vo všetkých smeroch. V porovnaní s limuzínou cítiť viac miesta na hlavu. Na rozdiel od predchodcu sa bude teraz pohodlne sedieť aj tretiemu pasažierovi v strede, ktorý má k dispozícii podstatne lepšie tvarovaný sedák aj operadlo.

O jednotlivých prvkoch výbavy sa rozpisovať nebudem. Iba niekoľko praktických detailov do zimy, ktoré robia povestný rozdiel medzi elitou a zvyškom triedy. V päťkovom BMW si v prípade vyhrievaných sedadiel môžete samostatne viac prihrievať chrbát alebo zadok.

Veľmi účinné tlakové ostrekovače okien a predných xenónových svetiel perfektne čistia a vďaka vyhrievaným tryskám fungujú aj v silných mrazoch. Rýchle kúrenie a rozmrazovanie okien, odolnosť voči roseniu okien zvnútra a citlivo reagujúce kúrenie sú ukážkou, ako by mohol vyzerať tepelný komfort vo všetkých autách.

Zadok jazdí na vankúšoch

Na rozdiel od limuzíny je kombi štandardne vybavené vzduchovým pružením na zadnej náprave s automatickou reguláciou svetlej výšky zadnej časti, aby po naložení nešiel takpovediac „do kolien“.

Testovaný kus bol navyše vybavený príplatkovým adaptívnym pružením, vďaka ktorému spôsobil vo svojom segmente revolúciu jazdného komfortu. Napriek svojej nemalej pohotovostnej hmotnosti, prevyšujúcej všetku konkurenciu (o 55 až 60 kg) a pri tom istom motore dokonca aj sedmičku, je veľmi dobre a predvídateľne ovládateľný.

Všetky nerovnosti filtruje ukážkovo precízne, bez prenosu otrasov a vibrácii. Zákrutami prechádza suverénne, na povely vodiča, či už prostredníctvom akcelerátora alebo volantu reaguje spontánne. Napriek tomu sa nemôžem zbaviť dojmu, že už nepôsobí takým agilným dojmom ako predchodca.

Väčšia karoséria aj vyššia hmotnosť urobili svoje. Inak povedané, svoju typickú, mierne nervóznu športovosť obetoval v prospech uhladenej dynamiky. Testovaný naftový šesťvalec 3.0d reprezentuje ideál z pohľadu dynamiky a ekonomiky prevádzky.

Ťažkého mastodonta rozbehne z 0 na 100 km/h za neuveriteľných 6,4 s, pritom v priemere spotrebuje len 7,6 l/100 km. V kombinácii s osemstupňovou automatickou prevodovkou mu nič nechýba.

Kupujem-nekupujem

Keby som bol v pozícii zákazníka, ktorý si vyberá prémiový kombík vyššej strednej triedy, mojou voľbou by bol jednoznačne BMW 530d Touring, ale s pohonom X-Drive, na ktorý sa ešte čaká.

Touring hýčka pohodlím a luxusom na najvyššej úrovni, a hoci už nie je taký športový ako predchodca, jeho poslušnosť a ovládateľnosť si vie stále podmaniť nadšených vodičov natoľko, aby o konkurencii ani neuvažovali. (Michal Karpat)

Technické parametre
Motor 3.0d
Zdvihový objem [cm3] 2993
Výkon [kW/k] 180/245
pri otáčkach [1/min] 4000
Krútiaci moment [Nm] 540
pri otáčkach [1/min] 1750-3000
Maximálna rýchlosť [km/h] 242
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 6,4
Nameraná spotreba [l/100 km] 7,6
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1880
Batožinový priestor [l] 560/1670
Cena modelu od [€] 51.600
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  2. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  3. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  4. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  5. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  6. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  7. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 9 609
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 680
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 143
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 488
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 306
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 222
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 11 h
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


31. jan
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


31. jan
Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


30. jan

Blogy SME

  1. Jozef Bakša: Zabráňte vzniku policajnej šľachty pán Mikulec
  2. Michal Pavlík: Výroba hliníka na Slovensku končí
  3. Maroš Hrnčiar: Striptérka
  4. Otilia Horrocks: Druhý dych pre bezbariérové ihrisko na Markušovej ulici v Košiciach
  5. Ján Šeďo: 30. september mal navrhnúť Fico, volili by sme v lete.
  6. Internátny život UK: Ako sa zbaviť stresu?
  7. Jozef Purdeš: Tisíc dní bežcom
  8. Ján Valchár: Irán, F-16 a vrcholný výkon čečenských bojovníkov
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 040
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 473
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 720
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 702
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 612
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 718
  7. Ján Valchár: When the Leopards broke free (jubilejný stý blog) 2 695
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 2 488
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu