Úsek R1 po Šášovské Podhradie otvorili, platia však obmedzenia

V Žiari nad Hronom dnes otvorili ďalší úsek rýchlostnej cesty R1. Až do leta však budú môcť vodiči v takmer kilometrovej časti jazdiť len v jednom pruhu.

Po novej ceste budú môcť vodiči jazdiť už zajtra.(Zdroj: SITA/DUŠAN HEIN)

ŽIAR NAD HRONOM. Časť rýchlostnej komunikácie R1 medzi Lehôtkou pod Brehmi a Šášovským Podhradím dnes slávnostne otvorili. Vodiči ju začnú využívať od zajtra.

Minister dopravy Ján Figeľ hovorí o prepojení západného a stredného Slovenska, ktoré by malo byť dokončené do niekoľkých mesiacov. "V lete by sa malo dať ísť po takejto ceste, a verím, že sa bude dať, od Bratislavy až do Banskej Bystrice."

Táto etapa výstavby R1, ktorá je z 85 percent financovaná zo štrukturálnych fondov a z 15 percent zo štátneho rozpočtu, podľa Figeľa "potvrdzuje, že sa oplatí spojiť európske a slovenské zdroje."

Minister dopravy Ján Figeľ. FOTO: (SITA)

Problémy so zosuvom pôdy

Viac ako osemkilometrový úsek uviedli do užívania s oneskorením. Príčinou omeškania oproti pôvodnému novembrovému termínu sú podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Alana Sitára problémy so zosúvajúcim sa svahom, ktorého stabilitu narušili povodne.

"Genéza tejto komplikácie začína počas Vianoc 2009, keď došlo k v tejto časti Slovenska k extrémnym zrážkam, v dôsledku ktorých sa zmenilo geologické podložie. V apríli sa začal zosuv svahu, ktorý priamo susedí s cestou," povedal a dodal, že projekt stavby tak museli upraviť.

"Bolo nevyhnutné nájsť technicky akceptovateľné riešenie, ktoré zabezpečí, aby nedochádzalo k poškodzovaniu komunikácie."

Tým má byť oporný múr, ktorý bude kritickú časť pozdĺž R1 lemovať. Kým ho dokončia, premávka v približne 800-metrovom úseku bude obmedzená.

"Dochádza k takzvanej preluke, kde bude doprava presmerovaná z dvoch pruhov do jedného. Takýto stav bude trvať až do ukončenia tejto stavby, ktoré je naplánované na leto," upresnil Sitár.

Vodiči budú môcť týmto miestom prechádzať maximálnou povolenou rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu.

Stavba oporného múru v kritickej časti svahu pokračuje. FOTO: IVA ZIGOVÁ

Práce sa ešte predražia

Dodatočné úpravy, s ktorými projekt nepočítal, doposiaľ podľa šéfa NDS navýšili predpokladané náklady o približne 5 miliónov eur, z pôvodných 103 na takmer 109 miliónov.

"Práce však ešte stále prebiehajú, a treba počítať s tým, že sa premietnu do zvýšených nákladov. Dúfame, že aj na toto navýšenie sa nám podarí získať financie z Európskej komisie," dodal.

Zhotoviteľom stavby na R1 je Združenie Žarnovica II, vedené spoločnosťou Doprastav, a.s. Ďalšími členmi združenia sú firmy Strabag, s.r.o., Bratislava, Stavby silnic a železnic, a.s., Zlín a Inžinierske stavby, a.s., Košice.

Starosta dúfa, že s autami odídu aj prostitútky

Novootvorená časť R1 by mala odľahčiť ťah medzi Nitrou a Zvolenom, na ktorom sa na Priemyselnej ulici v Žiari nad Hronom a v obci Ladomerská Vieska pravidelne, najmä počas víkendov, tvorili kolóny a zápchy.

"Pre nás to znamená odklonenie takmer 60 percent dopravy z tých 22 až 23-tisíc áut, ktoré cez obec denne prechádzali," okomentoval dnešné otvorenie cesty starosta Ladomerskej Viesky Vladimír Baran. Dúfa, že presun áut na R-jednotku odstráni aj problém s prostitútkami, ktorými je cesta cez obec neslávne známa.

Sprejazdnenie úseku privítal aj viceprimátor Žiaru nad Hronom Peter Antal. Očakáva totiž, že výrazne prispeje k odľahčeniu dopravy cez mesto. "Vnímam to veľmi pozitívne, je to úspech, keď po dlhých rokoch, čo túto časť komunikácie sprevádzali určité komplikácie, otvoríme."

Trasovanie cesty popri meste malo totiž medzi Žiarčanmi aj svojich odporcov. Ich námietky viedli až k zrušeniu stavebného konania na pôvodnú stavbu.

Rýchlostná komunikácia sa napokon v regióne stavala v dvoch etapách. Prvú z nich, Žarnovica - Lehôtka pod Brehmi, sprejazdnili v novembri 2009.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 7 556
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 751
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 667
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 432
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 947
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 642
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 311
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 282
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 164
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 876

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

KOMENTÁRE

Pravda a láska stoja na našej strane

Môj manžel a ja, na túto frázu si aj po vyše dvoch rokoch manželstva stále zvykám.

ŠPORT

Ramsay uzemnil aj Cháru. Nie som demokrat, tvrdí Kanaďan

Som fajn chlapík, keď hráči robia to, čo im poviem, hovorí nový tréner hokejovej reprezentácie.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.