Úsek R1 po Šášovské Podhradie otvorili, platia však obmedzenia

V Žiari nad Hronom dnes otvorili ďalší úsek rýchlostnej cesty R1. Až do leta však budú môcť vodiči v takmer kilometrovej časti jazdiť len v jednom pruhu.

Po novej ceste budú môcť vodiči jazdiť už zajtra.(Zdroj: SITA/DUŠAN HEIN)

ŽIAR NAD HRONOM. Časť rýchlostnej komunikácie R1 medzi Lehôtkou pod Brehmi a Šášovským Podhradím dnes slávnostne otvorili. Vodiči ju začnú využívať od zajtra.

Minister dopravy Ján Figeľ hovorí o prepojení západného a stredného Slovenska, ktoré by malo byť dokončené do niekoľkých mesiacov. "V lete by sa malo dať ísť po takejto ceste, a verím, že sa bude dať, od Bratislavy až do Banskej Bystrice."

Táto etapa výstavby R1, ktorá je z 85 percent financovaná zo štrukturálnych fondov a z 15 percent zo štátneho rozpočtu, podľa Figeľa "potvrdzuje, že sa oplatí spojiť európske a slovenské zdroje."

Minister dopravy Ján Figeľ. FOTO: (SITA)

Problémy so zosuvom pôdy

Viac ako osemkilometrový úsek uviedli do užívania s oneskorením. Príčinou omeškania oproti pôvodnému novembrovému termínu sú podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Alana Sitára problémy so zosúvajúcim sa svahom, ktorého stabilitu narušili povodne.

"Genéza tejto komplikácie začína počas Vianoc 2009, keď došlo k v tejto časti Slovenska k extrémnym zrážkam, v dôsledku ktorých sa zmenilo geologické podložie. V apríli sa začal zosuv svahu, ktorý priamo susedí s cestou," povedal a dodal, že projekt stavby tak museli upraviť.

"Bolo nevyhnutné nájsť technicky akceptovateľné riešenie, ktoré zabezpečí, aby nedochádzalo k poškodzovaniu komunikácie."

Tým má byť oporný múr, ktorý bude kritickú časť pozdĺž R1 lemovať. Kým ho dokončia, premávka v približne 800-metrovom úseku bude obmedzená.

"Dochádza k takzvanej preluke, kde bude doprava presmerovaná z dvoch pruhov do jedného. Takýto stav bude trvať až do ukončenia tejto stavby, ktoré je naplánované na leto," upresnil Sitár.

Vodiči budú môcť týmto miestom prechádzať maximálnou povolenou rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu.

Stavba oporného múru v kritickej časti svahu pokračuje. FOTO: IVA ZIGOVÁ

Práce sa ešte predražia

Dodatočné úpravy, s ktorými projekt nepočítal, doposiaľ podľa šéfa NDS navýšili predpokladané náklady o približne 5 miliónov eur, z pôvodných 103 na takmer 109 miliónov.

"Práce však ešte stále prebiehajú, a treba počítať s tým, že sa premietnu do zvýšených nákladov. Dúfame, že aj na toto navýšenie sa nám podarí získať financie z Európskej komisie," dodal.

Zhotoviteľom stavby na R1 je Združenie Žarnovica II, vedené spoločnosťou Doprastav, a.s. Ďalšími členmi združenia sú firmy Strabag, s.r.o., Bratislava, Stavby silnic a železnic, a.s., Zlín a Inžinierske stavby, a.s., Košice.

Starosta dúfa, že s autami odídu aj prostitútky

Novootvorená časť R1 by mala odľahčiť ťah medzi Nitrou a Zvolenom, na ktorom sa na Priemyselnej ulici v Žiari nad Hronom a v obci Ladomerská Vieska pravidelne, najmä počas víkendov, tvorili kolóny a zápchy.

"Pre nás to znamená odklonenie takmer 60 percent dopravy z tých 22 až 23-tisíc áut, ktoré cez obec denne prechádzali," okomentoval dnešné otvorenie cesty starosta Ladomerskej Viesky Vladimír Baran. Dúfa, že presun áut na R-jednotku odstráni aj problém s prostitútkami, ktorými je cesta cez obec neslávne známa.

Sprejazdnenie úseku privítal aj viceprimátor Žiaru nad Hronom Peter Antal. Očakáva totiž, že výrazne prispeje k odľahčeniu dopravy cez mesto. "Vnímam to veľmi pozitívne, je to úspech, keď po dlhých rokoch, čo túto časť komunikácie sprevádzali určité komplikácie, otvoríme."

Trasovanie cesty popri meste malo totiž medzi Žiarčanmi aj svojich odporcov. Ich námietky viedli až k zrušeniu stavebného konania na pôvodnú stavbu.

Rýchlostná komunikácia sa napokon v regióne stavala v dvoch etapách. Prvú z nich, Žarnovica - Lehôtka pod Brehmi, sprejazdnili v novembri 2009.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 236
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 639
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 803
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 050
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 777
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 504
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 399
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 186
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 748
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 378

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

KOMENTÁRE

Oprávnenie ústavnej väčšiny rušiť amnestie je mína do systému

To, že amnestie sú nezrušiteľné, platí.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.

Ako cestovať autom do Chorvátska?

Najpohodlnejšia cesta je cez Maďarsko, najrýchlejšia cez Rakúsko.