Autovlaky SARTRE: Nový spôsob jazdy v kolóne

Už o desať rokov môže byť jazda v kolóne na diaľniciach príjemnejšia. Projekt SARTRE, uskutočnil prvú ukážku svojej technológie na skúšobnej dráhe spoločnosti Volvo v okolí švédskeho Gothenburgu. Úspešne.

(Zdroj: Volvo)

Jazda v kolóne, tak ako si ju predstavuje projekt SARTRE, je kolóna vozidiel, v ktorej profesionálny vodič prvého vozidla vedie rad ďalších vozidiel. Každé vozidlo meria vzdialenosť, rýchlosť a smer a prispôsobuje sa vozidlu pred sebou.

Všetky vozidlá sú úplne oddelené a môžu kedykoľvek opustiť sprievod. V kolóne sa však môžu vodiči uvoľniť a robiť iné veci, zatiaľ čo kolóna postupuje na ceste do vzdialenej destinácie.

Skúšky boli urobené s vedúcim vozidlom a jedným sledujúcom vozidlom. Volant sledujúceho vozidla sa otáčal sám v reakcii na to, ako vozidlo prirodzene sledovalo vedúci kamión na skúšobnej dráhe na vidieckej ceste. Vodič mohol piť kávu alebo čítať noviny a nemusel používať ruky ani nohy na ovládanie vozidla.

„Veľmi nás teší, že rôzne systémy spolupracujú tak dobre už na prvýkrát,“ hovorí Erik Coelingh, technický špecialista spoločnosti Volvo Cars. „Predsa len, systémy pochádzajú od siedmich členských spoločností projektu SARTRE situovaných v štyroch krajinách. Zimné počasie umožnilo urobiť zopár ďalších skúšok kamier a komunikačného zariadenia.“

„Ide o dôležitý míľnik pre tento významný európsky výskumný program,“ povedal Tom Robinson, koordinátor projektu SARTRE . „Spojením schopností zúčastnených spoločností dosahuje projekt SARTRE skutočný pokrok smerom k uplatneniu technológie bezpečných a efektívnych cestných vlakov.“

Viac bezpečnosti a pohodlia

Cieľom jazdy v kolóne je zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky, pretože minimalizuje vplyv ľudského faktora, ktorý je príčinou najmenej 80 percent dopravných nehôd. Znižuje spotrebu pohonnej látky a tým aj emisií CO2 až o 20 percent.

Zároveň je pohodlná pre vodiča, pretože mu umožňuje venovať sa aj iným veciam než len šoférovaniu. A keďže sa vozidlá pohybujú rýchlosťou bežnou pre jazdu na diaľnici a s rozstupom len niekoľko metrov, jazda v kolóne vytvára menšie dopravné zápchy.

Technologický vývoj je v plnom prúde a s najväčšou pravdepodobnosťou sa dostane do výroby už o pár rokov. Čo môže trvať podstatne dlhšie, je prijatie verejnosťou a schválenie legislatívy, pretože 25 vlád EÚ musí prijať rovnaké zákony.

O projekte SARTRE:
Názov projektu SARTRE znamená Safe Road Trains for the Environment (bezpečné cestné vlaky pre životné prostredie). Projekt SARTRE je čiastočne financovaný Európskou komisiou pod hlavičkou rámcového programu 7 a vedie ho spoločnosť Ricardo UK Ltd.
Jeho súčasťou je spolupráca ďalších zúčastnených spoločností a to Idiada a Robotiker-Tecnalia zo Španielska, Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA) z Nemecka a technický výskumný ústav SP zo Švédska a spoločnosti Volvo Car Corporation a Volvo Technology zo Švédska.
Cieľom projektu SARTRE je podporovať zásadnú zmenu vo využívaní osobnej dopravy prostredníctvom vývoja bezpečných ekologických cestných vlakov (kolón).

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 9 298
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 724
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 657
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 132
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 076
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 538
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 381
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 380
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 208
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 978

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

AUTO

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.