SME
Nedeľa, 5. február, 2023 | Meniny má Agáta

Autovlaky SARTRE: Nový spôsob jazdy v kolóne

Už o desať rokov môže byť jazda v kolóne na diaľniciach príjemnejšia. Projekt SARTRE, uskutočnil prvú ukážku svojej technológie na skúšobnej dráhe spoločnosti Volvo v okolí švédskeho Gothenburgu. Úspešne.

(Zdroj: Volvo)

Jazda v kolóne, tak ako si ju predstavuje projekt SARTRE, je kolóna vozidiel, v ktorej profesionálny vodič prvého vozidla vedie rad ďalších vozidiel. Každé vozidlo meria vzdialenosť, rýchlosť a smer a prispôsobuje sa vozidlu pred sebou.

Všetky vozidlá sú úplne oddelené a môžu kedykoľvek opustiť sprievod. V kolóne sa však môžu vodiči uvoľniť a robiť iné veci, zatiaľ čo kolóna postupuje na ceste do vzdialenej destinácie.

Skúšky boli urobené s vedúcim vozidlom a jedným sledujúcom vozidlom. Volant sledujúceho vozidla sa otáčal sám v reakcii na to, ako vozidlo prirodzene sledovalo vedúci kamión na skúšobnej dráhe na vidieckej ceste. Vodič mohol piť kávu alebo čítať noviny a nemusel používať ruky ani nohy na ovládanie vozidla.

„Veľmi nás teší, že rôzne systémy spolupracujú tak dobre už na prvýkrát,“ hovorí Erik Coelingh, technický špecialista spoločnosti Volvo Cars. „Predsa len, systémy pochádzajú od siedmich členských spoločností projektu SARTRE situovaných v štyroch krajinách. Zimné počasie umožnilo urobiť zopár ďalších skúšok kamier a komunikačného zariadenia.“

„Ide o dôležitý míľnik pre tento významný európsky výskumný program,“ povedal Tom Robinson, koordinátor projektu SARTRE . „Spojením schopností zúčastnených spoločností dosahuje projekt SARTRE skutočný pokrok smerom k uplatneniu technológie bezpečných a efektívnych cestných vlakov.“

Viac bezpečnosti a pohodlia

Cieľom jazdy v kolóne je zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky, pretože minimalizuje vplyv ľudského faktora, ktorý je príčinou najmenej 80 percent dopravných nehôd. Znižuje spotrebu pohonnej látky a tým aj emisií CO2 až o 20 percent.

Zároveň je pohodlná pre vodiča, pretože mu umožňuje venovať sa aj iným veciam než len šoférovaniu. A keďže sa vozidlá pohybujú rýchlosťou bežnou pre jazdu na diaľnici a s rozstupom len niekoľko metrov, jazda v kolóne vytvára menšie dopravné zápchy.

Technologický vývoj je v plnom prúde a s najväčšou pravdepodobnosťou sa dostane do výroby už o pár rokov. Čo môže trvať podstatne dlhšie, je prijatie verejnosťou a schválenie legislatívy, pretože 25 vlád EÚ musí prijať rovnaké zákony.

O projekte SARTRE:
Názov projektu SARTRE znamená Safe Road Trains for the Environment (bezpečné cestné vlaky pre životné prostredie). Projekt SARTRE je čiastočne financovaný Európskou komisiou pod hlavičkou rámcového programu 7 a vedie ho spoločnosť Ricardo UK Ltd.
Jeho súčasťou je spolupráca ďalších zúčastnených spoločností a to Idiada a Robotiker-Tecnalia zo Španielska, Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA) z Nemecka a technický výskumný ústav SP zo Švédska a spoločnosti Volvo Car Corporation a Volvo Technology zo Švédska.
Cieľom projektu SARTRE je podporovať zásadnú zmenu vo využívaní osobnej dopravy prostredníctvom vývoja bezpečných ekologických cestných vlakov (kolón).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 13 273
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 095
  3. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 2 985
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 938
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 805
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 374
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 106
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


4. feb
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól
  3. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: Január 2023
  4. Soňa Kallová: To najťažšie na záver. Národný park Mt. Kenya (UNESCO). Mt. Kenya verzus Kilimandžáro.
  5. Martin Šuraba: Hrobárov almanach
  6. Robert Štepaník: diel 82 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 2
  7. Ján Škerko: „Múdry“ Sulík spoluvytváral negatívny obraz o Matovičovi a dal ho „dole“
  8. Aliancia NIE RAKOVINE: Svetový deň proti rakovine
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 11 847
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 501
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 061
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 634
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 508
  6. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 3 248
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 142
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 631
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu