Čo robiť, keď na semafore svieti červená aj zelená šípka?

Dopravné značenie nám má slúžiť, aby sme vedeli ako pokračuje cesta, na čo si dať pozor, alebo kto má na križovatke prednosť. Niektoré semafory ale všetko komplikujú. Alebo vodiči?

Dopravné značenie nám má slúžiť, aby sme vedeli ako pokračuje cesta, na čo si dať pozor, alebo kto má na križovatke prednosť. Niekedy však môže byť zle osadené, mätúce, nefungujúce, alebo ho vodiči ignorujú. Toto všetko môže spôsobiť komplikácie či dopravnú nehodu.

Stretávame sa s nimi denne. Či ide o zvislé alebo vodorovné dopravné značky alebo o svetelnú signalizáciu. Hoci nám zákon nariaďuje, aby sme ich dodržiavali, nie všetci šoféri tak aj robia. Svoje o tom vie aj Daniela.

Daniela: "Pri čakaní na zelenú pri pontónovom moste, ktorý bol osadený na ceste zo Spišskej Novej Vsi smerom na Košice pri spoločnosti Embraco, bolo zjavné, že na druhej strane už svieti červená. Vtedy sa stávalo, že poniektorí nedočkavci začali vytrubovať na prvého vodiča v rade, ktorý poctivo čakal na zelenú.

Dokonca sa tam často stávalo, že ak široko-ďaleko nebolo žiadne auto, tak niektorí prechádzali na červenú. Zaujíma ma, či na semafory osadené mimo svetelných križovatiek platia iné pravidlá. Môžu tam autá prechádzať na červenú, ak autám oproti práve skončila zelená?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Pre všetky semafory rovnakého typu platia rovnaké pravidlá. Je jedno či sú na nejakej obrovskej križovatke, alebo na mieste ako spomenula Daniela.

Pokiaľ na semafore svieti červené svetlo, ktoré znamená, že vozidlo má stáť, tak šofér nesmie pokračovať v jazde. A to aj keď je zjavné, že vozidlá v protismere už majú červenú a na strane šoféra čoskoro naskočí zelená. Keď vodič prechádza na červenú, dopúšťa sa dopravného priestupku.

Ktorá zelená má prednosť?

Niekedy robia vodičom problémy odlíšiť zelenú od zelenej. Napríklad, keď po úprave semaforov dávajú zelenú dvom smerom naraz. S týmto sa stretávajú aj vodiči v hlavnom meste.

Tomáš: "V Bratislave, pri stavbe nového štadióna pre MS v hokeji upravili semafory. Na Trnavskej ceste smerom z Trnavského mýta na Bajkalskú svieti zelená a zároveň vodiči odbáčajúci z Jégého na Trnavskú, smer Bajkalská, majú zelenú šípku doprava. Majú dať vodiči idúci po Trnavskej prednosť vodičom odbáčajúcim zprava, alebo vodiči idúci z Jégého dávajú prednosť vodičom na Trnavskej ceste?"

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.

Tu je nutné uvedomiť si, aká zelená komu svieti. Vodič idúci po Trnavskej vidia plné zelené svetlo. Tí, ktorí vychádzajú z Jégeho, vidia zelenú šípku vpravo vedľa svietiaceho plného červeného svetla.

Podľa predpisov sa spomínaná zelená šípka volá "doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10)".

Keď vodičovi svieti spomínaná šípka, pre vodiča to znamená, že v smere šípky smie ísť len vtedy, ak dá prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov.

Zelená šípka nonstop

Problém so zelenou na semafore majú aj v Michalovciach. Niežeby nenaskakovala, práveže naopak. Majú ju tam v podstate nonstop.

Marek: "V Michalovciach je križovatka, na ktorej je v každom smere aj jeden, prejazd doprava na križovatke s jedným jazdným pruhom. Na danom mieste sa nachádza semafor v prejazde, ktorý má svetlá so šípkami doprava a hneď vedľa, prídavné zelené svetlo so šípkou tým istým smerom.

Michalovce.jpg

Ak zasvieti na semafore zelená so šípkou doprava, tak nesvieti žiadne iné svetlo, ale ak na ňom zasvieti červená so šípkou doprava, tak sa rozsvieti aj prídavná zelená šípka tiež so smerom doprava. Keďže obe smerujú doprava, vlastne sa negujú. Okrem toho na tomto semafore je prakticky permanentne zelená, teda ak nie je vypnutý a nebliká na ňom oranžová."

Michalovce2.jpg

Ako nám Marek ďalej správne napísal, takéto semafory s prídavným svetlom sa bežne používajú na križovatkách, kde má riadny semafor svetlá bez šípok, a len prídavné svetlo má šípku.

Prečo sa rozhodli na danom mieste namontovať prídavné svetlo je na prvý pohľad záhadou. Podľa predpisov sa totiž doplnkový signál smie kombinovať len so semaformi s plnými svetlami.

Správca cesty chcel pravdepodobne kombináciou semaforov "povedať", že aj keď majú vodiči na ceste v pravo červenú, stačí dať prednosť v jazde. Potom ale stačilo demontovať semafor a dať tam dopravnú značku Daj prednosť v jazde, ktorá rovnako dobre splní tento účel a pritom neminie žiadnu elektrickú energiu.

Vráťme sa však späť k zelenej šípke ako doplnkovému signálu. Aj keď ju tam správca umiestnil v rozpore s predpismi, nemali by ste byť potrestaní, ak sa ňou budete riadiť tak, ako keby vedľa nej svietilo na semafore plné červené svetlo.

Na druhej strane, ak by sme predpisy brali do úvahy prísne, svietenie červenej šípky súčasne so zelenou by pre nás malo znamenať, že treba stáť. Zákon nepozná kombináciu svetiel červenej šípky a zelenej šípky. A keďže je možné križovatkou prechádzať len na zelenú a v niektorých prípadoch na žltú, predpisy vám nedávajú inú možnosť ako stáť.

Ak teda zasvieti zelená šípka pod oranžovou, máte absolútnu prednosť. Ak ale zasvieti zelená šípka vedľa červenej, v rámci logiky je lepšie ísť ďalej, samozrejme ak dáte vozidlám a chodcom prednosť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 7 388
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 746
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 464
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 3 089
  5. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 2 680
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 872
  7. Splnený sen 1 164
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 103
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 978
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 964

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kto ovláda svet a Kurzov kurz vo V4 (týždeň podľa Schutza)

Sto rokov po monarchii a stopäťdesiat po rakúsko-uhorskom vyrovnaní sa stredná Európa môže pripraviť na veľký „relaunch“ nacionálnych vášní.

SVET

Suverén Babiš a ponížený Okamura. Posledná debata bola šou

Superdebatu sprevádzali hlasné reakcie divákov.

ŠPORT

Len Sagan nestačí. Príde Tour de France na Slovensko?

Najlepší cyklisti v Žiline, Trnave či v Tatrách. Je to vôbec možné?

Neprehliadnite tiež

Dopravu v okolí Ružomberka zastavili protesty

Chodci zablokujú autá na troch miestach.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.