SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Čo robiť, keď na semafore svieti červená aj zelená šípka?

Dopravné značenie nám má slúžiť, aby sme vedeli ako pokračuje cesta, na čo si dať pozor, alebo kto má na križovatke prednosť. Niektoré semafory ale všetko komplikujú. Alebo vodiči?

Dopravné značenie nám má slúžiť, aby sme vedeli ako pokračuje cesta, na čo si dať pozor, alebo kto má na križovatke prednosť. Niekedy však môže byť zle osadené, mätúce, nefungujúce, alebo ho vodiči ignorujú. Toto všetko môže spôsobiť komplikácie či dopravnú nehodu.

Stretávame sa s nimi denne. Či ide o zvislé alebo vodorovné dopravné značky alebo o svetelnú signalizáciu. Hoci nám zákon nariaďuje, aby sme ich dodržiavali, nie všetci šoféri tak aj robia. Svoje o tom vie aj Daniela.

Daniela: "Pri čakaní na zelenú pri pontónovom moste, ktorý bol osadený na ceste zo Spišskej Novej Vsi smerom na Košice pri spoločnosti Embraco, bolo zjavné, že na druhej strane už svieti červená. Vtedy sa stávalo, že poniektorí nedočkavci začali vytrubovať na prvého vodiča v rade, ktorý poctivo čakal na zelenú.

Dokonca sa tam často stávalo, že ak široko-ďaleko nebolo žiadne auto, tak niektorí prechádzali na červenú. Zaujíma ma, či na semafory osadené mimo svetelných križovatiek platia iné pravidlá. Môžu tam autá prechádzať na červenú, ak autám oproti práve skončila zelená?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Pre všetky semafory rovnakého typu platia rovnaké pravidlá. Je jedno či sú na nejakej obrovskej križovatke, alebo na mieste ako spomenula Daniela.

Pokiaľ na semafore svieti červené svetlo, ktoré znamená, že vozidlo má stáť, tak šofér nesmie pokračovať v jazde. A to aj keď je zjavné, že vozidlá v protismere už majú červenú a na strane šoféra čoskoro naskočí zelená. Keď vodič prechádza na červenú, dopúšťa sa dopravného priestupku.

Ktorá zelená má prednosť?

Niekedy robia vodičom problémy odlíšiť zelenú od zelenej. Napríklad, keď po úprave semaforov dávajú zelenú dvom smerom naraz. S týmto sa stretávajú aj vodiči v hlavnom meste.

Tomáš: "V Bratislave, pri stavbe nového štadióna pre MS v hokeji upravili semafory. Na Trnavskej ceste smerom z Trnavského mýta na Bajkalskú svieti zelená a zároveň vodiči odbáčajúci z Jégého na Trnavskú, smer Bajkalská, majú zelenú šípku doprava. Majú dať vodiči idúci po Trnavskej prednosť vodičom odbáčajúcim zprava, alebo vodiči idúci z Jégého dávajú prednosť vodičom na Trnavskej ceste?"

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.

Tu je nutné uvedomiť si, aká zelená komu svieti. Vodič idúci po Trnavskej vidia plné zelené svetlo. Tí, ktorí vychádzajú z Jégeho, vidia zelenú šípku vpravo vedľa svietiaceho plného červeného svetla.

Podľa predpisov sa spomínaná zelená šípka volá "doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10)".

Keď vodičovi svieti spomínaná šípka, pre vodiča to znamená, že v smere šípky smie ísť len vtedy, ak dá prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov.

Zelená šípka nonstop

Problém so zelenou na semafore majú aj v Michalovciach. Niežeby nenaskakovala, práveže naopak. Majú ju tam v podstate nonstop.

Marek: "V Michalovciach je križovatka, na ktorej je v každom smere aj jeden, prejazd doprava na križovatke s jedným jazdným pruhom. Na danom mieste sa nachádza semafor v prejazde, ktorý má svetlá so šípkami doprava a hneď vedľa, prídavné zelené svetlo so šípkou tým istým smerom.

Michalovce.jpg

Ak zasvieti na semafore zelená so šípkou doprava, tak nesvieti žiadne iné svetlo, ale ak na ňom zasvieti červená so šípkou doprava, tak sa rozsvieti aj prídavná zelená šípka tiež so smerom doprava. Keďže obe smerujú doprava, vlastne sa negujú. Okrem toho na tomto semafore je prakticky permanentne zelená, teda ak nie je vypnutý a nebliká na ňom oranžová."

Michalovce2.jpg

Ako nám Marek ďalej správne napísal, takéto semafory s prídavným svetlom sa bežne používajú na križovatkách, kde má riadny semafor svetlá bez šípok, a len prídavné svetlo má šípku.

Prečo sa rozhodli na danom mieste namontovať prídavné svetlo je na prvý pohľad záhadou. Podľa predpisov sa totiž doplnkový signál smie kombinovať len so semaformi s plnými svetlami.

Správca cesty chcel pravdepodobne kombináciou semaforov "povedať", že aj keď majú vodiči na ceste v pravo červenú, stačí dať prednosť v jazde. Potom ale stačilo demontovať semafor a dať tam dopravnú značku Daj prednosť v jazde, ktorá rovnako dobre splní tento účel a pritom neminie žiadnu elektrickú energiu.

Vráťme sa však späť k zelenej šípke ako doplnkovému signálu. Aj keď ju tam správca umiestnil v rozpore s predpismi, nemali by ste byť potrestaní, ak sa ňou budete riadiť tak, ako keby vedľa nej svietilo na semafore plné červené svetlo.

Na druhej strane, ak by sme predpisy brali do úvahy prísne, svietenie červenej šípky súčasne so zelenou by pre nás malo znamenať, že treba stáť. Zákon nepozná kombináciu svetiel červenej šípky a zelenej šípky. A keďže je možné križovatkou prechádzať len na zelenú a v niektorých prípadoch na žltú, predpisy vám nedávajú inú možnosť ako stáť.

Ak teda zasvieti zelená šípka pod oranžovou, máte absolútnu prednosť. Ak ale zasvieti zelená šípka vedľa červenej, v rámci logiky je lepšie ísť ďalej, samozrejme ak dáte vozidlám a chodcom prednosť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 322
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 465
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 229
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 725
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 446
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 401
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 582
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 495
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 263
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 059
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Lekár Laho: Šéf lekárskej komory spôsobil zdravotníctvu problémy

Odmena 500 eur je pre mladých lekárov motivujúca, vraví Laho.

Lekár Ladislav Laho na archívnej fotografii.
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L