Testovali sme nemrznúce kvapaliny do ostrekovačov

Zúčastnili sme sa testovania nemrznúcich kvapalín do ostrekovačov áut. Zisťovali sme, či uvádzaná hodnota o bode mrznutia na obale výrobkov je pravdivá.

Nemrznúce kvapaliny na obrázku sme otestovali a zistili, že spĺňajú normy.(Zdroj: Tomáš Novotný)

Aj keď sa tento mesiac teploty vonku dostali nad bod mrazu viac ako je obvyklé, stále je tu zima. A mrazy sa vrátia. Preto by ostrekovač vášho auta mal byť na mínusové teploty pripravený.

To, že v ostrekovači má byť nemrznúca kvapalina, je snáď každému jasné. Nikto by asi nebol rád, keby mu zamrzla tekutina určená na umytie čelného skla.

Nedávno sme mali možnosť prečítať si o tom, že viaceré predávané nemrznúce kvapaliny zamŕzajú pri vyšších teplotách, ako to majú uvedené na balení, čo samozrejme nie je v poriadku. Zúčastnili sme sa teda testu kvality nemrznúcich kvapalín, ktorý mal tieto podozrenia potvrdiť alebo vyvrátiť.

Skúšky kvality zorganizovala a uhradila spoločnosť Slovnaft v akreditovanom laboratóriu spoločnosti MOL-LUB v obci Almásfüzitő pri Komárome.

Výsledky skúšok nemrznúcich kvapalín

Na to, aby sme zistili, či sú nemrznúce kvapaliny kvalitné alebo nie, potrebovali sme poznať, pri akej teplote začínajú mrznúť a tento údaj porovnať s údajom na etikete a s normou. Norma povoľuje odchýlku od deklarovanej hodnoty na výrobku najviac 1,3°C oboma smermi.

Z výsledkov vyplýva, že všetky testované nemrznúce kvapaliny spĺňajú normu. Najlepšie pritom dopadol výrobok Shell Smart Screenwash winter, ktorý mrzne pri teplote o 3,2°C nižšej, než uvádza etiketa. Druhý v poradí bol OMV Caristal s odchýlkou od deklarovanej hodnoty 1,84°C smerom k nižším teplotám.

Najhorší výsledok, no stále v norme, sme zaznamenali pri nemrznúcej zmesi Tesco winter screenwash, ktorej hodnota kryštalizácie bola o necelý stupeň celzia vyššia, ako je napísané na obale.

Názov nemrznúcej zmesi a deklarovaná teplota kryštalizácie
Nameraná teplota kryštalizácie
Rozdiel teplôt Cena balenia (veľkosť balenia)
Cena za liter
16.jpg

Shell Smart Screenwash winter

-30 °C

-33,20 °C 3,20 °C

7,99 €

(3 litre)

2,66 €
14.jpg

OMV Caristal

-30 °C

-31,84 °C 1,84 °C

2,00 €

(1 liter)

2,00 €
15n.jpg

Power Shine windscreen

-20 °C

-21,82 °C 1,82 °C

3,99 €

(5 litrov)

0,80 €
10.jpg

Agip Zimná zmes

-20 °C

-21,70 °C 1,70 °C

1,70 €

(1 liter)

1,70 €
18.jpg

Sheron Screenwash

-40 °C

-41,60 °C
1,60 °C

2,22 €

(1 liter)

2,22 €
13.jpg

EVOX Ice Crystal

-40 °C

-41,50 °C 1,50 °C

4,50 €

(2 litre)

2,25 €
11.jpg

BONUS Screenwash

-20 °C

-19,87 °C 0,13 °C

1,50 €

(1 liter)

1,50 €
17.jpg

Sheron Rally

-30 °C

-29,60 °C 0,40 °C

5,95 €

(3 litre)

1,98 €
12.jpg

Dynastic

-20 °C

-19,14 °C 0,86 °C

1,90 €

(1 liter)

1,90 €
19.jpg

Tesco winter screenwash

-19 °C

-18,04 °C 0,96 °C

3,49 €

(5 litrov)

0,70 €

Z výsledkov tiež vyplýva, že cena je len čiastočne rozhodujúcim kritériom kvality. Medzi produktami, ktorých kvalita je nad normou, sa nachádza aj lacnejší produkt Power Shine windscreen. Tento výrobok je dokonca spomedzi nemrznúcich kvapalín do mínus 20 najkvalitnejší z testovaných.

Na nasledujúcom grafe uvidíte vzťah medzi cenou za liter nemrznúcej kvapaliny a bodom jej kryštalizácie.

g1.jpg

Aj keď sú testované produkty v norme, a teda kvalitné v rámci svojich kritérií, nestačí mať iba kvalitnú náplň do ostrekovača. Treba myslieť aj na to, aby sa nemrznúca kvapalina neznehodnotila používaním. Stačí, ak zabudnete zatvoriť nádržku ostrekovača a môže sa stať, že aktívna zložka (alkohol) vám z nej vyprchá. Čím menej aktívnych látok, tým vyššia teplota stačí na to, aby kvapalina zamrzla.

Taktiež treba sledovať predpoveď počasia. Ak máte v ostrekovači kvapalinu určenú do vyšších teplôt, no v noci má prituhnúť, nezabudnite doliať do nádržky nemrznúcu zmes - koncentrát určený pre vysoké mrazy. Pomôžete tým zabrániť zamrznutiu kvapaliny. Nezabudnite tiež vystriekať starú kvapalinu z hadičiek von, aby sa do nich dostala nová zmes, ktorá mrzne pri nižších teplotách.

Ako sme testovali nemrznúce kvapaliny

Teplotu mrznutia sme zisťovali v prístroji na meranie bodu kryštalizácie, ktorý zisťuje teplotu, pri ktorej vznikajú v tekutine prvé kryštáliky. V akreditovanom laboratóriu sme otestovali 10 rôznych nemrznúcich kvapalín od viacerých výrobcov. Vedúca laboratória Judit Kármen Bereczki nám popísala proces testovania.

"Vyberiete jednu vzorku. Odber vzoriek tu zvyčajne nie je, pretože sú to originálne fľaše, takže sa proste otvoria a nalejú sa do príslušnej nádobky. Prístroj na meranie bodu kryštalizácie má v podstate takú termosku, v ktorej je suchý ľad a do toho sa zasunie skúmaná vzorka," povedala vedúca laboratória.

01.jpg
Pracovníčka laboratória zasúva čidlo do vzorky pred vložením do prístroja
na meranie bodu kryštalizácie.

Do vzorky sa nakoniec zasunie čidlo na meranie teploty a odporu kvapaliny. Zatiaľ čo sa nemrznúca kvapalina ochladzuje, čidlo sa pohybuje striedavo nahor a nadol. Keď sa objavia prvé kryštáliky, systém zaznamená spomalenie pohybu čidla. Práve túto teplotu sme zisťovali.

"Celý test nekončí, keď sa objavia prvé kryštáliky, ale až vtedy, keď celá kvapalina zamrzne. Systém hodnoty zaznamená, vytvorí z nich v počítači graf a z toho určí, kedy došlo k vytvoreniu kryštálikov," dodala Judit Kármen Bereczki.

Nemrznúce kvapaliny sme testovali 3 dni. Čím nižšiu teplotu mrznutia mala nemrznúca kvapalina určenú, tým dlhšie trval jeden test.

  • Skúšku kvality zorganizovala a uhradila spoločnosť Slovnaft a.s.
  • Skúšky boli vykonané v akreditovanom laboratóriu MELSZ spoločnosti MOL-LUB, kft. Almásfüzitő, Hungary (laboratórium na kontrolu kvality)
  • Akreditačný certifikát laboratória: NAT -1-1416/2008
  • ASTM D 1177-07: Štandardná metóda skúšania bodu kryštalizácie vodných chladiacich kvapalín pre motory

Kedy je nemrznúca kvapalina nekvalitná?

Bereczki: "Každý produkt má určitý rozsah pri hodnote bodu tuhnutia. Ak sa na výrobku uvádza bod tuhnutia pri -40° C a my ho zistíme pri -33° C, tak tam nie je niečo v poriadku. Ale ak je rozdiel v rámci tolerancie danej normou, tak ten výrobok je kvalitatívne v poriadku."

Prečo sa testovala teplota tvorby kryštálikov a nie úplné zamrznutie kvapaliny?

Bereczki: "Pre užívateľa je dôležité vedieť, kedy vznikajú kryštáliky, nie kedy to zamrzne. Keď kvapalina zamrzne, už je úplne nepoužiteľná. Keď sa začínajú tvoriť kryštáliky, to je ten moment, kedy sa vám na skle začína tvoriť z nemrznúcej zmesi námraza, ktorá pri šoférovaní vadí."

Prečo sa na testovanie použil prístroj na meranie bodu kryštalizácie a nie refraktometer?

Bereczki: "Je veľmi dôležité, aby bol systém merania uzavretý, pretože čím nižší bod tuhnutia výrobok má, tým viac alkoholu obsahuje. A keď nemrznúcu kvapalinu nakvapnete, alkohol z nej sa začne okamžite odparovať. Preto nie je vhodná metóda merania refraktometrom, lebo kým odmeriate hodnotu, určité množstvo alkoholu sa odparí a to skreslí výsledok. Pri uzavretom systéme nemá alkohol kam uniknúť a ostane v skúmavke. Refraktrometre sú navyše zvyčajne kalibrované na chladiacu zmes, teda na kvapalinu do chladiča, nie na kvapalinu do ostrekovačov. Tá kalibrácia je tu mimoriadne dôležitá."

Aký vplyv na ostrekovač má to, keď zabudnem zatvoriť nádrž na nemrznúcu kvapalinu?

Bereczki: "Alkohol z kvapaliny sa odparí a môže sa stať, že po čase vám v nádrži ostane len voda."

Čo ak mám v ostrekovači zmes na vyššiu teplotu a zajtra bude zrazu oveľa nižšia? Čo treba urobiť, aby som sa vyhol zamrznutiu vody v ostrekovači?

Bereczki: "Odporúčam použiť koncentrát, ktorý sa dá riediť vodou. Ten nalejete do ostrekovača a dosiahnete nariedením nižší bod mrznutia. Existujú koncentráty až do mínus 80° C. Obyčajne sú zbytočné, ale na toto sú vhodné."

Tomáš Novotný

OMV Caristal

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 968
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 6 180
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 395
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 089
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 088
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 862
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 818
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 816
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 694
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 885

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.