Test: Plug-in je zmysluplnejší hybrid

Nová evolúcia Priusu využíva modernejšie akumulátory, ktoré sa dajú dobíjať z bežnej elektrickej siete. Vďaka nim je možné dôjsť napríklad do práce bez toho, aby ste naštartovali spaľovací motor.

(Zdroj: Rasťo Chvála)

BRATISLAVA, KOŠICE, BREZNO. Konštruktéri ekologicky ladených áut to nemajú jednoduché. Elektromobily kritizujeme kvôli malému dojazdu, hybridy zasa len málokedy dosiahnu výrobcom deklarovanú spotrebu paliva.

Toyota však ťahá z rukáva nový tromf - plug-in hybrid. Ten spája výhody oboch typov pohonu. Aktuálne po svete v testovacej prevádzke jazdí 600 prototypov Prius Plug-in Hybrid. So spustením predaja sa ráta v roku 2012. Jeden z nich sme vyskúšali.

18 kilometrov v tichu a bez emisií

Namiesto štandardného štartovania auto iba zapíname. Rozsvietená kontrolka „ready“ nám naznačuje, že môžeme vyraziť. Po Bratislave jazdíme takmer výlučne na elektrinu. Počuť len odvaľovanie kolies. Spaľovací agregát sa ozve pri každom prudšom stlačení akcelerátora, čo sa v popoludňajšej špičke stáva pomerne často.

Toyota uvádza, že Prius Plug-in prejde na jedno nabitie batérií 20 kilometrov. Doplnenie kapacity z bežnej rozvodnej siete 230V/16A vraj trvá 90 minút. Nám sa v elektrickom móde podarilo absolvovať najviac 18 kilometrov. Na cestu do práce či za nákupmi to stačí, no taký elektromobil s predĺženým dojazdom Opel Ampera, ktorého predaj odštartuje v tomto roku, vie na elektrinu prejsť asi trikrát väčšiu vzdialenosť.

Pozitívne je, že Prius v elektrickom režime dosiahne najvyššiu rýchlosť 100 km/h, takže sa netreba vyhýbať ani obchvatom miest. Vyššia rýchlosť samozrejme má vplyv na dojazd. Nám jedno nabitie batérií trvalo 108 minút a „zhltlo“ 5 kWh. Keď klesli teploty vzduchu hlbšie pod bod mrazu, spaľovací motor zostal, zrejme aj kvôli kúreniu, naštartovaný vždy. Nepoháňal však auto, ale dobíjal akumulátory.

Kábel ako povinná výbava

Plug-in od štandardných Priusov spoľahlivo rozlíšite podľa otvárajúceho sa krytu zásuvky v ľavom prednom blatníku. Ďalšie zmeny zostávajú ukryté v útrobách auta. NiMH batérie pod podlahou batožinového priestoru nahradili výkonnejšie lítiovo-iónové články s kapacitou 5,2 kWh.

Sú však väčšie a ťažšie, takže celková hmotnosť auta narástla o 125 kilogramov na 1930 kg, zatiaľ čo objem kufra klesol o 45 litrov na 401 l. V priestore pre náklad navyše pribudla taška s káblom. Prostredníctvom neho auto pripojíte na sieť.

Mimo mesta je to klasický Prius

Opúšťame hlavné mesto, čím končí výhoda Plug-in verzie. Keď kapacita batérií klesne približne na štvrtinu, elektrický mód sa automaticky deaktivuje a poháňací systém pracuje ako v klasickom Priuse. Ocenili by sme možnosť zapnúť elektrický režim manuálne. Ak si vodič dobije akumulátory a vzápätí potrebuje jazdiť mimo mesta, ich kapacitu zbytočne rýchlo vyčerpá.

Bezstupňovú prevodovku E-CVT si v mestských podmienkach nevieme vynachváliť. Pracuje totiž veľmi kultivovane. Napríklad rozjazdy zvláda bez sprievodného šklbnutia, čo mnohé klasické automaty nedokážu. Na okresných cestách a diaľnici je situácia presne opačná - prevodovku takmer nedokážeme vystáť. Častokrát zbytočne drží motor v otáčkach, čo zvyšuje spotrebu i hluk v kabíne. Zároveň akoby tlmila snahu oboch poháňacích jednotiek.

Rozhodne by sme nepovedali, že Prius produkuje kombinovaný výkon 100 kW (136 k). Situáciu do istej miery zachráni tlačidlo PWR na stredovej konzole. Po jeho stlačení sa o štvrtinu zlepší odozva škrtiacej klapky na zmenu polohy akcelerátora a auto sa stáva pružnejším.
Pre tých, ktorí chcú šetriť, je k dispozícii mód ECO. Reakcie škrtiacej klapky budú tupšie a zároveň dôjde k úprave pracovného režimu klimatizácie. Prius tak bude lenivejší ako obyčajne, no zároveň úspornejší.

Za 4,6 litra

Napokon, spotreba paliva je to, čo ľudí v súvislosti s Priusom zaujíma ako prvé. Vedzte, že Toyota udáva hodnotu 2,9 l/100 km a emisie CO2 59 g/km. Dobrou správou je, že aj keď tieto čísla nedosiahnete, na základe tabuľkových hodnôt vám v niektorých európskych mestách bude odpustené mýto za vjazd do centra.

My sme absolvovali 100 kilometrov v uliciach Košíc s jedným dobitím batérií a s priemernou spotrebou 3,5 l/100 km. Mimo mesta apetít Priusu stúpol na 4,6 l/100 km. V porovnaní s výrobcom udávanými číslami to možno nie je žiadna výhra. Napriek tomu si myslíme, že cestovať autom strednej triedy po meste za menej ako štyri litre je pekný výsledok. Podotýkame, že bez výraznejšej snahy o „eco drive“.

Kupujem-nekupujem
Ak pri používaní auta budú prevládať jazdy po meste, určite áno. Pre častý pohyb po diaľniciach volím radšej štandardný turbodiesel, hoci s vyššou spotrebou. Otázny zostáva príplatok za plug-in verziu v porovnaní s klasickým Priusom. (Filip Garaj)
Technické parametre
motor 1.8 VVT-i, elektromotor
zdvihový objem [cm3] 1798
výkon [kW/k] 73/98, 60/80
pri otáčkach [1/min] 5200, 1
krútiaci moment [Nm] 142, 207
pri otáčkach [1/min] 4000, 1
maximálna rýchlosť [km/h] 180 (100*)
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,4
nameraná spotreba [l/100 km] 4,0
emisie CO2 [g/km] 59
batožinový priestor [l] 401
cena modelu od [€] nepredáva sa


*v elektrickom režime

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  2. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  5. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  6. Už viac ako 36 čerpacích staníc OMV je v novom šate
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  9. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  10. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  1. Už viac ako 36 čerpacích staníc OMV je v novom šate
  2. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  3. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  4. Keď Slováci krotia morský vietor
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  6. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  7. Do we have "Sagans" in language education?
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  9. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  10. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 360
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 21 916
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 15 831
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 5 515
  5. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 4 182
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 3 729
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 3 156
  8. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 119
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 2 434
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center 1 896

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Univerzitná nemocnica ignoruje Pellegriniho. Súkromník v nej zarába státisíce

Šéfka Mikrobiologického ústavu navrhla, ako nahradiť súkromníka.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: McDonald's po desiatich rokoch mení ceny, na Slovensku láme rekordy

Americkému reťazcu sa darí čoraz viac.

SVET

Zomrel oceňovaný americký spisovateľ Philip Roth

Bol autorom románov ako Portnoyov komplex či Druhý život.

KOMENTÁR JURAJA BERZEDIHO

Na východe je veselo. Len dokedy

Kalkulačka rozhodla. V Košiciach prídu o slovenské zápasy tisíce fanúšikov.

Neprehliadnite tiež

Medveď sa v USA vlámal do auta a zanechal po sebe spúšť

Podobných prípadov v americkom Connecticute pribúda.

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.

Poľskí zlodeji ukradli prototyp Mercedesu v štádiu vývoja

Pre automobilku je hodnota dielov nevyčísliteľná.

Škoda Rapid skončí, Felicia sa zrejme vráti už budúci rok

Za zmenou zamerania majú byť slabé predaje súčasného Rapidu v Európe.