Test: Plug-in je zmysluplnejší hybrid

Nová evolúcia Priusu využíva modernejšie akumulátory, ktoré sa dajú dobíjať z bežnej elektrickej siete. Vďaka nim je možné dôjsť napríklad do práce bez toho, aby ste naštartovali spaľovací motor.

(Zdroj: Rasťo Chvála)

BRATISLAVA, KOŠICE, BREZNO. Konštruktéri ekologicky ladených áut to nemajú jednoduché. Elektromobily kritizujeme kvôli malému dojazdu, hybridy zasa len málokedy dosiahnu výrobcom deklarovanú spotrebu paliva.

Toyota však ťahá z rukáva nový tromf - plug-in hybrid. Ten spája výhody oboch typov pohonu. Aktuálne po svete v testovacej prevádzke jazdí 600 prototypov Prius Plug-in Hybrid. So spustením predaja sa ráta v roku 2012. Jeden z nich sme vyskúšali.

18 kilometrov v tichu a bez emisií

Namiesto štandardného štartovania auto iba zapíname. Rozsvietená kontrolka „ready“ nám naznačuje, že môžeme vyraziť. Po Bratislave jazdíme takmer výlučne na elektrinu. Počuť len odvaľovanie kolies. Spaľovací agregát sa ozve pri každom prudšom stlačení akcelerátora, čo sa v popoludňajšej špičke stáva pomerne často.

Toyota uvádza, že Prius Plug-in prejde na jedno nabitie batérií 20 kilometrov. Doplnenie kapacity z bežnej rozvodnej siete 230V/16A vraj trvá 90 minút. Nám sa v elektrickom móde podarilo absolvovať najviac 18 kilometrov. Na cestu do práce či za nákupmi to stačí, no taký elektromobil s predĺženým dojazdom Opel Ampera, ktorého predaj odštartuje v tomto roku, vie na elektrinu prejsť asi trikrát väčšiu vzdialenosť.

Pozitívne je, že Prius v elektrickom režime dosiahne najvyššiu rýchlosť 100 km/h, takže sa netreba vyhýbať ani obchvatom miest. Vyššia rýchlosť samozrejme má vplyv na dojazd. Nám jedno nabitie batérií trvalo 108 minút a „zhltlo“ 5 kWh. Keď klesli teploty vzduchu hlbšie pod bod mrazu, spaľovací motor zostal, zrejme aj kvôli kúreniu, naštartovaný vždy. Nepoháňal však auto, ale dobíjal akumulátory.

Kábel ako povinná výbava

Plug-in od štandardných Priusov spoľahlivo rozlíšite podľa otvárajúceho sa krytu zásuvky v ľavom prednom blatníku. Ďalšie zmeny zostávajú ukryté v útrobách auta. NiMH batérie pod podlahou batožinového priestoru nahradili výkonnejšie lítiovo-iónové články s kapacitou 5,2 kWh.

Sú však väčšie a ťažšie, takže celková hmotnosť auta narástla o 125 kilogramov na 1930 kg, zatiaľ čo objem kufra klesol o 45 litrov na 401 l. V priestore pre náklad navyše pribudla taška s káblom. Prostredníctvom neho auto pripojíte na sieť.

Mimo mesta je to klasický Prius

Opúšťame hlavné mesto, čím končí výhoda Plug-in verzie. Keď kapacita batérií klesne približne na štvrtinu, elektrický mód sa automaticky deaktivuje a poháňací systém pracuje ako v klasickom Priuse. Ocenili by sme možnosť zapnúť elektrický režim manuálne. Ak si vodič dobije akumulátory a vzápätí potrebuje jazdiť mimo mesta, ich kapacitu zbytočne rýchlo vyčerpá.

Bezstupňovú prevodovku E-CVT si v mestských podmienkach nevieme vynachváliť. Pracuje totiž veľmi kultivovane. Napríklad rozjazdy zvláda bez sprievodného šklbnutia, čo mnohé klasické automaty nedokážu. Na okresných cestách a diaľnici je situácia presne opačná - prevodovku takmer nedokážeme vystáť. Častokrát zbytočne drží motor v otáčkach, čo zvyšuje spotrebu i hluk v kabíne. Zároveň akoby tlmila snahu oboch poháňacích jednotiek.

Rozhodne by sme nepovedali, že Prius produkuje kombinovaný výkon 100 kW (136 k). Situáciu do istej miery zachráni tlačidlo PWR na stredovej konzole. Po jeho stlačení sa o štvrtinu zlepší odozva škrtiacej klapky na zmenu polohy akcelerátora a auto sa stáva pružnejším.
Pre tých, ktorí chcú šetriť, je k dispozícii mód ECO. Reakcie škrtiacej klapky budú tupšie a zároveň dôjde k úprave pracovného režimu klimatizácie. Prius tak bude lenivejší ako obyčajne, no zároveň úspornejší.

Za 4,6 litra

Napokon, spotreba paliva je to, čo ľudí v súvislosti s Priusom zaujíma ako prvé. Vedzte, že Toyota udáva hodnotu 2,9 l/100 km a emisie CO2 59 g/km. Dobrou správou je, že aj keď tieto čísla nedosiahnete, na základe tabuľkových hodnôt vám v niektorých európskych mestách bude odpustené mýto za vjazd do centra.

My sme absolvovali 100 kilometrov v uliciach Košíc s jedným dobitím batérií a s priemernou spotrebou 3,5 l/100 km. Mimo mesta apetít Priusu stúpol na 4,6 l/100 km. V porovnaní s výrobcom udávanými číslami to možno nie je žiadna výhra. Napriek tomu si myslíme, že cestovať autom strednej triedy po meste za menej ako štyri litre je pekný výsledok. Podotýkame, že bez výraznejšej snahy o „eco drive“.

Kupujem-nekupujem
Ak pri používaní auta budú prevládať jazdy po meste, určite áno. Pre častý pohyb po diaľniciach volím radšej štandardný turbodiesel, hoci s vyššou spotrebou. Otázny zostáva príplatok za plug-in verziu v porovnaní s klasickým Priusom. (Filip Garaj)
Technické parametre
motor 1.8 VVT-i, elektromotor
zdvihový objem [cm3] 1798
výkon [kW/k] 73/98, 60/80
pri otáčkach [1/min] 5200, 1
krútiaci moment [Nm] 142, 207
pri otáčkach [1/min] 4000, 1
maximálna rýchlosť [km/h] 180 (100*)
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,4
nameraná spotreba [l/100 km] 4,0
emisie CO2 [g/km] 59
batožinový priestor [l] 401
cena modelu od [€] nepredáva sa


*v elektrickom režime

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 6 566
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 422
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 379
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 3 048
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 132
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 767
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 1 063
  8. Splnený sen 1 029
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 980
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 972

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V bašte Smeru deti chorľavejú a starším sa cnie za socializmom

Baníci cítia krivdu, keď niekto kritizuje umelé dotovanie Hornonitrianskych baní vládou. Na ťažkú prácu nedajú dopustiť.

ŠPORT

Říha po odchode: Vedenie Slovana hokeju rozumie, pre klub robí všetko

Český tréner doplatil na nevydarený začiatok.

PRIMÁR

K pandémiám chrípky môže dochádzať s príchodom leta

Simulácia správne predpovedala pandémiu vírusu prasacej chrípky.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.