Test: Plug-in je zmysluplnejší hybrid

Nová evolúcia Priusu využíva modernejšie akumulátory, ktoré sa dajú dobíjať z bežnej elektrickej siete. Vďaka nim je možné dôjsť napríklad do práce bez toho, aby ste naštartovali spaľovací motor.

(Zdroj: Rasťo Chvála)

BRATISLAVA, KOŠICE, BREZNO. Konštruktéri ekologicky ladených áut to nemajú jednoduché. Elektromobily kritizujeme kvôli malému dojazdu, hybridy zasa len málokedy dosiahnu výrobcom deklarovanú spotrebu paliva.

Toyota však ťahá z rukáva nový tromf - plug-in hybrid. Ten spája výhody oboch typov pohonu. Aktuálne po svete v testovacej prevádzke jazdí 600 prototypov Prius Plug-in Hybrid. So spustením predaja sa ráta v roku 2012. Jeden z nich sme vyskúšali.

18 kilometrov v tichu a bez emisií

Namiesto štandardného štartovania auto iba zapíname. Rozsvietená kontrolka „ready“ nám naznačuje, že môžeme vyraziť. Po Bratislave jazdíme takmer výlučne na elektrinu. Počuť len odvaľovanie kolies. Spaľovací agregát sa ozve pri každom prudšom stlačení akcelerátora, čo sa v popoludňajšej špičke stáva pomerne často.

Toyota uvádza, že Prius Plug-in prejde na jedno nabitie batérií 20 kilometrov. Doplnenie kapacity z bežnej rozvodnej siete 230V/16A vraj trvá 90 minút. Nám sa v elektrickom móde podarilo absolvovať najviac 18 kilometrov. Na cestu do práce či za nákupmi to stačí, no taký elektromobil s predĺženým dojazdom Opel Ampera, ktorého predaj odštartuje v tomto roku, vie na elektrinu prejsť asi trikrát väčšiu vzdialenosť.

Pozitívne je, že Prius v elektrickom režime dosiahne najvyššiu rýchlosť 100 km/h, takže sa netreba vyhýbať ani obchvatom miest. Vyššia rýchlosť samozrejme má vplyv na dojazd. Nám jedno nabitie batérií trvalo 108 minút a „zhltlo“ 5 kWh. Keď klesli teploty vzduchu hlbšie pod bod mrazu, spaľovací motor zostal, zrejme aj kvôli kúreniu, naštartovaný vždy. Nepoháňal však auto, ale dobíjal akumulátory.

Kábel ako povinná výbava

Plug-in od štandardných Priusov spoľahlivo rozlíšite podľa otvárajúceho sa krytu zásuvky v ľavom prednom blatníku. Ďalšie zmeny zostávajú ukryté v útrobách auta. NiMH batérie pod podlahou batožinového priestoru nahradili výkonnejšie lítiovo-iónové články s kapacitou 5,2 kWh.

Sú však väčšie a ťažšie, takže celková hmotnosť auta narástla o 125 kilogramov na 1930 kg, zatiaľ čo objem kufra klesol o 45 litrov na 401 l. V priestore pre náklad navyše pribudla taška s káblom. Prostredníctvom neho auto pripojíte na sieť.

Mimo mesta je to klasický Prius

Opúšťame hlavné mesto, čím končí výhoda Plug-in verzie. Keď kapacita batérií klesne približne na štvrtinu, elektrický mód sa automaticky deaktivuje a poháňací systém pracuje ako v klasickom Priuse. Ocenili by sme možnosť zapnúť elektrický režim manuálne. Ak si vodič dobije akumulátory a vzápätí potrebuje jazdiť mimo mesta, ich kapacitu zbytočne rýchlo vyčerpá.

Bezstupňovú prevodovku E-CVT si v mestských podmienkach nevieme vynachváliť. Pracuje totiž veľmi kultivovane. Napríklad rozjazdy zvláda bez sprievodného šklbnutia, čo mnohé klasické automaty nedokážu. Na okresných cestách a diaľnici je situácia presne opačná - prevodovku takmer nedokážeme vystáť. Častokrát zbytočne drží motor v otáčkach, čo zvyšuje spotrebu i hluk v kabíne. Zároveň akoby tlmila snahu oboch poháňacích jednotiek.

Rozhodne by sme nepovedali, že Prius produkuje kombinovaný výkon 100 kW (136 k). Situáciu do istej miery zachráni tlačidlo PWR na stredovej konzole. Po jeho stlačení sa o štvrtinu zlepší odozva škrtiacej klapky na zmenu polohy akcelerátora a auto sa stáva pružnejším.
Pre tých, ktorí chcú šetriť, je k dispozícii mód ECO. Reakcie škrtiacej klapky budú tupšie a zároveň dôjde k úprave pracovného režimu klimatizácie. Prius tak bude lenivejší ako obyčajne, no zároveň úspornejší.

Za 4,6 litra

Napokon, spotreba paliva je to, čo ľudí v súvislosti s Priusom zaujíma ako prvé. Vedzte, že Toyota udáva hodnotu 2,9 l/100 km a emisie CO2 59 g/km. Dobrou správou je, že aj keď tieto čísla nedosiahnete, na základe tabuľkových hodnôt vám v niektorých európskych mestách bude odpustené mýto za vjazd do centra.

My sme absolvovali 100 kilometrov v uliciach Košíc s jedným dobitím batérií a s priemernou spotrebou 3,5 l/100 km. Mimo mesta apetít Priusu stúpol na 4,6 l/100 km. V porovnaní s výrobcom udávanými číslami to možno nie je žiadna výhra. Napriek tomu si myslíme, že cestovať autom strednej triedy po meste za menej ako štyri litre je pekný výsledok. Podotýkame, že bez výraznejšej snahy o „eco drive“.

Kupujem-nekupujem
Ak pri používaní auta budú prevládať jazdy po meste, určite áno. Pre častý pohyb po diaľniciach volím radšej štandardný turbodiesel, hoci s vyššou spotrebou. Otázny zostáva príplatok za plug-in verziu v porovnaní s klasickým Priusom. (Filip Garaj)
Technické parametre
motor 1.8 VVT-i, elektromotor
zdvihový objem [cm3] 1798
výkon [kW/k] 73/98, 60/80
pri otáčkach [1/min] 5200, 1
krútiaci moment [Nm] 142, 207
pri otáčkach [1/min] 4000, 1
maximálna rýchlosť [km/h] 180 (100*)
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,4
nameraná spotreba [l/100 km] 4,0
emisie CO2 [g/km] 59
batožinový priestor [l] 401
cena modelu od [€] nepredáva sa


*v elektrickom režime

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramóv vďaka 3D Chili.
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Cultural events you should not miss during your visit in Bratisl
  2. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  6. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramóv vďaka 3D Chili.
  7. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  8. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete?
  9. Za mliečnou revolúciou bude stáť aj krava Blažena Bzovícka
  10. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 48 468
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 15 306
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 14 888
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 9 965
  5. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 8 410
  6. Ako si znížiť náklady na bývanie a vyhnúť sa nedoplatkom? 8 213
  7. Volkswagen je vďaka bonusom dostupnejší 7 435
  8. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 6 924
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 187
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 852

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poukázali na spornú Foraiovu poľovačku, úrady im nechcú vrátiť revír

Okrem bývalého šéfa Všeobecnej zdravotnej do revíru chodí strieľať aj Róbert Veselka, konateľ jednej z firiem zo zdravotníckej skupiny Medirex.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Niektoré automobilky zase podvádzali, teraz pri hybridoch

Ako hybridy nešetria palivo.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Prípad poľovníkov ilustruje, aké ťažké je byť smelým zajkom

Byť odvážnym kritikom je ako kráčať po povrchu Mesiaca.

Neprehliadnite tiež

Hyundaie a Kie horia pričasto, upozorňuje watchdogová organizácia

Centrum bezpečnosti áut žiada o prešetrenie, čo sa deje pod kapotou.

Nemá strechu ani rádio. Tak si Porsche predstavuje 911

Odľahčený kabriolet je darčekom k sedemdesiatemu výročiu automobilky.