Test: Plug-in je zmysluplnejší hybrid

Nová evolúcia Priusu využíva modernejšie akumulátory, ktoré sa dajú dobíjať z bežnej elektrickej siete. Vďaka nim je možné dôjsť napríklad do práce bez toho, aby ste naštartovali spaľovací motor.

(Zdroj: Rasťo Chvála)

BRATISLAVA, KOŠICE, BREZNO. Konštruktéri ekologicky ladených áut to nemajú jednoduché. Elektromobily kritizujeme kvôli malému dojazdu, hybridy zasa len málokedy dosiahnu výrobcom deklarovanú spotrebu paliva.

Toyota však ťahá z rukáva nový tromf - plug-in hybrid. Ten spája výhody oboch typov pohonu. Aktuálne po svete v testovacej prevádzke jazdí 600 prototypov Prius Plug-in Hybrid. So spustením predaja sa ráta v roku 2012. Jeden z nich sme vyskúšali.

18 kilometrov v tichu a bez emisií

Namiesto štandardného štartovania auto iba zapíname. Rozsvietená kontrolka „ready“ nám naznačuje, že môžeme vyraziť. Po Bratislave jazdíme takmer výlučne na elektrinu. Počuť len odvaľovanie kolies. Spaľovací agregát sa ozve pri každom prudšom stlačení akcelerátora, čo sa v popoludňajšej špičke stáva pomerne často.

Toyota uvádza, že Prius Plug-in prejde na jedno nabitie batérií 20 kilometrov. Doplnenie kapacity z bežnej rozvodnej siete 230V/16A vraj trvá 90 minút. Nám sa v elektrickom móde podarilo absolvovať najviac 18 kilometrov. Na cestu do práce či za nákupmi to stačí, no taký elektromobil s predĺženým dojazdom Opel Ampera, ktorého predaj odštartuje v tomto roku, vie na elektrinu prejsť asi trikrát väčšiu vzdialenosť.

Pozitívne je, že Prius v elektrickom režime dosiahne najvyššiu rýchlosť 100 km/h, takže sa netreba vyhýbať ani obchvatom miest. Vyššia rýchlosť samozrejme má vplyv na dojazd. Nám jedno nabitie batérií trvalo 108 minút a „zhltlo“ 5 kWh. Keď klesli teploty vzduchu hlbšie pod bod mrazu, spaľovací motor zostal, zrejme aj kvôli kúreniu, naštartovaný vždy. Nepoháňal však auto, ale dobíjal akumulátory.

Kábel ako povinná výbava

Plug-in od štandardných Priusov spoľahlivo rozlíšite podľa otvárajúceho sa krytu zásuvky v ľavom prednom blatníku. Ďalšie zmeny zostávajú ukryté v útrobách auta. NiMH batérie pod podlahou batožinového priestoru nahradili výkonnejšie lítiovo-iónové články s kapacitou 5,2 kWh.

Sú však väčšie a ťažšie, takže celková hmotnosť auta narástla o 125 kilogramov na 1930 kg, zatiaľ čo objem kufra klesol o 45 litrov na 401 l. V priestore pre náklad navyše pribudla taška s káblom. Prostredníctvom neho auto pripojíte na sieť.

Mimo mesta je to klasický Prius

Opúšťame hlavné mesto, čím končí výhoda Plug-in verzie. Keď kapacita batérií klesne približne na štvrtinu, elektrický mód sa automaticky deaktivuje a poháňací systém pracuje ako v klasickom Priuse. Ocenili by sme možnosť zapnúť elektrický režim manuálne. Ak si vodič dobije akumulátory a vzápätí potrebuje jazdiť mimo mesta, ich kapacitu zbytočne rýchlo vyčerpá.

Bezstupňovú prevodovku E-CVT si v mestských podmienkach nevieme vynachváliť. Pracuje totiž veľmi kultivovane. Napríklad rozjazdy zvláda bez sprievodného šklbnutia, čo mnohé klasické automaty nedokážu. Na okresných cestách a diaľnici je situácia presne opačná - prevodovku takmer nedokážeme vystáť. Častokrát zbytočne drží motor v otáčkach, čo zvyšuje spotrebu i hluk v kabíne. Zároveň akoby tlmila snahu oboch poháňacích jednotiek.

Rozhodne by sme nepovedali, že Prius produkuje kombinovaný výkon 100 kW (136 k). Situáciu do istej miery zachráni tlačidlo PWR na stredovej konzole. Po jeho stlačení sa o štvrtinu zlepší odozva škrtiacej klapky na zmenu polohy akcelerátora a auto sa stáva pružnejším.
Pre tých, ktorí chcú šetriť, je k dispozícii mód ECO. Reakcie škrtiacej klapky budú tupšie a zároveň dôjde k úprave pracovného režimu klimatizácie. Prius tak bude lenivejší ako obyčajne, no zároveň úspornejší.

Za 4,6 litra

Napokon, spotreba paliva je to, čo ľudí v súvislosti s Priusom zaujíma ako prvé. Vedzte, že Toyota udáva hodnotu 2,9 l/100 km a emisie CO2 59 g/km. Dobrou správou je, že aj keď tieto čísla nedosiahnete, na základe tabuľkových hodnôt vám v niektorých európskych mestách bude odpustené mýto za vjazd do centra.

My sme absolvovali 100 kilometrov v uliciach Košíc s jedným dobitím batérií a s priemernou spotrebou 3,5 l/100 km. Mimo mesta apetít Priusu stúpol na 4,6 l/100 km. V porovnaní s výrobcom udávanými číslami to možno nie je žiadna výhra. Napriek tomu si myslíme, že cestovať autom strednej triedy po meste za menej ako štyri litre je pekný výsledok. Podotýkame, že bez výraznejšej snahy o „eco drive“.

Kupujem-nekupujem
Ak pri používaní auta budú prevládať jazdy po meste, určite áno. Pre častý pohyb po diaľniciach volím radšej štandardný turbodiesel, hoci s vyššou spotrebou. Otázny zostáva príplatok za plug-in verziu v porovnaní s klasickým Priusom. (Filip Garaj)
Technické parametre
motor 1.8 VVT-i, elektromotor
zdvihový objem [cm3] 1798
výkon [kW/k] 73/98, 60/80
pri otáčkach [1/min] 5200, 1
krútiaci moment [Nm] 142, 207
pri otáčkach [1/min] 4000, 1
maximálna rýchlosť [km/h] 180 (100*)
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,4
nameraná spotreba [l/100 km] 4,0
emisie CO2 [g/km] 59
batožinový priestor [l] 401
cena modelu od [€] nepredáva sa


*v elektrickom režime

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 602
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 427
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 325
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 915
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 012
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 449
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 398
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 274
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 564
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 027

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.