SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Predbiehanie a minimálna vzdialenosť na diaľnici D1

Aj keď povinnosť dodržiavať minimálnu vzdialenosť medzi vozidlami platí na diaľnici D1 medzi Trnavou a Bratislavou už niekoľko mesiacov, stále sa objavujú situácie, ktoré nie je jednoduché vyriešiť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Diaľnica D1 medzi Trnavou a Bratislavou vyvoláva medzi vodičmi mnohé otázky, od kedy je z nej šesťpruh.

Napriek tomu, že povinnosť dodržiavať minimálnu vzdialenosť medzi vozidlami tam platí už niekoľko mesiacov, stále sa objavujú situácie, ktoré nie je jednoduché vyriešiť bez rizika pokuty na papieri, nieto ešte za volantom.

Dlhé predbiehanie na D1

Peter: "Máme situáciu, že idem (modré auto na obrázku) v pravom pruhu svojou rýchlosťou (dajme tomu 109-110 km/h) a predo mnou ide ďalšie auto s o niečo nižšou rýchlosťou, nech je to 100-105 km/h (červené). Pomaly ho obieha druhé auto (zelené) v strednom pruhu. Ja sa preradím do stredu, a tak ďalej pomaly obieham to červené auto a súčasne udržujem 70 metrov za zeleným. Nie je to potom bezdôvodná jazda v strede? Ja som vlastne šiel do stredného pruhu predbiehať, ale v skutočnosti idem dosť dlhú dobu v strede, kým predbehnem to červené auto."

dialnica.JPG

Peter by šiel v strednom jazdnom pruhu diaľnice bezdôvodne iba vtedy, ak by nepredchádzal iné vozidlo alebo neobchádzal prekážku cestnej premávky.

Keďže je na diaľnici dopravnou značkou zakázané jazdiť vo vzdialenosti kratšej ako 70 metrov od vozidla pred vami, ak ho chcete predbehnúť v súlade s predpismi, musíte sa preradiť do stredného pruhu už vo vzdialenosti 70 metrov pred vami.

To, že vám manéver predchádzania bude trvať výrazne dlhšie, nie je dôvodom na to, aby sme o jazde v strednom pruhu ako časti manévru predchádzania mohli hovoriť ako o bezdôvodnej jazde.

Aby ste ale nemali zlý pocit z dlhého predchádzania, podľa informácií predstaviteľov policajného zboru, policajti tolerujú vzdialenosť medzi vozidlami menšiu ako 70 metrov. Ak ale pôjdete za vozidlom vo vzdialenosti menej ako 50 metrov, hrozí vám pokuta. To, či ju dostanete, sa ale rozhodne na základe toho, ako vznikla menšia vzdialenosť medzi vozidlami. Pretože nie vždy ste za menšiu vzdialenosť zodpovední.

Ako predbiehať na diaľnici a neporušiť predpisy o minimálnej vzdialenosti

Je jazda v ľavom pruhu bezdôvodná?

Peter: "Naposledy sa mi stalo, že sa vyrovnali rýchlosti oboch áut predo mnou a išli asi tak ako je kreslené na obrázku. len s tým, že mali rovnakú rýchlosť okolo 105 km/h. Mám zostať v strednom pruhu a dodržať 70-metrový odstup, alebo mám pribrzdiť a vrátiť sa do pravého v takomto prípade? Predbehnúť ich smiem iba najvyššou povolenou rýchlosťou (110 km/h). Keby som ich predbiehal predpísanou rýchlosťou, tak je náš rýchlostný rozdiel 5 km/h. Nie je to potom brané ako bezdôvodná jazda v ľavom pruhu?"

V tomto prípade má Peter niekoľko možností. Ak sú vozidlá v pravom a v strednom pruhu vedľa seba a idú približne rovnakou rýchlosťou, Peter by sa mal zaradiť buď späť do pravého jazdného pruhu alebo sa pokúsiť o manéver predchádzania cez ľavý jazdný pruh.

Ak by sa Peter rozhodol pre predchádzanie, nebola by to ani teraz bezdôvodná jazda. Pri predchádzaní by síce spomalil iné vozidlá idúce v ľavom pruhu rýchlejšie ako Peter. Nič iné by sa ale nedalo robiť, ak by Peter nechcel porušiť dopravné predpisy.

Dokonca by nešlo ani o ohrozenie bezpečnosti, pretože aj rýchlejšie vozidlá v ľavom pruhu sú povinné na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou dodržiavať 70-metrový odstup od predchádzajúceho vozidla. Ak by tak nespravili, s pohľadu zákona by prípadný problém z jeho nedodržania znášali vodiči rýchlejších áut.

Čo ak niekto v predbiehacom pruhu spomalí?

Peter: "Čo sa stane, ak ten v strednom pruhu (zelený) predo mnou - ja som už v strednom pruhu - uberie z plynu a spomalí tak, že pomerne dlhší čas pôjde pomalšie a začne ho zrazu predbiehať auto v pravom pruhu (červený)?"

V takom prípade má Peter znovu dve možnosti. Buď bude predchádzať obe autá cez ľavý jazdný pruh alebo sa zaradí do pravého jazdného pruhu a spomalí tak, aby medzi ním a autom pred ním bola predpísaná vzdialenosť aspoň 70 metrov.

Červené auto a ani Peter by potom zelené vozidlo nepredchádzali. Predchádzaním totiž nie je, keď dve vozidlá idú v dvoch rôznych jazdných pruhoch rôznymi rýchlosťami bez toho, aby sa rýchlejšie vozidlo zaradilo do jazdného pruhu pomalšieho vozidla.

Absurdná 70-ka na diaľnici?

Na záver treba dodať, že umiestnenie dopravnej značky zakazujúcej vozidlám priblížiť sa k vozidlám pred nimi na vzdialenosť menšiu ako 70 metrov je "rozporuplné". Aj keď značka pomáha zlepšiť problém bezpečnosti na diaľnici D1 medzi Trnavou a Bratislavou, jej vplyv na plynulosť cestnej premávky môže byť katastrofálny, ak by sa dôsledne dodržiavala. A to najmä v časoch dopravnej špičky.

Značka Zákaz jazdy motorových vozidiel vo vzdialenosti kratšej, ako je vyznačené (č. B 19)

... zakazuje vodičovi motorového vozidla jazdu za motorovým vozidlom idúcim pred ním vo vzdialenosti kratšej, ako je vyznačené na značke.

Stačí, aby nastal reálny príklad, ktorý nie je vôbec výnimočný. Pre nehodu sa na diaľnici spomalí premávka. No vodiči musia podľa predpisov dodržiavať minimálne rozostupy. Hádajte, koľko áut by sa zmestilo na diaľnicu medzi Trnavou a Bratislavou, ak by pri pohybe kolóny rýchlosťou 30 km/h museli dodržiavať minimálnych 70 metrov?

Aj keď je to absurdné, aj nedodržanie 70-tich metrov pri takmer stojacej kolóne môže "aktívneho" policajta vyprovokovať k udeľovaniu pokút a bude to podľa zákona.

Na druhú stranu, je málo pravdepodobné, že vám niekto dá pokutu, ak pri porušení minimálnych rozostupov pri nižších rýchlostiach neohrozíte bezpečnosť cestnej premávky. Pretože o tú ide na diaľnici D1 medzi Trnavou a Bratislavou v prvom rade.

Kým bude 70-ka nástrojom boja proti tragickým nehodám z nedodržania bezpečných rozostupov medzi autami, všetko bude v poriadku. Len aby sa nestalo, že sa tento nástroj použije na zlepšenie výberu peňazí do štátneho rozpočtu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 737
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 951
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 264
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 138
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 880
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 697
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 659
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 009
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 377
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 325
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 059
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 267
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 595
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 510
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu