Predbiehanie a minimálna vzdialenosť na diaľnici D1

Aj keď povinnosť dodržiavať minimálnu vzdialenosť medzi vozidlami platí na diaľnici D1 medzi Trnavou a Bratislavou už niekoľko mesiacov, stále sa objavujú situácie, ktoré nie je jednoduché vyriešiť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Diaľnica D1 medzi Trnavou a Bratislavou vyvoláva medzi vodičmi mnohé otázky, od kedy je z nej šesťpruh.

Napriek tomu, že povinnosť dodržiavať minimálnu vzdialenosť medzi vozidlami tam platí už niekoľko mesiacov, stále sa objavujú situácie, ktoré nie je jednoduché vyriešiť bez rizika pokuty na papieri, nieto ešte za volantom.

Dlhé predbiehanie na D1

Peter: "Máme situáciu, že idem (modré auto na obrázku) v pravom pruhu svojou rýchlosťou (dajme tomu 109-110 km/h) a predo mnou ide ďalšie auto s o niečo nižšou rýchlosťou, nech je to 100-105 km/h (červené). Pomaly ho obieha druhé auto (zelené) v strednom pruhu. Ja sa preradím do stredu, a tak ďalej pomaly obieham to červené auto a súčasne udržujem 70 metrov za zeleným. Nie je to potom bezdôvodná jazda v strede? Ja som vlastne šiel do stredného pruhu predbiehať, ale v skutočnosti idem dosť dlhú dobu v strede, kým predbehnem to červené auto."

dialnica.JPG

Peter by šiel v strednom jazdnom pruhu diaľnice bezdôvodne iba vtedy, ak by nepredchádzal iné vozidlo alebo neobchádzal prekážku cestnej premávky.

Keďže je na diaľnici dopravnou značkou zakázané jazdiť vo vzdialenosti kratšej ako 70 metrov od vozidla pred vami, ak ho chcete predbehnúť v súlade s predpismi, musíte sa preradiť do stredného pruhu už vo vzdialenosti 70 metrov pred vami.

To, že vám manéver predchádzania bude trvať výrazne dlhšie, nie je dôvodom na to, aby sme o jazde v strednom pruhu ako časti manévru predchádzania mohli hovoriť ako o bezdôvodnej jazde.

Aby ste ale nemali zlý pocit z dlhého predchádzania, podľa informácií predstaviteľov policajného zboru, policajti tolerujú vzdialenosť medzi vozidlami menšiu ako 70 metrov. Ak ale pôjdete za vozidlom vo vzdialenosti menej ako 50 metrov, hrozí vám pokuta. To, či ju dostanete, sa ale rozhodne na základe toho, ako vznikla menšia vzdialenosť medzi vozidlami. Pretože nie vždy ste za menšiu vzdialenosť zodpovední.

Ako predbiehať na diaľnici a neporušiť predpisy o minimálnej vzdialenosti

Je jazda v ľavom pruhu bezdôvodná?

Peter: "Naposledy sa mi stalo, že sa vyrovnali rýchlosti oboch áut predo mnou a išli asi tak ako je kreslené na obrázku. len s tým, že mali rovnakú rýchlosť okolo 105 km/h. Mám zostať v strednom pruhu a dodržať 70-metrový odstup, alebo mám pribrzdiť a vrátiť sa do pravého v takomto prípade? Predbehnúť ich smiem iba najvyššou povolenou rýchlosťou (110 km/h). Keby som ich predbiehal predpísanou rýchlosťou, tak je náš rýchlostný rozdiel 5 km/h. Nie je to potom brané ako bezdôvodná jazda v ľavom pruhu?"

V tomto prípade má Peter niekoľko možností. Ak sú vozidlá v pravom a v strednom pruhu vedľa seba a idú približne rovnakou rýchlosťou, Peter by sa mal zaradiť buď späť do pravého jazdného pruhu alebo sa pokúsiť o manéver predchádzania cez ľavý jazdný pruh.

Ak by sa Peter rozhodol pre predchádzanie, nebola by to ani teraz bezdôvodná jazda. Pri predchádzaní by síce spomalil iné vozidlá idúce v ľavom pruhu rýchlejšie ako Peter. Nič iné by sa ale nedalo robiť, ak by Peter nechcel porušiť dopravné predpisy.

Dokonca by nešlo ani o ohrozenie bezpečnosti, pretože aj rýchlejšie vozidlá v ľavom pruhu sú povinné na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou dodržiavať 70-metrový odstup od predchádzajúceho vozidla. Ak by tak nespravili, s pohľadu zákona by prípadný problém z jeho nedodržania znášali vodiči rýchlejších áut.

Čo ak niekto v predbiehacom pruhu spomalí?

Peter: "Čo sa stane, ak ten v strednom pruhu (zelený) predo mnou - ja som už v strednom pruhu - uberie z plynu a spomalí tak, že pomerne dlhší čas pôjde pomalšie a začne ho zrazu predbiehať auto v pravom pruhu (červený)?"

V takom prípade má Peter znovu dve možnosti. Buď bude predchádzať obe autá cez ľavý jazdný pruh alebo sa zaradí do pravého jazdného pruhu a spomalí tak, aby medzi ním a autom pred ním bola predpísaná vzdialenosť aspoň 70 metrov.

Červené auto a ani Peter by potom zelené vozidlo nepredchádzali. Predchádzaním totiž nie je, keď dve vozidlá idú v dvoch rôznych jazdných pruhoch rôznymi rýchlosťami bez toho, aby sa rýchlejšie vozidlo zaradilo do jazdného pruhu pomalšieho vozidla.

Absurdná 70-ka na diaľnici?

Na záver treba dodať, že umiestnenie dopravnej značky zakazujúcej vozidlám priblížiť sa k vozidlám pred nimi na vzdialenosť menšiu ako 70 metrov je "rozporuplné". Aj keď značka pomáha zlepšiť problém bezpečnosti na diaľnici D1 medzi Trnavou a Bratislavou, jej vplyv na plynulosť cestnej premávky môže byť katastrofálny, ak by sa dôsledne dodržiavala. A to najmä v časoch dopravnej špičky.

Značka Zákaz jazdy motorových vozidiel vo vzdialenosti kratšej, ako je vyznačené (č. B 19)

... zakazuje vodičovi motorového vozidla jazdu za motorovým vozidlom idúcim pred ním vo vzdialenosti kratšej, ako je vyznačené na značke.

Stačí, aby nastal reálny príklad, ktorý nie je vôbec výnimočný. Pre nehodu sa na diaľnici spomalí premávka. No vodiči musia podľa predpisov dodržiavať minimálne rozostupy. Hádajte, koľko áut by sa zmestilo na diaľnicu medzi Trnavou a Bratislavou, ak by pri pohybe kolóny rýchlosťou 30 km/h museli dodržiavať minimálnych 70 metrov?

Aj keď je to absurdné, aj nedodržanie 70-tich metrov pri takmer stojacej kolóne môže "aktívneho" policajta vyprovokovať k udeľovaniu pokút a bude to podľa zákona.

Na druhú stranu, je málo pravdepodobné, že vám niekto dá pokutu, ak pri porušení minimálnych rozostupov pri nižších rýchlostiach neohrozíte bezpečnosť cestnej premávky. Pretože o tú ide na diaľnici D1 medzi Trnavou a Bratislavou v prvom rade.

Kým bude 70-ka nástrojom boja proti tragickým nehodám z nedodržania bezpečných rozostupov medzi autami, všetko bude v poriadku. Len aby sa nestalo, že sa tento nástroj použije na zlepšenie výberu peňazí do štátneho rozpočtu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 423
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 639
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 411
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 10 224
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 040
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 6 767
  7. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 5 507
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 242
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 007
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 748

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Buď sa s ňou narodíte, alebo nie. Je to dar od Boha, čaro, ktoré sa nedá získať, alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

EKONOMIKA

Firmy začnú zverejňovať základný plat už v inzeráte

Povinnosť zverejňovať základnú zložku mzdy sa netýka verejnej správy.

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

SVET

Ako Skripaľovci prežili? Šťastie, tekutiny, rýchla pomoc

Miesta v Salisbury, kde objavili novičok, budú niekoľko mesiacov čistiť.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.